• LasseBD

    Vad driver er stadsbor?

    Eftersom pandemin satt fokus på den trängsel som finns i våra städer vill jag diskutera den ur ett annat perspektiv.

    Jag förstår att ni som lever ert liv i städer kan bli bekymrade just nu men hur är det i vanliga fall?

    Själv bor jag i en mindre ort utanför en stad och känner bara avsmak de gånger jag måste in till staden för att göra ärenden. Åtminstone de ggr det sker i rusningstid. Jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan välja att köa med bilen 2 timmar om dagen. Vad driver er? Är det inte bittert att lägga all denna tid på pendling? Den lilla löneskillnaden som finns med att jobba precis utanför stadens ju upp av pendlingstiden.

    Och varför cyklar inte fler nu när det finns elcyklar? Eller är det ännu otrevligare?

    Vad tänker ni om ämnet?

  • Svar på tråden Vad driver er stadsbor?
  • Physalis

    Jag bodde förut i en förort till Stockholm och jobbade i stan. Jag hade 1,5-2 timmars resa enkel väg med tåg och buss. Fick vänta en kvart på ena stället och rusa på andra för att kanske hinna med bussen. Det var inget konstigt med långa restider, stå packade som sillar eller att behöva springa för att hinna i tid till jobbet varje dag eftersom alla andra hade det likadant.

    Att cykla hade tagit 1,5 timme enkel resväg googlade jag nu. Det känns inte realistiskt att orka det varje dag, speciellt inte när det är snö, is och slask halva året. Plogningen var heller inte att lita på (när jag bodde där), speciellt inte cykel- och gångvägar.

    Vad som anses normalt baseras ju på ens referensramar så det är inte så konstigt att man står ut med eller gör som alla andra. Man gör vad man måste för att överleva helt enkelt. Jag är dock fortfarande glad flera år senare att slippa den typen av resor och tider varje dag, speciellt som jag inte är särskilt mycket av en stadsmänniska.


    Korrekturläser som en kratta
  • Litorina

    Kan tillägga att min uppfattning också är att vi som bor i stan inte sitter i bilköer. Det är de som tar bilen som hamnar där och vi som bor i stan cyklar, går eller tar bussen. Mina kollegor från småorterna utanför stan klagar däremot regelbundet på köer, dyr parkering mm.

  • LasseBD
    Arlene skrev 2020-11-20 12:43:36 följande:

    Fast du frågade ju om hur folk som bor i en storstad orkar sitta i bilköer varje dag och på det svarade jag att det inte är dom som bor i städerna som sitter i bilköer utan folk som bor på andra ställen, det kan vara på landet, mindre orter eller annan större ort som bil pendlar. Så då får du ställa frågan som hur klarar ni som inte bor i en större stad men jobbar i en att sitta i långa bilköer varje dag.

    Jag ville bara förklara att det inte många boende i storstaden som sitter i köer utan dom som bor längre bort och därför använder bilen.


    Jag förstår att titeln kan vara lite missvisande. Men sen står det ?lever ert i liv i städer? och visst det kunde stått lever en Del av ert liv i städer.

    Men om vi tänker på del som pendlar in till stan. Här där jag bor skulle det vara fullt möjligt att cykla till stan. Det skulle ta en timma. Lite kortare om man har elcykel. Bussen tar kanske 50. Bil 30. Allt beror ju på vart i staden man ska såklart.

    Är det inte lite dumt att många sitter i bilen 30+30 min och blir irriterade och stressade när de kunde cyklat 60+60? Det är ju även en bra grej för hälsan, miljö och välbefinnandet?
  • Aurora Borrealis

    Jag bor i innerstaden och har gångavstånd överallt. Promenerar till jobbet. Varför skulle man köa i 2 timmar om man är stadsbo? Det är ju ni som bor utanför staden som pendlar till den? Vi som bor inne i stan pendlar inte i 2 timmar utan allt ligger ju nära där vi bor. De få hållplatser som man behöver åka om det är oväder är max 3 hållplatser och då funkar kollektivt bäst. Bor man i stan behöver man ingen bil. Det är bara när man ska utanför stan som man behöver bil om man bor centralt. När man åker utanför stan är man ledig och då är det inte rusningstrafik. Förstår inte din fråga.

  • Kentaur
    LasseBD skrev 2020-11-20 12:39:21 följande:
    Ha en bra helg nu, njut av livet. Ingen mening att vi sitter här och irriterar varann.
    Det är tråkigt att du blir irriterad när du får svar på de frågor du själv ställer.
    Själv blir jag inte det minsta irriterad på dig.

    För att känna irritation måste personen jag blir irriterad på ha en viss betydelse för mig som person.
    Och ärligt så är du som person helt betydelselös för mig.

    Din diskussionsteknik tycker jag är märklig, inget annat. Men å andra sidan är det otroligt vanligt med människor som bara accepterar sin egen röst, sina egna åsikter och jag lägger absolut ingen energi på sådana.

    Jag förklarar helt enkelt att du får ensamt ta ansvar för ditt känsloliv, att du inte kan projicera det på mig.
    Jag njuter av livet i fulla drag, varje dag. En liten bit av njutandet innebär att jag sitter och diskuterar på familjeliv, även med halsstarriga människor.

    Men jag måste fråga.
    Du insinuerar ju att det här, att diskutera på familjeliv, är något dåligt. Varför utsätter du dig för det istället för att "njuta av livet"?
  • No Logo

    Jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan välja att köa med bilen 2 timmar om dagen.

    Använder aldrig bil till vardags. Går eller cyklar. Före Corona brukade jag ta tunnelbanan ibland, tex om jag hade tungt att bära.

    Vad driver er? Är det inte bittert att lägga all denna tid på pendling?

    Går till jobb, skola & dagis, ca 5-10 min emellan.

    Och varför cyklar inte fler nu när det finns elcyklar? Eller är det ännu otrevligare?

    Det gör jag. Vanlig cykel, ej elcykel. Sur på Miljöpartiet som schabblade bort kontraktet med CityBikes. Vansinnigt många som cyklar till/från jobb.

    Bor i Stockholm

  • Arlene
    LasseBD skrev 2020-11-20 13:04:11 följande:
    Jag förstår att titeln kan vara lite missvisande. Men sen står det ?lever ert i liv i städer? och visst det kunde stått lever en Del av ert liv i städer.

    Men om vi tänker på del som pendlar in till stan. Här där jag bor skulle det vara fullt möjligt att cykla till stan. Det skulle ta en timma. Lite kortare om man har elcykel. Bussen tar kanske 50. Bil 30. Allt beror ju på vart i staden man ska såklart.

    Är det inte lite dumt att många sitter i bilen 30+30 min och blir irriterade och stressade när de kunde cyklat 60+60? Det är ju även en bra grej för hälsan, miljö och välbefinnandet?
    Ok fast du skriver ju vad  driver er stadsbor.
    Men då kan jag skriva hur jag upplever det.
    Jag har både bott och jobbat på Södermalm i Stockholm.
    Så gott som ingen körde bil till jobbet fast vi var över 200 där jag jobbade.
    De flesta bodde i stan eller strax utanför och då promenerade man (jag själv)många cyklade (väldigt vanligt i Stockholm) en del åkte buss eller tunnelbana.(vanligast om man bodde i någon förort)
    Bodde man längre ut åkte man pendeltåg eller även "vanligt" tåg ifrån närliggande orter.
    Och det är för att det nästan är omöjligt att parkera i innerstan, och kan man det är det svindyrt med parkering.

    Dom som sitter i bilkö är ofta dom som måste åka långt och ofta igenom stan, dvs man bor t ex söder om stan men jobbar norr över. Att man ändå åker bil är för att det inte finns bra andra kommunikationer mellan bostaden och arbetet, man kanske måste byta flera gånger och tiderna går inte i hop, det tar för lång tid att åka kommunalt vilket det flesta annars föredrar om möjligt då det oftast är billigare. Men jobbar man utanför stan går det oftast då också att få parkering eller att arbetsplatsen har parkering.
    Det är också alldeles för långt att cykla, man cyklar ju inte hur många mil som helst, det passar en del men inte alla. Man kan behöva hämta/lämna barn osv.
    Det kanske heller inte alltid går att cykla dit man ska. I Stockholm finns många cykelbanor men ska du igenom stan kanske du måste köra motorväg någon del och då kan du inte cykla, 

    Jag har också haft ett par kollegor som t ex bott i Västerås och Eskilstuna och andra städer med pendlingsavstånd, de flesta åker då tåg men det kan vara så att dom t ex måste hämta och lämna barn på vägen eller annat som gör att bil är bättre för dom men då måste dom ju också ha tillgång till parkering vid arbetsplatsen.

    Visst kan det vara jobbigt med långa pendlingar men det behöver inte vara det.
    En av mina kollegor som körde långt varje dag, gillade det för då kunde han lyssna på ljudböcker, har man högtalartelefon kan man passa på att ringa föräldrar och vänner mm medans man kör.

    Jag jobbade även när jag bodde på Södermalm i Bromma fast då åkte jag kommunalt ca 1 timme , jag började tidigt så det var gott om plats på buss och tunnelbana så jag satt och läste och tog det lugnt och tyckte att det var skönt.

    Men jag gillar inte tunnelbana och vissa bussar i rusningstrafik, då är det trångt men då har jag heller inte åkt så länge, ett par stationer med t-banan.
  • LaFontaine
    No Logo skrev 2020-11-20 14:57:24 följande:

    Jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan välja att köa med bilen 2 timmar om dagen.

    Använder aldrig bil till vardags. Går eller cyklar. Före Corona brukade jag ta tunnelbanan ibland, tex om jag hade tungt att bära.

    Vad driver er? Är det inte bittert att lägga all denna tid på pendling?

    Går till jobb, skola & dagis, ca 5-10 min emellan.

    Och varför cyklar inte fler nu när det finns elcyklar? Eller är det ännu otrevligare?

    Det gör jag. Vanlig cykel, ej elcykel. Sur på Miljöpartiet som schabblade bort kontraktet med CityBikes. Vansinnigt många som cyklar till/från jobb.

    Bor i Stockholm


    Varför skulle det vara bittert? Jag bor också i stan och har hyfsat nära till jobbet, men jag utgår från att vuxna människor fattar beslut som passar dem. Jag har också haft längre restid tidigare, och visst är det bekvämare och trevligare att ha kortare, men det var aldrig bittert. Det var ju mitt val.
  • No Logo
    LaFontaine skrev 2020-11-20 15:23:44 följande:

    Varför skulle det vara bittert? Jag bor också i stan och har hyfsat nära till jobbet, men jag utgår från att vuxna människor fattar beslut som passar dem. Jag har också haft längre restid tidigare, och visst är det bekvämare och trevligare att ha kortare, men det var aldrig bittert. Det var ju mitt val.


    Du menade nog inte att citera mig. Ber om ursäkt för oklart inlägg, kunde ej skriva frågorna kursivt el dyl från min mobil. Frågorna är TS frågor från trådsvaren, du kanske känner igen dem? Svaren under är mina.
  • LaFontaine
    No Logo skrev 2020-11-20 15:59:45 följande:

    Du menade nog inte att citera mig. Ber om ursäkt för oklart inlägg, kunde ej skriva frågorna kursivt el dyl från min mobil. Frågorna är TS frågor från trådsvaren, du kanske känner igen dem? Svaren under är mina.[/Ah

    [quote=80778293][quote-nick]No Logo skrev 2020-11-20 15:59:45 följande:[/quote-nick]Du menade nog inte att citera mig. Ber om ursäkt för oklart inlägg, kunde ej skriva frågorna kursivt el dyl från min mobil. Frågorna är TS frågor från trådsvaren, du kanske känner igen dem? Svaren under är mina.


    Ah, då är jag med
Svar på tråden Vad driver er stadsbor?