• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • nattuw
    nihka skrev 2021-04-15 17:09:08 följande:
    Och det är din förhoppning förstås.
    De flesta hopps nog på att jorden inte skall gå under innan 2030...
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-04-15 20:35:07 följande:
    Om du läser inlägg #367 så kan du se att jag inte nämnt något om att den skulle vara permanent.
    Lagen är alltså temporär Spöke
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-04-15 20:38:34 följande:
    De flesta hopps nog på att jorden inte skall gå under innan 2030...
    Skrattande
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-04-15 21:17:09 följande:
    Lagen är alltså temporär Spöke
    Tydligen. Först ett steg mot diktatur och därefter ett steg bort från diktatur.Tomte
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2021-04-18 15:55:18 följande:
    Tydligen. Först ett steg mot diktatur och därefter ett steg bort från diktatur.Tomte
    Ja, det är ju fruktansvärt hur utvecklingen går i Sverige 

    -  med dessa steg mot diktatur närmar vi oss med stormsteg diktaturerna Norge, Danmark och Finland (som har civilia krislagar) Drömmer  
  • nattuw

    Frågan om hur demokratin mår och hur den kommer att påverkas av Coronalagar tas upp i GP kultur under rubriken "Många av oss hade trivts rätt bra i DDR" :

    "Visst, jag har inte längre rätt att uttrycka mina politiska åsikter i grupp på gatan. Men det är inte som att jag haft något speciellt att demonstrera för ändå
    ---
    Jag tror att det är förklaringen till att debatten om vår numera begränsade demokrati är så dämpad: en hel del fri- och rättigheter är helt enkelt inte så viktiga för många, så länge livet i övrigt är drägligt.
    ---
    Det är olyckligt. Vi kan aldrig ta för givet att statsmakten garanterat kommer att återbörda våra friheter. För alla partier med den minsta tendens till maktfullkomlighet är vårt samhälle just nu extraordinärt känsligt för den som vill göra permanenta skador på demokratin."
    GP kultur;Björn Werner;  Många av oss hade trivts rätt bra i DDR; 17 april 2021.

  • nattuw

    Länken till "Björn Werner: Många av oss hade trivts rätt bra i DDR" (inlägg #379) skulle naturligtvis varit med så att den som vill läsa hela krönikan kan göra det utan att behöva söka efter den:
    www.gp.se/kultur/kultur/m%C3%A5nga-av-oss-hade-trivts-r%C3%A4tt-bra-i-ddr-1.45070234

  • Padirac
    nattuw skrev 2021-04-18 19:02:11 följande:
    Länken till "Björn Werner: Många av oss hade trivts rätt bra i DDR" (inlägg #379) skulle naturligtvis varit med så att den som vill läsa hela krönikan kan göra det utan att behöva söka efter den:
    www.gp.se/kultur/kultur/m%C3%A5nga-av-oss-had...
    Så GPs BW tror att åtgärderna för att minska spridningen av en världsomspännande smitta har som mål att hindra honom från att få uttrycka sin politiska övertygelse  

    "Efter ett år av allvarligt inskränkta rättigheter i pandemins spår har jag allt mer börjat förstå östtyskarnas mer pragmatiska hållning. Och det gör mig mycket bekymrad.

    Visst, jag har inte längre rätt att uttrycka mina politiska åsikter i grupp på gatan. Men det är inte som att jag haft något speciellt att demonstrera för ändå."

    Man undrar om inte BW skulle läsa andra krönikörer för att förstå sin belägenhet

    www.dn.se/kultur/hjarnforskare-darfor-har-pandemin-gjort-oss-dummare/

    "Våra hjärnor är inte gjorda för att gå i karantän. Vetenskapen visar att vi rent av blir dummare av att leva en längre tid utan intryck och samvaro med andra människor."

  • Padirac
    nattuw skrev 2021-04-18 18:56:13 följande:
    Frågan om hur demokratin mår och hur den kommer att påverkas av Coronalagar tas upp i GP kultur under rubriken "Många av oss hade trivts rätt bra i DDR" :

    "Visst, jag har inte längre rätt att uttrycka mina politiska åsikter i grupp på gatan. Men det är inte som att jag haft något speciellt att demonstrera för ändå
    ---
    Jag tror att det är förklaringen till att debatten om vår numera begränsade demokrati är så dämpad: en hel del fri- och rättigheter är helt enkelt inte så viktiga för många, så länge livet i övrigt är drägligt.
    ---
    Det är olyckligt. Vi kan aldrig ta för givet att statsmakten garanterat kommer att återbörda våra friheter. För alla partier med den minsta tendens till maktfullkomlighet är vårt samhälle just nu extraordinärt känsligt för den som vill göra permanenta skador på demokratin."
    GP kultur;Björn Werner;  Många av oss hade trivts rätt bra i DDR; 17 april 2021.
    Här kommer den avslutande delen av texten du av någon anledning valde att utelämna

    "Men till skillnad från i DDR har vi alla möjligheten att utan repressalier ställa krav på våra makthavare att återställa ordningen så fort det är möjligt. Den frihetstörsten hos landets debattörer (och medborgare) saknar jag i dag."

  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-04-18 20:14:39 följande:
    Så GPs BW tror att åtgärderna för att minska spridningen av en världsomspännande smitta har som mål att hindra honom från att få uttrycka sin politiska övertygelse  

    "Efter ett år av allvarligt inskränkta rättigheter i pandemins spår har jag allt mer börjat förstå östtyskarnas mer pragmatiska hållning. Och det gör mig mycket bekymrad.

    Visst, jag har inte längre rätt att uttrycka mina politiska åsikter i grupp på gatan. Men det är inte som att jag haft något speciellt att demonstrera för ändå."

    Man undrar om inte BW skulle läsa andra krönikörer för att förstå sin belägenhet

    www.dn.se/kultur/hjarnforskare-darfor-har-pandemin-gjort-oss-dummare/

    "Våra hjärnor är inte gjorda för att gå i karantän. Vetenskapen visar att vi rent av blir dummare av att leva en längre tid utan intryck och samvaro med andra människor."


    Jag tror att man i skrikhögerns senaste forskning har kommit fram till att det egentliga skälet bakom coronarestriktionerna i Sverige är att man vill återupporätta DDR här i Sverige medan skälet till coronarestriktionerna i övriga världen är att begränsa smittspridningen.

    De6 finns folk till alltGlad
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur