• PelloBello

    Tempkurvor

    Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

    Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

    För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

    Ger en kort beskrivning:

    Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

    Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

    Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

    För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

    Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

    Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

    Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

    Temp visar att ägglossningen skett.

  • Svar på tråden Tempkurvor
  • Lillaälta
    Hews skrev 2020-11-04 13:34:04 följande:

    Hej,

    Äter enkeldos letrozole för att få stötta ägglossning. Har tidigare cykler ägglossat runt CD 17-19. Denna cykel fick jag dock positivt lh-trst (CB digital) redan CD 13. Har tyvärr inte kunnat mäta ordentligt denna cykel pga sovit dåligt många nätter. Känns så hopplöst att jag och min partner ev failade att pricka in äl ordentligt denna cykel (vi var iväg på var sitt håll under allhelgonahelgen eftersom vi inte förväntade oss äl förrän CD 17 som vanligt. :/

    Vad tror ni, hade jag äl redan CD 13 eller idag som NC säger? Idag steg tempen precis över strecket.


    Om det är dag 13 så har du ju träffat rätt vad jag ser? :) om du skulle ha senare nu eller är osäker ha sex varannan dag
  • Lillaälta


    Alltså förstår inte min kurva alls efter ägglossningen. Är cykel 3 efter äggledarspolning och temperaturen har inte riktigt stigit på samma sätt som tidigare.

    Kan det bero på att det är kallt ute och vi har det kallt i sovrummet? Kan det påverka min temperatur? Sover i enbart trosor, men kanske borde ha pyjamas och sockor på mig. Så förvirrad.
  • Cashili33
    Lillaälta skrev 2020-11-04 17:34:51 följande:


    Alltså förstår inte min kurva alls efter ägglossningen. Är cykel 3 efter äggledarspolning och temperaturen har inte riktigt stigit på samma sätt som tidigare.

    Kan det bero på att det är kallt ute och vi har det kallt i sovrummet? Kan det påverka min temperatur? Sover i enbart trosor, men kanske borde ha pyjamas och sockor på mig. Så förvirrad.
    Jag är väl korkad men förstår inte din kurva...har du fått bekräftad äl  den 17? för som du säger så har din temp inte stigit och hållit sig där 3 dagar minst före dip så kanske har du inte ens haft ÄL?
    Det ska inte påverka vad du sover i om du inte fryser och huttrar massorl Men du ska inte behöva ha raggsockor för att få en korrekt temp. Du mäter ju inte hudens temp =) 
  • EllieBelliee

    Jag har äntligen plussat! :D Är nu osäker på om jag ska fortsätta ta temp eller avvakta med det. Har läst att det kan vara bra för att eventuellt upptäcka om tempen sjunker för mycket. Men kan samtidigt tänka mig att det lätt kan leda till stress och oro? Hur har/hade ni gjort? :)

  • Cashili33
    EllieBelliee skrev 2020-11-05 05:43:56 följande:

    Jag har äntligen plussat! :D Är nu osäker på om jag ska fortsätta ta temp eller avvakta med det. Har läst att det kan vara bra för att eventuellt upptäcka om tempen sjunker för mycket. Men kan samtidigt tänka mig att det lätt kan leda till stress och oro? Hur har/hade ni gjort? :)


    Jag hade slutat. Jag tänker så här: om nu tempen sjunker för mycket och det är indikation på mf så kan du ändå inte göra något åt det. Istället tror jag man blir stressad. GRATTIS
  • apan95
    EllieBelliee skrev 2020-11-05 05:43:56 följande:

    Jag har äntligen plussat! :D Är nu osäker på om jag ska fortsätta ta temp eller avvakta med det. Har läst att det kan vara bra för att eventuellt upptäcka om tempen sjunker för mycket. Men kan samtidigt tänka mig att det lätt kan leda till stress och oro? Hur har/hade ni gjort? :)


    Grattis!!!

    Jag hade slutat tempa om jag var du. Gjorde misstaget att fortsätta när jag va gravid i september men ångrar det, va en stress varje morgon som var helt onödig, dock förutsåg jag ju mitt missfall när tempen droppade drastiskt, men som Cattis innan skriver så kan man ju ändå inte förhindra det!

    Passa på och njut bara! <3
  • semlan20

    Hej alla fina! Ny här i tråden! ???? Har tempat ett tag och undrar nu vad ni tror om min kurva? Har kört med Munkpeppar denna månad.

  • Limeblad
    semlan20 skrev 2020-11-05 10:26:25 följande:

    Hej alla fina! Ny här i tråden! ???? Har tempat ett tag och undrar nu vad ni tror om min kurva? Har kört med Munkpeppar denna månad.


    Har inte tempar så många cykler så är ingen expert men jag tycker det ser ut som att du inte haft någon ägglossning eftersom du inte haft någon egentlig ökning.
  • semlan20

    Undrar lite hur tempökningen brukar bete sig för er andra? Har läst att det kan ta 2-3 dagar innan den ökar?

  • Stickling
    semlan20 skrev 2020-11-05 13:49:26 följande:

    Undrar lite hur tempökningen brukar bete sig för er andra? Har läst att det kan ta 2-3 dagar innan den ökar?


    För mig varierar det väldigt. Någon gång steg tempen redan dagen efter ägglossningen, men oftast dröjer det 2-3 dagar innan den når över basallinjen (använder Natural Cycles).
Svar på tråden Tempkurvor