• Anonym (Nadia)

    Jag är muslim- fråga mig vad du vill!

    Som rubriken lyder!

  • Svar på tråden Jag är muslim- fråga mig vad du vill!
  • DanneHade
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 11:25:05 följande:

    Aisha ansågs under den tidsepoken som vuxen. Idag är det ytterst olämpligt att en äldre man gifter sig med ett barn, tyvärr händer det i delar av världen fortfarande.


    Fast det finns ett problem där. Allahs visdom är tidslös, inte sant? Hans visdom existerar oberoende av människans normer och trender. Samtidigt valde Allah Muhammed därför att Muhammed var "den bästa av människor". Vilket lämnar två slutsatser, i värsta fall stödjer Allah pedofili som en god handling, i bästa fall ser han det inte som något större problem.

    Oavsett får du svårt att på en Islamisk grund fördömma pedofili/pedofiler.

    (Du är uppenbarligen en moderat muslim och jag har absolut ingenting emot dig. Men det är svårt att som någorlunda insatt modern människa inte ogilla Islam. En religion/ideologi du tyvärr förmodligen kommer att överföra till dina barn genom indoktrinering).
  • Anonym (Nadia)
    oanonym skrev 2020-07-28 09:48:41 följande:

    Det kan ju vara så att de respekterar dig, men inte alla dina åsikter?

    Så fungerar i alla fall jag. Jag respekterar folks rätt ATT tro, men jag kanske inte respekterar de de tror.


    Jag återkommer till detta när jag fått min son att somna :)
  • Anonym (Bosnier)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-28 07:46:49 följande:

    Nej.


    Skulle de inte vara enklare då att be till Allah på ett sånt sätt.

    Du bryter inte mot regler samtidigt du är troenfe och accepterad mer i samhälle.
  • Anonym (Nadia)
    oanonym skrev 2020-07-28 09:46:21 följande:

    Båda delarna. Jag ifrågasätter de flesta religioner. Inte att folk har religioner, utan påståendena inom religionerna. Folk tar ofta fel på detta.

    Så kom gärna med de belägg du har. Det är alltid intressant att se om de är övertygande.


    När man ska prata om Islam så är ordet "religion" egentligen fel skulle jag vilja påstå. Islam är mer än en bok att läsa och tro på, det är ett etiskt, politiskt, andligt, moraliskt etc. Sätt att leva på.

    Det är inte ett bara att be och läsa en bok, ska vi dra det till lång kant är det inte alla muslimer som är uppväxta i Sverige som ens läst Koranen, men man förstår innebörden av de 5 pelarna, att be- skänka pengar till de behövande- vallfärda till mecka- fastan, vilket är grunden till att vara en god muslim. Sedan är hela livet en lära inom islam, att du nu vill att jag ska övertyga dig med belägg för att jag anser att Islam är rätt väg kan jag inte göra. Man måste själv känna att det är rätt väg, vilket du tydligt inte gör- och det är fine by me! Jag respekterar dig även om du inte tror på detta sätt att leva. Frågar du däremot någon som är uppväxt i ett strikt islamiskt samhälle får du nog andra svar än de jag ger dig. Jag tänker inte och har inte viljan att övertala dig att islam är den rätta vägen för dig, det är fel att jag ska göra det- även om jag så ville, för i grunden är du inte villig att ta till dig islam på det sätt jag gör. Lika lite som jag är intresserad utav att ta till mig exempelvis kristendom, buddhism, judendom etc.
  • Anonym (Nadia)
    Anonym (Tänkvärt) skrev 2020-07-28 10:08:35 följande:

    Varför är just konvertiter oftast dom mest fanatiska muslimerna? Och några skönhetspris vinner dom knappast så beror det på dålig självkänsla?


    Hur en människa ser ut är inte relevant.

    Att konvertiter ofta är fanatiska kan ha att göra med att de tolkar islam på sitt sätt, jag har svårt att svara korrekt på denna fråga då jag faktiskt inte träffat en konvertit. För jag möjligheten en dag så är jag intresserad utav att fråga hur de ser på islam.
  • Anonym (flera fruar)

    Jag ställde frågan angående vad du anser om att en man får ha flera fruar,hur skulle du själv agera och reagera om din man tog sig en andra fru?

  • Anonym (En till)

    Tycker att det är härligt att du tar dig tid att svara (Nadia)

    För mig själv som är uppväxt muslim i Sverige så var Mohammed Knut Bernströms översättning Koranens budskap ett enormt lyft. Koranens ord har inte ändrats på mer än 1400år och för mig var det ett uppvaknande att läsa hur viktigt det är att vi möter andra med respekt och empati. På nästan var och varannan sida handlar om vårt beteende mot varandra.

    Tyvärr så tror många unga muslimer själva pga okunskap att deras fullkomlighet som muslim handlar om att undvika vissa yttre saker som är "Haram" osv men glömmer att det som kan sänka dig mer som muslim är att du har dåligt beteende mot andra och att du pratar bakom ryggen (Gheeba), o skvaller och spridning av falska uppgifter, oavsett om den personen är muslim eller ej.

    Den person beter sig så kommer inte att känna paradiset lukt om den inte vänder i ånger och ber om förlåtelse. Den som utsätter en kvinna/ flicka för ett förtryck har ett ännu större straff att vänta.

    För mig var den nya kunskap och omfamnandet av islam en viktig frigörelse från den arabiska kulturen som mer genomsyras av uråldriga traditioner, med överlägsenhet och förtryck.

  • Anonym (Nadia)
    Anonym (Bosnier) skrev 2020-07-28 10:26:09 följande:

    Skulle de inte vara enklare då att be till Allah på ett sånt sätt.

    Du bryter inte mot regler samtidigt du är troenfe och accepterad mer i samhälle.


    Det är nu 2020, har vi inte kommit så långt att alla människor i Sverige ska få leva så som de önskar utan att andra ska nedvärdera och trakassera pga religion?

    Att kvinnor som inte vill ta av sin hijab ska bli utsatta, eller att kvinnor som inte vill ha hijab ska få stryk hemma är bägge delarna fel.

    Samhället måste acceptera att människor är olika. Detta gäller både religionstillhörighet, etnicitet, sexuell läggning och kroppsform.
  • Anonym (Nadia)
    Anonym (flera fruar) skrev 2020-07-28 11:02:38 följande:

    Jag ställde frågan angående vad du anser om att en man får ha flera fruar,hur skulle du själv agera och reagera om din man tog sig en andra fru?


    En man måste kunna behandla alla fruar likadant, det är väldigt få män som faktiskt skulle klara av det all eloge till de kvinnor som faktiskt accepterar detta. Jag skulle personligen inte klara av det.
  • Anonym (En till)

    En sak till

    Jag har märkt att jag som högutbildad och troende muslimsk kvinna inte alltid är så populär bland vissa grupper som tillhör den arabiska traditionen som själv inte är troende eller praktiserande, tex när jag lyfter rätten till utbildning, jämställdhet eller skilsmässa.

    Jag själv har hijab och jag tog på sjalen efter att jag hade hört svenska/ utländska konvertiter prata om sin väg in i islam. Jag som uppväxt i Sverige kände mer samhörighet med dessa kvinnor än med typiskt arabiska tradionalister.

Svar på tråden Jag är muslim- fråga mig vad du vill!