• Anonym (Alex)

    Köpa på sig massa före skuldsanering

    Har inga betalningsanmärkningar idag men kommer snart bli djupt skuldsatt. Pratat med KFM och kommer förmodligen bli beviljad skuldsanering.

    Funderar nu på att maxa vissa krediter och bunkra vinterkläder. Kommer inom kort ha begränsad inkomst men än så länge god kreditvärdighet.

    Moraliskt fel visst, men nu handlar det om överlevnad för mina barn.

  • Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering
  • Anonym (Alex)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-24 10:08:33 följande:

    Hur kan du vara så säker på att bli beviljad skuldsanering? Det är jättesvårt att få igenom. Du är tydligen fortfarande kreditvärdighet så det kan ju inte ha gått jättelångt för dig.

    Hur gammal är du och hur stor skuld har du?


    39, drygt 900tkr. Inte förfallit än.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:35:45 följande:

    39, drygt 900tkr. Inte förfallit än.


    Då kan jag aldrig tänka mig att du blir godkänd!!

    Faktiskt inte en chans tror jag.
  • Anonym (Alex)
    EpicF skrev 2020-10-24 12:31:01 följande:

    Och då känner du att du vill riskera att inte bli beviljad skuldsanering?


    Skuldsaneringen kommer inte ansökas förrän om kanske 6 mån. Och då undrar jag vad tex 10000 gör för skillnad i bedömningen, för att köpa kläder. Har 0 i inkomst just nu i väntan på akassa. Folk tar ju sms lån för att dricka upp?
  • Anonym (Alex)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-24 12:39:48 följande:

    Då kan jag aldrig tänka mig att du blir godkänd!!

    Faktiskt inte en chans tror jag.


    Varför inte?

    Damen på KFM trodde det.
  • Anonym (men)

    Men förstår du inte vad flera här i tråden redan har försökt upplysa dig om? Att ifall du gör som du tänkt, och skaffar dig nya skulder innan beslutet om skuldsanering ska tas, är risken stor att du inte beviljas någon sådan. (Och om du väl beviljas, får du heller inte låna några pengar under skuldsaneringstiden.) 

    Alltså: OM du är så dum att du medvetet sätter dig i ännu djupare skuld, är risken stor att de säger NEJ till din skuldsanering. Då sitter du där, med ÄNNU mer skulder som du riskerar att ALDRIG bli av med. 

    Som flera (också) redan har sagt. Det finns second hand och så vidare. Och förbehållsbeloppet du kommer att beviljas (det vill säga den summa du kommer att få behålla efter att du betalat in till dina skulder) är högre än vid försörjningsstöd.
    Dessutom har jag för mig att man för ett tag sedan också införde två betalningsfria  månader. (Vid jul och under sommaren.) Under dessa två månader behöver du alltså inte betala något på dina skulder, utan får behålla hela din inkomst själv.

    Så ja. Det skulle vara URDUMT att äventyra din framtida skuldsanering bara för att du tror att dina barn kommer frysa ihjäl i begagnade kläder. Dessutom djupt omoraliskt att medvetet köpa saker (som inte är livsnödvändiga) som man vet att man inte kommer att kunna betala. 

  • Anonym (men)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:40:56 följande:
    Skuldsaneringen kommer inte ansökas förrän om kanske 6 mån. Och då undrar jag vad tex 10000 gör för skillnad i bedömningen, för att köpa kläder. Har 0 i inkomst just nu i väntan på akassa. Folk tar ju sms lån för att dricka upp?
    10 000? Hur många barn har du egentligen? 
  • Anonym (Alex)
    Anonym (X) skrev 2020-10-24 10:18:28 följande:

    Om du skaffar nya skulder/fler skulder så kommer det som övriga säger påverka dina chanser till skuldsanering. Kommer troligen bli lika med noll. Under skuldsanering får inga andra skulder uppkomma.


    Även om det handlar om lån för bla mat och kläder? Har inte skusan än.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:29:27 följande:
    Ja precis, bara för att jag kan isf.

    Jo, hela skulden försvinner, inte en del bara.

    De har inte tagit beslutet, fortfarande bra kreditvärdighet.
    Jag vet att hela skulden avskrivs, du betalar bara av en del av den, men det kommer ändå ta flera år.
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:42:03 följande:
    Varför inte?

    Damen på KFM trodde det.
    Mm, det var innan hon fattade vad du hade för idiotiska planer på att förstöra din ekonomi ännu mer. Och hon har inte lovat nånting, hon har sagt att hon TROR att du kan bli godkänd. Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken vet du.
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:40:56 följande:
    Skuldsaneringen kommer inte ansökas förrän om kanske 6 mån. Och då undrar jag vad tex 10000 gör för skillnad i bedömningen, för att köpa kläder. Har 0 i inkomst just nu i väntan på akassa. Folk tar ju sms lån för att dricka upp?
    Ok, nu blir det ju skrattretande... Du har inte ens ansökt och är så himla tvärsäker på att du kommer att bli godkänd.

    Skillnaden blir som andra påpekat att du motverkar din egen skuld genom att ytterligare bygga på den, alltså helt tvärt emot att "du har gjort vad du kan för att betala dina skulder". Så nej, du blir inte ens godkänd. Enda anledningen att jag påpekar det är för dina barns skull, annars hade du gärna kunnat få bränna ditt liv på egen hand genom att dra på dig mer skulder.

    10 000:- kan du inte jämföra med resten av skulden utan bara iom sig själv, och det är verkligen inget att ignorera. Sedan undrar jag om dragkedjorna till kläderna kommer i 18k guld eller om det möjligen är inlagda diamanter i kragen eller nåt, för den summan innebär i min värld en helt ny garderob för två vuxna.
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:45:29 följande:
    Även om det handlar om lån för bla mat och kläder? Har inte skusan än.
    Gå till soc om du är i akut behov av matpengar, de ska i så fall kunna ge dig kuponger att handla för i matbutiker. Och sen är frågan om ni verkligen är i akut behov av de där lyxjackorna eller om de nuvarande håller en säsong till, eller om ni verkligen inte hittade något på second hand.
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 13:13:58 följande:

    Jag vet att hela skulden avskrivs, du betalar bara av en del av den, men det kommer ändå ta flera år.Mm, det var innan hon fattade vad du hade för idiotiska planer på att förstöra din ekonomi ännu mer. Och hon har inte lovat nånting, hon har sagt att hon TROR att du kan bli godkänd. Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken vet du.Ok, nu blir det ju skrattretande... Du har inte ens ansökt och är så himla tvärsäker på att du kommer att bli godkänd.

    Skillnaden blir som andra påpekat att du motverkar din egen skuld genom att ytterligare bygga på den, alltså helt tvärt emot att "du har gjort vad du kan för att betala dina skulder". Så nej, du blir inte ens godkänd. Enda anledningen att jag påpekar det är för dina barns skull, annars hade du gärna kunnat få bränna ditt liv på egen hand genom att dra på dig mer skulder.

    10 000:- kan du inte jämföra med resten av skulden utan bara iom sig själv, och det är verkligen inget att ignorera. Sedan undrar jag om dragkedjorna till kläderna kommer i 18k guld eller om det möjligen är inlagda diamanter i kragen eller nåt, för den summan innebär i min värld en helt ny garderob för två vuxna.Gå till soc om du är i akut behov av matpengar, de ska i så fall kunna ge dig kuponger att handla för i matbutiker. Och sen är frågan om ni verkligen är i akut behov av de där lyxjackorna eller om de nuvarande håller en säsong till, eller om ni verkligen inte hittade något på second hand.


    Jag försvarar inte ts beteende. Tycker det låter helt idiotiskt. Men om du nu tänker att ts har tre barn och skall köpa vinterkläder till alla tre.

    Overall plus skor landar lätt på 2000 per barn om du köper nytt av inte billigaste märke. Sedan en 500 till på mössor och vantar (1000 om man vill ha mer än en uppsättning). Du ser hur snabbt det går va? Nu är vi uppe i 3000 på ett barn. Alltså nästan 10.000 på tre barn.

    Sedan är det helt befängt att ts i som situation skulle köpa nya kläder av bättre märke. Men inte krävs några dragkedjor i guld för att lyckas med det
  • Anonym (Andreas)

    Att ansöka om skuldsanering innebär att de minutiöst noga går igenom din ekonomi och ser vad du gjort med pengarna i realtid. Alltså kommer de att se att du maxat krediter och vill veta vad du gjorde med dom pengarna.

    Skulder som uppstår under tiden du ansöker kommer INTE att beviljas.

    Så hur ska du ha råd att betala förfallna räkningar som inte är beviljat i skuldsanering?

Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering