• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac

    Svenska kraftnät driver väl inte lokala distributions när, det är andra nätägare som sköter detta. 

    Att du vill straffa delar av befolkningen förvånar mig inte. Förföljelse av oliktänkande är en brun paradgren. 

    Bortkoppling sker efter en i förväg bestämd plan med roterande bort och tillkoppling och är ingenting den som sköter den lokala nätägarens driftcentral beslutar om. Vilka bostadsområden som delar på framledningsnät känner de säkerligen till och fördomar om vilka som bor där och hur de röstar har de säkert då de kan se vad de olika abonnenterna har för namn.


    Rataxes skrev 2022-09-08 12:37:39 följande:
    Hade jag suttit i svk's kontrollrum hade jag när det blir aktuellt, kopplat bort de områden där majoriteten av retarderingens väljare bor
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-09-08 12:40:05 följande:
    Det finns inte ord för att beskriva det förakt jag känner för de politiker som bär ansvaret för situationen. 
    Jodå, det finns ord för det.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-09-07 17:34:19 följande:
    Det är bara att citera det som bekräftar dina anklagelser. Jag förstår din frustration då det är omöjligt att göra,

    Nu dansar du bara runt i bristen på bevis och efter att ha skjutit dig själv i foten.

    Jag klappar dock enbart takten klyban - det här är helt och hållet ditt eget fel, du har ingen annan än dig själv att skylla på. Du ska dock veta att jag glömmer det här lika snabbt som du slutar ljuga, jag har ingen som helst anledning att hålla folk på linan och försöker vara bättre än så.

    Jag har erkänt fel vid många tillfällen och exempel på det återfinns till och med i den här tråden. Ska du alltså börja på en ny kula av lögner?

    Finns ingen frustration alls dock är det sjukt intressant hur du först agerade på denna desinformationen och det var att försvara den.


     


    Jag har inget att skyllas för andra kommer med desinformation, och det borde även du förstått.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-09-08 08:20:30 följande:
    Så vi är överens om att Silverskiölds tweet är politisk propaganda som ger en förvanskad bild av verkligheten.

    Men vi verkar inte dela förståelse för varför du sprider den och arpis tweet som bygger  på samma förvanskade bild på verkligheten eller för den delen annat innehåll som ger en falsk bild av verkligheten.

    Kanske slutar det där - att du sprider propaganda som andra skrivit och att du som du skrtiver inte tar ansvar för propagandans innehåll då du inte skrivit den och att jag påpekar att det är propaganda som sprids och att det för mig är okänt vilka skäl som ligger bakom denna spridning - om det är okunskap och okritiskt tänkande eller om det är i syfte att medvetet vilseleda.
    När skulle vi inte ha varit överens om det menar du

    Hade det varit bättre om denna tweet aldrig hade synts här - det vill säga att vi aldrig hade haft chansen att bemöta, diskutera liksom dementera vederbörandes påstående, under ett par rundor, överhuvudtaget?

    Nu var det inte vederbörandes tweet-text som jag ville lyfta för diskussion men det var så det utvecklade sig vilket som.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-09-08 16:40:18 följande:

    Finns ingen frustration alls dock är det sjukt intressant hur du först agerade på denna desinformationen och det var att försvara den.


     


    Jag har inget att skyllas för andra kommer med desinformation, och det borde även du förstått.


    Och du kan fortfarande inte bevisa att jag skulle ja försvarat någonting utan på sin höjd verkar du gå på känsla men jag betvivlar att ens det är fallet.

    Är du fullkomligt frånkopplad från en evidensbaserad värld?
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-09-07 07:28:35 följande:
    Globala problem behöver globala lösningar, inte populistiska utspel.
    Vilket är anledningen till att man inte bör rösta på miljöpopulister.
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2022-09-08 12:31:03 följande:

    Fattas bara att åldringar kommer att frysa ihjäl i sina hem i vinter ...


    Går det släta över skjutningar och sprängdåd så går det nog släta över ihjälfrusna pensionärer...
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-09-08 18:54:32 följande:
    Vilket är anledningen till att man inte bör rösta på miljöpopulister.
    och inte heller rasister och högerpopulister.

    Så länge Sverige styrs av minoritetsregeringar - vilket är det historiskt sett vanligaste efter att den demokratiska parlamentarismen infördes  -  så är det breda parlamentariska långsiktiga överenskommelser som formar energipolitiken, inte något enskilt partis åsikter i frågan.

    Titta på energiövernskommelsen 2016, bortre parentesen för kärnkraft borta, effektskatten borta, satsninar på förnybar energi 

    Till de svenska elproducenternas glädje  - och elhandlares och konsumenters olycka - är Sverige nu en av Europas största el-exportör och vinsterna har nog aldrig varit högre än nu.

    Så här skivs det i en tidning i Finland - du vet det där landet som av vissa skribenter här kallas ett Sverige för vuxna 

    www.hbl.fi/artikel/63bf38b9-e6b4-4a7f-91fb-182c6de3a9cf

    "Sverige körde med en elexport på 16 terawattimmar under första halvåret om Frankrike som Europas största nettoexportör av el. Exporten har till följd av skyhöga elpriser i skuggan av Ukrainakriget gjort att vårt västra grannland dessutom har slagit historiskt rekord när det gäller intäkterna från elexporten – senast i juni med en export för 4,2 miljarder kronor eller knappa 400 miljoner euro. Det är flera gånger högre än normalt.

    .
    Den svenska elexporten under första halvåret var totalt värd 18,3 miljarder kronor eller närmare 2 miljarder euro, enligt statistik från Svenska kraftnät och Statistiska centralbyrån (SCB). Exportvärdet beräknas utifrån överföringar per timme och aktuella spotpriser.
    Rensar man bort transithandeln är nettointäkterna från den svenska elexporten under januari–juni i år 15,2 miljarder kronor eller cirka 1,4 miljarder euro.
    ...
    Enligt Lars Munter, elmarknadsexpert på myndigheten, är skillnaden på elpriserna i Sverige och mottagarländerna större än normalt i elkrisen. Det svenska värdet på elexporten under första halvåret summeras till 15,2 miljarder kronor, men värdet i mottagarlandet ligger på 29,4 miljarder. Mellanskillnaden – 14,2 miljarder kronor – utgör då flaskhalsintäkter som delas mellan systemoperatörerna i Sverige och mottagarlandet.
    – Värdet av exporten är 15 236 miljoner kronor som tillfaller de svenska elproducenterna och prissäkringsföretagen, säger han till TT.
    Elproducenter och andra aktörer på elmarknaden i Sverige tjänar förstås på det dramatiska prislyftet på el i Europa, enligt Thorstensson. Men han menar att detta inte går att beskriva med det exportbelopp som Svenska kraftnät och Statistiska centralbyrån (SCB) publicerar varje månad.
    Elproduktion prissäkrad
    Han ifrågasätter beloppet 15,2 miljarder, då elen som exporteras från södra Sverige ofta kommer från andra svenska elområden och genererat flaskhalsintäkter på vägen söderut.
    Exakt hur mycket bolagen tjänar på exporten avgörs av de serier av köp- och säljordrar som exporten bygger på och hur bolagen i sin tur har prissäkrat sin kraftproduktion på terminsmarknaden.
    – Det är sant, sitter du på produktion så har du sannolikt inte prissäkrat allt och då kommer du göra högre vinster på grund av de högre priserna, säger Thorstensson."
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2022-09-08 12:40:05 följande:
    Det finns inte ord för att beskriva det förakt jag känner för de politiker som bär ansvaret för situationen. 
    Där har vi ett stort problem...
    Vi har inga politiker som bär ansvar, bara politiker som skjuter ifrån sig ansvar.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko