• PaulieJ

    Vad kostar bil i månaden

    Vill ha en bil men måste veta på ett ungefär vad det kostar i månaden.

    Bilen ska köpas kontant, tänkte mig en Volkswagen golf 5, 1.6 2005. Kostar 32000.

    Jag är 30+.

    Kommer köra den kanske 5 ggr i månaden om ens det. Cyklar alltid, bor i en by men vill ha en bil för att åka till staden bort som är 30 min härifrån och det är väl kanske någon gång i månaden.

    Har kollat på bilen och allt men vill veta kostnader på ett ungefär inna jag köper bilen så jag inte står där sen.

  • Svar på tråden Vad kostar bil i månaden
  • momjanet

    Har en gammal bil. Kostnaderna är ungefär 2400 i skatt/år. Försäkring 250/månaden. Sen tillkommer reparationer eftersom det är en gammal bil, räknar med runt 500/mån.

    Tankar för minst 1500/mån.

    Så summan landar på minst 2500/månaden. Kan bli mer om det är dyra saker som brakar.

  • sextiotalist
    momjanet skrev 2020-08-05 15:09:08 följande:

    Har en gammal bil. Kostnaderna är ungefär 2400 i skatt/år. Försäkring 250/månaden. Sen tillkommer reparationer eftersom det är en gammal bil, räknar med runt 500/mån.

    Tankar för minst 1500/mån.

    Så summan landar på minst 2500/månaden. Kan bli mer om det är dyra saker som brakar.


    Oj, det var mycket reparationer.

    Jag har service vartannat år, kanske 1200. Tankar för snitt 300 i månaden (men det räknar jag till driftskostnader).

    Reparerat bilen en gång under fyra år.
  • Anonym (Forden på gården)
    Anonym (Bil ägare) skrev 2020-08-05 14:35:44 följande:
    Nej du kan fortsätta leva i din bubbla????????
    Haha, svårt att ta att någon kommer billigt undan?
  • Anonym (Bil ägare)
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-08-05 15:22:34 följande:

    Haha, svårt att ta att någon kommer billigt undan?


    Absolut inte, varför skulle jag vara det? När du kommenterar så dumma svar att du fattar inte att vissa har högre kostnader på bilar så undrar jag vart du har levt dom sista åren.

    Om du tycker 1000 kr i månaden är dyrt och du har haft bil /körkort i 35 år som du säger så blir man fundersam över ditt sätt att resonera. Tror du alla har en kostnad på 500 kr bara för att du har det????

    Men det är väl så när man bor på ett litet ställe och inte har varit ute i den stora världen????????????

    Då blir man förvånad när man hör vad andra betalar för bil.
  • Anonym (Forden på gården)
    Anonym (Bil ägare) skrev 2020-08-05 15:46:20 följande:
    Absolut inte, varför skulle jag vara det? När du kommenterar så dumma svar att du fattar inte att vissa har högre kostnader på bilar så undrar jag vart du har levt dom sista åren.

    Om du tycker 1000 kr i månaden är dyrt och du har haft bil /körkort i 35 år som du säger så blir man fundersam över ditt sätt att resonera. Tror du alla har en kostnad på 500 kr bara för att du har det????

    Men det är väl så när man bor på ett litet ställe och inte har varit ute i den stora världen????????????

    Då blir man förvånad när man hör vad andra betalar för bil.
    Ok, och där tog härskartekniken vid.

    Har du något förståndshandikapp eller fattar du bara trögt?

    Svara på det du om du vill ha sista ordet.
    Tack för uppmärksamheten och hej.
  • Steven01
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-08-04 21:56:44 följande:
    Jag bor i en mindre stad, är 55 år, har helförsäkring inklusive mertillägg, en småbil årsmodell 99. Max 1000 mil.

    Allt detta inklusive bensin kostar mig ca 500 per månad, utslaget på ett år.
    Den service jag gör är oljebyten. Reparerat har jag inte gjort sen... 2017 om jag minns rätt. Det gick på ca tusen spänn. Så ok då, 2017 kostade det 600 per år.

    Jag har haft körkort och bil i 35 år så jag vet nog vad jag pratar om.
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-08-04 21:56:44 följande:
    Jag bor i en mindre stad, är 55 år, har helförsäkring inklusive mertillägg, en småbil årsmodell 99. Max 1000 mil.

    Allt detta inklusive bensin kostar mig ca 500 per månad, utslaget på ett år.
    Den service jag gör är oljebyten. Reparerat har jag inte gjort sen... 2017 om jag minns rätt. Det gick på ca tusen spänn. Så ok då, 2017 kostade det 600 per år.

    Jag har haft körkort och bil i 35 år så jag vet nog vad jag pratar om.
    Intressant. Vad hittar du gratis däck och torkarblad? Och någon värdeminskning har du inte heller vad det verkar.

  • Anonym (Forden på gården)
    Steven01 skrev 2020-08-05 17:11:25 följande:
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-08-04 21:56:44 följande:
    Jag bor i en mindre stad, är 55 år, har helförsäkring inklusive mertillägg, en småbil årsmodell 99. Max 1000 mil.

    Allt detta inklusive bensin kostar mig ca 500 per månad, utslaget på ett år.
    Den service jag gör är oljebyten. Reparerat har jag inte gjort sen... 2017 om jag minns rätt. Det gick på ca tusen spänn. Så ok då, 2017 kostade det 600 per år.

    Jag har haft körkort och bil i 35 år så jag vet nog vad jag pratar om.
    Intressant. Vad hittar du gratis däck och torkarblad? Och någon värdeminskning har du inte heller vad det verkar.

    Torkarbladen har jag bytt kanske tre gånger på över 15 år. Ringa kostnad.
    Däck, vet att de åldras men jag kör så länge mönstren är lagliga. Lika med väldigt länge med tanke på min ringa körsträcka. 

    Värdeminskningen har upphört, bilen kanske är värd 3000 spänn. Men den rullar och är pålitlig. OCh så tycker jag också väldigt mycket om den.

    Dessa kostnader utslaget på ca 200 månader gör ingen större skillnad. 
  • Friger

    Har 2st bilar, en minibuss och en kombi.

    Har ett bilkonto för verkstadsbesök på vilket jag månadssparar 4.000kr

    Mina kostnader per månad ser ut som följer:
    -Bränsle 6.000kr
    -Försäkring 1.300kr
    -Skatt 800kr
    -Trängselskatt 1.800kr
    -Verkstadsbesök 4.000kr

    Köper bilarna kontant och räknar med att värdet är 0:- när jag är klar med dom. Kör totalt ca 10.000mil per år. (bor ute på landet och jobbar inne i stan) Har egen verkstad hemma och gör en hel del jobb på bilarna själv även om jag låter en auktoriserad verkstad sköta servisjobben och dom större och mer komplicerade reparationerna.

    För TS skulle jag reservera ca 3.000kr/mån för allt. Alla bilar går sönder förr eller senare. Det är bara en fråga om tid innan en 15-20.000kr -reparation/service kommer. För mig brukar det bli en gång per år givet hur långt jag kör.

  • sextiotalist
    Friger skrev 2020-08-06 07:49:36 följande:

    Har 2st bilar, en minibuss och en kombi.

    Har ett bilkonto för verkstadsbesök på vilket jag månadssparar 4.000kr

    Mina kostnader per månad ser ut som följer:

    -Bränsle 6.000kr

    -Försäkring 1.300kr

    -Skatt 800kr

    -Trängselskatt 1.800kr

    -Verkstadsbesök 4.000kr

    Köper bilarna kontant och räknar med att värdet är 0:- när jag är klar med dom. Kör totalt ca 10.000mil per år. (bor ute på landet och jobbar inne i stan) Har egen verkstad hemma och gör en hel del jobb på bilarna själv även om jag låter en auktoriserad verkstad sköta servisjobben och dom större och mer komplicerade reparationerna.

    För TS skulle jag reservera ca 3.000kr/mån för allt. Alla bilar går sönder förr eller senare. Det är bara en fråga om tid innan en 15-20.000kr -reparation/service kommer. För mig brukar det bli en gång per år givet hur långt jag kör.


    Vi har aldrig haft en sådan dyr reparation. Ändå har vi haft äldre bilar.

    Det dyraste min mamma (som ägde bilen innan) betalade var 6000 för byte av kamrem.

    Vi har ändå under en period pendlat med bil väldigt långa sträckor till arbetet. Då med andra bilar såklart.
  • Anonym (Bil ägare)
    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-08-05 15:58:55 följande:

    Ok, och där tog härskartekniken vid.

    Har du något förståndshandikapp eller fattar du bara trögt?

    Svara på det du om du vill ha sista ordet.

    Tack för uppmärksamheten och hej.


    Härskarteknik, förståndshandikappad????????????

    Jag undrar vem det är som fattar trögt när man inte kan eller vill förstå att andra har högre bil kostnader på bilen. Det här handlar inte om att få sista ordet men har förstått att det går inte att resonera med någon som inte förstår eller fattar kostnader på en bil. Du verkar själv inte vara medveten om vad du skriver eftersom du kallar mig för så fina ord och dessutom kallar mig för trög????
  • Anonym (Har också en billig Ford)
    Anonym (Bil ägare) skrev 2020-08-06 11:59:47 följande:
    Härskarteknik, förståndshandikappad????????????

    Jag undrar vem det är som fattar trögt när man inte kan eller vill förstå att andra har högre bil kostnader på bilen. Det här handlar inte om att få sista ordet men har förstått att det går inte att resonera med någon som inte förstår eller fattar kostnader på en bil. Du verkar själv inte vara medveten om vad du skriver eftersom du kallar mig för så fina ord och dessutom kallar mig för trög????
    Men snälla människa. Forden berättar vad personens bil kostar per månad. Ts undrar vad det kostar att ha bil.
    Alla har olika kostnader skriver Forden i sitt första inlägg.

    När du diskuterar ett ämne, utgår du då inte från dig själv?

    Forden har inte påstått att det kan kosta mer än det hen betalar!

    Varför läser du inte vad det står istället för att sitta och gapa om en massa irrelevant trams som ingen ens har påstått?
  • Gnussen

    Om du har reg.nr på bilen så kan du kolla försäkringen på nätet vad den kommer att kosta dig.

    Beroende på om du ska ha trafik, halv eller helförsäkring. Skatten kan du också se om du har reg nr.

    Sen beror det på om du kommer lämna in bilen på service eller göra det själv. Att göra service själv och reparationer är det bästa om du kan och har möjlighet. Kolla service historiken på bilen. Kolla även att kamremsbytet är gjort. Provkör bilen och lyssna efter oljud.

    Lycka till.

  • Friger
    sextiotalist skrev 2020-08-06 09:17:19 följande:
    Vi har aldrig haft en sådan dyr reparation. Ändå har vi haft äldre bilar.

    Det dyraste min mamma (som ägde bilen innan) betalade var 6000 för byte av kamrem.

    Vi har ändå under en period pendlat med bil väldigt långa sträckor till arbetet. Då med andra bilar såklart.
    Senast var det byte av kardanaxel på minibussen. Gick på ca 15'. Innan det var det kamrem + service på kombin. Det gick på 16'.

    Dyraste lagningen jag haft gick på 29'. Det var flera saker som vi lagade då. Inte en enskild sak.

    Mina bilar är "halvgamla". För mig är det en bra nivå. Sällan jag blir stående längs med vägen och värdeminskningen blir inte lika stor om om jag skulle köpa nytt. Jag räknar med ett restvärde på 0:-.
  • Jamesdio

    Vi köper typ en bil per år för  5000-15000 kr, helst nybesiktad och skattad och med sommar- och vinterdäck för en säsong kvar. Märke, modell, färg oviktigt så länge som den är bensinsnål. Och håller tummarna att den håller till nästa besiktning. Och bonus om den går igenom besiktningen och håller ett tag till.

    Men oavsett, förutom kostnader för skatt, försäkring, bränsle, däck, oljebyten och nya torkarblad behöver man ju även om bilen inte går sönder också ytterligare underhåll ibland som att byta bromsklossar, luftfilter, laga rost och större saker som kamrem. En del förbrukningsvaror ingår ju också i bilägandet som olja, spolarvätska, tändstift, glödlampor, glykol, batteri osv. Jag har svårt att tro att 500 kr/mån utslaget på flera år täcker allt detta.

  • sextiotalist
    Jamesdio skrev 2020-08-07 08:48:28 följande:

    Vi köper typ en bil per år för  5000-15000 kr, helst nybesiktad och skattad och med sommar- och vinterdäck för en säsong kvar. Märke, modell, färg oviktigt så länge som den är bensinsnål. Och håller tummarna att den håller till nästa besiktning. Och bonus om den går igenom besiktningen och håller ett tag till.

    Men oavsett, förutom kostnader för skatt, försäkring, bränsle, däck, oljebyten och nya torkarblad behöver man ju även om bilen inte går sönder också ytterligare underhåll ibland som att byta bromsklossar, luftfilter, laga rost och större saker som kamrem. En del förbrukningsvaror ingår ju också i bilägandet som olja, spolarvätska, tändstift, glödlampor, glykol, batteri osv. Jag har svårt att tro att 500 kr/mån utslaget på flera år täcker allt detta.


    Det kan det absolut göra.

    Service blir väl 50 kronor per månad (vartannat år).

    Då ingår oljebyte

    Glykol har jag inte behövt fylla på under de 4 år jag ägt den här bilen.

    Kamren byter man en eller två gånger.

    Batteri glömde jag att jag bytt. 20 kronor per månad.

    Glödlampa en gång. Var inte dyrt alls.

    Spolarvätska räknar jag till drift och ingen fast kostnad, köper en dunk vartannat år.

    Däcken har väl kostat 50 kronor per år (utslaget).

    Nu kör jag inte bil dagligen.

    Men den går kring 1000 mil per år. Både sommar och vinter.

    Den drar drygt 6,8 dl per mil.

    Räknar du på samma sätt när du köper cykel, diskmaskin, tvättmaskin, gräsklippare etc?
  • Anonym (Den)

    Jag behöver egentligen bara bil vår till höst och brukar köpa en bil för mellan tio till femtontusen. Den håller oftast ett till två år eller till nästa besiktning :) Om reparationen som alltid kommer kostar mer än ca halva värdet så skrotar jag den istället. Så förutom skatt/försäkring/p-plats + smårep på ca 1000kr/mån så blir värdeminskningen runt 5000-8000 per år. Så Exklusive bensin blir summan per år runt  20000. Då blir det runt 1700/månaden utan att jag rör den och det är helt Ok för det lilla behov jag har.  

  • sextiotalist
    Anonym (Den) skrev 2020-08-07 10:28:20 följande:

    Jag behöver egentligen bara bil vår till höst och brukar köpa en bil för mellan tio till femtontusen. Den håller oftast ett till två år eller till nästa besiktning :) Om reparationen som alltid kommer kostar mer än ca halva värdet så skrotar jag den istället. Så förutom skatt/försäkring/p-plats + smårep på ca 1000kr/mån så blir värdeminskningen runt 5000-8000 per år. Så Exklusive bensin blir summan per år runt  20000. Då blir det runt 1700/månaden utan att jag rör den och det är helt Ok för det lilla behov jag har.  


    Vilka dåliga bilköp folk gör.

    Vi har köpt bilar i den prisklassen och de har hållit i flera år utan problem.

    Min senaste gav jag 12 000 för, förvisso min mammas bil, men ett pris som motsvarande bil skulle kosta på blocket.

    4 år senare så är den i superbra skick och får beröm (spontant) när jag besiktiga den.

    Vi verkar ha tur med bilar, utom en Volvo som strulade en del så sambon sålde den till en kompis som älskar Volvo (jodå, han visste varför vi inte ville ha den kvar)
Svar på tråden Vad kostar bil i månaden