• Lucia N

    BF Januari 2021

    En tråd för oss som väntar barn i januari!

    Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

    Enligt NC-appen har jag BF 5/1

  • Svar på tråden BF Januari 2021
  • Tildurrr
    Lillaplupp skrev 2020-05-18 20:07:10 följande:

    Jag har bf 13/1! Var hos barnmorskan idag. Nu känns det lite mer verkligt :) den där gruppen ?bf januari 2021? är det någon här som har skapat den? På fb alltså! Ansökte om att gå med den i den :)


    Vi har en privat grupp som jag startat, vi är 13 Pers här ifrån med där nu. Vill du bli medlem så skicka ett meddelande till mig här så lägger jag till dig! Gruppen går inte att söka upp då jag bara vill att folk från denna tråden blir medlemmar.
  • Danni 83

    Hej,

    jag hoppar gärna in här. 36 år, plussade idag med det som förhoppningsvis blir fjärde barnet. Har ett mf bakom mig, mellan tvåan och trean så man är lite orolig. Har tre söner som är snart 13, 10 och snart 6 med mitt ex. Träffade en ny man i februari så det har gått vansinnigt fort. Men jag är så lycklig. BF 26/1 2021.


    Mamma till tre hjärtan. Alvin 2007. Liam 2010. Samuel 2014
  • Millathereseb

    Så sjukt nervös för missfall. Är 35 år dessutom, så har ju inte åldern riktigt på min sida. Har varit orolig sedan jag plussade för en vecka sedan... Imorgon har jag inskrivning hos barnmorskan. Känns bra, även om hon sa att det är tidigt (bor i Stockholm) att göra det i vecka 8... Har bf 3/1, men min cykel är otroligt oregelbunden, så tror inte riktigt det stämmer, blir nog senare.

    Hur hanterar alla oron för missfall?

  • Nykär15
    Millathereseb skrev 2020-05-19 09:57:01 följande:

    Så sjukt nervös för missfall. Är 35 år dessutom, så har ju inte åldern riktigt på min sida. Har varit orolig sedan jag plussade för en vecka sedan... Imorgon har jag inskrivning hos barnmorskan. Känns bra, även om hon sa att det är tidigt (bor i Stockholm) att göra det i vecka 8... Har bf 3/1, men min cykel är otroligt oregelbunden, så tror inte riktigt det stämmer, blir nog senare.

    Hur hanterar alla oron för missfall?


    35 är verkligen ingen ålder! Jag är 43 haha och såklart orolig...lämnat hcg-blodprov igår och ska göra i morgon igen, nervös för utfallet...

    Haft både missfall och MA tidigare så det är läskigt vara gravid igen :/
  • Utvandraren2
    Millathereseb skrev 2020-05-19 09:57:01 följande:

    Så sjukt nervös för missfall. Är 35 år dessutom, så har ju inte åldern riktigt på min sida. Har varit orolig sedan jag plussade för en vecka sedan... Imorgon har jag inskrivning hos barnmorskan. Känns bra, även om hon sa att det är tidigt (bor i Stockholm) att göra det i vecka 8... Har bf 3/1, men min cykel är otroligt oregelbunden, så tror inte riktigt det stämmer, blir nog senare.

    Hur hanterar alla oron för missfall?


    Jag ska också skriva in mig nästa vecka och är då i vecka 8. Jag oroar mig lätt för allt hela tiden, men när det kommer till missfall och annat har jag kommit fram till att jag kan inte gå och oroa mig i nio månader. Jag kan inte påverka det mer än att äta bra och motionera lätt. Bebisen mår inte bra av att jag oroar mig, så när tankarna kommer försöker jag att avfärda dem.

    Jag gjorde NIPT sist i v10 och kommer göra ett denna gången med. För mig så hjälper det otroligt mycket mot oron. Trisomi 13 och 18 leder ofta till sena missfall, så har man fått ett bra svar på testet och klarat sig till vecka 12 så ska chanserna vara högre att allt går bra resonerar jag.

    När det är sagt har jag full förståelse för att inte alla önskar att ta det testet. Det är ett högst personligt val.
  • Nykär15
    Utvandraren2 skrev 2020-05-19 10:16:35 följande:

    Jag ska också skriva in mig nästa vecka och är då i vecka 8. Jag oroar mig lätt för allt hela tiden, men när det kommer till missfall och annat har jag kommit fram till att jag kan inte gå och oroa mig i nio månader. Jag kan inte påverka det mer än att äta bra och motionera lätt. Bebisen mår inte bra av att jag oroar mig, så när tankarna kommer försöker jag att avfärda dem.

    Jag gjorde NIPT sist i v10 och kommer göra ett denna gången med. För mig så hjälper det otroligt mycket mot oron. Trisomi 13 och 18 leder ofta till sena missfall, så har man fått ett bra svar på testet och klarat sig till vecka 12 så ska chanserna vara högre att allt går bra resonerar jag.

    När det är sagt har jag full förståelse för att inte alla önskar att ta det testet. Det är ett högst personligt val.


    Vi gjorde med nipt sist och kommer göra igen om vi når så långt, lugnar mig mycket och pga åldern är ju risken större för avvikelser.
  • Millathereseb
    Nykär15 skrev 2020-05-19 10:13:33 följande:

    35 är verkligen ingen ålder! Jag är 43 haha och såklart orolig...lämnat hcg-blodprov igår och ska göra i morgon igen, nervös för utfallet...

    Haft både missfall och MA tidigare så det är läskigt vara gravid igen :/


    Ja, jag har inte haft missfall förut inte ens varit gravid nån gång... Så rent statistiskt borde jag ju kanske få missfall... Min sambo säger att jag får skärpa mig med mina destruktiva tankar och han har ju rätt såklart. Kan inte göra mer än att ta hand om mig och låta tiden gå.

    Vad är hcg-blodprov?
  • Millathereseb
    Utvandraren2 skrev 2020-05-19 10:16:35 följande:

    Jag ska också skriva in mig nästa vecka och är då i vecka 8. Jag oroar mig lätt för allt hela tiden, men när det kommer till missfall och annat har jag kommit fram till att jag kan inte gå och oroa mig i nio månader. Jag kan inte påverka det mer än att äta bra och motionera lätt. Bebisen mår inte bra av att jag oroar mig, så när tankarna kommer försöker jag att avfärda dem.

    Jag gjorde NIPT sist i v10 och kommer göra ett denna gången med. För mig så hjälper det otroligt mycket mot oron. Trisomi 13 och 18 leder ofta till sena missfall, så har man fått ett bra svar på testet och klarat sig till vecka 12 så ska chanserna vara högre att allt går bra resonerar jag.

    När det är sagt har jag full förståelse för att inte alla önskar att ta det testet. Det är ett högst personligt val.


    Bra tankar, inte lägga fokus på det man inte kan påverka. Ska försöka anamma det.

    NIPT känns tyvärr lite dyrt för oss... Vi har en liten jobbig sits iom Corona och uppsägningar från jobbet mitt i detta, så vi får nog köra KUB bara...
  • Nykär15
    Millathereseb skrev 2020-05-19 10:34:43 följande:

    Ja, jag har inte haft missfall förut inte ens varit gravid nån gång... Så rent statistiskt borde jag ju kanske få missfall... Min sambo säger att jag får skärpa mig med mina destruktiva tankar och han har ju rätt såklart. Kan inte göra mer än att ta hand om mig och låta tiden gå.

    Vad är hcg-blodprov?


    De flesta graviditeter går bra får du tänka!

    Det är blodprov man tar för att se att hcg ökar som det ska = frisk graviditet. Jag går privat för det och de ville göra det innan de förlänger mina recept på Lutinus och Trombyl som jag tar pga de tidigare missfallen...för att stötta en graviditet. Ska även lämna prov för min sköldkörtel idag då jag har Hypotyreos och om värdena ligger högt ökar missfallsrisken, så blir en del kontroller för mig i tidig graviditet. Hade även ett utomkvedshavandeskap i november (trots spiral, var i v9 och min äggledare sprack), så jag får vul när jag är i v 7+5 för extra koll att det sitter rätt.

    Är chockad att min gamla sargade kropp med bara en äggledare lyckades bli gravid på första försöket ! Går det dåligt så vet jag iaf att jag fortfarande KAN bli gravid vilket oroat mig efter den operationen...så det är isf positivt. Men hoppas såklart vår lilla kotte mår bra <3
  • Bebis2021

    Hej på er jag hoppar in här, plussade igår på bim-2, har väl egentligen inte vågat tro att det skulle ha tagit sig då vi endast hann med mys 1 gång 4 dagar innan äl pga resor i jobbet men de verkar onekligen ha räckt iallafall. Hade tyvärr sent MA i mars vilket var en oplanerad graviditet, så nu kan man ju dessvärre inte låta bli att oroa sig . Har två barn sen tidigare på 3 och 5 år där graviditeter gått komplikationsfritt och bra så håller nu tummarna att detta lilla frö stannar tror bf blir 24/1 om jag räknar rätt

Svar på tråden BF Januari 2021