• Anonym (Neo)

    Varför har vi svenskar ingen stil? Varför accepterar vi byggandet av nya fula hus i betong och glas, och opersonlig stadsplanering..?

    Hur fan kommer det sig? Ja att det är så fult över allt?

  • Svar på tråden Varför har vi svenskar ingen stil? Varför accepterar vi byggandet av nya fula hus i betong och glas, och opersonlig stadsplanering..?
  • Anonym (Neo)
    Anonym (Tjej) skrev 2020-11-19 16:06:13 följande:

    Säkert fina lägenheter men gillar inte alls strukturen på huset och inte färgen heller. Vore ju kul om man kunde ha en mer jugend och nationalromantisk stil med stukaturer och luftiga utrymmen som det var förr. Nu ser ju typ allt bara deppigt ut??


    Färglöst, sterilt urbant och helt utan själ.. Läget och lägenheterna är väl ok så då slipper Oscar m.fl. bry sig om det andra.
  • Anonym (UrbanCity)

    Industriellt, funkis, modernt. Det är coolt det.

  • Anonym (Tvärtom)

    Tycker helt tvärtom. Tycker gamla hus och byggnader är otroligt fula. Vill ha moderna hus och framtidshus istället.

  • Anonym (Vaz)

    Jag kan verkligen hålla med, ett område där jag bor är det flera nybyggdahus som är antingen helt avskalade eller nydesign, men det är en sån galen blandning att man blir yr i huvudet, och så bilar överallt, längs hela gatorna, bilar bilar och asfula hus, jag blir så provocerad.

  • Anonym (Jo)

    Röda hus med vita husknutar är fint.

  • Steven01

    Det är typiskt korkat resonemang som alltid bottnar i att allt var bättre förr och allt nytt är fult och dåligt. Men tänk efter, om alla tänkte så skulle vi ju bo kvar i grottor!
    Hur tror du snacket var när den nu så firade funkisstilen kom? Det fann massor med bakåtsträvare även då med som tyckte att det var en styggelse och att det skulle vara tinnar och torn på riktiga hus..

  • klyban
    Anonym (Neo) skrev 2020-11-19 14:58:01 följande:
    Hur fan kommer det sig? Ja att det är så fult över allt?

    Jag tror du får ta och lära sig vad det kostar att bygga dessa stenhus, och trähus vill man helst undvika pga brandrisken.


    Spelar liksom ingen roll om det är av betong, det är ytbehandlingen som avgör hur det faktiskt ser ut.

  • Anonym (Lillemor)

    Jag avskyr stilen från 50-70 talet, betong och platta tak, hu! Brutalism kallas denna stil vilket jag tycker är ett passande namn. Avskyr också enfamiljshus från denna tid, lågt i tak, små fönster och små rum med heltäckningsmatta överallt.

  • flygrl

    Jag tycker absolut moderna hus kan va väldigt fina och skulle gärna se fler snygga riktiga skyskrapor här och var i Sthlm. Inga fula lådor utan spännande, vacker arkitektur! Tycker ändå man verkar bygga finare hus nu för tiden än typ på 70-talet. Men precis som skyskrapor inte passar överallt i Sthlm eller andra städer så borde det absolut också finnas plats för hus i äldre stil tex. som man byggde runt sekelskiftet (1800-1900). Såg nåt sånt förslag som SD i Sthlm tagit fram och gillade det skarpt!

  • Phalaenopsis

    Tror det har att göra med att arkitektprogrammet indoktrinerar studenterna i vad som "egentligen" är eftersträvansvärt. Vacker är "pastisch" och "Disney". Finns någon studie på att de tycker som alla andra innan, men ju längre programmet går desto fulare saker gillar de. Samma byggnader brukar få arkitektpriser och "stadens fulaste"-priser. Sedan inbillar de politiker att det är det enda som finns att välja på. Fast jag tror att det senaste långsamt håller på att vända. Arkitekturupproret har nämligen talat om för en och annan politiker att det finns annat att välja - om man bara ställer krav.

Svar på tråden Varför har vi svenskar ingen stil? Varför accepterar vi byggandet av nya fula hus i betong och glas, och opersonlig stadsplanering..?