• Anonym (?)

    Fler som längtar efter att gifta sig?

    Jag har i flera år drömt om att gifta mig, är 23 år och tankarna kom nog redan i 16-17 års åldern. Kollar på ringar, klänningar, teman m.m på Pinterest och drömmer mig bort. Jag trodde att det var rätt vanligt bland oss tjejer, men när jag tagit upp ämnet hos kompisar verkar många inte alls drömma om det eller öht bry sig om det. Och med tanke på att fler och fler skaffar barn som sambos så blir jag nyfiken på om det är fler som känner som jag? Eller är jag old school?

    Jag skulle absolut inte vilja skaffa barn utan att först gifta mig med min partner. (Dömer ingen och alla andra får göra precis hur de vill!)

    Vill dessutom att han ska fria, skulle inte vilja fria till min kille. Tycker även det är mer romantiskt än den svenska traditionen där man pratar om förlovning tillsammans/förlovar sig utan frieri. Någon som känner likadant? Vet inte hur vanligt det är i Sverige dock?

    Är generellt väldigt romantisk av mig, så det bottnar väll i det.

    Längtar efter barn också som en tok och har gjort i några år... på riktigt värker i livmodern ibland av längtan, går det att minska den längtan? Några tips? Jag vet att barn troligtvis, med största sannolikhet, inte kommer vara aktuellt för mig och min partner förns om 6+ år. Vill ha en stabilare tillvaro först ekonomiskt, jobbmässigt och vill hinna prova att bo ihop. (Särbos pga omständigheter, varit tillsammans i 4 år)

    Spretig trådstart, sorry! Svara på det ni känner för :)

  • Svar på tråden Fler som längtar efter att gifta sig?
  • Anonym (Kvinna)

    Jag drömmer också om att gifta mig, drömt om det länge men kommer troligtvis aldrig få göra det, svårt att gifta sig utan partner :/ vill gifta mig i en kyrka och vill ha en fin klänning på mig. Barn har jag aldrig direkt längtat efter. Synd för det kan man ju skaffa utan partner.

  • Anonym (Rosie)

    Jo, nog drömmer jag lite om att gifta mig, men jag längtar desto mer till själva äktenskapet. Jag och min sambo har visserligen varit ett par i över 7 år och inget i vardagen kommer ju förändras, men jag ser fram emot att göra ett commitment och faktiskt binda ihop oss "på riktigt". Jag är också en sån som inte kommer skaffa barn innan jag är gift. 

    Vi har ett datum i tankarna, även om vi är inte officiellt förlovade än, fastän vi såklart vet att vi båda vill gifta oss. Jag har kikat lite på ringar och klänningar, men mycket känns lite överväldigande? Det finns ju så mycket val och alternativ, så det känns som en smart idé att börja lista ut vad jag gillar nu, så att det inte blir lika stressigt längre fram. 

    Generellt är jag även rätt så oromantisk. Jag bryr mig inte riktigt om han friar eller inte, om han har köpt en ring eller om vi köper dem gemensamt. Jag vill inte heller ha ett stort bröllop, även om jag inte heller vill ha ett "knytkalas i någons trädgård"-bröllop heller. 

  • Anonym (Kvinna)

    Åh hur har ni hittat era partners? Känns som jag för alltid kommer att vara singel :/

  • Anonym (myself)

    Jag är både old school samt från en annan kultur och kunde acceptera sambo i typ 6 mån innan bröllopet (annars ser jag faktiskt ingen anledning till att ha ett bröllop alls, desto mindre när man redan har skaffat gemensamt hus, bil, båt, 5 barn - känns så oviktigt då). Bröllopet är som steg 1 i resten av livet, medans allt annat ska gå efter.
    Det funkade för mig med mina planer, faktiskt (dvs det finns hopp för alla ) - är gift i 16 år nu, har ett barn och ett till på väg Så, ge inte upp, tjejer

  • Anonym (Rosie)
    Anonym (myself) skrev 2020-10-21 07:42:36 följande:

    Jag är både old school samt från en annan kultur och kunde acceptera sambo i typ 6 mån innan bröllopet (annars ser jag faktiskt ingen anledning till att ha ett bröllop alls, desto mindre när man redan har skaffat gemensamt hus, bil, båt, 5 barn - känns så oviktigt då). Bröllopet är som steg 1 i resten av livet, medans allt annat ska gå efter.
    Det funkade för mig med mina planer, faktiskt (dvs det finns hopp för alla ) - är gift i 16 år nu, har ett barn och ett till på väg Så, ge inte upp, tjejer


    Jag tänker nästan tvärt om här. Även om jag själv vill gifta mig innan barn och "villa, vovve, volvo", känns det ju nästan extra viktigt att binda ihop sig juridiskt om man fått barn ihop, köper hus etc. Personligen tycker jag att det känns lite larvigt att slänga ihop ett jättebröllop om man har varit ett par i 15 år och har ett gäng ungar ihop, men den juridiska delen är ju fortfarande viktig. 
  • Anonym (myself)
    Anonym (Rosie) skrev 2020-10-21 09:34:58 följande:
    Jag tänker nästan tvärt om här. Även om jag själv vill gifta mig innan barn och "villa, vovve, volvo", känns det ju nästan extra viktigt att binda ihop sig juridiskt om man fått barn ihop, köper hus etc. Personligen tycker jag att det känns lite larvigt att slänga ihop ett jättebröllop om man har varit ett par i 15 år och har ett gäng ungar ihop, men den juridiska delen är ju fortfarande viktig. 
    Den juridiska delen - absolut, jag mest tänker som du på jättebröllop som planeras i flera månader, med 100-tals gäster och ev. lån till själva evenemanget - det känns löjligt.
  • Anonym (?)

    Skönt att höra att fler känner som jag! :)

  • Anonym (?)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-10-21 07:31:41 följande:

    Åh hur har ni hittat era partners? Känns som jag för alltid kommer att vara singel :/


    Förstår att det känns jobbigt, men tro mig din prins kommer säkert snart! Oftast har jag blivit kär när jag som minst anade det/det kändes minst troligt att det skulle hända, dvs när man inte längtar/tänker på det. Träffade min kille på jobbet.
  • Anonym (?)
    Anonym (Rosie) skrev 2020-10-20 23:26:07 följande:

    Jo, nog drömmer jag lite om att gifta mig, men jag längtar desto mer till själva äktenskapet. Jag och min sambo har visserligen varit ett par i över 7 år och inget i vardagen kommer ju förändras, men jag ser fram emot att göra ett commitment och faktiskt binda ihop oss "på riktigt". Jag är också en sån som inte kommer skaffa barn innan jag är gift. 

    Vi har ett datum i tankarna, även om vi är inte officiellt förlovade än, fastän vi såklart vet att vi båda vill gifta oss. Jag har kikat lite på ringar och klänningar, men mycket känns lite överväldigande? Det finns ju så mycket val och alternativ, så det känns som en smart idé att börja lista ut vad jag gillar nu, så att det inte blir lika stressigt längre fram. 

    Generellt är jag även rätt så oromantisk. Jag bryr mig inte riktigt om han friar eller inte, om han har köpt en ring eller om vi köper dem gemensamt. Jag vill inte heller ha ett stort bröllop, även om jag inte heller vill ha ett "knytkalas i någons trädgård"-bröllop heller. 


    Längtar också efter själva äktenskapet! Att få vara någons fru! Att ha en man! Spännande med ert bröllop! Förstår att det måste kännas väldigt överväldigande med alla beslut.

    Jag har innan när jag varit yngre sett framför mig en stooor fest, eftersom det är bilden man får från tex filmer, men nu när jag tänker realistiskt så kom jag på att juste, jag gillar dels inte när det är mycket folk på ett och samma ställe, gillar inte att stå i centrum (och inte min partner heller) har dessutom knappt någon jag vill bjuda då min släkt mest är jobbig och vi inte har en stark relation. Har inga starka vänskapsband heller. Först fick jag ångest och kände mig dålig, men sen kom jag fram till- att varför inte anpassa bröllopet efter mig och min partner istället för tvärtom? Så vårt kommer nog vara litet och intimt. Antigen så gifter vi oss själva i hemlighet eller så får typ några få vara med. Typ mamma och syskon. Förhoppningsvis på någon fin plats. :)
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (?) skrev 2020-10-21 11:46:57 följande:
    Längtar också efter själva äktenskapet! Att få vara någons fru! Att ha en man! Spännande med ert bröllop! Förstår att det måste kännas väldigt överväldigande med alla beslut.

    Jag har innan när jag varit yngre sett framför mig en stooor fest, eftersom det är bilden man får från tex filmer, men nu när jag tänker realistiskt så kom jag på att juste, jag gillar dels inte när det är mycket folk på ett och samma ställe, gillar inte att stå i centrum (och inte min partner heller) har dessutom knappt någon jag vill bjuda då min släkt mest är jobbig och vi inte har en stark relation. Har inga starka vänskapsband heller. Först fick jag ångest och kände mig dålig, men sen kom jag fram till- att varför inte anpassa bröllopet efter mig och min partner istället för tvärtom? Så vårt kommer nog vara litet och intimt. Antigen så gifter vi oss själva i hemlighet eller så får typ några få vara med. Typ mamma och syskon. Förhoppningsvis på någon fin plats. :)
    Ja, men du, eller hur? Och ärligt talat vet jag inte ens om vi känner så pass många som skulle vilja komma på vårt bröllop så att vi kan få till en riktigt stor fest. Vi har båda rätt små släkter och dessutom bor vi utomlands, så oavsett var vi har bröllopet kommer folk behöva resa. Då känns det ju lite rimligare att anordna något lite mindre, då alla vi någonsin träffat såklart inte kommer vilja lägga undan semesterdagar för vårt bröllop. 

    Det är ju ett bra sätt att inte få bröllopet så snuskigt dyrt heller. ;) Får nästan ångest bara om jag kikar på vad vissa ställen här där jag bor tar för enbart lokal eller catering...

    Det är ju rätt skönt nu, iom covid, att många gifter sig litet och intimt, så det känns som att det kommer finnas rätt mycket inspiration för oss som kommer gifta oss de närmsta åren. 
Svar på tråden Fler som längtar efter att gifta sig?