• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    klyban skrev 2023-12-04 17:20:17 följande:

    Så halmgubbar igen, du är så ute och flyger i dina "argument" att det är helt omöjligt fatta vad du säger.
    Antar det är syftet.


    Padirac skrev 2023-12-04 12:05:03 följande:
    För tillfället är nettoimporern ca 770MW. Med 4000MW extra  skulle det just nu ge ett outnyttjat överskott på 3230 MW som någon både nu och resten av året betala för.

    Den gemensamma marknaden syftar till att inte ha överskott på produktionskapacitet på marknaden då det driver upp priset.  Istället får vi en elmarknad med varierande pris. Den som har timpris drabbas naturligtvis.

    De privatpersoner och industrier som har fastprisavtal drabbas inte av dagliga svängningar.

    Den gemensamma elmarknaden fungerar (nästan) som tänkt med marknadskrafter som tillgång, efterfrågan och prissättning. Inget konstigt med det.

    Detta är för avancerat för ratax att ta in.


    Ja, det kan vara för avancerat att vara libertarian och att acceptera att stat och privata företag finner det lönsammare att ha en gemensam fri elmarknad med delad produktionskapacitet.

    Vem ska bygga och betala alla dessa kärnkraftverk? Vems skattepengar ska finansiera detta, då måste man ju betala skatt 
  • klyban
    Padirac skrev 2023-12-04 21:15:33 följande:
    Ja, det kan vara för avancerat att vara libertarian och att acceptera att stat och privata företag finner det lönsammare att ha en gemensam fri elmarknad med delad produktionskapacitet.

    Vem ska bygga och betala alla dessa kärnkraftverk? Vems skattepengar ska finansiera detta, då måste man ju betala skatt 

    En sak till som jag finner sjukligt intressant, och det är hur subventioner är så hemska och vi hört detta länge före valet.


    Och nu ska det subventioneras mångfalt större, och detta är nu helt plötsligt det bästa på jorden.
    Så jag ställer mig direkt frågande vad de håller på med när de har helt motpols åsikter.
    Och där bara en kan vara sann, så antingen ljög som innan, eller så ljuger dom nu.


     


    Tycker dock det är väldigt gulligt att höra halmgubben om vindkraft, som precis ingen ifrågasätter.
    Men med en skillnad de är skitsura när det blåser en del och elen blir mot gratis.
    Och det reser en ny fråga, vad är det som upprör dom så med vindkraftverk och att de måste komma med halmgubbar och att de är så extremt överlyckliga när det inte blåser och när det blåser så blir de arga och sura över detta.
    Det är här man inser något gått allvarligt fel för dom.


     


    Och sen ska det subventioneras extrema summor, som är alltid fel med subventioner om det inte är kärnkraft verk.
    Vad är det som går så extremt snett för dom, för det ser väldigt konstigt ut med det beteendet om exakt samma sak.
    För man inser ju en sak med lätthet och att subventioner är inte det allra minsta problemet, ändå påstår dom det, eller ja,ända tills det kommer kärnkraftverk.


     


    Jag misstänker de inte har en aning vad de tycker och tänker, för den extrema skillnaden mellan samma sak, den berättar något gått sönder i sakligheten.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    klyban skrev 2023-12-04 21:51:40 följande:

    En sak till som jag finner sjukligt intressant, och det är hur subventioner är så hemska och vi hört detta länge före valet.


    Och nu ska det subventioneras mångfalt större, och detta är nu helt plötsligt det bästa på jorden.
    Så jag ställer mig direkt frågande vad de håller på med när de har helt motpols åsikter.
    Och där bara en kan vara sann, så antingen ljög som innan, eller så ljuger dom nu.


     


    Tycker dock det är väldigt gulligt att höra halmgubben om vindkraft, som precis ingen ifrågasätter.
    Men med en skillnad de är skitsura när det blåser en del och elen blir mot gratis.
    Och det reser en ny fråga, vad är det som upprör dom så med vindkraftverk och att de måste komma med halmgubbar och att de är så extremt överlyckliga när det inte blåser och när det blåser så blir de arga och sura över detta.
    Det är här man inser något gått allvarligt fel för dom.


     


    Och sen ska det subventioneras extrema summor, som är alltid fel med subventioner om det inte är kärnkraft verk.
    Vad är det som går så extremt snett för dom, för det ser väldigt konstigt ut med det beteendet om exakt samma sak.
    För man inser ju en sak med lätthet och att subventioner är inte det allra minsta problemet, ändå påstår dom det, eller ja,ända tills det kommer kärnkraftverk.


     


    Jag misstänker de inte har en aning vad de tycker och tänker, för den extrema skillnaden mellan samma sak, den berättar något gått sönder i sakligheten.


    Det är kanske en ny typ av nattväktarstat som förespråkas av libertarianer nu, polis, rättsväsende, försvar OCH elektricitet..  vem vet, snart ska väl skatten gå till utbildning och sjukvård och kultur,  vägar och andra samhällstjänster också
  • klyban
    Padirac skrev 2023-12-04 22:38:18 följande:
    Det är kanske en ny typ av nattväktarstat som förespråkas av libertarianer nu, polis, rättsväsende, försvar OCH elektricitet..  vem vet, snart ska väl skatten gå till utbildning och sjukvård och kultur,  vägar och andra samhällstjänster också

    När dom pratar och diskuterar så konstigt, så inser man att något är fel och inte med lite heller.


     


    Men som brukligt när de säger motpoler m samma sak, så låtsas de bara om som inget hänt alls.
    Det är vad som skiljer oss sakliga, vi ändrar inte en åsikt utan att fakta ändrar sig och att sakligheten kräver man justerar sig för få det korrekt.


    Men sällan eller mot aldrig, så gör vi det som dom gör här och ropar och skriker sig hes över hemskt det är med subventioner.
    Och sen kommer med ett förslag som överträffar alla andra subventioner, för då har dom berättat att det har ALDRIG handlat om subventioner.(Men vi kommer heller aldrig få reda på varför de skriver så konstiga saker och inte står för det, jag gissar på att en del är de skäms svårt och steg två agenda och narrativ kan inte hantera så stora sakliga fel som det blivit här med subventioner, hade jag missat så illa, så hade jag itne visat mig på längre längre längre, för detta är helt makalöst stort fel av dom.)


     


    Men det är väl samma sak som de var så extremt arga över att vi avslöjade deras desinformation om vindkraftverken till havs och dessa subventioner, så dom räknande som en årlig kostnad, men i själva verket var en engångskostnad.


     


    Det är en sak som driver dom, och det är inte energifrågan utan något annat och det är emot samhällsförstörande beteende.
    Och frågan vad syftet är med detta, ogillar dom Sverige så mycket att de är villiga skada Sverige.


    Där har vi en fråga som vi aldrig kommer få svar på, i retur gissar jag på mer desinformation.
    Kanske vi får reda på rat igen att det inte blåser alltid :innocent:


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Motherinlaw

    Är det någon smart person som kan svara på varför Sverige får högre elpris för att Tyskland har problem med sin el?

    Det är ju inte så att vi får billigare soppa för att Polen har det. 

  • Teddybear
    Motherinlaw skrev 2023-12-05 00:20:03 följande:

    Är det någon smart person som kan svara på varför Sverige får högre elpris för att Tyskland har problem med sin el?

    Det är ju inte så att vi får billigare soppa för att Polen har det. 


    För att vi har en gemensam elmarknad och tillgång och efterfrågan sätter priset.
  • klyban
    Rataxes skrev 2023-12-05 12:33:02 följande:

    "Det blåser alltid mer på vintern "

    Säger imbecilla idioter.


    Förstår det är jobbigt nu, men halmgubbe igen och som ingen ifrågasätter.
    Säger imbecilla idioter


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2023-12-05 12:33:02 följande:

    "Det blåser alltid mer på vintern "

    Säger imbecilla idioter.


    I grannlandet Danmark som investerat i havsbaserad vindkraft kom denna vinterdag samtidigt drygt 60 procent av energin från vindkraft. 

    Tänk om även Sverige haft havsbaserad vindkraft i Nordsjön..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2023-12-05 18:51:38 följande:
    I grannlandet Danmark som investerat i havsbaserad vindkraft kom denna vinterdag samtidigt drygt 60 procent av energin från vindkraft. 

    Tänk om även Sverige haft havsbaserad vindkraft i Nordsjön..

    Men det vill dom inte, och för subventionera är för små.
    Eller så försöker dom säga det är så jävla dyrt och genom påstå att en engångskostnad är en löpande varje år

    Säger imbecilla idioter.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko