• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • nattuw

    Frågan om hur coronarestriktioner används för att begränsa demokratin berördes i SR "Studio Ett" 15 mars.

    Det nämndes att pandemin används för att inskränka yttrandefriheten och att demokratin i världen inte har mått så dåligt sedan 1990. Särskilt intressant är det att Sverige nämndes som ett land där man sett inskränkningar i möjligheten att yttra sig genom de verktyg som finns.

    Den som intervjuas är Bruno Kaufmann (före detta aktiv i miljöpartiet) som jobbar för European democracy foundation.

    Det har tagit lite tid men nu börjar folk reagera på vad som händer och de reella hot mot demokratin som följer i spåren av Corona.

  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-22 17:44:00 följande:
    Ett samhälle som ger upp frihet för att vinna lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att förlora båda.
    Det gör vi hela tiden eller trodde du att det för vem som helst bara är att knalla runt med ett automatvapen över axeln? Det är ingen artskillnad utan en gradskillnad. Utan begränsningar har vi anarki.

    Utan begränsningar kunde alla coronasmittade mingla fritt. Jag gillar begränsningar för de ökar chanserna för mina äldre släktingar att ta sig igenom detta med livet i behåll.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-03-16 10:54:27 följande:
    Frågan om hur coronarestriktioner används för att begränsa demokratin berördes i SR "Studio Ett" 15 mars.

    Det nämndes att pandemin används för att inskränka yttrandefriheten och att demokratin i världen inte har mått så dåligt sedan 1990. Särskilt intressant är det att Sverige nämndes som ett land där man sett inskränkningar i möjligheten att yttra sig genom de verktyg som finns.

    Den som intervjuas är Bruno Kaufmann (före detta aktiv i miljöpartiet) som jobbar för European democracy foundation.

    Det har tagit lite tid men nu börjar folk reagera på vad som händer och de reella hot mot demokratin som följer i spåren av Corona.
    Ja, drevet från 'den hemliga coronagruppen' på facebook och andra med samma agenda har tystat fler personer än läkaren som forskade om barn och covid.  Hat och hot mot de som försökt bedriva saklig debatt och sprida vetenskapligt tänkande begränsar möjligheten att få yttra sig.

    Från samhällets sida har det i Sverige inte införts censur eller begränsningar av den enskildes rättighet att fritt yttra sina åsikter och tankar.  I auktoritära länder som tex det av SD beundrade Ungern har ett'gilla' på facebook kunnat vara brottsligt

    www.dn.se/nyheter/varlden/i-ungern-kan-ett-gilla-pa-facebook-vara-brott-mot-coronalagen/

    "I Ungern grips människor av polis för uppdateringar i sociala medier, till och med för ett ”gilla”. De anklagas för brott mot en ny lag som kan ge fem års fängelse för lögner om coronapandemin."

    "
    Klockan var sex på morgonen när polisen knackade på hemma hos János Csóka-Szücs, en 54-årig förtidspensionär i Gyula, en liten stad i östra Ungern.

    – Jag vet inte exakt hur många de var, men jag tror de kom i tre bilar. Hela lägenheten var full av poliser, både uniformerade och civilklädda, berättar Csóka-Szücs, som är medlem i oppositionspartiet Momentum, för DN via en tolk.


    Poliserna upplyste honom om att de skulle göra husrannsakan på grund av en uppdatering han hade gjort på Facebook.


    – När jag frågade vad de menade svarade de bara ”du minns säkert”. Jag lämnade över min dator och telefon. De lät mig ta mina morgonmediciner och sedan tog de mig till polisstationen."




    "Men allra mest omdiskuterad är en ”munkavlelag” som klubbades samtidigt med den mer övergripande nödlagen. Denna kan ge fängelsestraff på upp till fem år för den som sprider ”falsk information” om pandemin."

     
  • nattuw
    nihka skrev 2021-03-16 17:26:27 följande:
    Utan begränsningar kunde alla coronasmittade mingla fritt. Jag gillar begränsningar för de ökar chanserna för mina äldre släktingar att ta sig igenom detta med livet i behåll.
    Jag tycker, likt Bruno Kaufmann, inte om diktaturer.
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-03-16 18:14:04 följande:
    Ja, drevet från 'den hemliga coronagruppen' på facebook och andra med samma agenda har tystat fler personer än läkaren som forskade om barn och covid.  Hat och hot mot de som försökt bedriva saklig debatt och sprida vetenskapligt tänkande begränsar möjligheten att få yttra sig.
    Så länge det finns människor som står upp för yttrandefrihet och demokrati så har inte de som vill tysta andra vunnit.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-03-18 14:33:12 följande:
    Så länge det finns människor som står upp för yttrandefrihet och demokrati så har inte de som vill tysta andra vunnit.
    Bra,

    det finns ju en rad människor och organisationer som påstår att debatt om påståenden är att hindra yttrandefrihet och förtryck - vilket inte alls är sant och ingenting som skall användas för att förhindra den öppna debatten i en demokrati.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-03-18 14:25:55 följande:
    Jag tycker, likt Bruno Kaufmann, inte om diktaturer.
    Att sprida fake news om corona och corona vaccin är ingen demokratiyttring utan farlig propaganda som ska förhindras från att spridas.

    Jag är jävligt glad att internet med alla dess troll inte fanns när polio och smittkoppor härjade för då hade vi nog inte haft någon att vaccinera mot Covid-19 idag.        
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    nattuw skrev 2020-04-05 09:29:30 följande:

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.
    ---
    Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat.


    Nu vill regeringen förlänga den "tillfälliga" Coronalagen: www.dn.se/sverige/regeringen-vill-forlanga-pandemilagen/
  • nattuw
    nihka skrev 2021-03-18 18:48:54 följande:
    Att sprida fake news om corona och corona vaccin är ingen demokratiyttring utan farlig propaganda som ska förhindras från att spridas.

    Jag är jävligt glad att internet med alla dess troll inte fanns när polio och smittkoppor härjade för då hade vi nog inte haft någon att vaccinera mot Covid-19 idag.        
    För den som ser demokrati och yttrandefrihet som ett hot är det naturligt att vilja hindra spridningen av andras åsikter.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-04-07 17:21:44 följande:
    För den som ser demokrati och yttrandefrihet som ett hot är det naturligt att vilja hindra spridningen av andras åsikter.
    Du tänker på 'frihetspartiet' SD som vill förbjuda 'vänsterliberal' media och kultur som inte passar in i det SD säger är svenskt

    www.worldvaluessurvey.org/photos/EV000190.JPG

    SD befinner sig i nedre vänstra hörnet medans resten av Sverige befinner i motstående kvadrant
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur