• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2022-11-07 08:13:46 följande:

    Jag gjorde något jag inte brukar göra igår kväll, tittade på Agenda i (S)(V)T och såg Romina Pourmokhtari fullständigt krossa Bolund. Tungan ute

    Jag var skeptisk till henne tidigare, men där växte hon betydligt. 

    Som vanligt var det programledare + kryptofascist mot en borgerlig, men det var ju förväntat.


    Bolund mår väl bra trots krossen, han tog ju ut 700 000 i fallskärm trots att han har ett välbetalt jobb inriksdagen Kräks
    Another wild hearted woman
  • theotherone
    RebeckaZ70 skrev 2022-11-07 09:39:13 följande:
    Bolund mår väl bra trots krossen, han tog ju ut 700 000 i fallskärm trots att han har ett välbetalt jobb inriksdagen Kräks
    Vilket är praxis bland alla avgående ministrar. Men det är klart - det är väl bara dåligt när det är vänstern som gör det... Drömmer
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2022-11-07 08:00:47 följande:

    Du visar din okunnighet när du påstår att våra elpriser inte är kopplade till Putins krig i Ukraina / att Putin stryp tillgången på naturgas i Europa. 


    - Sverige är Europas största exportör av el (Sverige har det senaste året exporterat nästan 7 gånger så  mycket el som importerats)
    - Sverige har aldrig tidigare importerat så lite el som det senaste året
    - Priset på el har ökat lika mycket eller mer i Danmark, Finland och Norge än i Sverige.

    I diagrammet nedan ser du hur den svenska importen av el har utvecklats över tid. Varje stapel visar elimporten under 12 månader.  


    Vi kan även utgå från din skala du hänvisar till, dvs samma tid.

    Skulle elpriset varit lägre om söder haft större kapacitet att producera egen el dvs i SE3 O SE4.

    Om du vill kan vi använda oss av energiforsk, tänkte du länkade ovan till Daniel Hirsch på energiforsk, Kan vara bra o tar deras åsikter i frågan, dvs högre eller lägre pris under din tidskala med mer elproduktion. Om nu frågan ska handla om kunskap eller okunskap. kanske ett bra tillfälle o reda ut vad som är vad.

    Eller handlar det bara om att framhäva sina politiska färger? där vi vet putinpris står för sosse/MP.
  • nattuw
    nathalie78 skrev 2022-11-06 02:22:46 följande:
    Här vet jag inte vad du yrar om. Jag hänvisade till händelseförloppet i tråden. 
    Jag pekade på att det inte fanns någon logisk grund för din slutsats.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-11-06 08:39:32 följande:

    Vad är det för dyr elproduktion som du yrar om?


    Om du haft någon förståelse för det ämne som tråden handlar om så hade du inte behövt ställa frågan.
  • nattuw
    theotherone skrev 2022-11-07 11:18:30 följande:
    Vilket är praxis bland alla avgående ministrar. Men det är klart - det är väl bara dåligt när det är vänstern som gör det... Drömmer
    Det är dåligt vem som än gör det men i just det här fallet visar det på den arrogans som finns inom vänstern.
  • RebeckaZ70
    theotherone skrev 2022-11-07 11:18:30 följande:
    Vilket är praxis bland alla avgående ministrar. Men det är klart - det är väl bara dåligt när det är vänstern som gör det... Drömmer
    Gustav Fridolin tog inte ut någon ersättning när han avgick. Tänk om resten av västern följt hans exempelDrömmer
    Då hade åtminstone jag haft lite mer respekt för dem.
    Another wild hearted woman
  • theotherone
    RebeckaZ70 skrev 2022-11-07 13:00:31 följande:
    Gustav Fridolin tog inte ut någon ersättning när han avgick. Tänk om resten av västern följt hans exempelDrömmer
    Då hade åtminstone jag haft lite mer respekt för dem.
    Tror han är den enda som inte utnyttjat denna möjlighet. Intressant att det verkar finnas dubbla måttstockar för vänster- respektive högerpolitiker i hur de ska agera för att "få respekt".
  • RebeckaZ70
    theotherone skrev 2022-11-07 14:08:45 följande:
    Tror han är den enda som inte utnyttjat denna möjlighet. Intressant att det verkar finnas dubbla måttstockar för vänster- respektive högerpolitiker i hur de ska agera för att "få respekt".

    Då är han den ende öht som förtjänar respekt. 


    nu gällde det fd vänsterministrar, återkom när det finns fd högerministrar att diskutera. Det är 8 år sedan sist det fanns fd högerministrar att diskutera.


    Another wild hearted woman
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2022-11-06 15:57:37 följande:
    Jaså? Gjordes det? du har inget konkret exempel som åtminstone någorlunda är representativt för "högerkanten"?

    Men nu flyttade du målstolparna igen.  

    Inlägget du svarade på handlar om den nya regeringen har, eller inte har, gjort något innan den 1 november. 
    Ahh, försöker du projicera nu, undrar vem som går på den.
    nathalie78 skrev 2022-11-06 16:35:29 följande:

    Ja du har du inte hängt med i debatten alls så föreslår jag att du googlar reaktioner på förra regeringens elpriskompensation. 


    Nej det handlar om huruvida regeringen gjorde det de sagt att de skulle. Det har de inte för antingen hade de inte fattat hur komplicerat det är eller ljög de i valrörelsen. 


    Jo, han har hängt med väl, och felen som skrivs är medvetna.
    Om du sakligt förklarar för denna användare om och om igen vad fakta är, så kommer det övergå till en monolog.


    För denna typen av "politik" tå inte sakliga diskussioner om politik, för den som säger den ALLTID har rätt som denna användare, så vet man att det är tvärtom allt som oftast.


    Det är vad extrem populism går ut på, ha aldrig fel även när du har fel, och låtsats, låtsats och åter låtsas, för det är det enda sättet du kommer "vinna" diskussion.
    Och i monologen "vinner" användaren alltid tror hon, men allt som användaren berättar är att fakta är inte till min fördel och om jag låtsats så kanske ingen märker.


     


    Men ROLF, alla märker.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko