• Anonym (Rosen)

    Jobba med bältros?

    Har gått och fått bältros (är 32) arbetar inom äldrevården. Jag sa till min chef som tyckte jag skulle "tänka på ekonomin" och inte stanna hemma. Igår kändes d inte så farligt, utslagen på magen är få och blåsorna har torkat. Men har så ont i huden, gör ont att ha kläder på mig, känner mig trött och hängig. Hur hade ni gjort med jobb?

  • Svar på tråden Jobba med bältros?
  • Anonym (Mini)

    När jag hade bältros fick jag inte komma till jobbet på en vecka. Jobbar på skola och tydligen kunde bältros smitta så de som inte haft vattkoppor fått det. Vet inte om det stämmer, men jobba fick jag iallafall inte göra.

  • Anonym (-)
    EpicF skrev 2020-08-04 19:53:14 följande:

    Lite saning med modifikation. Har haft två patienter som fick bältros och ingen av dem hade haft vattkoppor. Men det är dock ovanligt.

    Och det kan smitta människa till människa eller människa till djur. Fick skälv bältros som tonåring av mitt marsvin. Har dock haft vattkoppor.


    Jo, man måste ha haft vattkoppor men det kan man ha haft utan att märka det.

    Jag har haft det, men ingen märkte något. Förmodligen hade jag de i mittt tjocka hår.
  • EpicF
    Anonym (-) skrev 2020-08-04 20:01:04 följande:

    Jo, man måste ha haft vattkoppor men det kan man ha haft utan att märka det.

    Jag har haft det, men ingen märkte något. Förmodligen hade jag de i mittt tjocka hår.


    Det är vanligast att man får bältros om man haft vattkoppor men man kan få det utan att ha haft vattkoppor (inte ens enda lite vattkoppa).
  • Anonym (-)
    EpicF skrev 2020-08-04 23:57:42 följande:

    Det är vanligast att man får bältros om man haft vattkoppor men man kan få det utan att ha haft vattkoppor (inte ens enda lite vattkoppa).


    Nej, det kan man inte.

    Utsätts man för vattkoppsvirus så får man vattkoppor i första hand. I sällsynta fall kan man få vattkoppor ännu en gång, men i vanliga fall får man bältros istället.

    Du måste ha viruset i kroppen för att kunna utveckla bältros.
  • EpicF
    Anonym (-) skrev 2020-08-05 00:18:41 följande:

    Nej, det kan man inte.

    Utsätts man för vattkoppsvirus så får man vattkoppor i första hand. I sällsynta fall kan man få vattkoppor ännu en gång, men i vanliga fall får man bältros istället.

    Du måste ha viruset i kroppen för att kunna utveckla bältros.


    Jo, det kan man. Är dock ovanligt.
  • Anonym (-)
    EpicF skrev 2020-08-05 01:19:18 följande:

    Jo, det kan man. Är dock ovanligt.


    Men ge dig, nej! Det kan man INTE! Sluta sprida fake news!
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2020-08-05 09:06:03 följande:

    Men ge dig, nej! Det kan man INTE! Sluta sprida fake news!


    Exakt, det är ju definitionen av bältros. En sekundär infektion.

    Vattkoppsviruset är ett herpesvirus som kan finnas kvar i kroppen länge. Det är när det blir aktivt som man får bältros.

    Man kan få koppor när man får bältros, men också nervsmärtor.

    När min mamma hade bältros var det endast nervsmärtor.

    Däremot kan bältros med koppor smitta, så de som inte haft vattkoppor kan få vattkoppor av en som har bältros.
  • EpicF
    Anonym (-) skrev 2020-08-05 09:06:03 följande:

    Men ge dig, nej! Det kan man INTE! Sluta sprida fake news!


    Fast jo det kan man det är ovanligt.
  • Anonym (.)
    Anonym (-) skrev 2020-08-04 19:07:26 följande:
    1. Det är ENDAST folk som HAFT vattkoppor som kan få Bältros.
    2. Bältros smittar inte om man inte tar på vattniga utslag.
    3. Som en parentes; Vattkoppor kan man ha fler ggr.
    Ang 2.
    Har alltid hört att bältros inte smittar.

    Jobbade i min ungdom på långvården. Där gick en epidemi av bältros, även jag och andra i personalen fick det.
    Jag vet att jag då tänkte att det bara var falsarier att det inte smittade för det var ju uppenbart så.

    Sen glömde jag bort alltihopa och mindes det nu när jag läste tråden.
    Idag kan man bara fundera hur hygienrutinerna såg ut på den tiden. Är glad att jag inte alls minns det för troligen skulle det inge en känsla av mild fasa av att befinna sig på ett medeltida hospital.

    tack för att du löste ett av mina livs mysterier. Solig
  • sextiotalist
    EpicF skrev 2020-08-05 11:38:51 följande:

    Fast jo det kan man det är ovanligt.


    Nej. Det är det som skiljer mellan bältros och vattkoppor.

    Vattkoppor är den primära infektionen, bältros sekundär.

    Men eftersom det är samma virus så kan symptomen vara lika
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2020-08-05 11:50:41 följande:

    Ang 2.

    Har alltid hört att bältros inte smittar.

    Jobbade i min ungdom på långvården. Där gick en epidemi av bältros, även jag och andra i personalen fick det.

    Jag vet att jag då tänkte att det bara var falsarier att det inte smittade för det var ju uppenbart så.

    Sen glömde jag bort alltihopa och mindes det nu när jag läste tråden.

    Idag kan man bara fundera hur hygienrutinerna såg ut på den tiden. Är glad att jag inte alls minns det för troligen skulle det inge en känsla av mild fasa av att befinna sig på ett medeltida hospital.

    tack för att du löste ett av mina livs mysterier.


    Bältros kan smitta
  • brallison
    EpicF skrev 2020-08-05 11:38:51 följande:
    Fast jo det kan man det är ovanligt.
    De patienter du har träffat inte INTE HAFT vattkoppor, utan de VISSTE INTE att de HAFT vattkoppor. Det är möjligt att man haft vattkoppor utan att ha märkt det - just det är ovanligt, men viruset MÅSTE finnas i kroppen sen tidigare för att ge utslag till bältros.
    TS, om du orkar, så kan du jobba. Jag har haft min tur i slutet av maj - en dag låg jag bara då jag knappt sovit natten innan. Det gjort förbaskat ont i ca 2 veckor då jag knappt kunde sova på nätterna då inga medicin hjälpte, men det gick över slutligen, dock har kvar märken på kroppen efter utslag - läker fortfarande
  • Anonym (Rosen)
    sextiotalist skrev 2020-08-05 12:36:14 följande:

    Bältros kan smitta


    Ja till vattkoppor, inte till Bältros
  • sextiotalist
    Anonym (Rosen) skrev 2020-08-05 15:45:48 följande:

    Ja till vattkoppor, inte till Bältros


    Det stämmer.

    För att få bältros måste man ju ha haft vattkoppor
  • EpicF
    brallison skrev 2020-08-05 13:11:47 följande:

    De patienter du har träffat inte INTE HAFT vattkoppor, utan de VISSTE INTE att de HAFT vattkoppor. Det är möjligt att man haft vattkoppor utan att ha märkt det - just det är ovanligt, men viruset MÅSTE finnas i kroppen sen tidigare för att ge utslag till bältros.

    TS, om du orkar, så kan du jobba. Jag har haft min tur i slutet av maj - en dag låg jag bara då jag knappt sovit natten innan. Det gjort förbaskat ont i ca 2 veckor då jag knappt kunde sova på nätterna då inga medicin hjälpte, men det gick över slutligen, dock har kvar märken på kroppen efter utslag - läker fortfarande


    Nej, det har inte haft vattkoppor. Utan fick bältros och då viruset i kroppen.
  • brallison
    EpicF skrev 2020-08-05 16:17:57 följande:
    Nej, det har inte haft vattkoppor. Utan fick bältros och då viruset i kroppen.

    Bältros är inte särskilt smittsamt, men kan smitta via direktkontakt med sårvätska från blåsorna. Den som smittas kanfå vattkoppor om den ej haft det tidigare. En person som aldrig haft vattkoppor har inget vilande vattkoppsvirus i kroppen och kan därför inte få bältros.9 jan. 2020


    Sjukdomsinformation om vattkoppor och bältros ...
  • brallison
    brallison skrev 2020-08-06 07:42:11 följande:

    Bältros är inte särskilt smittsamt, men kan smitta via direktkontakt med sårvätska från blåsorna. Den som smittas kan då få vattkoppor om den ej haft det tidigare. En person som aldrig haft vattkoppor har inget vilande vattkoppsvirus i kroppen och kan därför inte få bältros.9 jan. 2020


    Sjukdomsinformation om vattkoppor och bältros ...
    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/vattkoppor-och-baltros-/ - läs lite
  • EpicF
    brallison skrev 2020-08-06 07:42:11 följande:
    Bältros är inte särskilt smittsamt, men kan smitta via direktkontakt med sårvätska från blåsorna. Den som smittas kan då få vattkoppor om den ej haft det tidigare. En person som aldrig haft vattkoppor har inget vilande vattkoppsvirus i kroppen och kan därför inte få bältros.9 jan. 2020
    Sjukdomsinformation om vattkoppor och bältros ...
    Ja, du vet alldeles säkert bättre än infektionsläkarna...
  • brallison
    EpicF skrev 2020-08-06 08:26:27 följande:
    Ja, du vet alldeles säkert bättre än infektionsläkarna...
    Hm, jag trodde att det var just infektionsläkare som jobbade på FHM, annars varför ska vi tro på allt dem säger Obestämd
Svar på tråden Jobba med bältros?