• Anonym (Alex)

    Köpa på sig massa före skuldsanering

    Har inga betalningsanmärkningar idag men kommer snart bli djupt skuldsatt. Pratat med KFM och kommer förmodligen bli beviljad skuldsanering.

    Funderar nu på att maxa vissa krediter och bunkra vinterkläder. Kommer inom kort ha begränsad inkomst men än så länge god kreditvärdighet.

    Moraliskt fel visst, men nu handlar det om överlevnad för mina barn.

  • Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering
  • Anonym (Helg)
    Ignoramus skrev 2020-10-24 15:12:10 följande:

    Mitt barn är snart 3 och jag tror på riktigt att vi har lagt 3000:- totalt under alla år på ALLT relaterar till barnet (exkl rena förbrukningsvaror som mat och blöjor, samt förskoleavgiften), dvs vagn, leksaker, kläder osv. Lösningen stavas begagnat.

    Och för nästa barn kommer den kostnaden vara nere på i princip noll eftersom hen kommer ärva allt. Ännu en fördel med att klä könsneutralt/inte bry sig om vilken färg kläderna har.

    Skulle aldrig ens tänka tanken att köpa nya vinterkläder, snacka om pengar i sjön. Och jag blir tokig på hur folk med skuldsanering tänker. Skuldsanering är ju en svinbra sak som jag är väldigt glad över att samhället kan erbjuda, men då kan man ju för fan inte göra allt för att undslippa systemet. Jag vet en annan som sålde sitt hus och sin bil till sin son, tog ut alla sina pengar och sparade dem i madrasserna osv osv, och helt enkelt gjorde allt för att smällen i princip inte skulle kännas av alls. Det borde ju leda till fängelse, eller åtminstone inte fungera.


    Toppen för er. Jag säger som sagt inte att det inte går att komma undan billigt. Bara att det inte är så svårt att lägga 10.000 på tre barn om man köper nytt.

    Det är inte naturligtvis inte att tänka på i ts läge att köpa nytt till dom priserna
  • Anonym (She)

    Inte helt fel tänkt... om man sätter sig in i din situation. Köper du dyrare märken kanske du kan få en slant tillbaka om du säljer dom vidare?

    Vill inte på Nåt sätt uppmana till fler skulder men jag förstår verkligen din situation.

  • Anonym (gammal)
    Anonym (X) skrev 2020-10-24 14:08:45 följande:
    Fast jo?

    Jag köpte overaller till mina för ca den summan, de höll sig både varma och torra. Skor på skopunkten ta 3 betala för 2. Visst de höll 1 säsong men sen var de ju ändå urvuxna så vad spelade det för roll? Skor ska inte ärvas ändå.

    Har köpt dyrare skor när barnen blev äldre och ville välja själva och dyrare håller inte bättre, sulorna slits ju ner oavsett om man har aktiva barn. Så behövde ändå köpa nya varje säsong.
    Nä man ska inte tro att dyrare är bättre. FÖRR var det nog så(?) och jag som är äldre har det rätt kämpigt med att acceptera att det mesta man köper idag är SKIT! (ursäkta uttrycket) men liksom kvalitet finns inte längre!? Man ska köpa nytt hela tiden och det är kärvt ibland för den som är ensam och har liten inkomst. 
  • Ignoramus

    Så är det säkert, precis som att det inte är svårt att lägga 75 000 eller mer om året på sin hund, men det kanske inte är vare sig en representativ eller relevant siffra för de flesta hundägare.


    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 15:16:40 följande:

    Toppen för er. Jag säger som sagt inte att det inte går att komma undan billigt. Bara att det inte är så svårt att lägga 10.000 på tre barn om man köper nytt.

    Det är inte naturligtvis inte att tänka på i ts läge att köpa nytt till dom priserna


  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 14:15:25 följande:
    Jag ifrågasätter som sagt inte att det inte går att handla billigare. Bara din överdrift om att det skulle vara så svårt att komma upp i dom summorna
    Mitt svar var inte så mycket om det var svårt eller inte utan mer att man inte måste köpa de dyraste kläderna på marknaden, ens bland vanliga utbudet. Om jag skulle ha dåligt med pengar skulle jag verkligen inte titta på den nivån av prislappar, så visst kan man slänga bort sina pengar men en halvt vettig människa förstår ju att man inte kan göra det just då.
  • EpicF
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:35:45 följande:

    39, drygt 900tkr. Inte förfallit än.


    Då är det mycket tveksamt att du ens får skuldsanering.
  • EpicF
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:40:56 följande:

    Skuldsaneringen kommer inte ansökas förrän om kanske 6 mån. Och då undrar jag vad tex 10000 gör för skillnad i bedömningen, för att köpa kläder. Har 0 i inkomst just nu i väntan på akassa. Folk tar ju sms lån för att dricka upp?


    Det kan göra sto skillnad för ev skuldsanering. Och de som tar sms lån för att dricka har inte skuldsanering.
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 16:27:09 följande:

    Mitt svar var inte så mycket om det var svårt eller inte utan mer att man inte måste köpa de dyraste kläderna på marknaden, ens bland vanliga utbudet. Om jag skulle ha dåligt med pengar skulle jag verkligen inte titta på den nivån av prislappar, så visst kan man slänga bort sina pengar men en halvt vettig människa förstår ju att man inte kan göra det just då.


    Nej men du besvarade min kommentar om hur lätt det är att komma upp i dom summorna med ?skämtar du?.

    Och jo. Jag tror att det är ganska representativt. På förskolorna hos oss, jag jag har arbetat som vikarier på typ tio förskolor samtidigt. Så kan jag säga att MÅNGA barn har NYA vinterkläder från Didriksson eller reima. Samma sak med regnkläder, och skor från Ecco. Så ja, jag tror många kommer upp i de summorna Iaf till första barnet. Jag säger inte att det är rimligt, men konstaterat att många faktiskt gör så.

    Det är som sagt oavsett inte rimligt för ts att köpa så dyra kläder
  • Anonym (gammal)

    OM det är så att man kan handla utav bara HE och sedan få skuldsanering så är det ju ngt som är lite snett!? Man ska ju komma ihåg att det är många som blir blåsta på pengar och aldrig får betalt för sina varor. 

  • Anonym (Helg)

    Vågar man fråga vad det är för skuld det handlar om? Skulder i företag som enskild firma? Eftersom det handlar om så pass mycket pengar?

Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering