• MidnightCami

    Samsova säkert hud mot hud?

    Hej, min bebis är 5 dagar gammal, tanken var att hon skulle sova i sitt babynest i sängen mellan oss föräldrar först, men jag har upptäckt att hon verkar känna sig ensam där i och blir fort orolig även om jag försöker hålla en hand på henne och visa att jag ligger precis bredvid. Detta även när hon är ny-ammad och somnar och jag lägger henne i nestet.

    Jag skulle gärna samsova tätt intill henne hud mot hud men jag är så himla rädd att något ska hända då. I dagsläget sover hon mestadels på/bredvid mig på natten och jag försöker hålla mig vaken (vilket inte alltid är så lätt, nickar oftast till då jag är så trött) för att försäkra mig om att hon mår bra.

    Någon enstaka timme ligger hon i babynest om natten men inte mer än så. I övrigt sover hon väldigt bra så om vi skulle hitta en lösning på detta skulle jag kunna sova många fler timmar per natt.

    Finns det något säkert sätt man kan sova där bebis får närhet hela tiden?

  • Svar på tråden Samsova säkert hud mot hud?
  • Anonym (Säker samsovning)

    Få med i Facebookgruppen säker samsovning. Där kan du få bra tips.

    Vi är många som anser råden överdrivna, och det finns ingen forskning som faktiskt är helt entydig. Många bvc-sköterskor har exempelvis inställningen att så länge föräldern är frisk och inte medicinerar, eller tar droger så är risken att rulla över sitt barn obefintlig.

    Men som grund.

    Ha barnet högt upp i sängen, typ ansiktshöjd. Plocka bort alla kuddar och täcken. Behöver du ha täcke så ha täcke upp till höften och swdan kläder på överkroppen

  • Anonym (mysigt)

    Jag har samsovit med alla mina och funnit det både mysigt och praktiskt då barnen snabbt lär sig hitta och ta bröstet utan assistans och aldrig gnällt på nätterna.
    Det underliga är att jag som vanligtvis behöver sova ensam då jag vandrar runt hela sängen vrider mig och sparkar har kunnat komma till ro och ligga stilla då jag sover med en bebis, men jag tror att man som mamma (och inte påverkad av sjukdom, substanser etc) hela tiden på något plan är medveten om att bebisen finns där .

    Vad forskningen än säger så måste  det vara det naturliga att ett spädbarn sover med sin mamma,
    Att man sedan väljer andra lösningar är naturligtvis upp till var och en och absolut inte fel, men vår biologi gör att de flesta bebisar vill ha ständig tillgång till mat och närhet - inget konstigt med det!

  • Anonym (Säker samsovning)
    Anonym (mysigt) skrev 2020-06-29 07:03:43 följande:

    Jag har samsovit med alla mina och funnit det både mysigt och praktiskt då barnen snabbt lär sig hitta och ta bröstet utan assistans och aldrig gnällt på nätterna.

    Det underliga är att jag som vanligtvis behöver sova ensam då jag vandrar runt hela sängen vrider mig och sparkar har kunnat komma till ro och ligga stilla då jag sover med en bebis, men jag tror att man som mamma (och inte påverkad av sjukdom, substanser etc) hela tiden på något plan är medveten om att bebisen finns där .

    Vad forskningen än säger så måste  det vara det naturliga att ett spädbarn sover med sin mamma,

    Att man sedan väljer andra lösningar är naturligtvis upp till var och en och absolut inte fel, men vår biologi gör att de flesta bebisar vill ha ständig tillgång till mat och närhet - inget konstigt med det!


    Samma här. Rör mig som en galning men med bebis vaknar jag upp i EXAKT samma position sol när jag somnat. Inte flyttat ett finger
  • brallison

    Vi hade också en plan att dottern skulle sova själv i en spjällsäng brevid min säng. Den drömmen försvann dag ett på BB där vi efter nån timme insåg att antingen vi alla tre sover i samma säng eller så ingen av oss kan sova
    Det lustiga var egentligen att när jag var höggravid, så kunde jag inte vönda på mig i sömnen - jag vaknade alltid först för att vända och sedan somna om. Så, detta har faktiskt fortsatt när vi fick bebisen. Därför blev det aldrig några problem med samsovning - jag kunde fortfarande inte vända på mig utan att vakna

  • Anonym (Samsov)

    Vår 6månaders hade en period då det bara dög att sova på mig.

    Jag bullade upp med kuddar och amningskudde så jag inte kunde röra mig i sömnen (inte för jag gör det men bara av bekvämlighet och säkerhet)

    Vi sov hud mot hud och hon hade en tunn gallerfilt som höll henne varm men som ändå andades och släppte igenom luft.

    Vi sov så en månad när hon var ca 6 veckor gammal. Efter det så började hon sova bra i sin vagga.

    Vaggan står bredvid min säng och när hon vaknar till på nätterna så lägger jag bara min hand på henne och hon somnar tryggt om.

Svar på tråden Samsova säkert hud mot hud?