• Anonym (Linnéa G)

    Skriva en bok om självmordsproblematiken

    Hejsan!

    Jag har en idé att skriva en bok om den rådande problematiken kring antalet självmord som sker per år. Jag förlorade själv min pappa i självmord när jag var väldigt liten och det kommer att bli utgångspunkten. För att förstärka bokens syfte som är att lyfta fram frågan kring självmord så söker jag efter folk som förlorat en förälder i självmord som barn/tonåring. Självklart får man vara anonym om så önskas! Det som jag eftersöker är en liten utsaga av vad som skett och eventuell hjälp man fått av myndigheter efter en sådan tragedi som jag anser är bristfällig, som sagt får detta ske anonymt om det önskas.

  • Svar på tråden Skriva en bok om självmordsproblematiken
  • Anonym (Emma)

    Finns det inte redan tillräckligt med sådan litteratur?

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-20 23:57:37 följande:

    Finns det inte redan tillräckligt med sådan litteratur?


    Ja hur mycket som helst. Tror det blir svårt för ts att bli publicerad tyvärr. Känns inte som idén är något som inte gjorts miljoner gånger tidigare.

    Bättre att du skriver av dig för din egen skull ts.
  • Anonym (Hanna)

    Jag tänker om du ska göra en sån sak och ta ansvar för andras tunga berättelser och ansvara för hur de offentliggörs behöver du harätt kunskaper och tillvägagångssätt. Det är ju ett stort ansvar som du tar på dig om du ska samla in och förvalta andras upplevelser.

    Du bör därför inte vara anonym och också berätta om dina erfarenheter (är du publicerad tidigare? Har du erfarenhet av att samla in denna typ av beröttelser?) samt hur ditt upplägg ser ut (hur ha terar du personuppgifter, finns stödsystem om någon du intervjuar mår dåligt, har du kontakt med ett förlag?)

    Och innan du själv går från att vara anonym till att altivt jobba med detta bör du tänka igenom så att det är rätt för dig, så att du inte blottar dig på ett sätt som du far illa av.(så jag menar alltsåinte att du ska släppa anonymiteten här och nu)

    Bara några tankar kring hur jag ser på saken kring ett så tungt ämne.

  • Anonym (.)

    Jag menar, du är anonym. Hur tänkte du där när du ska samla in andras berättelser?
    Men du kanske tänkte att människor ska skriva sina berättelser här?

    Består boken bara av andras berättelser?

  • Anonym (Q)

    Det är bättre att du skriver av dig i en dagbok istället, det finns masssssor med böcker om just det här ämnet, från alla möjliga vinklar, inklusive din egen. Du kommer inte att kunna tillföra något nytt och du lär inte bli utgiven.

  • Anonym (Gröna hund)

    Att det redan skrivits såna här böcker är INTE ett skäl att inte lyfta frågan igen. Vi måste prata mer om självmord. Ett bra initiativ!

    Däremot håller jag med övriga om att du behöver vara helt öppen kring vem du är och vad du har för kunskaper om det här. Är du socionom? Journalist? Har du möjlighet att skriva inom ramen för en universitetsexamen eller liknande? Hur stor är chansen till utgivning? Har du kanske redan kontakt med ett förlag?

    Men som sagt. Det är viktigt att vi pratar mer om självmord. Du verkar ha en tydlig vinkling - efterlevandevården. Kan du göra det här bra önskar jag lycka till! Var öppen med vem du är och din bakgrund så tror jag chanserna ökar att du får respons. Men tänk på att det är ett mycket stort ansvar att ta emot berättelserna.

  • Anonym (Linnéa G)

    Jag menade INTE att jag ska vara anonym, det är självklart inte syftet. Mitt namn ska framgå och jag ska berätta min historia. Min pappa tog inte bara livet av sig i all hast utan mycket låg bakom som droger, utanförskap och diagnoser vilket jag ska lyfta fram. Det jag menade var att den eventuella boken får ett mer betydande budskap om andra med likande historia kan framgå i boken och de personerna kan vara anonyma om DE så vill. Jag upplever att det finns en omfattande problematik kring stödprocessen efter en förälders självmord. Jag har aldrig fått prata med någon utomstående och upplever att stöd/hjälp sällan erbjuds om den andre föräldern inte tar det initiativet. Alla barn reagerar väldigt olika på sorg och den andre föräldern har i många fall inte kunskap kring hur ens barn reagerar på just sorg om något sådant inte inträffat tidigare.

  • Anonym (Linnéa G)

    Jag ska självfallet inte vara anonym. Vet inte riktigt hur ni kopplade mitt inlägg till att jag ska vara anonym? Skrev endast att de ska eventuellt ska intervjua FÅR vara anonyma om de vill.

    Sedan vet jag också att det finns en del böcker om barn som förlorat en förälder i självmord men enligt mig är det långt ifrån tillräckligt. Självmordsfrågan är fortfarande väldigt skamsen och tabulagd. Det är ingenting man pratar om, speciellt inte till nära anhörig av någon som begått självmord.

  • Anonym (D)
    Anonym (Linnéa G) skrev 2020-10-21 10:07:17 följande:
    Jag ska självfallet inte vara anonym. Vet inte riktigt hur ni kopplade mitt inlägg till att jag ska vara anonym?

    Du ÄR ju anonym. För att någon ska kunna kontakta dig krävs en mejladress eller åtminstone att du inte postar anonymt. Du kan inte begära att andra lämnar ut sina kontaktuppgifter när du inte ens är beredd att göra det själv.
  • Anonym (Kör!)

    Argumenten för att du bör avstå från att skriva denna bok är odugliga. Det har skrivits hur många böcker som helst om kärlek, morddraman o.s.v., men ändå fortsätter folk att skriva om just detta och det säljer ändå. Vad som är det viktiga är att du har en annan vinkel än de redan befintliga böckerna om självmord. Just nu är jag på Grönland och gör en studie om självmord, trots att det redan finns forskning om det höga självmordstalet på Grönland. Dock har jag en annan vinkel - jag studerar de politiska perspektiven snarare än de individuella. På så vis bidrar jag med något nytt. 

    Så mitt tips är att läsa de redan befintliga böckerna på området och identifiera ett perspektiv som inte tas upp och skriv om det perspektivet. Självmord är ett stort problem på både individuell och samhällelig nivå och det bör absolut upplysas än mer. Lycka till! 

  • FtS70

    I universitetsdatabasen Libris får man 2896 träffar på självmord; låna hem några och se vilken lucka du kan tänkas fylla, du måste vara väldigt övertygande om ett förlag skall nappa.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Linnéa G) skrev 2020-10-21 10:07:17 följande:

    Jag ska självfallet inte vara anonym. Vet inte riktigt hur ni kopplade mitt inlägg till att jag ska vara anonym? Skrev endast att de ska eventuellt ska intervjua FÅR vara anonyma om de vill.

    Sedan vet jag också att det finns en del böcker om barn som förlorat en förälder i självmord men enligt mig är det långt ifrån tillräckligt. Självmordsfrågan är fortfarande väldigt skamsen och tabulagd. Det är ingenting man pratar om, speciellt inte till nära anhörig av någon som begått självmord.


    Jag kanske missförstod inlägget här. Jag uppfattar din ts som att du vill samla in berättelser här och nu.

    När du är redo att börja samla in berättelser kan du inte vara anobym Du blr kunna berätta vem du är, vad du har för kunskaper och erfarenheter av att samla in denna typ av berättelser, hur dukommer att hantera dem, hur processen framåt ser ut osv

    Jag har inga invändningar mot hurmånga böcker det finns, men om du ska aqmla in andras berättelser tar dupå dig ett stort ansvar och måste hantera det ett korrekt och ansvarsfullt sätt.
  • Anonym (Kvinna)

    Ta också in psykvårdens roll.
    För den är fasen katastrof i många fall.
    På riktigt.

Svar på tråden Skriva en bok om självmordsproblematiken