• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Anonym (bastu)
    KillBill skrev 2020-06-28 16:56:09 följande:
    Vårdpersonal som riskerar att komma i kontakt med covid 19 patienter har visir och munskydd..
    Nu ja, men inte för någon vecka sedan väl. Tegnell tonade ju ner det och sa att det bara behövdes i vissa fall. Också nåt man bara häpnas över att experter kan ha den inställningen vid en pandemi.
  • KillBill
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-28 16:55:22 följande:
    Att som Sverige göra tvärtemot vad nästan alla andra länder gör, inte lyssna på de flesta andra experter (förutom de som tror på flockimmunitet), och så tydligt prioritera att rädda ekonomin framför människoliv kommer ge Sverige en negativ bild och moralen i samhället kanske kommer påverkas. "Landet som lät de svaga och sjuka i samhället dö för att i stället försöka spara in på pengar". Sånt glöms aldrig och nätet gör att det kommer spridas under lång tid framöver.

    Det är mer komplext än att en stor mängd människor dött, det handlar också om hur man som land agerat i en kris, vad som vägt mest, pengar eller människoliv. Att låta ett virus få härja fritt är väldigt omänskligt och likaså att resonera "de skulle ändå dött snart". 

    Hur hade du resonerat om det gick runt en massmördare i landet som haft ihjäl över 5000 på några månader? Hade du då också sagt att vi inte borde bry oss om det för det dör ju ändå 90000 människor per år i Sverige så det märks knappt i statistiken. 

    Du anser att det går att försvara att 8 000 personer varje år dör på grund av våra utsläpp (80 000 människor på 10 år) men anser inte att man behöver beakta konsekvenserna av olika länders åtgärder med anledning av Covid 19 (trots att vissa länders aktiviteter kan resultera i lågkonjunktur och massarbetslöshet). Det är ett märkligt resonemang.

    Sverige har en lägre överdödlighet än flera länder som har valt att stänga sina samhällen helt t,ex. Belgien och Storbritannien och dödligheten i Sverige har under våren inte varit högre än tidigare år med kraftig säsongsinfluensa.  I tabellen nedan ser du antal döda per månad och per capita sedan 1990 och varken april eller maj månad 2020 ligger i topp på denna lista.



    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-28 17:42:14 följande:
    Nu ja, men inte för någon vecka sedan väl. Tegnell tonade ju ner det och sa att det bara behövdes i vissa fall. Också nåt man bara häpnas över att experter kan ha den inställningen vid en pandemi.

     


    FHM har hela tiden rekommenderat sjukvårdpersonal visir i kombination med munskydd/andningsskydd i situationer där det föreligger risk för kontakt med kroppsvätskor/aerosolsmitta. 


    Att det från början inte fanns tillräckligt med medicinsk skyddsutrustning är inte FHMs eller regerings fel. Det berodde i stället på sjukvårdsregioner, de flesta borgerligt styrda, hade slarvat med att bygga upp skyddslager.


    Så här skriver FHM och FHMs nordiska kollegor om allmän använding av ansiktsskydd på sina hemsidor. Det är ingen jättestor skillnad.

    Sverige



    Norge



    Finland

    Danmark

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-28 17:40:57 följande:
    Vad är det som gått så fel då enligt dig, eller tycker du Sverige klarat det bra?

    Vad har de haft för motiv?  För det ser ut som de haft ett motiv att försöka hålla igång smittan  (därmed låta tusentals människor dö (som Löfven ju sa)) och hoppas på flockimmunitet. De ser även ut som de tagit det väldigt lugnt och trott att viruset inte var så farligt, och därmed verkar det som de inte lyssnat så mycket på vad andra experter sagt i andra länder. Som jag förstått det så har de även haft matematiska modeller de utgått från och följt dessa, och dessa har inte fungerat alls.

    Lätt att tro någon är höger när man är emot strategin, men naturligt är att de flesta som är på regeringens och FHMs sida är de som röstar mer åt rött eftersom vi inte har en högerledd regering
    Ok,  - du har inga belägg för att 'de' försökt hålla igång smittan...

    Du vet att FHM och andra länders smittskyddsorganisationer inte arbetar i vakuum utan att de samarbetar med varandra i fråga om kunskap, strategier och åtgärder. Det är en global värld vi lever i, på alla sätt och vis..

    Sen så var det det där med röstning 2018 och regering...

    "de flesta som är på regeringens och FHMs sida är de som röstar mer åt rött eftersom vi inte har en högerledd regering. "

    V 8%
    S 28,3%

    MP 4,4%

    L 5,5%
    C 8,6%
    M 19,8%
    KD 6,3%

    SD 17,5%

    Du kan ju själv räkna ihop hur många som röstar rött och vilka som inte röstar rött...

    Så du är mot regeringen och FHM för att vi inte har en högerledd regering - det förvånar mig inte

    Kritiken du ger är osaklig och du far med osanningar och alternativa fakta  - om det är baserat p åokunskap eller annat kan jag inte avgöra, men fåtöljen verkar  vara nernött och forskningsresultaten som levereras från den är inte att lita på Skål
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-28 17:40:57 följande:
    Vad är det som gått så fel då enligt dig, eller tycker du Sverige klarat det bra?

    Vad har de haft för motiv?  För det ser ut som de haft ett motiv att försöka hålla igång smittan  (därmed låta tusentals människor dö (som Löfven ju sa)) och hoppas på flockimmunitet. De ser även ut som de tagit det väldigt lugnt och trott att viruset inte var så farligt, och därmed verkar det som de inte lyssnat så mycket på vad andra experter sagt i andra länder. Som jag förstått det så har de även haft matematiska modeller de utgått från och följt dessa, och dessa har inte fungerat alls.

    Lätt att tro någon är höger när man är emot strategin, men naturligt är att de flesta som är på regeringens och FHMs sida är de som röstar mer åt rött eftersom vi inte har en högerledd regering. 
    Det är fullständigt galet att ens spekulera över att regeringen skulle ha något annat mål än att rädda så många människoliv som möjligt. Det hör verkligen hemma i konspirationsteoretiska hörnan. 

    Men man har  inte bara tänkt på dem första 3 månaderna, utan räknat med minst ett år. Och två månaders lock-down gör bara nytta under dessa två månaderna. Och kanske en månad till, tills smittan har tagit fart igen, och folk börjar dö. Andra vågen! Som inte vi kommer att få. Det kommer att jämna ut sig. Dvs. de andra kommer att få lika många döda. 

    Och självklart tänker man knappt på politiska partier när det gäller en sån kris. Då skulle jag faktiskt utgå ifrån att alla gör sitt bästa, även om det nu vore nåt parti man inte gillar. Spelar ingen roll. 
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-06-28 19:28:35 följande:

    Det är fullständigt galet att ens spekulera över att regeringen skulle ha något annat mål än att rädda så många människoliv som möjligt. Det hör verkligen hemma i konspirationsteoretiska hörnan. 

    Men man har  inte bara tänkt på dem första 3 månaderna, utan räknat med minst ett år. Och två månaders lock-down gör bara nytta under dessa två månaderna. Och kanske en månad till, tills smittan har tagit fart igen, och folk börjar dö. Andra vågen! Som inte vi kommer att få. Det kommer att jämna ut sig. Dvs. de andra kommer att få lika många döda. 

    Och självklart tänker man knappt på politiska partier när det gäller en sån kris. Då skulle jag faktiskt utgå ifrån att alla gör sitt bästa, även om det nu vore nåt parti man inte gillar. Spelar ingen roll. 


    Johan Giesecke säger att alla kommer att få lika många döda om ett år. Björn Olsen säger att det inte kommer att bli någon andra våg i de länder som har pressat ner smittan under sin lockdown.

    Känner du till vilken vetenskaplig fakta de baserar sina radikalt motsatta åsikter på? Vad är det som gör att du tror mera på Gieseckes utsagor än Olsens?

    Giesecke har gått ut med att han tänkte fel tidigare, samtidigt som Folkhälsomyndigheten nu talar om samma klustersmitta som Olsen talade om för länge sedan.

    www.di.se/nyheter/johan-giesecke-viruset-ar-inte-sa-smittsamt-som-jag-trodde/

    www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/hoppas-verkligen-de-tanker-till-en-pikosekund/

    Jag tappade tilltron till Folkhälsomyndigheten den dagen de meddelade att det går 999 obekräftat smittade på varje bekräftat fall. Sverige hade 15.000 bekräftade fall då, Stockholm 6000. HUR kan man inte ha upptäckt ett sådant kardinalfel innan man ställer sig framför TV-kamerorna? För att man inte tänker igenom vad man gör?
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 19:59:32 följande:
    Johan Giesecke säger att alla kommer att få lika många döda om ett år. Björn Olsen säger att det inte kommer att bli någon andra våg i de länder som har pressat ner smittan under sin lockdown.

    Känner du till vilken vetenskaplig fakta de baserar sina radikalt motsatta åsikter på? Vad är det som gör att du tror mera på Gieseckes utsagor än Olsens?

    Giesecke har gått ut med att han tänkte fel tidigare, samtidigt som Folkhälsomyndigheten nu talar om samma klustersmitta som Olsen talade om för länge sedan.

    www.di.se/nyheter/johan-giesecke-viruset-ar-inte-sa-smittsamt-som-jag-trodde/

    www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/hoppas-verkligen-de-tanker-till-en-pikosekund/

    Jag tappade tilltron till Folkhälsomyndigheten den dagen de meddelade att det går 999 obekräftat smittade på varje bekräftat fall. Sverige hade 15.000 bekräftade fall då, Stockholm 6000. HUR kan man inte ha upptäckt ett sådant kardinalfel innan man ställer sig framför TV-kamerorna? För att man inte tänker igenom vad man gör?
    Jo, det är en väldigt enkel logik som gör att jag tror på Giesecke  (jag är inte säker vad exakt Olsen har sagt, eller vad du nu jämför med), nämligen att en karantän av högst två månader (längre kan man inte ha, säger alla) inte löser en pandemi som vara minst 12 månader. Dvs. då har man ingen lösning för övriga 10 månaderna. 

    Antagligen kommer ju dem länderna som haft karantän ha liknande åtgärder, efter sin karantän, som de som Sverige har haft under hela tiden. Det är också det som WHO har föreslagit, att Sveriges åtgärder kan vara modell för andra länder som öppnar upp igen. Sverige, som då har haft samma regler hela tiden - där kommer ju folk att bli allt bättre på att sköta dessa, och man har inte heller samma behov att "ta igen" för hårda begränsningar, utan folk har kanske mer tålamod att fortsätta så också.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 19:59:32 följande:
    Jag tappade tilltron till Folkhälsomyndigheten den dagen de meddelade att det går 999 obekräftat smittade på varje bekräftat fall. Sverige hade 15.000 bekräftade fall då, Stockholm 6000. HUR kan man inte ha upptäckt ett sådant kardinalfel innan man ställer sig framför TV-kamerorna? För att man inte tänker igenom vad man gör?

    Och du kan inte föreställa dig att de har haft en enorm stress på sig och en enorm arbetsbörda, och att de inte alltid kan vara helt klara med allt lagom till presskonferenserna?


    Det var ju ändå presskonferens VARJE DAG då. 

  • nihka
    AndreaBD skrev 2020-06-28 15:08:16 följande:
    Okej.... Det där med att inte låta sig identifieras. Jag undrar om man har varit lite osäker inom sjukvården om man överhuvudtaget får korrekta resultat i testerna? Det har ju kommit upp lite grann ibland i början, lite osäkerhet om inte tester kan visa positiv även om det skulle vara ett annat corona-virus t.ex.
    Ett positivt test kan man räkna med är positivt medan ett negativt test inte är någon 100-procents garanti att man är smittfri.

    Fast jag pratade också om bannade medlemmar som likt virus tar sig in trots alla försök att hålla dem ute och som uppehåller sig här under ständigt nya nick.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2020-06-28 23:13:09 följande:
    Ett positivt test kan man räkna med är positivt medan ett negativt test inte är någon 100-procents garanti att man är smittfri.

    Fast jag pratade också om bannade medlemmar som likt virus tar sig in trots alla försök att hålla dem ute och som uppehåller sig här under ständigt nya nick.
    Jo, jag vet att du gjorde. Jag hade också tagit upp det, men vad hjälper det....

    Men det har funnits falsk-positiva test. Det sa tyska Robert-Koch-Institutet. Jag vet dock inte om det gällde specifikt tyska test, men det verkar osannolikt att det skulle begränsa sig så. 
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?