• Anonym (Helt ärligt)

    Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?

    Som rubriken säger. Har du slarvat i smyg?

    Själv är jag endast lite nästäppt men inget som helst annat men jag tror det är hyacinten som jag är känslig för då den slog ut i går.

    Hur noga ska man vara? För med ett sånt litet symtom känner jag mig ju verkligen inte sjuk så jag ska bara hemma gentemot om jag hade haft halsont som hade känts mer ok att va hemma. Resonerar jag dumt? :)

  • Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?
  • Anonym (Men)
    Karin7202 skrev 2020-12-05 16:02:14 följande:

    Nej, naturligtvis slarvar jag inte... Kan du öht ha undgått att man kan ha väldigt små, eller tom inga symptom alls, men ändå vara smittad?!


    Just för att det går att smitta utan ha några symtom alls så är det väl där många blir smittade. Som småbarmsförälder skulle jag vara hemma/vabba hela tiden om jag eller barnen stannade hemma vid minsta lilla rinnsnor, hosta eller kli i halsen. När jag känner mig riktig förkyld då stannar jag hemma men inte med lite sveda i halsen eller några nysningar. Men jag jobbar inte med sjuka, gamla eller andra riskgrupper.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Fröken Zoom) skrev 2020-12-06 17:55:06 följande:
    Jag vaknar ofta med ont i halsen på morgonen men det går över efter 2 timmar. Hade jag varit hemma för det hade jag varit hemma hälften av tiden höst/vinter och det går ju inte. Å andra sidan var jag sjuk i flera veckor med covid i våras så jag tror jag borde märka skillnaden.

    Fast har du redan haft covid får du ju antagligen mycket milda symptom ifall du skulle ha oturen att åka på det en gång till, så helt säker kan du inte vara. Men jag förstår absolut att du går till jobbet när du bara har ditt vanliga gamla halsont.
  • Anonym (Sunt)

    Tyvärr har jag gjort det och det beror på att chefen blir så sur om man är sjuk, så i oktober jobbade jag en hel vecka med förkylning. Trodde absolut inte på covid, ingen hosta utan bara väldigt förkyld. Hade varit sjuk max en månad innan och det var inte populärt:(

    Senaste gången jag blev sjuk så stannade jag hemma, tog test och väntade på svar. Det var riktigt sura miner och fick problem när jag kom tillbaka...

    Känns som en förkylning håller på att bryta ut nu igen... Suck!

  • Anonym (.)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-06 14:28:48 följande:
    Nej, men är man på schemat så ska man få sjuklön. Har man inget bokat ska man såklart inte ha några pengar. Att åka in sjuk i dessa tider är förbannat själviskt och dumt.
    Så här är det: timanställda ska inte behöva lida ekonomisk när inte andra anställningsformer gör det.
    Man kan inte lägga ansvaret för samhällets systemfel på individen.  Timanställda straffas för att de försöker ta ansvar. De gör det ern gång sen gör det inte det mera utan går till jobben ändå.

    Så ja, det är en naturlig följd av hur orättvist det är. Tycker du att det är idiotiskt får du sparka på dem som står bakom besluten - politikerna. Det är faktiskt DE som är förbannat dumma och ansvarslösa - inte timanställda.
  • Anonym (Ensamvarg)
    Anonym (Helt ärligt) skrev 2020-12-05 05:10:43 följande:

    Som rubriken säger. Har du slarvat i smyg?

    Själv är jag endast lite nästäppt men inget som helst annat men jag tror det är hyacinten som jag är känslig för då den slog ut i går.

    Hur noga ska man vara? För med ett sånt litet symtom känner jag mig ju verkligen inte sjuk så jag ska bara hemma gentemot om jag hade haft halsont som hade känts mer ok att va hemma. Resonerar jag dumt? :)


    Jag är högrisk så sitter hemma sedan i mars så nej hade inte gått till jobbet Hade jobbat dock :-P 


    Men jag har också allergier och det enklaste sättet är ju att ta en allergitablett försvinner nästäppan så är det ju den som spökade. Sen så är i år inte året för de där växterna som man inte tål till 100% just pga det. Har inte hemma hyacinter eller julstjärna i år för min sambo får nästäppa av dem så för att inte behöva fundera har vi uteslutit dem. Sorgligt men får köra med dem nästa år när vi alla är vaccinerade istället! 

  • Anonym (Timanställd)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-05 22:11:14 följande:

    Är du bokad för jobb ska du få sjuklön.


    Ja men eftersom jag bara schemaläggs någon vecka eller några dagar framåt så får jag bara sjukpenning några få dagar. Sedan läggs jag ju inte på schema mer, då får jag varken sjuklön eller lön.
  • Anonym (Ä)
    Anonym (Timanställd) skrev 2020-12-07 08:12:10 följande:

    Ja men eftersom jag bara schemaläggs någon vecka eller några dagar framåt så får jag bara sjukpenning några få dagar. Sedan läggs jag ju inte på schema mer, då får jag varken sjuklön eller lön.


    Nej, klart du inte ska ha för de dagar du inte är bokad. Men det är så det funkar som timanställd. Bara att hacka i sig. Det är inte en ursäkt för att komma till jobbet sjuk. Jag hoppas de i så fall skickar hem dig.
  • Anonym (carro)

    Nej, det har jag inte. Jag är mycket priviligierad och kan avstå sånt med lätthet. Däremot förstår jag faktiskt folk som gör så. Med vårt klimat hade Sverige stannat helt om alla löd regeringens minsta vink och stannade hemma för allt. Det går ett mycket, mycket kort tag, men inte i längden.

  • Anonym (Ä)
    Anonym (.) skrev 2020-12-06 23:43:11 följande:

    Så här är det: timanställda ska inte behöva lida ekonomisk när inte andra anställningsformer gör det.

    Man kan inte lägga ansvaret för samhällets systemfel på individen.  Timanställda straffas för att de försöker ta ansvar. De gör det ern gång sen gör det inte det mera utan går till jobben ändå.

    Så ja, det är en naturlig följd av hur orättvist det är. Tycker du att det är idiotiskt får du sparka på dem som står bakom besluten - politikerna. Det är faktiskt DE som är förbannat dumma och ansvarslösa - inte timanställda.


    Jag har varit timanställd i flera år. Som sagt, hoppas de skickar hem folk. Jag har varit med om att det har hänt. Sen slutar man boka idioterna för jobb.

    Själv har jag däremot jobbat hur mycket eller lite jag har velat, eftersom jag skött mig och är populär.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-07 08:48:38 följande:
    Jag har varit timanställd i flera år. Som sagt, hoppas de skickar hem folk. Jag har varit med om att det har hänt. Sen slutar man boka idioterna för jobb.
    Själv har jag däremot jobbat hur mycket eller lite jag har velat, eftersom jag skött mig och är populär.
    Jag jobbar ofta med timvikarier och har jobbat som det själv så jag vet deras förutsättningar.

    Det händer att vi skickar hem personal, oftast är det tillsvidareanställda som blivit det. Men det är mycket ovanligt att det händer, 5-6 gånger kanske under detta år och då har det varit en enda timmis.

    Oavsett så är det ett systemfel och man kan inte lägga ansvaret på individen. Idioter är de som sätter detta i system men även de som inte ser längre än sin egen näsa och vägrar förstå hur systemet fungerar.
Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?