• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • KarlssonA
    Padirac skrev 2020-06-21 01:08:05 följande:
    Nu har regeringen inte dessa befogenheter du efterfrågar. Så det är inte regeringen du ska kritisera utan krislagarnas utformning om din kritik ska ha någon som helst relevans.
    Vilka befogenheter exakt är det som saknas? Stänga skolor och restauranger har man befogenheter till.
  • Anonym (Clay)
    KarlssonA skrev 2020-06-21 00:59:41 följande:
    Det finna alltså helt andra befogenheter, men de åtgärder som infördes med dessa befogenheter har ändå varit verkningslösa, säger du ju ändå. Vad spelar det då för roll?

    Min fråga handlade om hur de har fått ner smittspridningen. Samhällsspridningen går inte ner för att man tvättar händerna mer i hemtjänsten och på boenden. Hur viruset sprider sig i övriga samhället som helhet har ingenting med äldrevården att göra.

    Danmark har inte sagt att skolstängningen var onödig. Du blandar ihop det med nya forskningsartiklar, men det har ingenting med Danmark att göra.
    Om man tittar på åldern på de som avlidit i Covid-19 så är det väl ytterst relevant att prata om äldrevården. 
    Till exempel: I svensk äldreomsorg och hemtjänst finns ett systemfel där vårdgivare, både kommunala och privata, satt i system att ha folk anställda på timmar (visstid) istället för att erbjuda dom ordentliga tillsvidareanställningar. Du kanske går på något slags schema som kan ändras med kort varsel, eller så blir du inringd med kort varsel, du kan även jobba lite, utspritt på en mängd olika enheter, för att komma upp i en någorlunda dräglig lön i slutet av månaden. Där tror jag personligen det största problemet ligger vad gäller äldreomsorgen och hemtjänsten. Och anledningen till att jag säger just systemfel är för att det mest troligt är anställda med denna otrygga anställning som gått till jobbet trots lite snuva eller ont i halsen, pga om dom stannar hemma så förlorar dom för mycket pengar. Dessa individer ska inte belastas för detta utan det är som sagt ett systemfel, något som arbetsgivare nyttjar för att dom tror att det blir "billigare" att ha folk drällandes på timbaserade visstidsanställningar istället för att ge dom en ordentlig anställning på ett och samma ställe. Detta urbota korkade personal-upplägg finns, mig veterligen inte, i dom övriga nordiska länderna i alla fall inte i Norge, men ni får rätta mig om jag har fel. 
  • Padirac
    KarlssonA skrev 2020-06-21 01:10:00 följande:

    Det är bara 4 länder i världen som har högre dödstal än i Sverige. Det är Belgien, UK, Italien och Spanien. Gemensamt för dem är att de stängde ner samhället väldigt sent och därför blev effekten dålig.

    Sverige är alltså inte i mitten av statistiken, utan i den absoluta botten.


    Så Sverige stängde också ned sent?

    Du vet att smittan var utbredd utan Italien/Österrike-resenärerna

    Jag tror att San Marino ligger i absoluta botten om du ska vara ärlig.
  • Padirac
    KarlssonA skrev 2020-06-21 01:11:54 följande:

    Vilka befogenheter exakt är det som saknas? Stänga skolor och restauranger har man befogenheter till.


    Har du koll på var smittan sprids?

    Nä.... Inte koll på det heller tydligen..
  • Padirac
    KarlssonA skrev 2020-06-21 01:02:34 följande:

    Om regeringen hade agerat som andra länder och stängt ner samhället hade vi bara haft en bråkdel av 5000 döda. Svårare än så är det inte.

    Regionerna, kommunerna och vårdgivarna har inte gjort något fel. För de kan inte på egen hand begränsa samhällsspridningen.


    Det är en gemensam insats som minskar smittspridningen i ett land där medborgarna har de Fri och rättigheter som vi har i Sverige då krislagarna inte gäller för annat än krig.
  • KarlssonA
    Padirac skrev 2020-06-21 01:17:53 följande:
    Har du koll på var smittan sprids?

    Nä.... Inte koll på det heller tydligen..
    Smittan sprids överallt i samhället.

    Tror du att den bara sprids på äldreboenden?
  • KarlssonA
    Padirac skrev 2020-06-21 01:17:02 följande:
    Så Sverige stängde också ned sent?

    Du vet att smittan var utbredd utan Italien/Österrike-resenärerna

    Jag tror att San Marino ligger i absoluta botten om du ska vara ärlig.
    Sverige stängde inte ner alls. Därför ligger vi i botten vad gäller utfall.
  • KarlssonA
    Anonym (Clay) skrev 2020-06-21 01:12:51 följande:
    Om man tittar på åldern på de som avlidit i Covid-19 så är det väl ytterst relevant att prata om äldrevården. 
    Till exempel: I svensk äldreomsorg och hemtjänst finns ett systemfel där vårdgivare, både kommunala och privata, satt i system att ha folk anställda på timmar (visstid) istället för att erbjuda dom ordentliga tillsvidareanställningar. Du kanske går på något slags schema som kan ändras med kort varsel, eller så blir du inringd med kort varsel, du kan även jobba lite, utspritt på en mängd olika enheter, för att komma upp i en någorlunda dräglig lön i slutet av månaden. Där tror jag personligen det största problemet ligger vad gäller äldreomsorgen och hemtjänsten. Och anledningen till att jag säger just systemfel är för att det mest troligt är anställda med denna otrygga anställning som gått till jobbet trots lite snuva eller ont i halsen, pga om dom stannar hemma så förlorar dom för mycket pengar. Dessa individer ska inte belastas för detta utan det är som sagt ett systemfel, något som arbetsgivare nyttjar för att dom tror att det blir "billigare" att ha folk drällandes på timbaserade visstidsanställningar istället för att ge dom en ordentlig anställning på ett och samma ställe. Detta urbota korkade personal-upplägg finns, mig veterligen inte, i dom övriga nordiska länderna i alla fall inte i Norge, men ni får rätta mig om jag har fel. 
    Äldrevården bör förbättras. Men det går inte att förklara den stora samhällsspridningen av Covid-19 med timvikarierna. Samhällsspridningen förklaras av att vi inte stängde ner samhället.
  • Padirac
    KarlssonA skrev 2020-06-21 01:21:38 följande:

    Smittan sprids överallt i samhället.

    Tror du att den bara sprids på äldreboenden?


    Ja precis, smittan sprids överallt. Och regering/riksdag saknar befogenheter att stänga ned samhället. Myndigheterna ger oss rekommendationer är hur vi ska minska smittspridningen. Men det är upp till regioner, kommuner och vårdgivare + oss alla att hålla distans, vara hemma osv för att skydda varandra.

    Var har Sverige misslyckats menar du? I vilket led?

    Lagar

    Nedstängnkngar

    Rekommensationer

    Skyddsutrustning

    Distansering
  • KarlssonA
    Padirac skrev 2020-06-21 01:29:05 följande:
    Ja precis, smittan sprids överallt. Och regering/riksdag saknar befogenheter att stänga ned samhället. Myndigheterna ger oss rekommendationer är hur vi ska minska smittspridningen. Men det är upp till regioner, kommuner och vårdgivare + oss alla att hålla distans, vara hemma osv för att skydda varandra.

    Var har Sverige misslyckats menar du? I vilket led?

    Lagar

    Nedstängnkngar

    Rekommensationer

    Skyddsutrustning

    Distansering
    Nej, man saknar inte alls några befogenheter. Vad syftar du på?

    Vi har misslyckats med att inte påtvinga en större social distansering genom nedstängning av samhället.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?