• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dhalia
    Tivoli skrev 2021-02-09 20:52:54 följande:

    Hej!

    Tusen tack för dina peppande ord. Är så himla skönt att man kan ventilera här med andra som på riktigt kan förstå vad man går igenom.

    Oj, hur kunde det bli så för er? Jag menar, är inte det första ultraljudet till för att se just hur utvecklingen ser ut och eventuellt öka dosen för att påskynda utvecklingen? Fick ni något ägg att sätta in direkt?

    Förlåt verkligen för min okunskap och om jag ställer alldeles för privata frågor, är helt grön på detta och försöker lära mig allt jag kan. ?? Kram!


    Ja de så bra, man är verkligen inte ensam om de här!

    Ja vid ultraljudet så följer man äggblåsornas utveckling i storlek och vår första IVF så fick dem ut 7 ägg av 16 blåsor så dem förväntade sig mer ägg ut till förhållandet av blåsornas storlek, sen vid andra IVF fick ja högre dos gonal f vid start men då blev de en kaskad ökning första ultraljudet var 8 blåsor sen nästa va helt plötsligt 19 blåsor och fixk ju då totalfrys, vid äggplock blev de 27 ägg totalt. Men en del ägg blev övermogna och en del omogna men 18 ägg var mogna av dessa, men sen blev de inga bra blatsocyster som dem kunde frysa, dem hade en del fragmentering så vi fick ju inte tillbaks något eller till frys. De var ju verkligen en kalldusch. Men de tur man får 3 försök via landstinget kan man säga haha ;)
  • Anonym0810

    Hej!

    Jag måste bara få fråga vad menas med ET och FET som många av er skriver? Förlåt är rätt okunnig i allt detta.

    Finns det någon som har lyckats bli gravid på första försöket? Om ja, hur många ägg plockades och överlevde osv? Jag sitter själv och väntar på att få resultat om de två ägg som de odlat vidare på för att se om de kan frysas. De var lite långsamma sa de vid äggåterföringen häromdagen. Hade så gärna sett att de gick att frysa för äggplocket hoppar jag gärna nästa gång ???? Hur mådde ni när de gjorde äggplocket?

  • Dhalia
    Anonym0810 skrev 2021-02-10 08:24:29 följande:

    Hej!

    Jag måste bara få fråga vad menas med ET och FET som många av er skriver? Förlåt är rätt okunnig i allt detta.

    Finns det någon som har lyckats bli gravid på första försöket? Om ja, hur många ägg plockades och överlevde osv? Jag sitter själv och väntar på att få resultat om de två ägg som de odlat vidare på för att se om de kan frysas. De var lite långsamma sa de vid äggåterföringen häromdagen. Hade så gärna sett att de gick att frysa för äggplocket hoppar jag gärna nästa gång ???? Hur mådde ni när de gjorde äggplocket?


    Hej

    ET = embryo transfer (syftar till färskförsök)

    FET= frozen embryo transfer

    Jag känner 3 som har lyckats på första försöket där samtliga fick 1-10 till frysen, var ca 3 år sen. Själv ska man snart göra sitt 4 IVF dvs 4e äggplock. På 3e försöket fick vi en blasto till frysen. Så vissa går de direkt och får massa till frysen :)
  • Anonym0810
    Dhalia skrev 2021-02-10 19:32:27 följande:

    Hej

    ET = embryo transfer (syftar till färskförsök)

    FET= frozen embryo transfer

    Jag känner 3 som har lyckats på första försöket där samtliga fick 1-10 till frysen, var ca 3 år sen. Själv ska man snart göra sitt 4 IVF dvs 4e äggplock. På 3e försöket fick vi en blasto till frysen. Så vissa går de direkt och får massa till frysen :)


    Tack för svar, då vet jag vad det betyder:) jag håller verkligen tummarna för dig/er. När ska du göra äggplocket? Och får man fråga hur många ägg du fått vid dina tillfällen?
  • Dhalia
    Anonym0810 skrev 2021-02-10 20:05:42 följande:

    Tack för svar, då vet jag vad det betyder:) jag håller verkligen tummarna för dig/er. När ska du göra äggplocket? Och får man fråga hur många ägg du fått vid dina tillfällen?


    Vi ska starta med sprutor ca 25 feb så börjar närma sig. Ja fick första gången ut 7 ägg, andra 27 ägg sedan 10 ägg. Vi bytte till Menopur på tredje försöket fick mycket jämnare utveckling på äggen då :). Dem två första hade ja gonal f. Men gör ni privat? Läste där uppe att du hade fått en 3dagars tillbaks. Har ni försökt länge?
  • Anonym0810

    En fråga till:) hur tidigt testar ni er efter ägginsättning? Eller väntar ni till den utsatta testdagen?

  • Anonym0810
    Dhalia skrev 2021-02-10 20:23:41 följande:

    Vi ska starta med sprutor ca 25 feb så börjar närma sig. Ja fick första gången ut 7 ägg, andra 27 ägg sedan 10 ägg. Vi bytte till Menopur på tredje försöket fick mycket jämnare utveckling på äggen då :). Dem två första hade ja gonal f. Men gör ni privat? Läste där uppe att du hade fått en 3dagars tillbaks. Har ni försökt länge?


    Ja, så närmar det sig för er, spännande. Hur många dagars fick du tillbaka? Jag hade också gonal-f. Ja, vi kör privat. Första försöket för oss. Gör ni via landstinget?
  • Anonym0810

    God morgon alla!

    Hoppas alla mår bra! Ville bara fråga, är på RD 4 och imorse vakna jag med värsta mensvärken, är det normalt? Blir galet orolig att det inte tagit sig :( någon annan som haft likadant?

    Ha en fin dag allihopa.

  • lilljenny
    Anonym0810 skrev 2021-02-11 07:47:38 följande:

    God morgon alla!

    Hoppas alla mår bra! Ville bara fråga, är på RD 4 och imorse vakna jag med värsta mensvärken, är det normalt? Blir galet orolig att det inte tagit sig :( någon annan som haft likadant?

    Ha en fin dag allihopa.


    Jag har inte svar på din fråga, men tänkte ställa dig en. på måndag ska jag göra äggplock och är jätte nervös. Gör det ont ? Och hur känns det efteråt?
  • Olivia1992
    Anonym0810 skrev 2021-02-11 07:47:38 följande:

    God morgon alla!

    Hoppas alla mår bra! Ville bara fråga, är på RD 4 och imorse vakna jag med värsta mensvärken, är det normalt? Blir galet orolig att det inte tagit sig :( någon annan som haft likadant?

    Ha en fin dag allihopa.


    Gomorgon :)

    Det är normalt att ha mensvärk/molvärk. kan både vara progesteronet som påverkar värken, men också att det boat in sig och att livmodern påverkas av lillen  och förbereder sig för en graviditet:)
    det är alldeles för tidigt att du ska känna att mensen är påväg kan jag tycka.. men det beror ju hur tidigt du brukar känna av mensvärk i dina perioder. 
    jag är på RD5 och har också haft mensvärk/molvärk sen RD 2 ungefär. igår börja även brösten ömma. 

    Lycka till {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021