• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • ace86
    Inalina skrev 2021-02-20 12:23:32 följande:

    Grattis till plusset! Hoppas det håller i sig  underbart och overkligtatt få sitt första plus!


    TACK så mycket! :) ja, alltså hur detta än går kommer jag ta med mig precis det. Mitt livs första plus. Då vet man att åtminstone det går :)

    hur går det för dig? Har ni startat syskonförsöket?
  • MoonK
    Inalina skrev 2021-02-21 22:37:14 följande:

    Hej! Jag kör yoga och promenader nu innan äggplock, har egentligen inte fått några restriktioner alls från kliniken men när jag gjorde i IVF i Prag fick jag en lång lista på saker att undvika, typ lyfta tungt, hoppa, springa etc etc.

    Men du verkar lyssna på din kropp vilket är det viktigaste ändå, känner du dig svullen är det förmodligen bättre att vila från den hårda träningen. När man väl fått sitt plus ska man ju förhoppningsvis kunna slappna av lite mer och gå tillbaka till att träna normalt..

    när jag blev gravid med min dotter via IVF 2018 så blev det tyvärr inte mkt träning alls då jag mådde så sjukt dåligt från v 7 och hade tidiga sammandragningar från v 22, så alla graviditeter är olika, har ju haft vänner som sprungit o tränat hårt fram till v 36...

    Så spännande att du fick 2 embryon tillbaka!! Jag fick 2 tillbaka när jag blev gravid då, nu när jag har ett barn vågar jag inte riktigt sätta tillbaka 2 på första försöket. Är detta din första IVF?


    Hej Inalina!

    Nej detta är min 3e. Gjorde första privat förra våren för att de inte bokade in nya par pga pandemin och vi orkade vänta på att få en tid på Sahlgrenska. Då fick vi en tillbaka, 1 till frysen. Båda misslyckades.

    Andra gången var på Sahlgrenska och då fick vi endast ett befruktat ägg som misslyckades.

    Nu är det tredje ivf:en och då fick vi 3 befruktade, varav 2 som jag fick tillbaka i torsdags och 1 odlas vidare till dag 5-6 vet inte om den klarat sig än men hoppas vi har 1 i frysen nu.

    Med tanke på antal försök och min ålder (37 år) föreslog de att vi tar 2 ägg denna gång.

    När ska du på äggplock?
  • MoonK
    Inalina skrev 2021-02-21 22:37:14 följande:

    Hej! Jag kör yoga och promenader nu innan äggplock, har egentligen inte fått några restriktioner alls från kliniken men när jag gjorde i IVF i Prag fick jag en lång lista på saker att undvika, typ lyfta tungt, hoppa, springa etc etc.

    Men du verkar lyssna på din kropp vilket är det viktigaste ändå, känner du dig svullen är det förmodligen bättre att vila från den hårda träningen. När man väl fått sitt plus ska man ju förhoppningsvis kunna slappna av lite mer och gå tillbaka till att träna normalt..

    när jag blev gravid med min dotter via IVF 2018 så blev det tyvärr inte mkt träning alls då jag mådde så sjukt dåligt från v 7 och hade tidiga sammandragningar från v 22, så alla graviditeter är olika, har ju haft vänner som sprungit o tränat hårt fram till v 36...

    Så spännande att du fick 2 embryon tillbaka!! Jag fick 2 tillbaka när jag blev gravid då, nu när jag har ett barn vågar jag inte riktigt sätta tillbaka 2 på första försöket. Är detta din första IVF?


    Hej Inalina!

    Nej detta är min 3e. Gjorde första privat förra våren för att de inte bokade in nya par pga pandemin och vi orkade vänta på att få en tid på Sahlgrenska. Då fick vi en tillbaka, 1 till frysen. Båda misslyckades.

    Andra gången var på Sahlgrenska och då fick vi endast ett befruktat ägg som misslyckades.

    Nu är det tredje ivf:en och då fick vi 3 befruktade, varav 2 som jag fick tillbaka i torsdags och 1 odlas vidare till dag 5-6 vet inte om den klarat sig än men hoppas vi har 1 i frysen nu.

    Med tanke på antal försök och min ålder (37 år) föreslog de att vi tar 2 ägg denna gång.

    När ska du på äggplock?
  • MoonK
    Thene skrev 2021-02-22 11:53:20 följande:

    Hej!

    Jag har startat behandling och väntar på att se hur resultatet av återföringen blev.

    Har aldrig gjort detta tidigare så allt är nytt för mig.


    Spännande! Hur långt har du kvar av behandlingen?

    Håller tummarna!
  • ace86
    Annna84 skrev 2021-02-20 13:19:04 följande:

    Men ååå, GRATTIS!!! Jag är så glad för din skull!! :)

    Glädjs nu ordentligt den här helgen över det första plusset! Det är ett stort steg framåt.

    Jag vågade inte fråga om embryo glue, för jag förstod vad läkaren skulle svara på den frågan.. de är väldigt restriktiva till att experimentera verkar det som.

    Nu tar jag 50 enheter med menopur varje kväll, för att förbereda kroppen på återförandet av embryot från frysen. Det kallas stimulerad cykel. Min egen ägglossning har nämligen kommit lite ur spel av alla hormoner (min egen teori).

    Tack för peppen, det betyder mycket!! Hör av dig hur du mår och när du får info om vilken dag du ska på första ultraljudet. Kramar


    Tack så himla mycket!! Försökt att njuta så mycket det går :)

    Gjorde ett test igår och idag med, med samma svar! Inte så mycket starkare streck. Dock har jag ju fortsatt att blöda. Var i kontakt med kliniken och de sa att de inte var helt ovanligt med mellanblödningar speciellt med lutinus som jag har fortsatt med. Vi kom överens om att jag ska testa på onsdag och fredag igen. Och meddela de resultaten därefter. I vecka 8 blir det VUL. Så om cirka 4 veckor om jag förstått det hela rätt! Men jag är fortsatt försiktigt hoppfull, jag är glad för det första plusset och det är det jag tar med mig från denna gång, hur det än slutar!

    Nej men fråga om embryo glue! Det är inte så mycket till experiment egentligen. Bara något som faktiskt kan hjälpa ägget att fästa!

    Jag kan verkligen tänka mig (och läst/hört) att hormonerna rubbar ens egen cykel. Hoppas det inte blir alltför påfrestande med menopur behandlingen innan! Hur mår du?
  • MoonK
    Jenzia skrev 2021-02-22 17:21:34 följande:

    Skönt att ni fått bekräftelse om att RMC tagit emot och godkänt remissen Håller tummarna att kallelsen kommer om ca 4 veckor!

    Jag tror att det är vanligt att ta sprutor mellan 10-14 dagar, men det beror nog på hur man svarar på hormonbehandlingen. Första IVF:en sägs ju ofta vara en test-runda för att se hur lätt/svårstimulerad man är.

    Idag var första VUL och jag har 12 äggblåsor på G Läkaren var väldigt nöjd, så eventuellt blir det äggplock på fredag! Det hade varit skönt, för uj vad det drar och spänner i äggstockarna redan!


    Vad spännande! Jag hade också 12 äggblåsor :) håller tummarna att allt går bra!
  • Jenzia
    MoonK skrev 2021-02-22 19:23:09 följande:

    Vad spännande! Jag hade också 12 äggblåsor :) håller tummarna att allt går bra!


    Hej! Såg att du ruvar på två små embryon nu, håller tummarna för att iaf ett tar sig!

    Såg också att bara 4 av 12 befruktades....Gjorde ni vanlig IVF eller med ICSI? Det är min mardröm att få många ägg men att få eller inga befruktas I vårt fall ser makens spermier inte helt optimala ut heller...
  • Sweetpineapple

    Grattis till + i tråden :)

    Nu ställer jag mig till skaran "Ruvare". Fick en blastocyst tillbaka idag på dag 5.

    Informerades om att man fick ut 12 ägg där 10 var mogna. 6 stycken befruktades normalt via ICSI. Jag fick ett idag men fick däremot inte veta om nått gick till frysen, det skulle jag få veta via brev om 2v.

    Vet någon varför man inte får veta fören så långt efter?

    På ultraljudet vid insättning såg man att mina äggblåsor vuxit mycket och jag måste ta det lugnt ett tag framöver - förstod inte riktigt, betyder det att jag trots allt blivit överstimulerad? Äggblåsorna töms ju vid äggplock, jag visste inte att de sedan kan fyllas o växa mer, nu utan ägg? Jag mår bra, sjukligt trött om kvällarna bara och lite svullen om magen.

    Många frågor och funderingar, kände tyvärr inte att jag hann ställa dem på dagens besök, det var mer löpande band-principen och ett snabbt hejdå efteråt.

  • Clemmentina
    MoonK skrev 2021-02-21 20:37:25 följande:

    Ja vi fick välja om vi ville ha två tillbaka. Vi valde att chansa och hoppas att åtminstone ett av äggen klarar sig. När ska ni påbörja behandlingen?


    Spännande! Har hört att chansen att det fäster är lite större vid två om det tex är immunförsvaret som spelar in. Kroppen stöter inte borta båda fostren på något vis. Läkaren sa att chansen är något högre. Vi kommer göra precis samma som er om vi får möjlighet. Beror på hur många ägg som befruktas i vårt fall. Men det är tydligen standard att få frågan om att få tillbaks två om man är lite äldre (jag är också 37!) och/eller om man är inne på de sista försöket.

    Börjar med Provera imorgon och sedan med sprutor så snart mensen kommer. Dock verkar det som om jag kanske får ägglossning nu (väldigt sen!) så allt kanske blir lite framflyttat.

    Hur känns det för dig nu? När är testdag?
  • Clemmentina
    Jenzia skrev 2021-02-22 17:21:34 följande:

    Skönt att ni fått bekräftelse om att RMC tagit emot och godkänt remissen Håller tummarna att kallelsen kommer om ca 4 veckor!

    Jag tror att det är vanligt att ta sprutor mellan 10-14 dagar, men det beror nog på hur man svarar på hormonbehandlingen. Första IVF:en sägs ju ofta vara en test-runda för att se hur lätt/svårstimulerad man är.

    Idag var första VUL och jag har 12 äggblåsor på G Läkaren var väldigt nöjd, så eventuellt blir det äggplock på fredag! Det hade varit skönt, för uj vad det drar och spänner i äggstockarna redan!


    12 låter perfekt! :) Håller tummarna för äggplock på fredag. Ska du göra ett vul till innan dess?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021