• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • ace86
    Maikward skrev 2021-02-15 16:54:55 följande:

    Ja det är verkligen svårt, men man får aktivera sig som du säger. Känner mig dock extremt utmattad, antagligen pga alla spänningar som släppte när jag fick tillbaka min lilla överlevare. Japp, nu håller vi tummarna!


    Inga känslor är fel känslor. Men försök att vara snäll mot dig själv och hitta ett sätt som ger dig glädje och energi under perioden. Resan är redan mentalt tuff. Hur känns det idag? Var det första isättningen för dig?
  • ace86
    Jenzia skrev 2021-02-16 08:33:33 följande:

    Tänkte bara berätta att vi fick starta hormonbehandlingen igår! Så det tog inte så lång tid som jag målat upp i mitt huvud! Var helt chockad när de ringde och hade svårt att ta in att nu händer det! Men när väl första sprutan var tagen så landade jag i nu jävlar händer det!

    Så från remiss till sprutstart blev det 4 månader


    Visst blir man paff. För oss tog det 1 månad från att vi blev godkända av landstinget till sprutdag 1 med jul och nyår där emellan. Men tyckte nästan det var skönt. :) hann ändå bli orolig i onödan kring sprutorna, den perioden var (för mig) inte jobbigare än att behöva passa en tid. Lycka till !!
  • ace86
    Annna84 skrev 2021-02-15 23:07:53 följande:

    Skönt att vara på första försöket, hoppas att det går vägen!! Jag har gjort 3 äggplock och nu har jag ett kvar i frysen från det 3e. De två första försöken gav inget till frysen, men på sista fick vi 3st.


    Jag är imponerad av alla som behövt gå igenom flera behandlingar. När började du första sprutbehandlingen? Förstod från två berättelser i ivf-podden att man varken fysiskt eller psykiskt klarar av att bara köra på och pauser är bra att ta för återhämtning. Det hade jag inte tänkt på alls... vet du om du gjort något annorlunda mellan försöken som kunde påverka att ni fick flera ägg till frysen tredje gången?
  • Inalina
    Jenzia skrev 2021-02-16 08:33:33 följande:
    Tänkte bara berätta att vi fick starta hormonbehandlingen igår! Så det tog inte så lång tid som jag målat upp i mitt huvud! Var helt chockad när de ringde och hade svårt att ta in att nu händer det! Men när väl första sprutan var tagen så landade jag i nu jävlar händer det!

    Så från remiss till sprutstart blev det 4 månader
    Hej! Så kul att du börjat med sprutorna, jag kommer ta min första på torsdag så vi kommer ligga i typ samma fas! heja heja! vilka sprutor tar du?
  • Sweetpineapple

    Nu händer det grejer. Gjorde ännu ett VUL igår (3dje) då jag verkar vara segstartad och fått för låg dos. Då beslutade man ändå att jag hade tillräckligt många blåsor för äggplock. Så Ovitrellen togs igår kväll och imorgon ska vi in för äggplock 07:30. Börjar bli nervös nu. :o

  • Inalina
    Anonym0810 skrev 2021-02-16 08:04:06 följande:
    Tack snälla för svar! Jag satte in en 3-dagars och är på RD9 idag, känns fortfarande lite tidigt att testa eller vad tror du? Är så nervös hela heeeela tiden. Vill bara att det ska ha gått bra! Trodde inte ruvningen skulle vara så här tuff men shit vad tufft det är mentalt! Hur går det för dig?
    ok, då skulle du kunna testa om du vill, men det är ju inget säkert resultat om det skulle vara negativt. jag skulle nog testa, men jag föredrar att testa tidigt för att liksom ha hoppet lite uppe att det kanske blir ett plus senare...

    jag ska börja behandling på torsdag efter att ha gjort ett ultraljud och fått mina sprutor!
  • Inalina
    Sweetpineapple skrev 2021-02-16 13:46:16 följande:

    Nu händer det grejer. Gjorde ännu ett VUL igår (3dje) då jag verkar vara segstartad och fått för låg dos. Då beslutade man ändå att jag hade tillräckligt många blåsor för äggplock. Så Ovitrellen togs igår kväll och imorgon ska vi in för äggplock 07:30. Börjar bli nervös nu. :o


    men så roligt och vilket bra besked! Hur många ägg såg de?Hjärta det handlar ju inte om antalet utan om kvaliten!
  • Annna84
    ace86 skrev 2021-02-16 08:51:42 följande:

    Jag är imponerad av alla som behövt gå igenom flera behandlingar. När började du första sprutbehandlingen? Förstod från två berättelser i ivf-podden att man varken fysiskt eller psykiskt klarar av att bara köra på och pauser är bra att ta för återhämtning. Det hade jag inte tänkt på alls... vet du om du gjort något annorlunda mellan försöken som kunde påverka att ni fick flera ägg till frysen tredje gången?


    Ja, man är mycket starkare och klarar av mer än vad man tror. Det första uttaget gjorde jag i mars, sedan måste man vänta 1 månad med nästa behandling. Det andra uttaget gjorde jag i maj och det tredje i september. På den tredje behandlingen bytte vi från gonal f till menopur, vilket fungerade mycket bättre. Personligen vill jag bara köra på utan paus, jag tycker att väntan och ledtiderna är det absolut värsta. Men det var kanske pausen över sommaren som gjorde gott, eller så var det medicinen.

    Hur mår du idag?
  • Jenzia
    ace86 skrev 2021-02-16 08:46:07 följande:

    Visst blir man paff. För oss tog det 1 månad från att vi blev godkända av landstinget till sprutdag 1 med jul och nyår där emellan. Men tyckte nästan det var skönt. :) hann ändå bli orolig i onödan kring sprutorna, den perioden var (för mig) inte jobbigare än att behöva passa en tid. Lycka till !!


    En månad låter bisarrt kort tid, för oss tog det 1,5 månad att ens få kallelse till första läkarbesöket efter att remissen godkändes. Och sen ytterligare två-tre veckors väntetid till själva läkarbesöket. Ni måste haft galen tur

    Jag var helt övertygad om att jag skulle bli nekad igen (blev det i januari) så jag var inte alls förberedd på start igår. Men idag har allt sjunkit in och jag längtar efter att ta andra sprutan ikväll!

    Såg att du kommit rätt långt med ruvningen. Jag håller tummarna för att det tar sig på första försöker! Hur många dagar från äggplock till gravtest fick du?
  • ace86
    Annna84 skrev 2021-02-16 14:31:56 följande:

    Ja, man är mycket starkare och klarar av mer än vad man tror. Det första uttaget gjorde jag i mars, sedan måste man vänta 1 månad med nästa behandling. Det andra uttaget gjorde jag i maj och det tredje i september. På den tredje behandlingen bytte vi från gonal f till menopur, vilket fungerade mycket bättre. Personligen vill jag bara köra på utan paus, jag tycker att väntan och ledtiderna är det absolut värsta. Men det var kanske pausen över sommaren som gjorde gott, eller så var det medicinen.

    Hur mår du idag?


    Jag förstår, och var/är inställd på samma sak som du, att ni kör man väl på! Men så förstod jag från podden att det kanske är annat som kan begränsa möjligheterna att försöka månad efter månad. Tex att kroppen måste återhämta sig eller att ens naturliga ägglossning måste komma tillbaka. Etc.

    Jag körde faktiskt gonal-f och menopur samtidigt. Men förstår att alla får olika doser beroende på sina förutsättningar.

    Jag mår fortsatt bra. Har lite mindre symtom (mindre svullen i bröst och buk) så rädd att det inte gått hela vägen men samtidigt så har jag heller ingen mensvärk. Är nu inne i RD 11 så snart är det dags för test :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021