• Anonym (Snart är det dags!)

    Är det ok med förlovningsfest dä man inte tä00000000000000nker gifta sig?

    Vi ska förlova oss till midsommar och har inga planer på att någonsin gifta oss.
    Skulle ni tycka att det vore konstigt med en jätte-förlovningsfest inklusive allt, för att fira vår kärlek?

    Obs, jag behöver ingen uppläxning om att man "måste" gifta sig för att räknas som förlovad.
    Vi ska "bara" förlova oss och vill att det ska bli ett minne för livet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-07 16:00
    MIN TRÅD HANDLAR INTE OM VARFÖR MAN FÖRLOVAR SIG UTAN ATT PLANERA ÄKTENSKAP.
    VAR VÄNLIGT OCH RESPEKTERA DET.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-02 17:49
    Nu är allt klart!

    Vi skjuter fram förlovingen ett år så det förhoppningsvis går att träffas i större sällskap. (Vet att det är tillåtet med större privata tillställningar men vi väljer ändå detta alternativ, så de äldre ska våga vara med.)

    Så till midsommar 2021 är det dags!

    Vi kommer hyra ett partytält, ifall det skulle regna, där vi serverar buffé och tillåter vädret så blir det grillat senare på kvällen.
    Vi kommer bjuda på alla drycker, så mycket man önskar.

    Barn under 18 är inte välkomna, inga undantag görs oavsett skäl.

    Det kommer att bli en dag att minnas med glädje för alla inblandade!

    Tack för alla kommentarer. (Förutom tjatmånsarnas som inte kunde hålla sig till ämnet.)

  • Svar på tråden Är det ok med förlovningsfest dä man inte tä00000000000000nker gifta sig?
  • EnAnonumius
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 19:06:03 följande:
    Du skrev:
    EnAnonumius skrev 2020-04-08 17:12:47 följande:

    Precis..

    Vill bara tillägga till detta vettiga inlägg.

    Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med.

    #Stockholmsäktenskap


    Så vad menade du med #Stockholmsäktenskap om du inte ville koppla ihop det med vad du skrev?
    Ja jag skrev "Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med. "

    Det är mycket riktigt. Varken mer eller mindre.

    Fast frågan är ju hur sjutton du kan TOLKA IN, och få det att handla om att jag hade hävdat att man måste vara för-/trolovade i ett stockholmsäkjtenskap?
    då du skrev detta citera dig:
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 17:28:14 följande:
    Parterna i ett stockholmsäktenskap behövde varken vara förlovade eller trolovade.
    (slut citat)

    Du sitter ju och rättar mig på något jag aldrig har skrivit alls överhuvudtaget. 

    Jag gjorde bara en hänvisning över att företeelsen samboskap, och "förlovning utan att vara gifta" har gamla anor. Varken mer eller mindre. 

     


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 19:12:50 följande:
    Ok hjärtat, du kunde ju börja med att läsa mitt nästa inlägg...

    Och vad vill du att jag skall läsa på om?
    Vilket nästa inlägg? Inlägg #148 var riktat till mig då du jhade citerat det inlägget.

    Nästa inlägg från dig är #149 vilket var en lite rättse på ditt egna inlägg. Då du hade stavat fel på ett litet ord och rättade det.

    Ditt nästa nästa inlägg efter där är inlägg #152..
    Så vilket "nästa inlägg" är det du syftar på när du skriver i inlägg #152 detta:
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 19:12:50 följande:
    Ok hjärtat, du kunde ju börja med att läsa mitt nästa inlägg...

    Och vad vill du att jag skall läsa på om?
    (slut citat)

    Så vilket är det s.k "nästa inlägg" du syftar på"?

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Prickigt block
    Anonym (Trams) skrev 2020-04-08 19:10:40 följande:
    Hur du än försöker argumentera så kommer vi inte ifrån att syftet med förlovningen är giftermål. Visst kan man ha kvar ringarna på fingret även om man bestämt sig för att inte gifta sig, men de betyder ingenting, symboliserar ingenting. 
    Nej, det är det inte.
    Det hade du vetat om du inte varit så insnöad i ditt egna tänk och DINA värderingar.

    Givetvis är man förlovade, oavsett eventuella äktenskapsplaner. Oavsett om det gått en månad eller tjugo år.

    Hoppas verkligheten kommer ikapp dig någon gång.
  • Anonym (Häpp)
    EnAnonumius skrev 2020-04-08 21:39:54 följande:

    Ja jag skrev "Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med. "

    Det är mycket riktigt. Varken mer eller mindre.

    Fast frågan är ju hur sjutton du kan TOLKA IN, och få det att handla om att jag hade hävdat att man måste vara för-/trolovade i ett stockholmsäkjtenskap?

    då du skrev detta citera dig:(slut citat)

    Du sitter ju och rättar mig på något jag aldrig har skrivit alls överhuvudtaget. 

    Jag gjorde bara en hänvisning över att företeelsen samboskap, och "förlovning utan att vara gifta" har gamla anor. Varken mer eller mindre. 

     


    Du har fortfarande inte förklarat varför du skrev #stockholmsäktenskap när du bara ville berätta att: Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med (notera att jag citerar dig med alla språkliga fel så att jag inte har förvanskat dina ord). Den hashtaggen är ju ganska onödig eftersom stockholmsäktenskap inte handlar om förlovning utan om en samlevnadsform.

    Men det kanske är som med förlovning, att nya tolkningar av begrepp görs och skall accepteras och du just förnyat förklaringen av stockholmsäktenskap så att det skall passa din agenda.
    EnAnonumius skrev 2020-04-08 21:49:25 följande:

    Vilket nästa inlägg? Inlägg #148 var riktat till mig då du jhade citerat det inlägget.

    Nästa inlägg från dig är #149 vilket var en lite rättse på ditt egna inlägg. Då du hade stavat fel på ett litet ord och rättade det.

    Ditt nästa nästa inlägg efter där är inlägg #152..

    Så vilket "nästa inlägg" är det du syftar på när du skriver i inlägg #152 detta:(slut citat)

    Så vilket är det s.k "nästa inlägg" du syftar på"?


    Oj så många gånger du behövde ställa samma fråga i ett enda inlägg!

    Men eftersom du fråga om något som jag svarade en annan skribent i tråden så låter jag dig få fundera vidare på den själv. Kanske räknar du ut svaret själv någon gång och annars kan du säkert hitta på en egen förklaring, det är ju du så bra på! :D
  • Anonym (A)
    Anonym (Trams) skrev 2020-04-08 18:40:36 följande:
    Ja alltså, den bryts ju automatiskt. Ringarna på fingret betyder inget längre.
    Vem bryter den? Ringar på fingret betyder vad paret vill att de ska betyda. Det är inte du som bestämmer vad de betyder. 
  • Bjoer
    Anonym (A) skrev 2020-04-08 22:24:06 följande:
    Vem bryter den? Ringar på fingret betyder vad paret vill att de ska betyda. Det är inte du som bestämmer vad de betyder. 
    Paret själva bröt den när de bestämde sig för att inte gifta sig. Det är det som är att bryta en förlovning.

    Ringarna på fingret kan betyda vilken symbolisk sak som helst som paret vill. De kan inte betyda vad som helst i övrigt.
  • Anonym (Snart är det dags!)
    Bjoer skrev 2020-04-09 09:09:07 följande:
    Paret själva bröt den när de bestämde sig för att inte gifta sig. Det är det som är att bryta en förlovning.

    Ringarna på fingret kan betyda vilken symbolisk sak som helst som paret vill. De kan inte betyda vad som helst i övrigt.
    Kan du inte bara starta en egen tråd istället för att förstöra min?
  • EnAnonumius
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 22:16:29 följande:
    Du har fortfarande inte förklarat varför du skrev #stockholmsäktenskap när du bara ville berätta att: Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med (notera att jag citerar dig med alla språkliga fel så att jag inte har förvanskat dina ord). Den hashtaggen är ju ganska onödig eftersom stockholmsäktenskap inte handlar om förlovning utan om en samlevnadsform.
    Därför att du aldrig ställde den frågan till mig. 
    Så jävla enkelt är det.

    Du var mer självupptagen med att skaffa tolkningsföreträde på mitt inlägg och hålla din direkta fabel/lögn (om vad jag skrev) som en sanning och sedan vända det emot mig. Det var jkust det jag bemötte i dina inlägg med.

    Och DU ställer du frågan nu så kommer jag inte att svara på den, då du kunde ha frågat från första början i stället för det du valde att göra.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Bjoer skrev 2020-04-09 09:09:07 följande:
    Paret själva bröt den när de bestämde sig för att inte gifta sig. Det är det som är att bryta en förlovning.

    Ringarna på fingret kan betyda vilken symbolisk sak som helst som paret vill. De kan inte betyda vad som helst i övrigt.
    Varför vägrar du att ta till dig TS vädjan om att lägga ned den diskussionen?

    TS har direkt vädjat till dig att att hålla dig till det HON anser är hennes ämne. Men du fortsätter att tjata om den där jävla "förlovning" och vad den innebär.  Starta en egen jävla tråd om det om det är så viktigt för dig att diskutera det i stället för att trasa sönder TS tråd.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (A)
    Bjoer skrev 2020-04-09 09:09:07 följande:
    Paret själva bröt den när de bestämde sig för att inte gifta sig. Det är det som är att bryta en förlovning.

    Ringarna på fingret kan betyda vilken symbolisk sak som helst som paret vill. De kan inte betyda vad som helst i övrigt.
    Nej, det gör dom inte om dom vill fortsätta vara förlovade. En förlovning är inget juridiskt, det är bara två ringar på två personer, inget annat. Finns ingen om reglerar detta, varken du eller någon annan.
Svar på tråden Är det ok med förlovningsfest dä man inte tä00000000000000nker gifta sig?