• Anonym (Hund)

    Jag känner mig mindre omtyckt pga att jag har hund

    Jag är en vuxen singel kvinna som bor ensam med min hund och jag känner en sorg över min familjs (mamma pappa syskon, osv, den familjen) åsikter om min hund. Jag känner att jag har fått en sämre relation med min familj sedan jag skaffat hund.

    Hunden är ganska stor, 19-20kg, 3 år gammal nu och full med energi och väldigt social, den älskar människor. Min familj fattar inte, tydligen, att hunden blir glad och vill hälsa på alla när den kommer in till ett hus fullt med folk. De avfärdar henne och jag måste hålla henne i koppel för att ens kunna ta in henne. Det förstår jag dock för ibland blir hon lite för exalterad och tar huset med storm om man släpper henne lös.

    Men det är deras attityd jag inte gillar. Nu är inte ALLA i min familj så, har ett syskon och dennes familj som faktiskt gillar henne, de är vana från förr med stora hundar. Men ja tillbaka till attityden, ok om de inte gillar hundar överlag men då det är personligt MIN hund de inte gillar då blir jag ledsen.

    En gång skulle jag binda fast hunden nära min syster, jag avfärdades, jag frågade om hon inte gillar hundar hon sa då *inte din hund* som svar. Med orsaken att *hon är så tokig och man aldrig har chans att vara över henne*. Jag själv är dock övertygad om att denna kommentar inte är sant överhuvdtaget. Hade jag för en gångs skull FÅTT ha lös min hund när jag hälsar på min familj så hade hon fått se att fine, hunden kommer gå runt till alla och vilja hälsa, men en hund springer ju inte på i evigheter, de är ivriga först och sen lugnar de ner sig men från vissa syskons håll är det tvärnej bara utan ens ett försök att hälsa på hunden, suck.

    Kan tillägga att hundar är inget nytt för oss, vi har haft hundar i vårt familjehem och dethär syskonet som gav kommentaren att hon inte gillar min hund har själv haft en lika stor hund som min men den gav de bort när de blev gravida.

    Ett annat syskon kan fälla kommentarer som att *alltså finns det inget schampo till dendär hunden?* och blir arg direkt hunden kommer i närheten nästan, gud nåde om den skulle slicka på henne... Eller ännu värre andas på henne... Det blir *varmt och äckligt på benet*... Denhär personen planerade en gång i tiden att skaffa hund den med.

    Jag förbjuds att vara på olika ställen med hunden också, av både vissa syskon och ibland föräldrarna..(föräldrarna gillar hunden annars så inte mycket problem med dom som tur). Det går bra att lämna hem henne, men det är sorgligt att jag inte får några chanser tillsammans med henne.

    Nu har jag dålig självkänsla från grunden och kanske tar jag saker för hårt men jag blir så ledsen. Det blir som att jag nästan känner att jag och min hund kommer flytta bort och så får ni ha det liksom. Ibland har jag åkt hem med hunden och stannat hemma bara för att slippa skiten. Jag teamar upp med min hund mot min familj. Vi två mot dem. Ska det vara såhär så slipper dom mig också, lite så. Tar min hunds sida liksom...

    Vad hade ni gjort....?

  • Svar på tråden Jag känner mig mindre omtyckt pga att jag har hund
  • Virriga Vera
    Anonym (Hund) skrev 2020-10-06 19:59:05 följande:
    Tack för ditt svar. Barn kan va rädda för att det är något stort och snabbt det fattar jag. Alla barn i min närhet har dock slutat vara rädd efter barnet vuxit till sig. Hunden är ju i deras nivå om barnet är några år gammal. Dock skillnad på barn också även om hunden är lika stor som de själv, har en tvååring som tjoar när hunden *jagar* honom och vill pussas med hunden t.ex...

    Och jag frågar inte hur på så vis som att jag inte har kontroll. Jag frågar HUR som i att fråga hur man bakar en sockerkaka, hur tränar man sitt-position, hur tränar man hälsa, hur ska man åka snowboard? Förstår du...
    Om du inte vet hur du ska träna din hund så köp böcker, titta på youtube och gå kurser. Du har som hundägare ett ansvar att ha kontroll på din hund, att ta hand om din hund och att aktivera din hund. Du aktiverar din hund bäst genom att träna den.
  • Anonym (Hund)
    Anonym (Ceb) skrev 2020-10-06 21:02:21 följande:

    Jag är ledsen, men som du beskriver din hund hade jag verkligen inte velat vara i närheten av den. Att du dessutom verkar okunnig om hundar gör att jag ännu mer förstår din familj. De vill säkert träffa dig, men din hund, så som du hanterar den, låter jättejobbig. Leta upp en hundkurs och få lite ordning på hunden.


    Och exakt VAD skriver jag som är så jätte dåligt tycker du? Att jag tar ansvar över hunden och håller den kopplad i sociala sammanhang med vissa familjemedlemmar tills jag kan bättre ( t.ex försökte jag ju fråga råd av en annan som kommenterade i tråden). Ja gud ja jag måste va en dålig människa. Tack för hundkurs tipset, har gått det redan.
  • Anonym (Hund)
    Virriga Vera skrev 2020-10-06 21:04:21 följande:

    Om du inte vet hur du ska träna din hund så köp böcker, titta på youtube och gå kurser. Du har som hundägare ett ansvar att ha kontroll på din hund, att ta hand om din hund och att aktivera din hund. Du aktiverar din hund bäst genom att träna den.


    Jo tack jag vet nog hur jag tar reda på fakta men det var inte grunden till trådstarten heller... en enda person frågade jag om tips eftersom denne tydligen bär på fakta men det skulle jag inte ha gjort
  • Anonym (Hund)

    Avslutar denna tråd.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Hund) skrev 2020-10-06 21:06:49 följande:
    Och exakt VAD skriver jag som är så jätte dåligt tycker du? Att jag tar ansvar över hunden och håller den kopplad i sociala sammanhang med vissa familjemedlemmar tills jag kan bättre ( t.ex försökte jag ju fråga råd av en annan som kommenterade i tråden). Ja gud ja jag måste va en dålig människa. Tack för hundkurs tipset, har gått det redan.
    Om du inte lyckas med din hund trots att ni gått kurs så är det läge att göra det igen.
  • Anonym (Ceb)
    Anonym (Hund) skrev 2020-10-06 21:06:49 följande:

    Och exakt VAD skriver jag som är så jätte dåligt tycker du? Att jag tar ansvar över hunden och håller den kopplad i sociala sammanhang med vissa familjemedlemmar tills jag kan bättre ( t.ex försökte jag ju fråga råd av en annan som kommenterade i tråden). Ja gud ja jag måste va en dålig människa. Tack för hundkurs tipset, har gått det redan.


    Det oroväckande är att du själv skriver att du inte vet hur du ska träna din hund. Sånt tar man reda på innan man köper hunden eftersom den behöver tränas från första början.

    Ingen har väl sagt att du är en dålig människa? Du frågar vad vi hade gjort i din sits och det ganska enstämmiga svaret är: uppfostrat hunden. Det beteende du beskriver att din hund har är det inte många som gillar.

    Separera ditt jag från hundens. Din hund är inte du. Om folk ogillar din hund betyder det inte aff de ogillar dig. Att folk tycker att du gjort en sak mindre bra betyder inte att du är en dålig människa.
  • Physalis

    Nu verkar det som ts lämnat tråden men mina tips är: ta inte med hunden hem till någon utan att den uttryckligen är välkommen och låt den inte gå framåt till någon utan låt folk som vill komma fram till den.

    Ska man ha en hund hem till någon annan eller ännu värre hem till någon som dessutom har andra gäster gäller det att veta att hunden är välkommen, fråga var hunden får vara någonstans, veta att hunden kan lyssna och uppföra sig i en sån situation, man har stenkoll på hunden hela tiden och ser till att den inte stör någon eller smutsar/hårar ner någons kläder utan deras tillåtelse.

    Det spelar ingen roll om ingen uttryckligen är hundrädd, om de andra har eller har haft hundar, om dessa hundar betett sig värre. De har inte valt just din hund och ska inte utsättas för den om de inte vill.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (No way)

    Men tar du alltså med hunden till andra människors hem? Jag skulle aldrig släppa in en hund i mitt hem. Jag har inget emot hundar rent generellt, men de flesta stora hundar luktar allt lite illa och med en hund i hemmet blir det per automatik ofräscht, med alla hår, lukten, lera, fästingar mm. Hundar som hoppar, gläfser, skäller och slickar tycker jag riktigt illa om. Så som du beskriver din hund tycker jag faktiskt inte alls att det är konstigt att din familj inte gillar den. Kan du inte låta den stanna hemma eller få någon att passa den när du ska dit? Eller om det går, uppfostra den bättre?

  • Anonym (g)

    Ta inte med hunden hem till andra. Ingen hund kommer in i mitt hem.
    Gå en kurs i hur man uppfostrar hunden. Din hund ska inte gå fram till någon som inte uttryckligen har sagt att den vill hälsa på hunden

  • Anonym (Therese)

    Skulle inte vilja att du och din hund kom hem till mig. Vad är det som är så svårt att förstå för er hundägare med att de allra flesta människor inte gillar att få en stor, skällande, slickande hund på sig? och som sen ska röja runt i hemmet med sina smutsiga, ev blöta tassar. 

     

Svar på tråden Jag känner mig mindre omtyckt pga att jag har hund