• Torvald3

Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"

Precis som ordet "hen" skapades ordet "partner" av mediafeminister. Och då menar jag skapandet av användningen av ordet, att man bytt ut "man", "hustru", "pojkvän" och "flickvän" mot "parter". Anledningen att feministerna ville göra detta är för att "partner" är könsneutralt. Genom att använda detta ord har man lyckats nå en normalisering av homosexuella förhållanden och alla andra sorters förhållanden.

I framtiden kommer samma krafter försöka få bort orden "mamma" och "pappa" och ersätta det med "vårdnadshavare". Allt för att normalisera en extremliberal syn på familjen och eliminera allting som inte är könsneutralt.

Det är naturligtvis fritt för alla att använda vilka ord de vill, men om ni som jag är less på feminismen och hbtq-rörelsen ska ni bojkotta ordet "partner", så länge det rör sig om kärleksförhållanden. Det är ett ord som påtvingats svenska folket via den ideologiskt styrda liberalmedian.

• Svar på tråden Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"
  • Postman
    Xenia skrev 2021-01-07 22:47:31 följande:

Folk som av några grumliga känsloskäl absolut inte vill använda ordet hen, även om de inte vet könet, anser jag vara löjliga och stelbenta. Men de får göra som de vill och använda "personen" eller "vederbörande" eller vad de behagar. Men de kan ta mig fan inte bestämma vad jag ska använda. Inte heller kan de hindra att det behändiga ordet sprider sig.

Leve ordet HEN! Cool

I mina ögon är hen ett honkön eller en höna.
    Jag ser sällan ordet användas, ser jag det så är det oftast på vissa forum på internet och det är nästan uteslutande kvinnor som använder det.
  • Tow2Mater
    Postman skrev 2021-01-07 23:09:58 följande:
    Jag ser sällan ordet användas, ser jag det så är det oftast på vissa forum på internet och det är nästan uteslutande kvinnor som använder det.
    Ja, hur ofta ser man det inte i trådar här på FL, medan de ofta i typ sista meningen i ett inlägg/trådstart missar att använda ordet och istället av misstag anger om det är en han eller hon de skriver om :) ha ha
  • Postman
    Tow2Mater skrev 2021-01-07 23:14:13 följande:
    Ja, hur ofta ser man det inte i trådar här på FL, medan de ofta i typ sista meningen i ett inlägg/trådstart missar att använda ordet och istället av misstag anger om det är en han eller hon de skriver om :) ha ha
    Ja har sett det med...hahahahaha.
    Tror att många använder det mest för att försöka leva upp till någon form av politiskt korrekthet.

Man riktar pekpinnar mot högerfolk men vänsterfolk och feminister verkar själva ha problem med ord som de tycker är kopplade till män. Snacka om sten i glashus hahahah.GladSkål
  • Anonym (Björk)

Med tanke på den uttjatade hen=höna kommentaren är det väl lika bra att då ställa den lika utnötta frågan till dig om barn=lada också?
  • Postman
    Anonym (Björk) skrev 2021-01-07 23:42:22 följande:

Med tanke på den uttjatade hen=höna kommentaren är det väl lika bra att då ställa den lika utnötta frågan till dig om barn=lada också?

Lada? Måste jag ha missat. Det vet jag inte vad det är.
  • Xenia
    Jag ser det ofta användas i tidningar. Och i trådar här på FL, där TS inte vill avslöja könet.

Hen kommer från det finska "hän". En del svenskar tycks tro att det bara finns två språk: svenska och engelska.

Om en tidning har som policy att använda "hen" på okända personer (el för att dölja identiteten på en person), då använder alla journalister hen, vare sig de är män eller kvinnor. Så där har du FEL, FEL, FEL.
  • Xenia
    Ja, det är ju svårt att i ett långt inlägg komma ihåg.

Men vad är det att hånskratta åt, om någon skriver om sitt besvärliga styvbarn är det ju helt rätt att inte berätta för mycket om barnet.
  • KlantSmurfen
    Xenia skrev 2021-01-08 00:10:20 följande: #157

Men vad är det att hånskratta åt, om någon skriver om sitt besvärliga styvbarn är det ju helt rätt att inte berätta för mycket om barnet.
    Det är roligt för att det är just kön som är att berätta för mycket.

• KlantSmurfen
    Xenia skrev 2021-01-08 00:08:14 följande: #156
    Jag ser det ofta användas i tidningar. Och i trådar här på FL, där TS inte vill avslöja könet.

Hen kommer från det finska "hän". En del svenskar tycks tro att det bara finns två språk: svenska och engelska.

Om en tidning har som policy att använda "hen" på okända personer (el för att dölja identiteten på en person), då använder alla journalister hen, vare sig de är män eller kvinnor. Så där har du FEL, FEL, FEL.
    Det är lättsamt med ett kort neutralt ord men i vänsterfeministiska kretsar ändrar man definitionen av ord så man knappt vet vad de menar.
    Jämlikhet, sexism, rasism, intersektionalitet, 'behandla lika', hen osv har olika betydelser.
    Hen används också inom känslostyrd politisk ideologisk aktivism men man kan försvara det med en annan betydelse och användning av ordet.
    Hen gör genus roligare - Jämställ.nu

Det könsneutrala "hen" används i dag alltmer i stället för hon eller han. Många välkomnar ordet och menar att det fyller ett viktigt behov. Hen ifrågasätts också, både i och utanför akademin. I den nya skriften ?Kreativt skrivande och kritiskt tänkande i genusvetenskap? diskuterar genusforskaren Malena Gustavson hen, en, man och jag.
    [...]
    Hen kommer att införas i Svenska Akademins ordlista nästa år och flera myndigheter har redan börjat använda ordet. Att använda hen som en tredje kategori vid sidan om hon och han visar att genus inte är biologiskt bestämbart. Hen är också praktiskt användbart, till exempel om en persons kön är okänt eller irrelevant. Det är ett inkluderande sätt att vända sig till alla eftersom uppdelningen kvinna/man utesluter många.
    [...]
    Ett politiskt pronomen

Att förändra språk, ord och betydelser är enligt Malena Gustavson, forskare och lärare på Tema Genus vid Linköpings universitet, en viktig del av det feministiska projektet för att motverka orättvisor och ojämlikheter:

- En fördel med hen är att det gör genus mycket roligare än föreställningen om två kön som ett motsatspar.
    En mer otydlig gräns ger oss utrymme att utforska andra känslor och handlingar. Hen kallas för ett personligt pronomen. Jag skulle vilja utveckla det och säga att hen har skapat en ny ordklass: politiska pronomen. Hen politiserar den grammatiska ordningen. Ordet har vuxit fram ur queeraktivism och synliggör att även ?hon? och ?han? är politiska pronomen. Feministiska språkreformer skapar inte bara nya ord, utan har potential att förändra den grammatiska ordningen.

www.jamstall.nu/hen-gor-geanus-roligare-4697/

Genussystem - Jämställ.nu

Genussystem används tillsammans med begrepp som genusordning, könsmaktsordning och könsmaktssystem för att beskriva de strukturer och processer som skapar och upprätthåller ojämställdheten i samhället.

Begreppen genus och genussystem lanserades i Sverige av Yvonne Hirdman, professor i historia vid Stockholms universitet och Södertörns högskola. Enligt Hirdman skapar och upprätthåller varje samhälle ett ordningssystem där kvinnor och män tillskrivs olika uppgifter, roller och positioner.

Genussystemet bygger på två principer, könens isärhållande och manlig överordning.

Isärhållandet innebär att män och kvinnor, och det som är manligt respektive kvinnligt, hålls isär och ses som varandras motsatser. Det medför att kvinnor och män finns på olika arenor i samhället, både horisontellt och vertikalt. Uppdelningen mellan könen på arbetsmarknaden är ett exempel på detta, där kvinnor och män befinner sig i olika sektorer, vård ? teknik, samt återfinns på olika positioner, manlig läkare ? kvinnligt vårdbiträde.

www.jamstall.nu/fakta/genussystem/

• Anonym (Liw)
    Xenia skrev 2021-01-08 00:10:20 följande:

Man behöver veta kön för att kunna hjälpa på ett adekvat sätt. Det är oerhört naivt att inbilla sig att kön inte spelar någon roll. Trodde även feminister numera hade gjort upp med dessa extremistiska inslag och tagit sig an en mindre odund ideologi.
Svar på tråden Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"