• SweetJune

    Lagom förskoletid för 1.5 åring?

    Hej!

    I januari kommer vi skola in vårt tredje barn som kommer vara 19 månader. Hans syster går på samma förskola men olika avdelningar. Det är en lite större förskola. Han kommer sova mellan ca 12-14. Vad tycker ni är lagom?

    Tis-fre 9-14, 8-14? Eller tis, ons och fre 9-14 eller 8-14?

    Hans bror går i skola bredvid och lämnar honom 8.00 hade varit praktiskt att lämna barnen 8.00 de dagar dem är där för att slippa köra hem. Finns dock möjlighet att lämna efter frukost 8.30 men tycker ofta att personalen har mkt jobb då att klä på alla barn så blir ändå att man inte kommer ifrån den tiden. Fram till 15 hade varit bra pga jobb men känner det blir mycket för ett så litet barn och tänkte att han ska få kortare dagar iaf första halvåret. Vad tycker ni? Vilka dagar/tider?

    Tack för era råd

  • Svar på tråden Lagom förskoletid för 1.5 åring?
  • Marre22

    Vi har 7.45-15 för vår 1,5 åring. Då kommer han innan frukost och hinner dessutom äta mellis innan vi hämtar. Så slipper man fixa det direkt när man kommer hem.

    Vi tycker att det är bra tider, när han ändå sover 2 timmar!

  • Anonym (C)

    Tis-fre 8-15 är ju jättebra tid. Han sover väl ändå halva eftermiddagen, hinner typ vakna och äta mellis, sen är kl 15.

  • LFF

    Mina killar var 21 månader när de skolades in. Vi hade omsorgsschema på 7-16.30 då jag behövde vara tillgänglig för jobb (ambulerande receptionist då) från kl 7 och för att det inte skulle bli helt galet stressigt för sambon så hade vi 16.30 som hämtningstid. Barnen åt frukost på förskolan.

    I praktiken gick de 7-15 om jag inte fick uppdrag. När jag var ute på jobb hämtade sambon generellt innan 16.

    Ett år senare hade vi flyttat och de bytt förskola. Då justerades morgontiden till 06.30 men oftast kom vi 06.45 ungefär. Frukost serverades från kl 7. Sluttid enligt schemat var 16.45 men som innan hämtades de tidigare de allra flesta dagar.

    Nu går de i första klass och äter frukost på fritids. Den serveras 06.30-07.00 så barnen är på plats senast 06.45 (starttid 06.30). Sluttid enligt schema 16.30 men sen corona hämtas de generellt en timme tidigare.

  • Anonym (C)
    SweetJune skrev 2020-09-11 16:23:38 följande:

    Tack för era svar. Hur många dagar i veckan tycker ni är lagom för en 1.5 åring?


    Enligt min erfarenhet från när jag jobbade på förskola under många år är att det är bättre för småttingarna att gå 4-5 korta dagar än att vara på förskolan 2-3 dagar i veckan. De kommer lättare in i gruppen och anpassar sig bättre till verksamheten då. Men som vanligt är det individuellt. En del trivs superbra fast de bara går tre dagar i veckan, för en del behövs nästan en ny inskolning varje vecka.
  • Anonym (Ll)

    Vi hade 8-15.30 må-tors första halvåret, då barnet var 1,5 år. Det funkade bra. Utifrån er situation hade jag gjort så, lämna alla barnen samtidigt. Varför krångla till det. Sen äter de lunch tidigt när de är så små och sover 1-2h och hämtar ni sen vid 15 så tycker jag inte dagen är för lång. Att ha korthuggna dagar och inte dagar i rad är inte alltid en fördel. Dels behöver barnet komma in i leken och dels är det bra med rutiner så det känns vant. Jag hade satsat på tis-fre 8-15.

  • Anonym (Vikarie)

    Vid 14 är det ju generellt mellanmål så jag hade väntat en stund till. Det är ofta tråkigt för barnen att behöva gå hem precis när alla andra ska göra något gemensamt, och det blir extra struligt för pedagogerna om någon ska gå hem precis när de sätter sig vid bordet, framförallt de dagarna du är tio minuter sen och alla redan hunnit sätta sig. 15 är en mycket bättre tid. Timmen mellan 14-15 går oftast ganska snabbt för barnen eftersom man sitter och äter och tvättar händerna osv. 

  • Anonym (Noll timmar)

    0 timmar. Så små barn bör inte vara på förskola och det är inte innan 3 års ålder det kan vara nyttigt för barn (med betoning på kan). Och nej, det spelar ingen roll om du tror ditt barn trivs eller verkar behöva leka av sig eller träffa kompisar etc. Fakta är fakta och faktan är att barn under 3 år med ett normalfungerande hem/föräldrar ej har nytta av förskola utan att det rvärtom kan vara skadligt. Sen att många behöver sätta sina barn där ändå av ekonomiska skäl till exempel är en annan sak. Behöver man inte ha barnen där för att jobba eller liknande bör man heller inte ha dem där, i alla fall inte när de är så små.

  • SweetJune

    Hade ni valt ledig på måndagar eller ledig på onsdagar?

    Tänkte om man tar måndagar så kan jag ibland ta torsdagar eller fredagar.

  • Anonym (H)

    0 timmar om man får välja .

    Så många timmar man måste för att få ekonomin att fungera om man inte har valmöjlighet.

    En 1,5 åring behöver ingen förskola för sin egen skull.

  • SweetJune
    Anonym (H) skrev 2020-10-27 21:37:56 följande:

    0 timmar om man får välja .

    Så många timmar man måste för att få ekonomin att fungera om man inte har valmöjlighet.

    En 1,5 åring behöver ingen förskola för sin egen skull.


    0 timmar fungerar inte för vår ekonomi tyvärr, speciellt inte när vi har flera barn att försörja.
  • Anonym (H)
    SweetJune skrev 2020-10-27 21:46:09 följande:

    0 timmar fungerar inte för vår ekonomi tyvärr, speciellt inte när vi har flera barn att försörja.


    Då så få timmar som fungerar för er.

    Måste man jobba då måste man givetvis.

    Är 7.45-15 som behövs för att få er ekonomi att gå runt då får ni välja det såklart.
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2020-10-27 23:01:06 följande:

    Då så få timmar som fungerar för er.

    Måste man jobba då måste man givetvis.

    Är 7.45-15 som behövs för att få er ekonomi att gå runt då får ni välja det såklart.


    Blandade ihop tider...

    Inte 7.45-15 såklart som en annan person skrev utan tis, ons och fre 9-14 .

    Kortaste tiden som fungerar för er jobb och ekonomi.
  • Anonym (Mamma till 2,5 åring (Bor inte i Sverige))

    Jag är en av de som tycker att småbarn inte ska vara i fsk innan 2år. Har tyvärr inte ekonomisk möjlighet till det, så vi skolade in dottern vid 14 månader. Första månaden var det korta dagar, runt 4 timmar. Ökade gradvis till 6 timmar och såg att det verkade gå bra. Sen kom coronan i mars med stängd fsk, fsk öppen 6 timmar och hemmakontor som tillät väldigt flexibel arbetstid, så hon har gått 6 timmars dagar i genomsnitt hela första året trots att vi båda jobbat heltid.

    Tycker ?H? är inne på något. Så lite fsk innan tre år som ekonomin tillåter. Vart smärtgränsen går tycker jag är upp till varje familj att avgöra.

  • Anonym (Diana)

    Man har väl barnet på förskola bara under den tid man är tvungen pga jobb?

    Jag tex jobbar 7.00-15.30, så jag lämnar 6.45 och hämtar 15.45 eftersom jag har 15 min restid till min arbetsplats.

  • Anonym (..)

    Min son är 20 månader och går måndag, tisdag, onsdag 9-13.30. Tycker det känns lagom för ett sånt litet barn och han är trött när han kommer hem trots att han sovit.

  • SweetJune
    Anonym (..) skrev 2020-10-28 06:29:52 följande:

    Min son är 20 månader och går måndag, tisdag, onsdag 9-13.30. Tycker det känns lagom för ett sånt litet barn och han är trött när han kommer hem trots att han sovit.


    Tycker du inte det blir "många" dagars avbrott? Dvs kommer han in i rutinerna sen igen efter 4 dagars ledighet?

    Jag har två andra barn som går på förskola och förskoleklass i samma byggnad och de vill inte hem för tidigt. Har hämtat dem 13.30 nu och då vill dem stanna så tror all tre kommer gå till 14 och 15 vissa dagar.
  • Anonym (..)
    SweetJune skrev 2020-10-28 06:39:32 följande:

    Tycker du inte det blir "många" dagars avbrott? Dvs kommer han in i rutinerna sen igen efter 4 dagars ledighet?

    Jag har två andra barn som går på förskola och förskoleklass i samma byggnad och de vill inte hem för tidigt. Har hämtat dem 13.30 nu och då vill dem stanna så tror all tre kommer gå till 14 och 15 vissa dagar.


    Nej, det tycker jag inte. Fungerar bra för oss, vi har lunch och mellanmål på ungefär samma tider hemma. Min son är såpass liten att han vill vara med oss. Hade velat vara hemma med han längre men det gick inte, så vi försökte pussla så mkt som möjligt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Diana) skrev 2020-10-28 01:51:34 följande:

    Man har väl barnet på förskola bara under den tid man är tvungen pga jobb?


    Absolut , men vissa kan välja hur mycket man ska jobba och hur man ska prioritera med ekonomin , medan andra har inte det , redan gått ner så mycket i tid man kunde.
Svar på tråden Lagom förskoletid för 1.5 åring?