• Anonym (??)

    Bör jag avboka barnmorskebesöket idag? (Ang Corona)

    Jag är gravid i v 33 och ska till min BM gör koll idag. Är pyttelite snuvig, men inte så jag behöver snyta mig. Är ett normalt symptom för mig under graviditet. Inga andra symptom alls, samt känner mig helt frisk.

    Måste jag avboka tiden? Vet ju inte vad de har för regler med anledning av Corona. Kommer troligtvis inte kunna gå på ett enda barnmorskebesök till innan förlossningen om jag inte får gå med minsta lilla snuva.

  • Svar på tråden Bör jag avboka barnmorskebesöket idag? (Ang Corona)
  • persikofjaril
    Anonym (.) skrev 2020-03-24 10:35:08 följande:

    Men hur svårt kan det vara att förstå det enkla budskapet som trummas in:
    STANNA HEMMA ÄVEN VID MILDA SYMPTOM.
    och
    RING OCH RÅDGÖR OM DU ÄR OSÄKER.

    Jag fattar faktiskt inte hur svårt det kan vara eller att folk fortfarande leker hobbyläkare i detta forum och förklarar att LITE SNUVA INTE ÄR FARLIGT bla bla bla.
    Just lite snuva kan vara jäkligt farligt. Och risken är att du smittar sjukvårdspersonal. Det är det SISTA de behöver.


     Jag syftar alltså på detta inlägg, jag känner att som första inlägg hade det kunnat var lite mindre aggressivt. Även om jag förstås håller med dig i sak.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 13:09:58 följande:
    Halmdockor? men sluta! Du skriver ju gång på gång att man inte ska besöka vården vid kronisk snuva. Kronisk snuva = bl a graviditetstäppa och allergi. DU har ju hävdat det gång på gång ovan. Förstår inte hur frågan om källa på det är konstig.

    Visa den fakta DU baserar det påståendet på. 113 13 säger att det gäller nytillkomna symptom.. inte kroniska. Kan du inte visa mig var du läst att kroniska besvär likställs med nytillkomna besvär som ev är Corona behöver du inte fråga vad sunt förnuft för mig är. Då utgår jag ifrån att du gjort egen tolkning av restriktionerna och tryckt på oss dem i denna tråd. Det står dig fritt att låta kronisk snuva hålla dig hemmafrån mödravård. Men du ska inte du förklara dem som du ger sjukvården och får veta att de kan gå på sin bokade tid.

    Sunt förnuft är för övrigt bl a att kunna skilja på det som är rationellt och irrationellt.
    Ja halmdockor.
    'Det är det du gör, tar saker ur sitt sammanhang, gör en helt ny egen sanning av det och ställer andra till svars för det nya budskapet.
    Läs vad du själv skriver, du påstår saker som inte är sanna helt enkelt.

    Så i fortsättningen kommer du vara saklig?
    Jag har gett dig källor. Varför vägrar du läsa det?
  • Anonym (Sunt förnuft?)
    Anonym (.) skrev 2020-03-25 13:31:14 följande:

    Ja halmdockor.

    'Det är det du gör, tar saker ur sitt sammanhang, gör en helt ny egen sanning av det och ställer andra till svars för det nya budskapet.

    Läs vad du själv skriver, du påstår saker som inte är sanna helt enkelt.

    Så i fortsättningen kommer du vara saklig?

    Jag har gett dig källor. Varför vägrar du läsa det?


    Jag förvränger ingen sanning. Hänvisar till det DU skrivit. herregud. Vem är det som vänder på allt... och nej inte sett en specifik källa på att kronisk snuva räknas som coronasymptom.

    Har läst allt man behöver från Folkhäksomyndigheten och MSB. Det du skriver finns inte med där. Däremot står det att man ska vara hemma om man känner symptom på förkylning. Men det är ju inte det du talat om. Inte det TS menade. Detta gällde kronisk graviditetstäppa. Så vill DU inte va saklig nu så behöver du inte svara mer. Din tolkning får gälla för dig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 14:55:52 följande:
    Jag förvränger ingen sanning. Hänvisar till det DU skrivit. herregud. Vem är det som vänder på allt... och nej inte sett en specifik källa på att kronisk snuva räknas som coronasymptom.

    Har läst allt man behöver från Folkhäksomyndigheten och MSB. Det du skriver finns inte med där. Däremot står det att man ska vara hemma om man känner symptom på förkylning. Men det är ju inte det du talat om. Inte det TS menade. Detta gällde kronisk graviditetstäppa. Så vill DU inte va saklig nu så behöver du inte svara mer. Din tolkning får gälla för dig.
    Jo du gör det och jag förklarade varför och hur. Att du nonchalerar det jag skriver förtar inte sanningen.

    Det finns med bara du som åter inte läser mer än du behagar.
    Flera har sagt det till dig, många gånger. Restriktionerna gäller ALLA. Har man symptom som snuva ska man stanna inne eller konsultera sin klinik. 
    Att du inte har förstått (eller läst det) är faktiskt rätt underligt, så många gånger som det skrivits i tråden och hänvisats och citerats. Och du bara missar det?

    Du TYCKER att det är en annan sak men vad du TYCKER är irrelevant i dagens situation. 
  • Anonym (Sunt förnuft?)

    "Behöver man hålla sig hemma då både dottern och jag har astma och är snoriga pga de? Måste vi vara hemma från jobb och dagis då?


    ? Om ni får nya symptom från luftvägarna som t ex snuva så bör ni vara hemma tills ni varit friska i 48 timmar. Om ni ?bara? har samma snuva som ni alltid har så borde ni kunna jobba, gå på dagis men det är lite svårt att ge exakt råd utan att veta mer."

    "Och vad gäller när man har kronisk hosta sen innan?
    ?Om du inte har några som helst nya symptom så kan du jobba."

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/smittskyddslakaren-da-ska-du-stanna-hemma

    Ett exempel. Eftersom du inte tar fram nåt.

    Där stannar jag. Vi kommer inte längre i diskussionen. Kör ditt race du. Jag kommer följa råden och tänka vettigt.


  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 15:10:30 följande:

    "Behöver man hålla sig hemma då både dottern och jag har astma och är snoriga pga de? Måste vi vara hemma från jobb och dagis då?


    Om ni får nya symptom från luftvägarna som t ex snuva så bör ni vara hemma tills ni varit friska i 48 timmar. Om ni bara har samma snuva som ni alltid har så borde ni kunna jobba, gå på dagis men det är lite svårt att ge exakt råd utan att veta mer."

    "Och vad gäller när man har kronisk hosta sen innan?
    Om du inte har några som helst nya symptom så kan du jobba."

    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/smittskydds...

    Ett exempel. Eftersom du inte tar fram nåt.

    Där stannar jag. Vi kommer inte längre i diskussionen. Kör ditt race du. Jag kommer följa råden och tänka vettigt.


    Borde... svårt att ge exakta råd utan att veta mer.

    Vad är svårt att förstå det?

    Trots allt var det snuva tråden handlar om och inte hosta. 

  • Anonym (Sunt förnuft?)
    Anonym (.) skrev 2020-03-25 15:14:13 följande:

    Borde... svårt att ge exakta råd utan att veta mer.

    Vad är svårt att förstå det?

    Trots allt var det snuva tråden handlar om och inte hosta. 


    Himlar med ögonen.
  • Anonymm20
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 12:21:34 följande:

    Källa på det? att det gäller kronisk snuva o tex pollenallergi?


    Eftersom man inte vet vad som är vad av kronisk snuva, pollenallergi och astma så gäller rekomendationerna alla. Och man rätt korkad om man inte följer rekomendationerna och riskerar att sprida ev smittan vidare.
  • Anonymm20
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 12:22:38 följande:

    Källa på det? att det gäller kronisk snuva o tex pollenallergi? 113 13 går inte på det då tydligen. Så källa är intressant. Det är inte DIN tolkning?


    113 13 säger olika beroende på vem man pratar med... nej, det är inte min tolkning.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 15:21:37 följande:
    Himlar med ögonen.
    Du visar ditt sunda förnuft?
Svar på tråden Bör jag avboka barnmorskebesöket idag? (Ang Corona)