• Lucia N

    BF Januari 2021

    En tråd för oss som väntar barn i januari!

    Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

    Enligt NC-appen har jag BF 5/1

  • Svar på tråden BF Januari 2021
  • ilovebamse

    Hej allihopa.

    Helt missat den här tråden. Beräknad 17/1. Men fått snittid 11/1 så inte alls långt kvar nu. Är i v 37+1 idag. Och har de senaste 3 dagarna haft mensvärk, hade det inte med mina andra två barn. Sonen upptäcktes i v 39 att han låg i säte m vikt på 4500gram. Gick ej vända då han legat så länge, fastkilad under revbenen (missats av bm på alla besök). Att de visste att han legat så länge va huvudformen när han kom ut. Dottern blev akutsnitt efter 2 dygn med värkar och 3 dygn efter vattenavgång. Hon hade syrebrist. Så inget kejsarsnitt var egentligen med vilja. Men efter endel stöd från min underbara man har jag accepterat att jag aldrig får föda vaginalt. Har fått känna på värkarbete ändå

    Som många andra skrivit är bebis välkommen när den vill efter nyår???? tungt o svullet här med en 4 åring o en 2 åring hemma heltid. De har aldrig gått på förskolan så har varit ett par tuffa veckor det sista nu.

    Hur känner ni andra inför att föda i denna epidemi? Är ni oroliga, lugna?

    Vet ni vilka bestämmelser det är på sjukhuset ni ska till?

    Hört att vissa sjukhus vill ha kvar en o inte ha BB vård i hemmet tex.

  • Linhan89

    Ni som har fått barn förut, har ni fått ökat blodtryck inom närmsta veckorna före förlossningen? Läst på flera ställen att det förekommer ? Har hela tiden legat på mitt vanliga blodtryck vilket är 120/70. Var så även i måndags men i fredags då jag åkte in till Förlossningen för minskade fosterrörelser ( falskt alarm ) så hade det ökat till 145/83. Tänkte kanske de berodde på att jag vart lite uppstressad kring fem dagar med minskade rörelser. Tagit trycket två ggr efter det varav senast idag, då låg det på 130/85, även i lördags. Vilket ju är helt okej men fortfarande högt för mig. Inga proteiner i urin eller andra saker som tycker på havandeskapsförgiftning.

    Man greppar vill efter halmstrån nu när det närmar sig och man vill att bebben ska komma ;) men i och med att jag läst att det inte verkar vara helt ovanligt med ökat blodtryck i närhet till förlossning så är man ju såklart nyfiken att höra med er andra som fått barn tidigare om det är något ni märkt av ? ;)

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-29 17:11:43 följande:

    Ni som har fått barn förut, har ni fått ökat blodtryck inom närmsta veckorna före förlossningen? Läst på flera ställen att det förekommer ? Har hela tiden legat på mitt vanliga blodtryck vilket är 120/70. Var så även i måndags men i fredags då jag åkte in till Förlossningen för minskade fosterrörelser ( falskt alarm ) så hade det ökat till 145/83. Tänkte kanske de berodde på att jag vart lite uppstressad kring fem dagar med minskade rörelser. Tagit trycket två ggr efter det varav senast idag, då låg det på 130/85, även i lördags. Vilket ju är helt okej men fortfarande högt för mig. Inga proteiner i urin eller andra saker som tycker på havandeskapsförgiftning.

    Man greppar vill efter halmstrån nu när det närmar sig och man vill att bebben ska komma ;) men i och med att jag läst att det inte verkar vara helt ovanligt med ökat blodtryck i närhet till förlossning så är man ju såklart nyfiken att höra med er andra som fått barn tidigare om det är något ni märkt av ? ;)


    Åh, bra fråga. Jag har också legat på 120/60 - 120/70 och idag när jag var hos BM så låg jag på 120/90. BM sa ingenting om det och då tar jag det som att det inte var något värt att ta upp men undrade lite varför det hade ökat så mycket helt plötsligt :o
  • NurseMom
    Linhan89 skrev 2020-12-29 17:11:43 följande:

    Ni som har fått barn förut, har ni fått ökat blodtryck inom närmsta veckorna före förlossningen? Läst på flera ställen att det förekommer ? Har hela tiden legat på mitt vanliga blodtryck vilket är 120/70. Var så även i måndags men i fredags då jag åkte in till Förlossningen för minskade fosterrörelser ( falskt alarm ) så hade det ökat till 145/83. Tänkte kanske de berodde på att jag vart lite uppstressad kring fem dagar med minskade rörelser. Tagit trycket två ggr efter det varav senast idag, då låg det på 130/85, även i lördags. Vilket ju är helt okej men fortfarande högt för mig. Inga proteiner i urin eller andra saker som tycker på havandeskapsförgiftning.

    Man greppar vill efter halmstrån nu när det närmar sig och man vill att bebben ska komma ;) men i och med att jag läst att det inte verkar vara helt ovanligt med ökat blodtryck i närhet till förlossning så är man ju såklart nyfiken att höra med er andra som fått barn tidigare om det är något ni märkt av ? ;)


    Nej inget jag märkt av varken nu eller tidigare graviditeter. Jag har denna graviditet haft lågt blodtryck.
  • FiaW

    Förra graviditeten hade jag jättelågt blodtryck hela vägen, den här gången hade det ökat i v 35 och håller sig på den nya höga nivån fortfarande. Brukar ligga på ungefär 110/65, men har nu 121/85. Alltså inget högt tryck egentligen men högt för att vara mig. Det har förvånat mig lite, men det känns ju bra att du läst att det är ganska vanligt när det börjar närma sig, Linhan89.

    Vad gäller att föda i pandemin så hade jag såklart hellre sett att allt var som vanligt och sambon fick stanna på bb och att vården inte var så ansträngd. Å andra sidan känner jag mig inte speciellt nervös för det ändå. Min förra förlossning var ingen dans på rosor då jag blev lämnad ensam väldigt mycket, så jag tar med mig känslan av att hur det än är så kommer det att bli bra och lösa sig tillslut :)

  • Linhan89
    Berguven skrev 2020-12-29 17:37:51 följande:

    Åh, bra fråga. Jag har också legat på 120/60 - 120/70 och idag när jag var hos BM så låg jag på 120/90. BM sa ingenting om det och då tar jag det som att det inte var något värt att ta upp men undrade lite varför det hade ökat så mycket helt plötsligt :o


    Oj men de va knepigt att hon inget sa för vad jag förstått är 90 ganska högt på undertryck, men kan ju vara så att det var en gång så hon inte vill göra dig orolig, det ska inte jag heller göra ! Förstått att det är särskilt undertryck som ändrat sig när det närmar sig förlossningen ;) När ska du dit igen ?
  • Linhan89
    FiaW skrev 2020-12-29 23:06:52 följande:

    Förra graviditeten hade jag jättelågt blodtryck hela vägen, den här gången hade det ökat i v 35 och håller sig på den nya höga nivån fortfarande. Brukar ligga på ungefär 110/65, men har nu 121/85. Alltså inget högt tryck egentligen men högt för att vara mig. Det har förvånat mig lite, men det känns ju bra att du läst att det är ganska vanligt när det börjar närma sig, Linhan89.

    Vad gäller att föda i pandemin så hade jag såklart hellre sett att allt var som vanligt och sambon fick stanna på bb och att vården inte var så ansträngd. Å andra sidan känner jag mig inte speciellt nervös för det ändå. Min förra förlossning var ingen dans på rosor då jag blev lämnad ensam väldigt mycket, så jag tar med mig känslan av att hur det än är så kommer det att bli bra och lösa sig tillslut :)


    Ja jag vet att jag hört det förut så jag blev ju såklart tvungen vart googla lite om det när jag kom hem. Fanns hur många trådar som helst här på familjeliv där gravida skrivit om just detta, och där även flera barnmorskor sagt att det brukar vara tecken på att det drar ihop sig, så länge man inte har andra tecken då som kan tyda på havandeskapsförgiftning. De flesta fick barn inom 2-3 veckor från det att blodtrycket gick upp.

    Tänker precis som dig jag också vad gäller pandemin. Inte särskilt orolig. Sambon får vara med på förlossningen i mitt landsting .
  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-30 10:14:48 följande:
    Oj men de va knepigt att hon inget sa för vad jag förstått är 90 ganska högt på undertryck, men kan ju vara så att det var en gång så hon inte vill göra dig orolig, det ska inte jag heller göra ! Förstått att det är särskilt undertryck som ändrat sig när det närmar sig förlossningen ;) När ska du dit igen ?

    Har kollat runt lite och om det överstiger 140/90 så räknas det som förhöjt och jag ligger fortfarande på gränsen så det är nog därför hon inte sa något om det! :) Nu ska jag inte dit något mer förrän 6-7 veckor efter förlossningen, för efterkontroll! Har dock ett bokat datum på sjukhuset för kontroll om jag skulle gå över tiden, vilket är veckan efter BF! Har BF nästa vecka så det är säkert därför jag har lite förhöjt nu. 


    Hur går det för dig? :)

  • Linhan89
    Berguven skrev 2020-12-30 10:34:04 följande:

    Har kollat runt lite och om det överstiger 140/90 så räknas det som förhöjt och jag ligger fortfarande på gränsen så det är nog därför hon inte sa något om det! :) Nu ska jag inte dit något mer förrän 6-7 veckor efter förlossningen, för efterkontroll! Har dock ett bokat datum på sjukhuset för kontroll om jag skulle gå över tiden, vilket är veckan efter BF! Har BF nästa vecka så det är säkert därför jag har lite förhöjt nu. 

    Hur går det för dig? :)


    Åååh så himla spännande :) du får knipa två dagar nu då så bebben får komma på "rätt" sida året haha. Ska bli hemskt kul att se om ditt blodtryck höjts pga att det är nära !

    Allt går fint med mig ! Lite trött och så men det hör ju till. Annars lite mer sammandragningar sista veckan, lite Molande värk som kommer och går. Annars får jag nog säga att jag mår toppen med tanke på hur en del andra verkar må !

    Mår du bra i övrigt liksom ?
  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-30 11:19:34 följande:
    Åååh så himla spännande :) du får knipa två dagar nu då så bebben får komma på "rätt" sida året haha. Ska bli hemskt kul att se om ditt blodtryck höjts pga att det är nära !

    Allt går fint med mig ! Lite trött och så men det hör ju till. Annars lite mer sammandragningar sista veckan, lite Molande värk som kommer och går. Annars får jag nog säga att jag mår toppen med tanke på hur en del andra verkar må !

    Mår du bra i övrigt liksom ?
    Haha ja, vi får se när han behagar att komma ut. Jag hoppas bara på att inte gå över tiden, känns som att jag har varit gravid så väldigt väldigt länge nu! 

    Vad skönt att höra att du mår bra! :D Samma här. Jag har sammandragningar, men de känner jag inte riktigt av mer än att magen blir stenhård. Får molvärk lite till och från, men jag mår som du; väldigt bra. Har hört så många skräckhistorier om hur många mår och känner mig nästan lite skyldig när jag säger att jag mår bra. Det enda är att jag är trött men jag sover rätt så dåligt på nätterna också så det är inte så konstigt. Men annars har jag knappt haft några besvär, såsom foglossning eller ryggont, eller svullna fötter/händer/ben. Jag har inte ens "problem" med att brösten läcker, mer än några få droppar då och då. 

    Jag trodde till och med att det var något fel eftersom att alla pratar om att det är så jobbigt med att vara kissnödig på nätterna och jag kan fortfarande sova en hel natt utan att behöva springa upp och kissa Oskyldig Nu vaknar jag mest av att magen eller höfterna kan göra lite ont eller att jag är lite obekväm i kroppen för att jag legat för länge på samma sida eller sammandragningar eller att bebisen tycker det är en bra tid att misshandla mina organ, haha! 

    Jag skäms nästan av att skriva detta då jag vet att så många har sådana stora besvär med sin graviditet :x
Svar på tråden BF Januari 2021