• Digitus tertius

    Räknar jag rätt? Bodelning..

    Lägenheten köptes för 1 425 000kr och är idag värderad till 1 700 000.
    Vi tog ett gemensamt lån och la in lika mycket i kontantinsats vilket var lite drygt 100 000.

    Nu ska vi separera och jag ska bli utköpt från lägenheten. 

    Värdet på lägenheten minus hälften av framtida mäklarkostnader blir 1 675 000 och om man drar av inköpspriset blir vinsten 250 000. 

    78% av vinsten blir 195 000 (efter att den fiktiva vinstskatten på 22% tagits bort). 195 000 delat på två blir 97 500.

    Har jag rätt till 97 500 + kontantinsatsen på 100 000 + lite ersättning för gemensamt införskaffade möbler? 

    Tillkommer någon typ av vinstskatt på summan ovan i deklarationen nästa år?

  • Svar på tråden Räknar jag rätt? Bodelning..
  • Anonym (Anonym 666)

    Som du virrar ihop det...

    Så här är det:

    Husets nuvarande värde minus kvarstående lån och mäklarkostnad vid försäljning, delat på två = det du har rätt till.

    Man räknar inte på vinsten jämfört med inköp. Skatten räknar du inte med heller, den drar ju Skv senare. Man räknar inte heller på handpenningen, den delade ni ju lika på dessutom.

    Bohag är en helt annan sak. Det som inköpts gemensamt inom boendet ska delas på. Alltså inte värdemässigt utan snarare "du får soffan så tar jag köksbordet med stolar till". Personliga ägodelar räknas inte alls, t ex kläder.

  • Digitus tertius

    Det lät enkelt..

    Vad dillar Andreas Grundstedt (jurist tror jag?). Utdrag från ett svar jag fann på lawline.se

    Om ni båda är överens om att det är du som ska köpa ut din sambo så ger ni bostaden ett marknadsvärde (förslagsvis efter en värdering av en mäklare), sen från den vinsten som skulle uppkommit beräknar ni en fiktiv reavinstskatt på 22 % (den är endast fiktiv eftersom det inte sker en försäljning utan en bodelning) som dras av från marknadsvärdet. Sedan delas den summan lika er emellan och det blir det belopp som du ska ersätta sambon med.

  • Anonym (Anonym 666)
    Digitus tertius skrev 2020-05-07 17:26:09 följande:

    Det lät enkelt..

    Vad dillar Andreas Grundstedt (jurist tror jag?). Utdrag från ett svar jag fann på lawline.se

    Om ni båda är överens om att det är du som ska köpa ut din sambo så ger ni bostaden ett marknadsvärde (förslagsvis efter en värdering av en mäklare), sen från den vinsten som skulle uppkommit beräknar ni en fiktiv reavinstskatt på 22 % (den är endast fiktiv eftersom det inte sker en försäljning utan en bodelning) som dras av från marknadsvärdet. Sedan delas den summan lika er emellan och det blir det belopp som du ska ersätta sambon med.


    Han pratar om en situation där ena parten köper ut den andra men bor kvar i bostaden. Mitt svar utgår från att ni säljer stället och delar på vinst efter arvodet, så där läste jag lite fel eftersom jag missade den skillnaden. Lägg märke till att man alltså inte blandar in handpenningen här!

    Däremot gällande möbler etc så delar ni antingen på sakerna som jag sa eller så får ni komma överens om vad som är rimligt att du ska få för ersättning, och då utgår man från andrahandsvärdet, vad ni skulle få om ni sålde sakerna istället.

    https://lawline.se/answers/vardering-av-bohag-1
Svar på tråden Räknar jag rätt? Bodelning..