• Anonym (Alex)

    Köpa på sig massa före skuldsanering

    Har inga betalningsanmärkningar idag men kommer snart bli djupt skuldsatt. Pratat med KFM och kommer förmodligen bli beviljad skuldsanering.

    Funderar nu på att maxa vissa krediter och bunkra vinterkläder. Kommer inom kort ha begränsad inkomst men än så länge god kreditvärdighet.

    Moraliskt fel visst, men nu handlar det om överlevnad för mina barn.

  • Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 13:48:40 följande:
    Såhär. En overall på Lindex kostar mellan 600-900. Ska du ha en för 350 antar jag att det är typ icamaxi som gäller? Vilket absolut inte är fel.

    Jag kan tycka att det till viss del är försvarbart att köpa dyrare märken såsom reima och ullplagg ja. Det gör jag alltid. MEN. Själv skulle jag aldrig lägga en 1000-lapp på overall. Jag handlar alltid när det är MINST 50% rea.

    Ullplagg är garanterat värt att lägga pengarna på, för andrahandsvärdet är så pass högt att det i slutändan hade varit dyrare att lägga pengar på plagg i bomull som sedan inte är värt mer än 50 kronor om man ska sälja.

    Sedan är naturligtvis med i beräkningen att barnen ärver av varandra. Så att flera barn skulle behöva nytt varje år är inte heller rimligt att anta.

    Gällande skor så vill jag att de håller en säsong (samm här, själv handlar jag aldrig till ordinarie pris). Min erfarenhet av skor som till ordinarie kostar så lite som 300 är att de inte håller.

    Som sagt. Det är inte att tänka på för ts att köpa så fyra kläder. Det enda rimliga är att köpa begagnat i det läget. Jag iftpgsäetter bara ditt överdrivna påstående om att fdragkedjorna skulle vara gjorda i guld. För de små summor du nämner kommer man som sagt inte ens undan med på Lindex
    Jag brukar handla på HM, och förut väldigt mycket på Gekås. Det har aldrig varit problem med varken kvalitet eller pris i de butikerna :) Vill man inte det finns ju kläder där man minst anar det, just Ica kanske. Om man är ute i god tid och tar vara på klädrean så kan man göra riktiga klipp som du också säger. Men enligt min erfarenhet av barn och skor spelar prislappen ingen roll, de går åt i samma takt ändå. Jag räknade nu bara nypris för samtliga "tre" barn, inte att de ärver, men då blir ju summan mycket mindre.
  • Anonym (X)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-10-24 13:49:19 följande:

    En ny overall i prisklassen 350 kr och vinterskor för 250 är förövrigt inte av acceptabel kvalitet. Du måste definitivt upp några hundralappar om det ska vara funktionella plagg, även om de inte måste kosta 1000 kr. Om du däremot köper bra begagnat kan du få adekvata vinterklädee för 350 och 250 kr.


    Fast jo?

    Jag köpte overaller till mina för ca den summan, de höll sig både varma och torra. Skor på skopunkten ta 3 betala för 2. Visst de höll 1 säsong men sen var de ju ändå urvuxna så vad spelade det för roll? Skor ska inte ärvas ändå.

    Har köpt dyrare skor när barnen blev äldre och ville välja själva och dyrare håller inte bättre, sulorna slits ju ner oavsett om man har aktiva barn. Så behövde ändå köpa nya varje säsong.
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 14:07:07 följande:

    Jag brukar handla på HM, och förut väldigt mycket på Gekås. Det har aldrig varit problem med varken kvalitet eller pris i de butikerna :) Vill man inte det finns ju kläder där man minst anar det, just Ica kanske. Om man är ute i god tid och tar vara på klädrean så kan man göra riktiga klipp som du också säger. Men enligt min erfarenhet av barn och skor spelar prislappen ingen roll, de går åt i samma takt ändå. Jag räknade nu bara nypris för samtliga "tre" barn, inte att de ärver, men då blir ju summan mycket mindre.


    Jag ifrågasätter som sagt inte att det inte går att handla billigare. Bara din överdrift om att det skulle vara så svårt att komma upp i dom summorna
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 14:07:07 följande:

    Jag brukar handla på HM, och förut väldigt mycket på Gekås. Det har aldrig varit problem med varken kvalitet eller pris i de butikerna :) Vill man inte det finns ju kläder där man minst anar det, just Ica kanske. Om man är ute i god tid och tar vara på klädrean så kan man göra riktiga klipp som du också säger. Men enligt min erfarenhet av barn och skor spelar prislappen ingen roll, de går åt i samma takt ändå. Jag räknade nu bara nypris för samtliga "tre" barn, inte att de ärver, men då blir ju summan mycket mindre.


    Jag ifrågasätter som sagt inte att det inte går att handla billigare. Bara din överdrift om att det skulle vara så svårt att komma upp i dom summorna
  • mari123
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 09:54:13 följande:

    Har inga betalningsanmärkningar idag men kommer snart bli djupt skuldsatt. Pratat med KFM och kommer förmodligen bli beviljad skuldsanering.

    Funderar nu på att maxa vissa krediter och bunkra vinterkläder. Kommer inom kort ha begränsad inkomst men än så länge god kreditvärdighet.

    Moraliskt fel visst, men nu handlar det om överlevnad för mina barn.


    FAST tänk om du inte får skuldsanering? OCH måste man inte visa en smula god vilja själv också för att få det? Liksom köpa en massa på kredit ända in i kaklet känns ju väldigt oseriöst. Kanhända har det blivit lättare att få skuldsanering(?) men ALLA kan ju inte få det.......!
  • Anonym (U)

    kan det inte bli så att de inte beviljar om de ser att du nyligen köpt massa saker...Skuldsanering är ju bara effektiv om man ändrar sitt beteende. Anars kommer du ju hamna där igen

  • Anonym (Skräp)
    Anonym (X) skrev 2020-10-24 14:08:45 följande:

    Fast jo?

    Jag köpte overaller till mina för ca den summan, de höll sig både varma och torra. Skor på skopunkten ta 3 betala för 2. Visst de höll 1 säsong men sen var de ju ändå urvuxna så vad spelade det för roll? Skor ska inte ärvas ändå.

    Har köpt dyrare skor när barnen blev äldre och ville välja själva och dyrare håller inte bättre, sulorna slits ju ner oavsett om man har aktiva barn. Så behövde ändå köpa nya varje säsong.


    Skor från Skopunkten är rena skiten. Skulle aldrig köpa vinterskor där. Risken är att de läcker som såll efter ett kort tag eller att dragkedjor etc går sönder. Då måste man leta annat mitt i vintern när allt är slut. Kläder från Gekås har jag aldrig någonsin sett något ens värt att bära hem. Alla jag känner som har köpt tex jackor där har gått sönder i dragkedjorna. Det är helt klart värt att lägga mer på ytterkläder och skor med ordentligt funktion - tex vattentätt, vindtätt.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Skräp) skrev 2020-10-24 14:44:09 följande:

    Skor från Skopunkten är rena skiten. Skulle aldrig köpa vinterskor där. Risken är att de läcker som såll efter ett kort tag eller att dragkedjor etc går sönder. Då måste man leta annat mitt i vintern när allt är slut. Kläder från Gekås har jag aldrig någonsin sett något ens värt att bära hem. Alla jag känner som har köpt tex jackor där har gått sönder i dragkedjorna. Det är helt klart värt att lägga mer på ytterkläder och skor med ordentligt funktion - tex vattentätt, vindtätt.


    Och alla är vi olika med olika erfarenheter. Samma gäller ju VAD man köper också. Har alltid köpt skor på skopunkten till mina barn och de har alltid hållit. Köpte en skinnjacka på Gekås för 9 år sedan och håller än. Tre overaller har lekts och härjats i och ärvts vidare och ser knappt använda ut, även dom från Gekås

    Fick ärva en overall från Reima och använd sparsamt till ett barn och den höll i ett halvår..
  • Ignoramus

    Mitt barn är snart 3 och jag tror på riktigt att vi har lagt 3000:- totalt under alla år på ALLT relaterar till barnet (exkl rena förbrukningsvaror som mat och blöjor, samt förskoleavgiften), dvs vagn, leksaker, kläder osv. Lösningen stavas begagnat.

    Och för nästa barn kommer den kostnaden vara nere på i princip noll eftersom hen kommer ärva allt. Ännu en fördel med att klä könsneutralt/inte bry sig om vilken färg kläderna har.

    Skulle aldrig ens tänka tanken att köpa nya vinterkläder, snacka om pengar i sjön. Och jag blir tokig på hur folk med skuldsanering tänker. Skuldsanering är ju en svinbra sak som jag är väldigt glad över att samhället kan erbjuda, men då kan man ju för fan inte göra allt för att undslippa systemet. Jag vet en annan som sålde sitt hus och sin bil till sin son, tog ut alla sina pengar och sparade dem i madrasserna osv osv, och helt enkelt gjorde allt för att smällen i princip inte skulle kännas av alls. Det borde ju leda till fängelse, eller åtminstone inte fungera.


    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 13:27:03 följande:

    Jag försvarar inte ts beteende. Tycker det låter helt idiotiskt. Men om du nu tänker att ts har tre barn och skall köpa vinterkläder till alla tre.

    Overall plus skor landar lätt på 2000 per barn om du köper nytt av inte billigaste märke. Sedan en 500 till på mössor och vantar (1000 om man vill ha mer än en uppsättning). Du ser hur snabbt det går va? Nu är vi uppe i 3000 på ett barn. Alltså nästan 10.000 på tre barn.

    Sedan är det helt befängt att ts i som situation skulle köpa nya kläder av bättre märke. Men inte krävs några dragkedjor i guld för att lyckas med det


  • Anonym (X)
    Anonym (Skräp) skrev 2020-10-24 14:44:09 följande:

    Skor från Skopunkten är rena skiten. Skulle aldrig köpa vinterskor där. Risken är att de läcker som såll efter ett kort tag eller att dragkedjor etc går sönder. Då måste man leta annat mitt i vintern när allt är slut. Kläder från Gekås har jag aldrig någonsin sett något ens värt att bära hem. Alla jag känner som har köpt tex jackor där har gått sönder i dragkedjorna. Det är helt klart värt att lägga mer på ytterkläder och skor med ordentligt funktion - tex vattentätt, vindtätt.


    Våra skor från skopunkten har alltid varit jättebra, fina rejäla skor som varit vattentäta.

    Om du aldrig skulle köpa skor där vet du ju inte hur de är? Jag som HAR handlat där har alltid fått hem bra skor som hållit hela säsongen.

    Har köpt dyrare skor med som funkat på exakt samma sätt. Efter 1 säsong är sulan så nedsliten att det bara varit att köpa nya trots dyrare sko.

    Även köpt kläder på gekås som varit superbra.
Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering