• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-10-11 19:04:07 följande:
    Jo, eftersom min el är producerad på samma sätt som annan el är producerad i nätet är det inte svårt att ta reda på hur den är producerad.

    Jag vet inte vad du tror att du måste påstår att jag hävdar?

    Elproducenterna är inte desamma som elkonsumenterna (i huvudsak, men undantag finns) . Elproducenternas önskan är inte densamma som elkunsumenternas önskan.

    Elproducenterna vill ha anläggningar av olika typ för att producera el till sina kunder - det som styr enproducenternas önskan kan vara ilken affärsidé de har, vilkel energisektor de har sn verksamhet i och vilka möjlighetern de har att tjäna pengar med de olika typerna av anläggningar på olika geografiska platser och i olika politiska system.
    Vad jag ville få fram är om det är en fungerande marknad där vi betalande kunder genom våra val av produkter kan påverka vad som produceras och säljs.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-10-11 23:08:39 följande:
    Du har fel. 
    Vilka är de korrekta siffrorna?
    KillBill skrev 2021-10-11 23:08:39 följande:
    Just nu har Sverige en väldigt hög export av el till våra grannländer och det finns inget behov av att bränna olja.

    När elbolag har bränt olja beror det oftast på att man vill tjäna pengar på att exportera olje-el  och inte för  att elen behövs i Sverige.  
    Två meningar som säger emot varandra.
  • Friger
    KillBill skrev 2021-10-11 23:08:39 följande:
    Du har fel. Just nu har Sverige en väldigt hög export av el till våra grannländer och det finns inget behov av att bränna olja. När elbolag har bränt olja beror det oftast på att man vill tjäna pengar på att exportera olje-el  och inte för  att elen behövs i Sverige.  
    Ignorerar du mig?

    Det hade varit klädsamt om du ville presentera en fungerande lösning på hur elnätet ska stabiliseras... Du vägrar ju helt uppenbart svara på frågan eftersom du inte har något bra svar.

    Det är inte seriöst. Men tyvärr är det sådana som du som styr dagens politik.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2021-10-11 18:43:33 följande:
    Ryssarna kör inte GenIV SFR 

    Det finns idag inga GenIV-reaktorer i drift.
    I all praktisk mening är Beolyarsk Gen IV. 

    Att det inte kallas Gen IV är för att kringsystemen för avfall/bränsle (som ingår i den formella definitionen av GenIV)  inte är fullt utvecklade än.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-10-12 07:13:51 följande:
    I all praktisk mening är Beolyarsk Gen IV. 

    Att det inte kallas Gen IV är för att kringsystemen för avfall/bränsle (som ingår i den formella definitionen av GenIV)  inte är fullt utvecklade än.

    Frankrike stoppade vidare satsningar på gen IV reaktorer efter att ha plöjt ner miljarder kronor i projektet. Varför tror du att man gjorde det om tekniken fungerar och är kommersiellt gångbar?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-10-12 07:13:51 följande:

    I all praktisk mening är Beolyarsk Gen IV. 

    Att det inte kallas Gen IV är för att kringsystemen för avfall/bränsle (som ingår i den formella definitionen av GenIV)  inte är fullt utvecklade än.


    Ok, du har alltså inte förstått vad GenIV innebär.

    Det finns idag inga GenIV reaktorer i drift.

    Men det finns reaktorer som har några komponenter som ingår i GenIV.

    Läs på istället för att komma med ogrundade påståenden, jag undrar fortfarande om det är okunskap eller medveten spridning av desinformation?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-10-12 00:39:58 följande:
    Vilka är de korrekta siffrorna?
    KillBill skrev 2021-10-11 23:08:39 följande:
    Just nu har Sverige en väldigt hög export av el till våra grannländer och det finns inget behov av att bränna olja.

    När elbolag har bränt olja beror det oftast på att man vill tjäna pengar på att exportera olje-el  och inte för  att elen behövs i Sverige.  
    Två meningar som säger emot varandra.
    Menar du att Karlshamn var i drift igår?

    Det är redan klarlagt att Sverige inte hade behov av Karlshamns olje-el tidigare i år: www.dn.se/sverige/oljekraft-kordes-for-fullt-kopplas-till-putin-och-klimatatgarder/

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Friger skrev 2021-10-12 06:27:19 följande:
    Ignorerar du mig?

    Det hade varit klädsamt om du ville presentera en fungerande lösning på hur elnätet ska stabiliseras... Du vägrar ju helt uppenbart svara på frågan eftersom du inte har något bra svar.

    Det är inte seriöst. Men tyvärr är det sådana som du som styr dagens politik.

    Att Sverige måste bygga ut elnätet är alla överens om i övrigt så är den gemensamma elmarknaden till för att stabilisera elnätet/tillgången på el. Har Sverige överskott så exporterar vi har vi underskott (vilket är mindre vanligt) så kan vi importera. I övrigt kommer vi sannolikt använda vindkraften för produktion av vätgas (Siemens ska ha sin första anläggning klar om ca 3 år) och då kommer vi betrakta vindkraften som en mer stabil energikälla.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Rataxes skrev 2021-10-12 08:24:36 följande:
    Ett tiotal länder vill nu att kärnkraften ska ses som bra för klimatet.

    bulletin.nu/flera-eu-lander-vill-gronstampla-...

    Men naturligtvis inte Sverige vars vetenskapsförnekande regering från helvetet fullkomligt skiter i miljön.
    Rataxes skrev 2021-09-30 09:57:35 följande:
    Det primitiva nyttjandet av tillmälen, från forumets vänsterpopulister och från deras Mästare i Partiet, får en att minnas skolgårdens maktlogik. Den som visar sig ogilla ett tillmäle kommer att få höra det hela läsåret.
    Drömmer
Svar på tråden Regeringens el-fiasko