• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sorkis

Alltså det är så jobbigt jag blir inte klok på någonting. Min son har väckt mig ganska mycket under andra halvan av cykeln, därav alla trianglar, jag har vaknat tidigare då. FF har inte hittat någon ägglossning, antagligen för att jag inte har någon stegring att tala om. Men plockar jag bort den höga temperaturen cykeldag 15 så säger appen att ÄL skedde 18e. Den analysen blir ju ganska skör då kan jag tycka, räcker ju egentligen med några yttre faktorer för att ändra hela kartan :( 

Beskrivning saknas.

• Snäckan92

Väntar på Äl, tempkurvan hittills.

Dock är nog min mätning inte att lita på, försöker mäta 6,15 varje morgon, men ibland hinner jag inte. Mäter dock när jag ändå är på toaletten, och alltså inte innan jag stiger upp...

Äl imorn el appen Flo. Äl-tester negativa från en vecka tillbaka.
  • Juney
    Snäckan92 skrev 2020-11-24 12:03:50 följande:

Dock är nog min mätning inte att lita på, försöker mäta 6,15 varje morgon, men ibland hinner jag inte. Mäter dock när jag ändå är på toaletten, och alltså inte innan jag stiger upp...

Men om du inte mäter bkt tempen kommer ju inte grafen säga dig speciellt mycket. Då kan du ju lika gärna strunta i att tempa. Ta alltid tempen Innan du ens sätter dig upp och typ samma tid varje dag. Jag har termometern under kudden så jag snabbt o smidigt kan ta tempen innan jag stiger upp :) Det kan jag rekommendera.
  • Izzy123
    Snäckan92 skrev 2020-11-24 12:03:50 följande:

Såg att du fick svar från någon annan att du lika gärna kan strunta i att tempa om du inte gör det direkt när du vaknar och så vidare. Jag vet att det är det som rekommenderas på alla hemsidor och forum, men för mig är det alldeles för stressande så jag håller inte med. Jag tar helt enkelt tempen med en vanlig termometer med bara en decimal när jag ändå går upp till badrummet på morgonen. Det funkar för mig. Det gäller såklart att man råkar ha en kropp som ger tydliga tempändringar vid ägglossning, men har du det, så stressa inte med att inte ens våga andas innan du tempat på morgonen. Lycka till!
  • Snäckan92
    Izzy123 skrev 2020-11-24 15:59:15 följande:

Såg att du fick svar från någon annan att du lika gärna kan strunta i att tempa om du inte gör det direkt när du vaknar och så vidare. Jag vet att det är det som rekommenderas på alla hemsidor och forum, men för mig är det alldeles för stressande så jag håller inte med. Jag tar helt enkelt tempen med en vanlig termometer med bara en decimal när jag ändå går upp till badrummet på morgonen. Det funkar för mig. Det gäller såklart att man råkar ha en kropp som ger tydliga tempändringar vid ägglossning, men har du det, så stressa inte med att inte ens våga andas innan du tempat på morgonen. Lycka till!

Jag kör som dig. Egentligen tempar jag för att se hur jag ligger, varesig äl eller inte. Tog äl-test idag och de va positivt :)
  • Cashili33
    Sorkis skrev 2020-11-24 10:17:56 följande:

Alltså det är så jobbigt jag blir inte klok på någonting. Min son har väckt mig ganska mycket under andra halvan av cykeln, därav alla trianglar, jag har vaknat tidigare då. FF har inte hittat någon ägglossning, antagligen för att jag inte har någon stegring att tala om. Men plockar jag bort den höga temperaturen cykeldag 15 så säger appen att ÄL skedde 18e. Den analysen blir ju ganska skör då kan jag tycka, räcker ju egentligen med några yttre faktorer för att ändra hela kartan :( 

Jag är ingen expert men av din kurva att döma ser det inte riktigt ut som äl den 18e heller (eller cd 18) för du har endast två dagar med stegring av temp...men som du säger, jättesvårt att veta när du inte kan vara konsekvent i tempandet. hade du några tydliga äl symtomt?
  • apan95

Hej alla!

Har nyligen haft (tror jag?) min andra ägglossning efter missfallet. En vecka senare än vanligt när jag nästan gett upp kom den!

Det jag nu undrar är om ni märker av att ni har lägre temperatur under vintern? Det är väldigt kallt i vårt sovrum på morgonen och jag tycker mig märka det på kurvan även om jag läst att det inte ska påverka..

Har haft lägre tempar än vanligt hela denna cykeln så undrar om det kan vara så?

Bifogar bild på min graf, tycker mig ändå se en tydlig temperaturhöjning även om den ännu inte överstigit CL, vad tror ni? :)

• Stickling
    apan95 skrev 2020-11-30 08:47:20 följande:

Hej alla!

Har nyligen haft (tror jag?) min andra ägglossning efter missfallet. En vecka senare än vanligt när jag nästan gett upp kom den!

Det jag nu undrar är om ni märker av att ni har lägre temperatur under vintern? Det är väldigt kallt i vårt sovrum på morgonen och jag tycker mig märka det på kurvan även om jag läst att det inte ska påverka..

Har haft lägre tempar än vanligt hela denna cykeln så undrar om det kan vara så?

Bifogar bild på min graf, tycker mig ändå se en tydlig temperaturhöjning även om den ännu inte överstigit CL, vad tror ni? :)

Hej!

Beklagar ditt missfall. Du tror inte att det kan vara missfallet som gjort din temp lägre än vanligt då? Jag hade ett tidigt missfall för några veckor sedan och tycker att tempen varit lägre än vanligt sedan dess.

Tycker också det ser ut som att din temp är på väg upp. Hoppas på det, alltid skönt att få ägglossningen bekräftad!
  • apan95
    Stickling skrev 2020-11-30 09:10:49 följande:

Hej!

Beklagar ditt missfall. Du tror inte att det kan vara missfallet som gjort din temp lägre än vanligt då? Jag hade ett tidigt missfall för några veckor sedan och tycker att tempen varit lägre än vanligt sedan dess.

Tycker också det ser ut som att din temp är på väg upp. Hoppas på det, alltid skönt att få ägglossningen bekräftad!

Tack desamma <3

Joo det skulle de kanske kunna vara.. men märkte inte av det förra cykeln som var första efter missfallet och då bodde vi i vår gamla lägenhet där de va varmare i sovrummet haha...

men hoppas det reder sig som du säger!

Lyckas vi inte detta försöker igen så ska vi ringa till Gyn o få komma tillbaka o fortsätta vår utredning!

Tack för input! :)
  • Cashili33

Min finaste kurva hittills, hög hela tiden..alla mina andra kurvor har tempen legat nära CL... imorrn är bim och min temp brukar droppa på bim-dagen så än kan den ju droppa Obestämd

Hur tycker ni den ser ut hittills ? :) 

Svar på tråden Tempkurvor