• Anonym (Bad boy)

Man, vid val av partner - väljer du bort feminister

Man, hur ser du på att leva i en relation med en feminist?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Man, vid val av partner - väljer du bort feminister
  • Överste Senap
    KlantSmurfen skrev 2020-05-06 16:32:01 följande:

"Symfoniorkestrarna bestod i princip uteslutande av män innan de införde blinda auditions"

Stämmer och det var inte Alls länge sedan som Wienerfilharmonikerna började acceptera kvinnliga musiker i orkestern. Dessförinnan var det bara män som accepterades som sökande.
  • Postman
    KlantSmurfen skrev 2020-05-06 16:24:00 följande:
    "Jag vet inte hur gammal du är men du missar en hel del faktorer som måste vägas med."
    Dessa faktorer brukar "missas" av en anledning.

Man jämför sällan mansdominerade och kvinnodominerade yrken inom samma sektor Minst skillnad mellan könen bland kommunanställda scb.se....Istället jämför man yrken mellan två helt olika marknader där lönerna sätts på helt olika villkor för att som vanligt få det att låta så mycket värre än vad det är så man kan skylla på strukturer och diskriminering.

Hur många lågavlönade lågstatus jobb har inte män? ja visst ja, när man gapar efter det andra har vill man ju inte jämföra på det sättet..
    Ja det är ett klassiskt knep som många tar till.
    Ja väldigt många män har riktiga lågstatusjobb och hur många män dör på sina arbeten varje år. Det nämns aldrig. 
  • pyssel
    Postman skrev 2020-05-06 20:30:26 följande:

Ja det är ett klassiskt knep som många tar till.

Ja väldigt många män har riktiga lågstatusjobb och hur många män dör på sina arbeten varje år. Det nämns aldrig. 

Det är ett ganska omskrivet problem.

Sedan skulle jag vilja se den som också tyckte det var helt okej att slänga sig med "De får väl välja jobb som inte har en massa arbetsplatsolyckor"
    I don't explain myself to idiots, I'm not the fuckface whisperer
  • Postman
    pyssel skrev 2020-05-06 21:00:11 följande:
    Det är ett ganska omskrivet problem.

Sedan skulle jag vilja se den som också tyckte det var helt okej att slänga sig med "De får väl välja jobb som inte har en massa arbetsplatsolyckor"
    Självklart kan man väga in det också i sitt val av yrke.Man ska inte välja mansdominerade arbetsplatser för det är där de flesta dör.

Yrken som ekonom, läkare, jurist, tandläkare och ingenjör är några av de yrken som gör att du lever längre. De är väl alla kvinnodominerade idag utom ingenjörer misstänker jag.
  • Anonym (Bad boy)

Vi ser hur andelen kvinnor i IT-sektorn bara fortsätter öka. Det förvånar mig inte om vi om 10 år ser fler kvinnor än män inom IT.

Under tiden fortsätter lönerna uppåt. Det är därmed inte andelen kvinnor som styr lönerna. Troligare är att kunskapsintensiteten i kombination med stora möjligheter för företagen att tjäna stora pengar gör att den bästa arbetskraften blir väldigt attraktiv.

Vi kan ju inte gärna förbjuda den fria företagssamheten. Om någon startar ett lönsamt IT-företag så står det dem fritt att sätta vilka löner de vill.

• Anonym (Bad boy)
    Postman skrev 2020-05-06 12:30:22 följande:
    Jo jag ser att kvinnor är dåliga på att löneförhandla men det är inte mäns fel. Vi har kollektivavtal i Sverige. Visa mig ett kollektivavtal där det står att kvinnor ska ha lägre lön än män.
    Jag tycker det är dåliga chefer, kvinnliga som manliga. Lön ska baseras på prestation i arbetet. Inte på hur jobbig man är i löneförhandlingen.

• Perjonsson

Spyr av feminister.

Men då pratar jag om den Svenska varianten av tycka synd om sig själv typer, politiska feminister, offerkofftor, männs beskyllande osv osv.

Var på politikerveckan i Almedalen och med stora öron lyssnade/tittade på detta patrask och hoppas bara dom förångar sig själva.

• KlantSmurfen
    Överste Senap skrev 2020-05-06 17:48:58 följande: #91
    KlantSmurfen skrev 2020-05-06 16:32:01 följande:

"Symfoniorkestrarna bestod i princip uteslutande av män innan de införde blinda auditions"

Stämmer och det var inte Alls länge sedan som Wienerfilharmonikerna började acceptera kvinnliga musiker i orkestern. Dessförinnan var det bara män som accepterades som sökande.
    Alla införde inte blindtester, det var fler saker de ändrade på och de senaste blindtesterna som man utgår ifrån inom området för att visa diskriminering kan lika gärna tolkas som att de är till männens fördel. De är fulla med brister
    KlantSmurfen skrev 2020-05-06 16:32:01 följande: #90

Screens were not adopted by all orchestras atonce. Among the major orchestras, one stilldoes not have any blind round to their auditionprocedure  (Cleveland)  and  one  adopted  thescreen in 1952 for the preliminary round (Bos-ton Symphony Orchestra), decades before theothers.

dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/30703974/aer%252E90%252E4%252E715.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Anonym (Liza)

Feminism är en penningdriven rörelse som är till för att gynna kvinnor, men det framställs som att den syftar till jämställdhet, jämlikhet, lika värde, osv. Kort sagt: Skitsnack.

Svar på tråden Man, vid val av partner - väljer du bort feminister