• Anonym (Kvinnan)

Partner som lägger sig i ens klädsel..

Påbörjar inlägget med att jag VET att i de allra flesta förhållanden så lägger man sig inte i den andres klädsel, jag vet det.

Men jag undrar om det finns kvinnor här vars män bestämt/försökt bestämma över er klädsel och hur ni isåfall löst problemet tillsammans/hur du själv tagit tag i problemet? Har det kunnat lösas ens på ett vettigt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet (om det är uteslutet att lämna, menar jag)? Skulle uppskatta råd (förutom att lämna, återigen).

• Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..
  • Anonym (Kvinnan)

Ni förstår inte att det inte handlar om någon hederskultur, sexistisk kultur absolut. Men inte heder.

När ni ändå tagit upp Fadime så vet ni ju att hennes pappa tillslut gick med på att tillåta henne vara tillsammans/gifta sig med hennes svensk-iranske pojkvän, men släkten höll inte med och satte stopp. Pappan hade ingen chans mot dem ändå för det är så det funkar i en hederskultur. Individen har ingen betydelse, gruppen däremot har.

Det är INTE så hos oss.

Vi är faktiskt inte ens speciellt kulturella av oss då båda tycker att det finns så mycket skit som inte är bra. Allmänt men även saker som rör kvinnor. T.ex ville jag för några år sedan göra en tatuering som jag inte fick göra först, men efter övertalning gick det bra trots att det är tabu i vår kultur. Men varken jag eller mannen bryr oss eftersom det vi tycker är viktigare. Vi skiter totalt i vad andra tycker.

Allt handlar om min mans värderingar och åsikter, som delvis präglats av vår kultur såklart men återigen ingen hederskultur. Släkten/gruppen betyder ingenting för oss.

Han har flera i sin släkt som gjort och gör saker som är riktigt tabu men alla snackar med dem ändå som vanligt, i värsta fall kan någon familj välja att inte prata med dem mer men oftast är allt som vanligt även om man anser att det de gjort är jättefel.

Så jag tycker verkligen ni är för hårda mot min man just nu. Ni kan faktiskt inte förvänta er att man ska assimileras helt och hållet till svenska värderingar, även om integration är viktigt. Det bästa är väl att kunna välja från båda kulturer.

• Anonym (Kvinnan)
    Bjoer skrev 2020-05-27 10:37:06 följande:

Allt du skriver tyder på att ni gör det. Som jag sa innan, hederskultur börjar inte med mord. Det börjar med kontroll av andra för att skydda sin och sin familjs heder. Du får inte klä dig normalt för att du isf. drar skam över honom och er familj. Det är förtryck med heder som motivering. Hedersfötryck. Rent objektivt sätt, inte för att vi inte förstår eller inte har samma erfarenheter. Objektivt sätt är det hedersförtryck.

Jag förstår att du inte vill att det ska vara så, för det svider att inse att det liv man lever, den värld man lever i, är ett problem, en bubbla. Speciellt för ens dotter. För hennes skulle måste du börja vända trenden nu. Annars kommer hon växa upp med en uppfattning att det är normalt och ok att mannen bestämmer över kvinnan, att hon ska göra som han säger och att om de inte är överens så är det hans ord som gäller. Du kanske har en rätt ok man, men det garanterar inte att din dotter får det. Och då kommer hon inte våga säga emot, säga ifrån, när hennes man behandlar henne illa. För det är det normala för henne att det han gör är rätt, oavsett vad han gör. Slår han henne så är det ok, för det är han som bestämmer. Våldtar han henne så är det ok, för det är han som bestämmer. Visst, din man kanske inte slår och våldtar dig, men om standarden är att han bestämmer oavsett så spelar det ingen roll, hennes uppfattning kommer vara att hon ska foga sig.

Är det den bild av förhållandet mellan man och kvinna du vill ge din dotter?

Förstår hur du tänker men jag kommer inte slänga dottern till första bästa. En bra man som hon vill ha får gifta sig med henne och jag kommer göra mitt bästa för att hon inte hamnar i fel händer.

Så länge kvinnan har en familj som stöttar henne så kommer hennes man aldrig våga gå över en gräns.

Varken jag eller mannen hade varit okej med att hennes framtida man misshandlade eller våldtog henne, så ni behöver inte oroa er för det.
  • molly50
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 14:36:34 följande:

Ni förstår inte att det inte handlar om någon hederskultur, sexistisk kultur absolut. Men inte heder.

När ni ändå tagit upp Fadime så vet ni ju att hennes pappa tillslut gick med på att tillåta henne vara tillsammans/gifta sig med hennes svensk-iranske pojkvän, men släkten höll inte med och satte stopp. Pappan hade ingen chans mot dem ändå för det är så det funkar i en hederskultur. Individen har ingen betydelse, gruppen däremot har.

Det är INTE så hos oss.

Vi är faktiskt inte ens speciellt kulturella av oss då båda tycker att det finns så mycket skit som inte är bra. Allmänt men även saker som rör kvinnor. T.ex ville jag för några år sedan göra en tatuering som jag inte fick göra först, men efter övertalning gick det bra trots att det är tabu i vår kultur. Men varken jag eller mannen bryr oss eftersom det vi tycker är viktigare. Vi skiter totalt i vad andra tycker.

Allt handlar om min mans värderingar och åsikter, som delvis präglats av vår kultur såklart men återigen ingen hederskultur. Släkten/gruppen betyder ingenting för oss.

Han har flera i sin släkt som gjort och gör saker som är riktigt tabu men alla snackar med dem ändå som vanligt, i värsta fall kan någon familj välja att inte prata med dem mer men oftast är allt som vanligt även om man anser att det de gjort är jättefel.

Så jag tycker verkligen ni är för hårda mot min man just nu. Ni kan faktiskt inte förvänta er att man ska assimileras helt och hållet till svenska värderingar, även om integration är viktigt. Det bästa är väl att kunna välja från båda kulturer.

Det här sista du skrev. Jag är bara nyfiken.
    Om man som svensk kvinna flyttade till hans hemland,skulle man då få leva efter svenska värderingar och svensk kultur eller skulle man tvingas anpassa sig till deras?
    Om man inte skulle få leva efter sitt hemlands värderingar och kultur där,varför ska då inte människor från hans kultur behöva anpassa sig när de lever här?
    Det är ju faktiskt också en fråga om integration. Att kunna komma in i samhället.
    Din man verkar ha väldigt uråldriga värderingar när det gäller kvinnor.
  • Anonym (det går.)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 14:36:34 följande:

Det är INTE så hos oss.

Så, då är han helt enkelt en skitstövel då. Det är helt hans egna idéer att han har rätt att bestämma över dig, rätt att hindra dig gå ut, rätt att slå dig, rätt att tvinga dig bära obekväma kläder. Släkt och vänner skulle inte se ner på honom om han lät dig ha större frihet, men trots att han inte är tvingad av kulturen att bete sig så här så har han själv valt att vara just en skitstövel. På samma vis som en svensk man skulle vara det om liknande regler infördes. Hur skulle du se på en svensk man som tvingar sin fru till det du tvingas till? Skulle det vara en man med bra värderingar? Han måste ju få ha sina åsikter och värderingar, utan att någon skall ifrågasätta. Eller?
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Silla) skrev 2020-05-27 12:06:13 följande:

Jag menade att du ska sätta ner foten nu. Det är ju nu han inte tycker det räcker med de kläder du har använt förut.

Hur ska du göra i sommar? Du kan väl inte gå runt i tjocka koftor mitt i sommaren? Klarar du verkligen av att vara ute och leka med din dotter på dagarna i sommarhettan i de kläder som han vill att du ska ha på dig? Om svaret är nej på den frågan så påverkar han redan din dotters liv negativt. Kanske kan han ta till sig det som argument? Vill han inte att er dotter ska kunna leka och ha kul med sin mamma och njuta av sommaren?

Be honom testa att klä sig lika påklätt som du så att han får en förståelse för vad det är han begär. Fråga honom om han klarar att springa och busa med dottern i hettan klädd i inte bara täckande utan tjocka kläder. Fråga honom om vad som verkligen är viktigast. Hans stolthet eller er dotters lycka och din hälsa. Det är inte hälsosamt att bli för stillasittande. Alla mår bra av att röra på sig i friska luften.

Men hur sätta ned foten? Ge något tips isåfall.

Det är inte jättevarmt nu så får se hur det blir i sommar, men klätt mig täckande innan och då har det gått bra. Ibland blir det jobbigt men oftast okej.
  • Bjoer
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 14:41:16 följande:
    Förstår hur du tänker men jag kommer inte slänga dottern till första bästa. En bra man som hon vill ha får gifta sig med henne och jag kommer göra mitt bästa för att hon inte hamnar i fel händer.

Så länge kvinnan har en familj som stöttar henne så kommer hennes man aldrig våga gå över en gräns.

Varken jag eller mannen hade varit okej med att hennes framtida man misshandlade eller våldtog henne, så ni behöver inte oroa er för det.
    Om mannen låter bli att misshandla och våldta sin fru för att han är rädd att få skit från hennes familj är det inte en bra man. Jag menar, kom igen nu! Lite perspektiv!

Och angående hederskultur. Om din man säger att du ser ut som en hora om du klär dig lättare än du gör nu, då handlar det om heder. Det är ju inte att det är opraktiskt eller farligt som är argumenten för klädseln, utan att du horar ut dig. Hur kan du inte se att det är hederförtryck?

Om vi säger såhär, vad är det han är rädd ska hända om du klär dig lättare eller som du vill?
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 14:48:50 följande:

Ignorera honom och gör som du vill! Vad kan hända?
  • Bjoer
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-27 14:48:50 följande:

Det är inte jättevarmt nu så får se hur det blir i sommar, men klätt mig täckande innan och då har det gått bra. Ibland blir det jobbigt men oftast okej.
    Ta på dig det du vill. När du ska gå ut, om han klagar eller säger att du inte får gå ut så säger du "Det är faktiskt inte upp till dig vad jag får ha på mig. Jag är en vuxen människa och bestämmer själv." Sen går du ut. Oavsett hur mycket han svär och skriker. Bara gå.

Han kan bara bestämma över dig om du tillåter det eller om han tar till våld. Tar han till våld har han visat sin sanna natur och det är dags att ringa polisen.
  • Anonym (Kvinnan)
    molly50 skrev 2020-05-27 14:46:25 följande:

Det här sista du skrev. Jag är bara nyfiken.

Om man som svensk kvinna flyttade till hans hemland,skulle man då få leva efter svenska värderingar och svensk kultur eller skulle man tvingas anpassa sig till deras?

Om man inte skulle få leva efter sitt hemlands värderingar och kultur där,varför ska då inte människor från hans kultur behöva anpassa sig när de lever här?

Det är ju faktiskt också en fråga om integration. Att kunna komma in i samhället.

Din man verkar ha väldigt uråldriga värderingar när det gäller kvinnor.

Skillnaden är väl att hemlandet inte är ett riktigt demokratiskt land med fri och rättigheter, tillskillnad från Sverige.

Men som svar på frågan, reaktionen mot en svensk som levde svenskt i hemlandet hade antagligen varit detsamma som era reaktioner just nu mot mig.
  • Anonym (Kvinnan)
    Bjoer skrev 2020-05-27 14:51:32 följande:

Om mannen låter bli att misshandla och våldta sin fru för att han är rädd att få skit från hennes familj är det inte en bra man. Jag menar, kom igen nu! Lite perspektiv!

Och angående hederskultur. Om din man säger att du ser ut som en hora om du klär dig lättare än du gör nu, då handlar det om heder. Det är ju inte att det är opraktiskt eller farligt som är argumenten för klädseln, utan att du horar ut dig. Hur kan du inte se att det är hederförtryck?

Om vi säger såhär, vad är det han är rädd ska hända om du klär dig lättare eller som du vill?

Jag menade inte så, utan mer att man inte märker till 100% hur en man är innan man gifter sig. Skulle det vara så att vi trodde han var bra och även dottern trodde det och sedan våldtar och misshandlar henne så är vi givetvis där och hjälper henne?

Jag vet inte.
Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..