Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 14:36:34 följande:
Ni förstår inte att det inte handlar om någon hederskultur, sexistisk kultur absolut. Men inte heder.
När ni ändå tagit upp Fadime så vet ni ju att hennes pappa tillslut gick med på att tillåta henne vara tillsammans/gifta sig med hennes svensk-iranske pojkvän, men släkten höll inte med och satte stopp. Pappan hade ingen chans mot dem ändå för det är så det funkar i en hederskultur. Individen har ingen betydelse, gruppen däremot har.
Det är INTE så hos oss.
Vi är faktiskt inte ens speciellt kulturella av oss då båda tycker att det finns så mycket skit som inte är bra. Allmänt men även saker som rör kvinnor. T.ex ville jag för några år sedan göra en tatuering som jag inte fick göra först, men efter övertalning gick det bra trots att det är tabu i vår kultur. Men varken jag eller mannen bryr oss eftersom det vi tycker är viktigare. Vi skiter totalt i vad andra tycker.
Allt handlar om min mans värderingar och åsikter, som delvis präglats av vår kultur såklart men återigen ingen hederskultur. Släkten/gruppen betyder ingenting för oss.
Han har flera i sin släkt som gjort och gör saker som är riktigt tabu men alla snackar med dem ändå som vanligt, i värsta fall kan någon familj välja att inte prata med dem mer men oftast är allt som vanligt även om man anser att det de gjort är jättefel.
Så jag tycker verkligen ni är för hårda mot min man just nu. Ni kan faktiskt inte förvänta er att man ska assimileras helt och hållet till svenska värderingar, även om integration är viktigt. Det bästa är väl att kunna välja från båda kulturer.
Så, då är han helt enkelt en skitstövel då. Det är helt hans egna idéer att han har rätt att bestämma över dig, rätt att hindra dig gå ut, rätt att slå dig, rätt att tvinga dig bära obekväma kläder. Släkt och vänner skulle inte se ner på honom om han lät dig ha större frihet, men trots att han inte är tvingad av kulturen att bete sig så här så har han själv valt att vara just en skitstövel. På samma vis som en svensk man skulle vara det om liknande regler infördes. Hur skulle du se på en svensk man som tvingar sin fru till det du tvingas till? Skulle det vara en man med bra värderingar? Han måste ju få ha sina åsikter och värderingar, utan att någon skall ifrågasätta. Eller?