• Emmo77

    Någon mer som precis plussat

    Är 42 och precis plussat, väntar 3:e barnet...någon mer som precis fått sitt plus och vill följas åt?

  • Svar på tråden Någon mer som precis plussat
  • Pyret10
    Blåbärsris123 skrev 2023-04-18 21:47:08 följande:
    Vi har bokat NIPT privat med tanke på åldern. Då får vi svar med hög träffsäkerhet så tidigt som möjligt. Vi får stå för det själva men vi tycker det är värt det. KUB kommer ganska troligt visa hög sannolikhet just pga av åldern, och då får vi gå vidare med allt ändå men med några veckors fördröjning. 

    Det låter klokt! Var nånstans i Sverige har ni bokat det? Vi pratade om det ikväll och tänkte nog också boka nipt privat. 
    Vilken vecka är du i nu och när får ni göra det testet?

  • Blåbärsris123
    Pyret10 skrev 2023-04-18 22:22:03 följande:

    Det låter klokt! Var nånstans i Sverige har ni bokat det? Vi pratade om det ikväll och tänkte nog också boka nipt privat. 
    Vilken vecka är du i nu och när får ni göra det testet?


    Vi ska göra det i Göteborg, på barnmorskehuset. Man måste ha gått minst 10 fulla veckor, så vi har bokat i v 10+3. Är i v 8+4 nu så knappt två veckor kvar😊
  • Frusan

    Vet inte hur man svarar på någons svar så det blir kanske lite förvirrande 😂 men skönt att vi är fler som får runt som uppblåsta illamående tröttisar 😝

    Jag ringde min BM igår för att boka inskrivningssamtal. Hon sa då att först kommer jag få lämna blodprov och efter det kub ul. Trodde det var tvärtom det gjordes? Vilken ordning får ni andra göra det i?

  • Blåbärsris123
    Frusan skrev 2023-04-19 11:17:18 följande:

    Vet inte hur man svarar på någons svar så det blir kanske lite förvirrande 😂 men skönt att vi är fler som får runt som uppblåsta illamående tröttisar 😝

    Jag ringde min BM igår för att boka inskrivningssamtal. Hon sa då att först kommer jag få lämna blodprov och efter det kub ul. Trodde det var tvärtom det gjordes? Vilken ordning får ni andra göra det i?


    Vi var först på hälsosamtal i v 6. Ska på inskrivning i v 11 och då lämnas också blodprover. KUB och/eller tidigt UL görs i v 13. Nu gör ju vi NIPT också i v 11 för att vi så tidigt som möjligt vill veta om det finns avvikelser istället för att vänta på KUB i v 13. Men har förstått att det ser väldigt olika ut mellan olika regioner. Vissa erbjuder tom NIPT gratis över en viss ålder. Tycker det hade varit bra om alla gjorde det med tanke på att det finns en ökad risk med åldern och KUB inte alls är lika säkert, och därmed orsakar betydligt fler onödiga invasiva ingrepp som FVP eller MKP. 
  • Pyret10

    Jag tänkte ringa om en vecka eller två för att boka tid för hälsosamtal. Är nu i v.4 (vecka 5 på lördag). 


    vi har beslutat att boka provat NIPT, har kollat upp ett par alternativ. Men tänkte först kolla med min region om hur dom ställer sig till nipt. 


    Angående symtom så blir jag tveksam till om jag är gravid för känner knappt ingenting 😅 men är å andra sidan väldigt tidigt än 😊 

    När började ni andra få symtom?

  • Frusan

    Pyret10: aha, trodde ju blodprovet som man ska lämna var NIPT, men då är det alltså något annat. BM pratade om blodprov och prover för sköldkörteln Så jag trodde det var olika. Nä ju tidigare man kan göra det ju bättre känner jag.

    Här började det med onda tuttar och att jag tappade matlusten på vissa saker. Det kom tidigt, runt v 4. Sen trötthet och nu ett illamående som vissa dagar är kraftigt, andra hanterbart. Plus att jag from den här veckan 5+5 är så jäkla svullen, ser ut att vara i typ 4-5 månaden. Det kom plötsligt nu i helgen 😅

  • Blåbärsris123

    Mitt första symtom och det som gjorde att jag tog ett test var när sambon frågade om vi skulle gotta till det med räkor och vitt vin till fredagkvällen. Och min spontana känsla var🤢🤮 Då var jag 3+6 och testade positivt samma kväll. Under vecka 5 kom extrem trötthet, fruktansvärt illamående, ömma bröst och supersvullen mage🙈 Har ungefär samma symtom fortfarande, v 9 nu. Mår dock lite bättre med Lergigan Comp, var helt utslagen innan😴🤮

  • impa07

    Grattis till alla er som plussat!! 

    Hur länge har ni försökt och hur har ni gjort, tajmat med ägglossningstest eller bara chansat? 

    Är så rädd att jag trots regelbunden mens är för sen ute...Men tänker fortsätta hoppas lite till!!

  • Frusan

    Här är det lite bökigt då karln jobbar borta ibland så är det ägglossning då så är det rätt kört. Men nu föll det sig så att han var hemma och jag hade ÄL, så på första försöket där vi lyckades tajma ÄL.
    har fortfarande väldigt regelbunden mens, och tydlig ÄL. Tempar dock inte och tar inga test utan går bara på konsistens på flytningar ☺️

  • Otursförföljd

    Jag hoppas på plus och hänger gärna på då det isåfall är min första graviditet efter 8 års försök 😍 BIM+1 och ett svagt streck, men som ändå syns i alla vinklar och ljus. Ska ta det digitala imorgon!

Svar på tråden Någon mer som precis plussat