• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-25 20:40:58 följande:
    Men exakt Finnen har högre pris än SE1. SE1 exportera el till finnen denna tid, samma tid som SE4 exportera till europa, nästan lika mycket ström och dom smittades av av europa priset. men priset påverkades inte i SE1 av våran export till granne med högre pris. Jag berättar att SE1 inte påverkas på samma sätt av våra grannar.

    Som ditt svar här nedan, det stämmer inte på SE1, dessutom exporterar inte SE4 till finland, det kommer från SE 1-3.

    Prisutvecklinge på el i södra Sverige har följt prisutvecklingen på el i våra grannländer Norge, Finland och Danmark
    Södra Sverige är EO3 och EO4
  • KillBill
    Grant by me skrev 2022-10-25 20:40:58 följande:
    Men exakt Finnen har högre pris än SE1. SE1 exportera el till finnen denna tid, samma tid som SE4 exportera till europa, nästan lika mycket ström och dom smittades av av europa priset. men priset påverkades inte i SE1 av våran export till granne med högre pris. Jag berättar att SE1 inte påverkas på samma sätt av våra grannar.

    Som ditt svar här nedan, det stämmer inte på SE1, dessutom exporterar inte SE4 till finland, det kommer från SE 1-3.

    Prisutvecklinge på el i södra Sverige har följt prisutvecklingen på el i våra grannländer Norge, Finland och Danmark
    Export leder inte automatiskt till ett högt pris. I Norra Sverige, Norge och Finland är tillgången på el god med efterfrågan lägre. därför blir priset vid export mellan dessa länder  inte sätskilt högt. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Grant by me
    KillBill skrev 2022-10-25 20:49:40 följande:
    Export leder inte automatiskt till ett högt pris. I Norra Sverige, Norge och Finland är tillgången på el god med efterfrågan lägre. därför blir priset vid export mellan dessa länder  inte sätskilt högt. 
    Ja lite det jag menar, det går vanliga kraftledningar till Finland, och det byggs fler.
    Exporten har alltid funnits till Finland från norr, men norr har aldrig blivit smittat av Finska priset, inte som Skåne som fick danska priser en stund.

    Varav man förstår att det hänger ihop med att kärnkraften avvecklats av S o MP, gjorde att skåne får skyhöga priser o får betala allt själv, nu får dom bidrag av regeringen som ett litet plåster på såret.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-el-kraftledning-till-finland
  • KillBill
    Grant by me skrev 2022-10-25 21:01:57 följande:
    Ja lite det jag menar, det går vanliga kraftledningar till Finland, och det byggs fler.
    Exporten har alltid funnits till Finland från norr, men norr har aldrig blivit smittat av Finska priset, inte som Skåne som fick danska priser en stund.

    Varav man förstår att det hänger ihop med att kärnkraften avvecklats av S o MP, gjorde att skåne får skyhöga priser o får betala allt själv, nu får dom bidrag av regeringen som ett litet plåster på såret.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-el-kraftledning-till-finland
    Som jag har visat så har Finland, Danmnark och södra Noprge drabbats av lika höga eller högre elpriser än Sverige. Den största orsakerna till ökade elpriserna priser är att Putin stryp tillgången på gas och på effekter pga av kriget i Ukraina. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Grant by me
    KillBill skrev 2022-10-25 21:21:28 följande:
    Som jag har visat så har Finland, Danmnark och södra Noprge drabbats av lika höga eller högre elpriser än Sverige. Den största orsakerna till ökade elpriserna priser är att Putin stryp tillgången på gas och på effekter pga av kriget i Ukraina. 
    Norge fick slut med vatten till sina vattenkraft, fanns 5-20% chans södra regioner skulle gå in i 
    -

    Elransonering kan bli nödvändig


    Nu är belastningsgraden i södra Norge historiskt låg för den här tiden på året och Statnett har satt elläget till gult i prisklasserna NO1, NO2 och NO5. Det betyder att det bedöms att det nu finns mellan 5 och 20 procents risk att elransonering blir nödvändig.


    För även med en relativt hög total fyllnadsnivå för en hel prisklass kan det finnas vissa magasin som har för lite vatten för att vattenkraftverken ska kunna producera optimalt.

  • Grant by me
    KillBill skrev 2022-10-25 21:21:28 följande:
    Som jag har visat så har Finland, Danmnark och södra Noprge drabbats av lika höga eller högre elpriser än Sverige. Den största orsakerna till ökade elpriserna priser är att Putin stryp tillgången på gas och på effekter pga av kriget i Ukraina. 
    Men ändå roligt ni ser Putin som en gud, han stoppa nederbörd i Norge som nästan enbart har vattenkraft, han fick det o sluta blåsa i Europa nästan samtidigt.

    Själv tror inte jag på sådant skrock, jag vet att vi behöver kärnkraft o det är nedläggning av dessa som skapat en kris.
  • KillBill
    Grant by me skrev 2022-10-25 22:09:51 följande:
    Men ändå roligt ni ser Putin som en gud, han stoppa nederbörd i Norge som nästan enbart har vattenkraft, han fick det o sluta blåsa i Europa nästan samtidigt.

    Själv tror inte jag på sådant skrock, jag vet att vi behöver kärnkraft o det är nedläggning av dessa som skapat en kris.
    Du snackar som en Putinist. Vladimir Putins effekt på elpriserna går inte att förneka. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Grant by me
    KillBill skrev 2022-10-25 22:16:36 följande:
    Du snackar som en Putinist. Vladimir Putins effekt på elpriserna går inte att förneka. 
    Hoppas inte du menar regnmängderna i Norge? eller att det sluta blåsa i Europa.
    Planera in underhåll på Franska kärnkraftverk , allt detta samtidigt.
    Det var ändå sommar o varmt ute.

    Han har uppenbart talanger, men föra krig det kan han inte.
  • klyban
    Grant by me skrev 2022-10-25 22:09:51 följande:
    Men ändå roligt ni ser Putin som en gud, han stoppa nederbörd i Norge som nästan enbart har vattenkraft, han fick det o sluta blåsa i Europa nästan samtidigt.

    Själv tror inte jag på sådant skrock, jag vet att vi behöver kärnkraft o det är nedläggning av dessa som skapat en kris.

    Vi ser nazisten/fascisten putin som orsaken till elpriser och en del annat och för han är och torterar, mördar, våldtar män, kvinnor,barn och terror bombar civila.
    Och att du gör dig löjlig över detta och rycker ut till putins försvar, det berättar vem du är här för och för putin och inte för återge nått med el korrekt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • theotherone

    Jag har några bekanta i Danmark som ojar sig över höjda elpriser. Jag har även några bekanta i Belgien - samma sak där. Elpriserna går upp, matpriserna går upp, bränslepriserna går upp.

    Lider de också av att Sverige lade ner Ringhalsreaktorerna 2019 och 2020? Eller kan det vara något annat som ligger bakom? Hmm.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko