• malinväntarsmått

    4 kategorier av människor som kollar upp kön

    Jag och mina gravidvänner hade en diskussion om vilka typer av människor som kollar upp könet på sin blivande bebis. Håller ni med om ni tittar runt bland folk?

    * 1:a, 2:a och 3:e generationens invandrare.

    (Helst har man tagit hål i öronen innan hon kommit ut eftersom det är såå viktigt att se att det är en flicka)

    * WT-folk. Allt är väldigt rosa, flufffluff, gulligt, rosa och FLUFF. Eller vääldigt TUFFT. Gärna stålmannen, blått och grönt.

    * Väldigt utbildade människor eller partners till utbildade som har läst...helt fel kurser. Tänk Mickan i solsidan.

    * Influencers. I say no more.

  • Svar på tråden 4 kategorier av människor som kollar upp kön
  • malinväntarsmått
    Amfitrite2 skrev 2020-10-21 03:39:54 följande:

    Jag skulle nog säga att det finns exakt EN kategori människor, som kollar upp könet. Nämligen DUMMA människor! För det var aldrig meningen att man skulle veta könet innan barnet kom ut, och dessutom kan man aldrig veta vilka risker som föreligger med ett helt onödigt ultraljud.

    Man vet ju t.ex. att fostervattnet värms upp vid ultraljudsundersökningar. Att göra nödvändiga kontroller är EN sak (så att man ser att barnet kan födas naturligt, och inget kejsarsnitt behövs, samt att det inte föreligger svåra fosterskador). Men att kolla upp något som ändå ÄR SOM DET ÄR, oavsett om man hade önskat sig något annat, är bara... DUMT. För jag hoppas verkligen, att det inte finns många bosatta i Sverige idag, som kan tänka sig att göra en så pass sen abort enbart på grund av oönskat kön!

    OBS - detta betyder inte, att jag inte tycker att det är och ska vara skillnad på flickor och pojkar. Det tycker jag visst! Men så länge som barnet är i magen är det bara ett foster - det ändrar inget vilket kön det har. Om det känns väldigt viktigt att bebisen har skära respektive blå kläder redan i den minsta storleken, så kan man väl köpa EN uppsättning kläder i någon neutral färg (gul, grön, brun?) - och sedan skicka ut pappan att köpa kläder, när han har sovit ut efter förlossningen? Eller köpa två uppsättningar, och spara den som inte kommer till användning till ett eventuellt syskon av motsatt kön. Och skänka bort, om det syskonet aldrig kommer. 


    Håller med dig i en sak. Att det är dumma människor som kollar kön, eller snarare obildade.

    Men resten? Njaaa
  • PH76
    malinväntarsmått skrev 2020-10-21 06:58:44 följande:

    Det är väl inga bra anledningar över huvud taget?

    Köpte ni upp hela sortimentet av leksaker också? För ni kunde ju inte veta när barnet kom ut vad hen skulle tycks om att leka med. Och allt måste ju vara fixat och klart när navelsträngen är klippt. Har man inget namn när man föds så räknas man inte.

    Kategori 5: patetiska människor


    De enda jag vet som inte kollat upp det när man ändå för ultraljudet är esteter/flummare.

    Vad finns det för anledning att inte kolla upp det?
  • Limeblad
    Amfitrite2 skrev 2020-10-21 03:39:54 följande:

    Jag skulle nog säga att det finns exakt EN kategori människor, som kollar upp könet. Nämligen DUMMA människor! För det var aldrig meningen att man skulle veta könet innan barnet kom ut, och dessutom kan man aldrig veta vilka risker som föreligger med ett helt onödigt ultraljud.

    Man vet ju t.ex. att fostervattnet värms upp vid ultraljudsundersökningar. Att göra nödvändiga kontroller är EN sak (så att man ser att barnet kan födas naturligt, och inget kejsarsnitt behövs, samt att det inte föreligger svåra fosterskador). Men att kolla upp något som ändå ÄR SOM DET ÄR, oavsett om man hade önskat sig något annat, är bara... DUMT. För jag hoppas verkligen, att det inte finns många bosatta i Sverige idag, som kan tänka sig att göra en så pass sen abort enbart på grund av oönskat kön!

    OBS - detta betyder inte, att jag inte tycker att det är och ska vara skillnad på flickor och pojkar. Det tycker jag visst! Men så länge som barnet är i magen är det bara ett foster - det ändrar inget vilket kön det har. Om det känns väldigt viktigt att bebisen har skära respektive blå kläder redan i den minsta storleken, så kan man väl köpa EN uppsättning kläder i någon neutral färg (gul, grön, brun?) - och sedan skicka ut pappan att köpa kläder, när han har sovit ut efter förlossningen? Eller köpa två uppsättningar, och spara den som inte kommer till användning till ett eventuellt syskon av motsatt kön. Och skänka bort, om det syskonet aldrig kommer. 


    Eller så kan man ta reda på det i samband med NIPT. De som jag vet har tagit reda på kön har det varit för att veta mer om vem det är som ligger i magen.
    malinväntarsmått skrev 2020-10-21 06:54:34 följande:

    Håller med dig i en sak. Att det är dumma människor som kollar kön, eller snarare obildade.

    Men resten? Njaaa


    Känner flera jurister som kollat kön. Räknar du dem som väldigt utbildade eller som dumma?
  • sextiotalist
    malinväntarsmått skrev 2020-10-21 06:58:44 följande:

    Det är väl inga bra anledningar över huvud taget?

    Köpte ni upp hela sortimentet av leksaker också? För ni kunde ju inte veta när barnet kom ut vad hen skulle tycks om att leka med. Och allt måste ju vara fixat och klart när navelsträngen är klippt. Har man inget namn när man föds så räknas man inte.

    Kategori 5: patetiska människor


    Blev det lite jobbigt nu när dina teorier slog fel.

    Vilken grupp tillhör du?

    Utbildning?

    Ålder?

    Sysselsättning?

    Din blivande pappans utbildning, ålder, sysselsättning.

    De jag känner som kollat upp (dvs de flesta) har minst en treårig (högskoleingenjör), men de flesta 5-årig (civilingenjör, arkitekt, jurist, läkare).

    Lever ihop med en man med motsvarande utbildning. Mellan 28 och 35.

    Etablerade på arbetsmarknaden.

    Den som inte kollade upp är usk, hennes man chaufför.
  • gbgumman

    Vet inte om det stämmer på mig. Jag kollade upp kön. Är utbildad lärare och har även en utbildning som kulturvetare. Är nog en riktig pk människa. Är ingen hipster men skulle lätt kunna bli. Älskar teater litteratur läser DN varje morgon och lyssnar på P1.

  • AMCG

    Jag känner inte igen mig i någon kategori.

    Vi valde att få veta könet på RUL. Det berodde enbart på att vi skulle ha tid att välja namn till barnen. Jag önskade inte att Staten skulle gå in och välja namn till mina barn och önskade heller inget av de könsneutrala namnen. Det skulle blitt väldigt opersonligt i mitt tycke om barnen fått namn av Staten. Nu gick det ganska fort för oss att välja namn men det hade med enkelhet kunnat bli en diskussion mycket längre än 3 månader...

    Hade samhället enbart tillåtit könsneutrala namn så hade vi antagligen inte kollat upp könet för då hade det inte haft betydelse.

  • mari123

    På min tid så fanns inte tanken att man fick veta könet på det väntade barnet hejvilt. JAG hade dock chansen för jag gjorde ett fostervattenprov och då kunde man ringa och uppge en kod och få veta könet. Jag ringde inte för det var ointressant. Begriper inte detta nya att man ska ta ut allt i förskott.

  • gbgumman

    Kom på att jag inte alls fråga efter kön ena gången. Såg det klart och tydligt själv. Men det var väl dumt och patetiskt.

  • Glinda från Oz

    Vilka fördomar du har! Kollar upp är ett konstigt sätt att formulera sig, barnmorskan frågar allt du behöver säga är ja. Varför tycker du man är en bättre person om man säger nej?

  • Cornellia
    malinväntarsmått skrev 2020-10-20 16:14:16 följande:
    Jag skulle nog säga att du inte låter det minsta WT. En WT är oftast outbildad som inte har minsta koll på genusfrågor eller liknande. Du älskar färg och glitter och klär dina barn därefter oavsett normer. Helt enkelt en sån förälder som man önskar att fler var!
    Ja då måste jag ju tillhöra mickan-kategorin, eftersom jag faktiskt kollade könet på mina barn. 
  • Konservativ

    Den som inte är indoktrinerade i tredje vågens feminism är intresserade av om barnet är en flicka eller en pojke. Flickor och pojkar är olika.

  • asdfgh

    Vid RUL syntes det tydligen med barn 2 och vi fick då frågan om vi ville veta. Vi svarade ja för att få lite längre tid på oss att diskutera namn. Utöver namnfrågan ignorerade vi att vi fått veta och berättade inte för någon.

Svar på tråden 4 kategorier av människor som kollar upp kön