• Al88

    Make eller syster med på FL?!Hjälp!

    Hej!

    Jag har ett dilemma och känner mig som världens sämsta person...jag är gravid och är beräknad i dagarna,senast inom 10 dagar då jag sätta igång..är gravid med mitt andra barn..det är makens första barn och jag har en 7 åring sedan tidigare...Barnet är planerat och vi ser båda mkt fram emot bebisen..i början av graviditeten var maken inte så involverad..han är från en annan kultur, under 30 och inte van vid bebisar...upplevde att han inte kunde ta till sig att vi skulle få barn etc..nu under de senaste månaderna så har han börjat vara mer engagerad och fråga mycket mer..

    Jag uppfattade att han inte ville vara med under förlossningen utan bara i anslutning eftersom han kände sig osäker på sin roll..detta var 7 månader sedan dvs strax efter jag plussat..jag blev besviken och tänkte att jag tar med mig min mor och syster..min älskade mor har dessvärre gått bort för 5 månader sedan i cancer????????

    Min första förlossning var min mor med och dåvarande pappan ville inte vara med vilket gjorde mig väldigt ledsen..:

    Den gång tänkte jag att jag tar med mig maken och min syster som även är min bästa vän...vi umgås dagligen och jag har varit med på hennes 2 senaste förlossningar..de 2 första var hennes make och vår mor med på medans jag passade barnen...

    Sedan förra veckan är det dessvärre endast tillåtet med EN anhörig och alla andra får vänta UTANFÖR sjukhuset..förstår det till fullo och tycker det är klokt..

    När jag nämnde detta så blev min syster väldigt besviken och sa vem väljer du..samma sak undrade maken..ingen sa det på ett fult sätt men jag undvek frågan...jag och min syster har en superligor daglig relation men samtidigt vill jag inte snuva maken på hans första syn av sin son...man får inte heller komma till bb och jag måste stanna 2 dygn pga GBS i urinen...

    Min syster älskar allt med förlossningar och pluggar till barnmorska samt väntar sitt 5:e barn..maken däremot är från Syrien och landsbygden där, varit i Sverige i knappt 5 år och är inte så insatt i förlossningsvården..

    Jag frågade idag igen..då sa han att j självklart följer jag med..vem skulle annars göra det..jag förtydligade att du får inte ens lämna BB då sa han nej men det är inga problem..jag är kvar hela tiden...

    Har inte riktigt informerat min syster som skulle bli så besviken..hon har sett fram emot detta i flera år men samtidigt känner jag att det är ju makens barn också..även oljan är ett fantastiskt stöd på alla sätt i livet så är det ju enda hans första barn och jag tror det kan vara en fin upplevelse..han sa att han aldrig sagt att han inte vill närvara vid förlossningen utan att han alltid velat det men och det är bättre för min hälsa och barnet så blir han inte upprörd om min syster är med..

    Min syster tycker att vi ska ?smyga? iväg och åka till förlossningen när han är på jobbet eftersom de inte kommer släppa in honom då..han jobbar på skolan så om de stänger så är den planen körd...hon menar att män från Mellanöstern inte brukar närvara i hemlandet iallafall (vi har rötter därifrån och min far närvarade samt hennes make som också har rötter därifrån var också med)

    Min pappa tycker att allt detta är dårskap och att maken har en självklar plats på förlossningen

    Hur skulle ni ha gjort..får ångest och mår dåligt av detta eftersom jag inte vill såra någon och speciellt inte min syster med tanke på att vår mor nyligen avlidit och att jag ?lovat? henne att hon skulle vara med..vill inte heller ljuga för min make eller göra något för att förstöra vår relation...snälla Hjälp?! Kanske känns som en icke fråga i allt som händer men för mig är det ett ångestmoln

  • Svar på tråden Make eller syster med på FL?!Hjälp!
  • Butterfly80

    För mig känns det självklart att pappan ska vara där. Förstår inte ens att din syster funderar vem du ska välja. Eller att du tvekar.

  • Solblomma30

    Men du, släpp ångesten över din syster och hennes känslor. Barnet är hälften ditt och hälften din makes. Ni är gifta och älskar varandra antar jag. Din syster har fem barn och läser till barnmorska. Hon har själv fött barn och kommer att vara med på tusentals förlossningar till i sitt liv. För mig finns det bara ett svar och det är att din make självklart ska vara med vid förlossningen. Det är ju en upplevelse ingen förälder borde missa. Om jag hade varit man och min gravida fru hade smitit iväg till förlossningen med sin syster utan att berätta det för mig så hade jag nog skiljt mig ifrån henne. Totalt oförlåtligt. Var glad att din man vill vara med, så bra av honom att ha kommit till insikt om att han ska vara där för dig och sitt barn!

  • Al88

    Det är inte så att jag tvekar men jag ogillar konflikter eller såra någons känslor..jag och maken har en väldigt bra relation och vi älskar varandra både och trivs väldigt bra tillsammans så jag vill inte äventyra relationen på något sätt..

    Jag har bara hintat lite smått om att maken vill vara med och min syster blev inte arg men besviken kanske man kan säga..vi umgås dagligen, bor grannar och våra äldsta går i samma klass så det är mer av att vi har så bra relation och därför intresset är stort..hon har ordnat babysitter och förberett inför bebisen med min..varit smakråd etc och följt med till ultraljud m.m...

    Min make är ganska lågmäld och inte så påstridig så därför har jag uppfattat det som lite av ett ointresse av graviditeten iallafall i början men när han sagt att han vill vara med kan jag givetvis inte neka honom..känns konstigt om han ska vara hemma eller vänta i bilen som min syster föreslagit men jag får väl ?stå på mig? och säga att hon förhoppningsvis kan vara med bästa förlossning då man sannolikt får vara två igen...

    Känner mig supermesig men eftersom jag haft så många besvär gravdiabetes,foglossning,hjärtklappning och inneliggande för detta samt min älskade mors bortgång så känner jag mig bara trött i skallen..

  • Al88

    Det är inte så att jag tvekar men jag ogillar konflikter eller såra någons känslor..jag och maken har en väldigt bra relation och vi älskar varandra både och trivs väldigt bra tillsammans så jag vill inte äventyra relationen på något sätt..

    Jag har bara hintat lite smått om att maken vill vara med och min syster blev inte arg men besviken kanske man kan säga..vi umgås dagligen, bor grannar och våra äldsta går i samma klass så det är mer av att vi har så bra relation och därför intresset är stort..hon har ordnat babysitter och förberett inför bebisen med min..varit smakråd etc och följt med till ultraljud m.m...

    Min make är ganska lågmäld och inte så påstridig så därför har jag uppfattat det som lite av ett ointresse av graviditeten iallafall i början men när han sagt att han vill vara med kan jag givetvis inte neka honom..känns konstigt om han ska vara hemma eller vänta i bilen som min syster föreslagit men jag får väl ?stå på mig? och säga att hon förhoppningsvis kan vara med bästa förlossning då man sannolikt får vara två igen...

    Känner mig supermesig men eftersom jag haft så många besvär gravdiabetes,foglossning,hjärtklappning och inneliggande för detta samt min älskade mors bortgång så känner jag mig bara trött i skallen..

  • Anonym (sir vär)

    Jag kan inte tänka mig att din syster inte kommer att förstå. Det är ju på grund av något du inte kan påverka alls som hon inte kan vara med som planerat. Om hon på något vis får dig att få dåligt samvete för att du väljer det självklara valet, barnets pappa, att vara med på förlossningen så är hon oerhört egoistisk och självisk. 
    Om det var pappor som födde barn och min man skulle välja sin bror framför mig att vara med på förlossningen skulle jag aldrig förlåta honom. Jag tror det skulle bli ett sår i ert äktenskap som skulle vara väldigt svårt att läka. Du kan inte beröva din man möjligheten att vara med på födseln av sitt första barn. Eller något barn för den delen.

  • Physalis

    Såklart är det din partner och barnets far som ska följa med. Du kommer ha barnmorskor och läkare vid din sida för dina eventuella medicinska behov. Ditt sällskap behöver inte vara någon expert på förlossning.

    Din syster verkar obehaglig som är helt oförstående till att din partner borde vara med. Att hon ens kan komma på och och föreslå att ni ska lura din partner är vansinnigt. Du uttrycker dessutom rädsla för hennes ilska. Det är inte en hälsosam relation ni har.

    Du ska inte snuva din partner på att få stötta dig emotionellt och få möta sitt barn när han faktiskt vill för att slippa din systers reaktion. Den får hon stå för.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (J)

    Fy fan vilken egoistisk syster du har. Vidrigt av henne att ens försöka ta detta ifrån barnets far.

  • Mint

    Det är du och din man som ska bli föräldrar. Han vill vara med.

    Din syster ska bli moster.

    Fundera själv; vem är närmast barnet? Föräldern eller mostern? GIVETVIS ska barnets pappa vara med!

  • Al88

    Min make var med och var ett fantastiskt stöd.Sonen var hos sin moster och alla var överlyckliga när vi kom hem med lillkillen. No hard feelings.Slutet gott allting gott:)

  • Anonym (inte syrran!)

    Din syrra är lite märklig. Om hon nu ändå tänker jobba som BM senare så lär hon få sitt lystmäte av bebisar och förlossningar sen (+ sina egna barn!). Fast ärligt talat, vill man ens ha henne som BM på sin förlossning, undrar jag. Hon verkar lite för intresserad av detta. 

    Att ni i er familj verkat ha en lite udda syn på vilka som ska vara med vid förlossningen är väl troligen orsaken - hur många släpar med både mamma, syrra och ev. make? 

    Nu har ju den blivande pappan sagt att han vill med. End of discussion! 
    Det är bara att säga det till syrran och öppna INTE för en diskussion. Jag förstår inte hur hon, som om hon vore 8 år, föreslår att ni ska smyga dit när han inte är hemma. Det är väl för f-n inte en lek för barn på ett äventyrsland! 

    Du och din man kommer få en fantastisk gemensam upplevelse som aldrig kan bli densamma med ett syskon. 

  • Anonym (inte syrran!)
    Anonym (inte syrran!) skrev 2020-06-17 08:22:10 följande:

    Din syrra är lite märklig. Om hon nu ändå tänker jobba som BM senare så lär hon få sitt lystmäte av bebisar och förlossningar sen (+ sina egna barn!). Fast ärligt talat, vill man ens ha henne som BM på sin förlossning, undrar jag. Hon verkar lite för intresserad av detta. 

    Att ni i er familj verkat ha en lite udda syn på vilka som ska vara med vid förlossningen är väl troligen orsaken - hur många släpar med både mamma, syrra och ev. make? 

    Nu har ju den blivande pappan sagt att han vill med. End of discussion! 
    Det är bara att säga det till syrran och öppna INTE för en diskussion. Jag förstår inte hur hon, som om hon vore 8 år, föreslår att ni ska smyga dit när han inte är hemma. Det är väl för f-n inte en lek för barn på ett äventyrsland! 

    Du och din man kommer få en fantastisk gemensam upplevelse som aldrig kan bli densamma med ett syskon. 


    Haha, din sista kommentar dök inte upp när jag sker min kommentar, så då var den ju onödig eftersom ni redan att barnet

    vad bra att det löste sig på ett fint sätt 
  • Anonym (Lägg av)

    Dumheter. Det är väl självklart att din man, barnets pappa, ska närvara under förlossningen.

    Sjukt att ens säga att ni ska smyga iväg.

    Din syster har sina egna förlossningar. Precis som din man ska ha sin. Det är hans rätt!

  • Anonym (Konstig syster)

    Din syster är konstig och ganska korkad. Det är ju absolut självklart att förlossningen rör dig och den blivande pappan. Det är erat barn, inte din systers. Trams.

  • Anonym (Rta)

    Jag hade haft med systern. Om DU känner att hon är ett bättre stöd för dig än vad din man kommer att vara så är det helt ditt beslut! Du bestämmer över din förlossning och strunta i den där normen att pappor har rätt att närvara. Lyssna till ditt hjärta

Svar på tråden Make eller syster med på FL?!Hjälp!