• PaulieJ

    Vad kostar bil i månaden

    Vill ha en bil men måste veta på ett ungefär vad det kostar i månaden.

    Bilen ska köpas kontant, tänkte mig en Volkswagen golf 5, 1.6 2005. Kostar 32000.

    Jag är 30+.

    Kommer köra den kanske 5 ggr i månaden om ens det. Cyklar alltid, bor i en by men vill ha en bil för att åka till staden bort som är 30 min härifrån och det är väl kanske någon gång i månaden.

    Har kollat på bilen och allt men vill veta kostnader på ett ungefär inna jag köper bilen så jag inte står där sen.

  • Svar på tråden Vad kostar bil i månaden
  • Anonym (Forden på gården)
    MRAKas skrev 2020-03-18 20:51:38 följande:
    Om du söker hjälp kanske någon riktigt erfaren terapeut kan reda ut hur det kommer sig att du är så otroligt mån om att informera världen om att just du lyckats teckna en helförsäkring inkl "mer-tillägg" till en mycket låg kostnad...

    Min erfarenhet av bilägande (vilken är tämligen omfattande) säger att du får dubbla den summan för att komma i närheten av hur mycket en vanlig normal svensson-bil kostar att helförsäkra i en medelstor svensk stad.
    Inte på något sätt orimligt att höfta årspremien till 5-6000:-, speciellt inte om man som TS inte ägt bil tidigare o börjar på lägsta bonusklassen.

    4-500:- är "ett par hundralappar".
    Den som verkar ha mest behov at terapi är du som blir så hysterisk över att jag har en låg kostnad.
    Beklagar om du får betala betydligt mer, du får helt enkelt bara bita i det sura äpplet och försöka le ändå. 

    "Ett par" brukar, för oss andra, betyda två. 

    Återkommer lite senare med exakta siffror för att reta dig lite mer. 
  • Solli

    Det finns mer än bara driftskostnader på en bil.

    T ex: Service (alla kan inte lr har möjlighet att utföra service själva). Reparationer, däck ev parkeringsavgift, besiktning, tvätt etc etc.

    När den dagen kommer att det är dags att byta till en nyare bil så måste du ha lagt undan pengar för det.

    Hur mycket tror du att du får för en bil som är 20 år gammal? Titta i begagnad listan.

    Så ser du mellanskillnaden, d v s pengar du måste lägga undan för att köpa motsvarande. För den dagen kommer när du måste sälja/byta.

    Det blir långt mer än 500 SEK i månaden.

    Sist men inte minst: Att äga en bil är som en sparbössa utan botten.

  • Sebedeus92

    Själv sålde jag min bil och hyr då jag har behov för en. Det som jag gjorde var att jag underskattade de riktiga utgifterna för att legitimera mitt bilägande. Jag sparade pengar då jag sålde den, men den stora skillnaden är att jag känner mig bekymmersfri. Det känns alltid så skönt att återlämna en hyrbil - inga problem efter det. Här en inspirerande berättelse om att inte ha bil arenan.yle.fi/1-4671298

  • Anonym (Bil ägare)
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-03-18 04:59:40 följande:

    Undrar hur du lyckas få en så hög kostnad... jag betalar runt 500 utslaget per månad.Och då tar jag i i överkant.


    Kostnader för bilförsäkring är beroende på vart du bor, ålder, hel, halv eller trafik försäkring, vilken bil man har, årsmodell, bilskatt, antal mil man kör per år. Så att kostnaderna för vissa bilar är högre är väl inte så konstigt? Jag undrar hur du räknar om du säger att du betalar 500 kr

    I månaden och att du tar i, i överkant? Skatt, försäkring, bensin, underhållskostnader som service och reparation? Du måste ha Sveriges billigaste bil eller så vet du inte vad en bil egentligen kostar :)
  • Anonym (Forden på gården)
    Anonym (Bil ägare) skrev 2020-08-04 01:27:28 följande:
    Kostnader för bilförsäkring är beroende på vart du bor, ålder, hel, halv eller trafik försäkring, vilken bil man har, årsmodell, bilskatt, antal mil man kör per år. Så att kostnaderna för vissa bilar är högre är väl inte så konstigt? Jag undrar hur du räknar om du säger att du betalar 500 kr

    I månaden och att du tar i, i överkant? Skatt, försäkring, bensin, underhållskostnader som service och reparation? Du måste ha Sveriges billigaste bil eller så vet du inte vad en bil egentligen kostar :)
    Jag bor i en mindre stad, är 55 år, har helförsäkring inklusive mertillägg, en småbil årsmodell 99. Max 1000 mil.

    Allt detta inklusive bensin kostar mig ca 500 per månad, utslaget på ett år.
    Den service jag gör är oljebyten. Reparerat har jag inte gjort sen... 2017 om jag minns rätt. Det gick på ca tusen spänn. Så ok då, 2017 kostade det 600 per år.

    Jag har haft körkort och bil i 35 år så jag vet nog vad jag pratar om.
  • Anonym (Bil ägare)
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-08-04 21:56:44 följande:

    Jag bor i en mindre stad, är 55 år, har helförsäkring inklusive mertillägg, en småbil årsmodell 99. Max 1000 mil.

    Allt detta inklusive bensin kostar mig ca 500 per månad, utslaget på ett år.

    Den service jag gör är oljebyten. Reparerat har jag inte gjort sen... 2017 om jag minns rätt. Det gick på ca tusen spänn. Så ok då, 2017 kostade det 600 per år.

    Jag har haft körkort och bil i 35 år så jag vet nog vad jag pratar om.


    Som du skrev tidigare.... Undrar hur du lyckas få en så hög kostnad... jag betalar runt 500 utslaget per månad.Och då tar jag i i överkant.

    Om du nu har haft körkort i 35 år och du vet vad du pratar om varför blir du då förvånad över att

    andra har högre kostnader än dig på 500 kr? Då borde du veta att det skiljer på utgifter på bilar!!
  • Anonym (Forden på gården)
    Anonym (Bil ägare) skrev 2020-08-04 22:19:56 följande:
    Som du skrev tidigare.... Undrar hur du lyckas få en så hög kostnad... jag betalar runt 500 utslaget per månad.Och då tar jag i i överkant.

    Om du nu har haft körkort i 35 år och du vet vad du pratar om varför blir du då förvånad över att

    andra har högre kostnader än dig på 500 kr? Då borde du veta att det skiljer på utgifter på bilar!!
    Jaja, jag pratar om MIN bil och MINA kostnader.
    Var det något mer?
  • Anonym (Bil ägare)
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-08-04 23:18:57 följande:

    Jaja, jag pratar om MIN bil och MINA kostnader.

    Var det något mer?


    Nej du kan fortsätta leva i din bubbla????????
  • sextiotalist
    Solli skrev 2020-03-24 00:10:04 följande:

    Det finns mer än bara driftskostnader på en bil.

    T ex: Service (alla kan inte lr har möjlighet att utföra service själva). Reparationer, däck ev parkeringsavgift, besiktning, tvätt etc etc.

    När den dagen kommer att det är dags att byta till en nyare bil så måste du ha lagt undan pengar för det.

    Hur mycket tror du att du får för en bil som är 20 år gammal? Titta i begagnad listan.

    Så ser du mellanskillnaden, d v s pengar du måste lägga undan för att köpa motsvarande. För den dagen kommer när du måste sälja/byta.

    Det blir långt mer än 500 SEK i månaden.

    Sist men inte minst: Att äga en bil är som en sparbössa utan botten.


    Jag räknar på vad min bil kostar.

    Om jag köper en ny bil så kommer självklart kostnaden för att inhandla den kopplas till den bilen, inte den nuvarande.

    Min bil kostar inte ens 500 i månaden i fasta utgifter.

    Service vartannat år, nästan felfri. Får beröm varje gång jag besiktiga den.

    Skulle jag skrota den idag så hade förlusten varit 3000 per år. Men jag räknar med att den hänger med i minst 4 år till (då kommer förlusten vara drygt 120 kronor per månad)
  • sextiotalist
    Anonym (ooo) skrev 2020-03-18 20:55:38 följande:

    Har ett syskon som jobbar med bilar som säger att om bilen i princip bara står, så får man ändå räkna med att den kostar ca 1000kr/månad, bara av att ha den (försäkring, skatt, kanske något däckbyte eller verkstadsbesök) + bensin förstås, om man kör något. 


    Hälsa din kusin att min bil kostar hälften
Svar på tråden Vad kostar bil i månaden