• Anonym (Moster)

    Får vi bli stödfamilj?

    Min systers ena dotter har precis fått en diagnos, (adhd/autism/ocd) . Dom har länge haft det jobbigt och hon är ofta här hos oss, då hon är lika gammal som vår dotter och dom går dessutom i samma klass. Nu har dom blivit rekommenderade att skaffa stödfamilj och vi vill gärna ställa upp. Dels för vi känner henne, vet om hennes behov, och det fungerar bra för oss. Men någon sa att vi inte fick vara stödfamilj då vi hör till familjen. Någon som vet? Vi är ju redan nu i princip stödfamilj, men hade ju varit bra om det vore mer officiellt. Om det har med ersättning att göra bryr jag mig inte om den, det får gärna vara för min del. Bryr mig bara om min systerdotter .

  • Svar på tråden Får vi bli stödfamilj?
  • Långbenopluto
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-14 21:58:07 följande:
    Ni som pratar om girighet kan ju läsa inlägget i sin helhet, jag skrev klart och tydligt att jag inte bryr mig om ersättning, det är inte därför jag vill göra det. Jag avstår gärna från den. Det jag vill är att min systerdotter ska få det stöd hon behöver, och hon känner sig trygg med oss och vill ofta vara hos oss då hon känner att vi har bättre rutiner och lugnare tillvaro hos oss. Dessutom verkar det ju inte vara några stora summor det rör sig om, så varför skulle någon som inte verkligen bryr sig göra det för ett par hundralappar i månaden? Nej skäms på er nättroll.
    Du svarar inte på frågan, vad är det som gör att ni ger barnet bättre hjälp bara för att myndigheterna är inkopplad?

    Så nättroll kan du vara själv.
  • Kjell2
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-14 21:58:07 följande:

    Ni som pratar om girighet kan ju läsa inlägget i sin helhet, jag skrev klart och tydligt att jag inte bryr mig om ersättning, det är inte därför jag vill göra det. Jag avstår gärna från den. Det jag vill är att min systerdotter ska få det stöd hon behöver, och hon känner sig trygg med oss och vill ofta vara hos oss då hon känner att vi har bättre rutiner och lugnare tillvaro hos oss. Dessutom verkar det ju inte vara några stora summor det rör sig om, så varför skulle någon som inte verkligen bryr sig göra det för ett par hundralappar i månaden? Nej skäms på er nättroll.


    Skippa myndigheterna. Det går utmärkt att vara stöd och extraföräldrar ändå. Enklare också
  • Anonym (Moster)
    Långbenopluto skrev 2020-12-15 07:06:54 följande:

    Du svarar inte på frågan, vad är det som gör att ni ger barnet bättre hjälp bara för att myndigheterna är inkopplad?

    Så nättroll kan du vara själv.


    Som både skrellet och k skrev så är det bra att ha på papper vilka stödinsatser som gjorts, och läkarna rekommenderar det. Dessutom får man stöd som stödfamilj då, för att ge bästa hjälp. Därför.

    Otroligt att folk inte kan bete sig vuxet i ett vuxetforum. Vi försöker motverka mobbing i skolor, men alldeles för enkelt över nätet.
  • Kjell2
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-15 07:23:22 följande:

    Som både skrellet och k skrev så är det bra att ha på papper vilka stödinsatser som gjorts, och läkarna rekommenderar det. Dessutom får man stöd som stödfamilj då, för att ge bästa hjälp. Därför.

    Otroligt att folk inte kan bete sig vuxet i ett vuxetforum. Vi försöker motverka mobbing i skolor, men alldeles för enkelt över nätet.


    Men den informationen borde ni kunna få direkt från föräldrarna. Om de skriver fullmakt till er ger det möjlighet att ha direktkontakt med skola, vård och dagis.

    Nackdelen med att bli formel stödfamilj är att det blir vissa krav på rapportering och annan administration som bara tar tid.

    Vi har under många år funkat som stöd och extraföäldrar utan att vara formell stödfamilj. Har funkat utmärkt
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-15 07:23:22 följande:

    Som både skrellet och k skrev så är det bra att ha på papper vilka stödinsatser som gjorts, och läkarna rekommenderar det. Dessutom får man stöd som stödfamilj då, för att ge bästa hjälp. Därför.

    Otroligt att folk inte kan bete sig vuxet i ett vuxetforum. Vi försöker motverka mobbing i skolor, men alldeles för enkelt över nätet.


    Du har ju redan fått svar på din sakfråga och jag har ingen åsikt i sidodiskussionen. Men av ren nyfikenhet, vad är fördelen för familjen/barnet att ha papper (hos myndigheter) på vilka stödinsatser som gjorts?
  • Anonym (Moster)

    Verkar ju vara delade åsikter om detta. Vi får helt enkelt rådgöra med familjen och kommunen om detta, vad dom anser vara bäst. Vill inte bli en belastning. Det bara kändes som att det vore bättre om det fanns papper på det, men kanske inte. Vi får sätta oss in i det lite mer. I slutändan är det som sagt familjens bästa vi vill åt. Hur vi kommer dit får framtiden visa.

  • Kjell2
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-15 07:44:48 följande:

    Verkar ju vara delade åsikter om detta. Vi får helt enkelt rådgöra med familjen och kommunen om detta, vad dom anser vara bäst. Vill inte bli en belastning. Det bara kändes som att det vore bättre om det fanns papper på det, men kanske inte. Vi får sätta oss in i det lite mer. I slutändan är det som sagt familjens bästa vi vill åt. Hur vi kommer dit får framtiden visa.


    Så länge ni har en bra relation med föräldrarna och inte är efter pengar ser jag ingen fördel med att vara formell stödfamilj.

    Kan vara bra om ni tar ett snack med föräldrarna och kommer överens om vad ni ska göra. Någon form av schema kan också vara bra. Så att alla, barn, föräldrar vet vad som gäller.


  • Anonym (.)
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-15 07:44:48 följande:

    Verkar ju vara delade åsikter om detta. Vi får helt enkelt rådgöra med familjen och kommunen om detta, vad dom anser vara bäst. Vill inte bli en belastning. Det bara kändes som att det vore bättre om det fanns papper på det, men kanske inte. Vi får sätta oss in i det lite mer. I slutändan är det som sagt familjens bästa vi vill åt. Hur vi kommer dit får framtiden visa.


    Mina föräldrar var stödfamilj åt min systerdotter.

    Självklart ska ni få ersättning för det jobb ni lägger ner. Jag tycker det är skamligt hur våra myndigheter lägger över ansvaret på privatpersoner för att spara pengar. 
  • smulpaj01

    Det finns enbart nackdelar med att blanda in myndigheter. Barnet får det stöd hon behöver genom föräldrarna, blandar ni er i kommer barnet och föräldrarna få mer problem. Behöver ni pengar så be föräldrarna om en peng för mat m.m när barnet är hos er.

    Jag har jobbat med detta i flera år. Ni har ju sån möjlighet till att hjälpa utan att stjälpa, ta vara på det. Lycka till!

  • Anonym (Moster)
    smulpaj01 skrev 2020-12-16 16:08:27 följande:

    Det finns enbart nackdelar med att blanda in myndigheter. Barnet får det stöd hon behöver genom föräldrarna, blandar ni er i kommer barnet och föräldrarna få mer problem. Behöver ni pengar så be föräldrarna om en peng för mat m.m när barnet är hos er.

    Jag har jobbat med detta i flera år. Ni har ju sån möjlighet till att hjälpa utan att stjälpa, ta vara på det. Lycka till!


    Tyvärr är föräldrarna i detta fall inget bra stöd. Dom har diverse problem och jag har svårt att tro att dom kommer klara av det här. Dom har inga rutiner eller tålamod och båda föräldrarna har agressionsproblem.

    Som tidigare sagt så är vi absolut inte ute efter ersättning, vi får tillsammans ut över 50000 i månaden. Nästan det dubbla mot vad hennes föräldrar får, snarare så att vi hjälper dom med pengar ibland. För barnens skull.

    Men vi får se vart det leder. Jag är ingen girig person, vill bara det bästa för min familj.
Svar på tråden Får vi bli stödfamilj?