• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dhalia
    Lillaälta skrev 2021-03-25 21:55:33 följande:

    Vi har äntligen fått godkänd remiss för ivf och första möte inbokat på Livio Gärdet den 21 april :)

    Dock så ska jag ha mens typ den 20-21 april. Har läst att man tar sprutor från dag 3, kan jag då påbörja direkt efter mötet eller tror ni att jag måste vänta till nästa mens?


    Man kan börja dag 2 och senast dag 3. Har ni tur så kanske det går bra att börja direkt om dem inte har för många patienter. Oftast går det väl direkt med privat. Håller tummarna att ni inte behöver vänta en hel månad !
  • Lillaälta
    Dhalia skrev 2021-03-25 22:07:45 följande:

    Man kan börja dag 2 och senast dag 3. Har ni tur så kanske det går bra att börja direkt om dem inte har för många patienter. Oftast går det väl direkt med privat. Håller tummarna att ni inte behöver vänta en hel månad !


    Åh håller tummarna! Är via landstinget men man får välja vilken man ska gå till :) men får se när mensen kommer och vad de säger :)
  • Dibella
    Jenzia skrev 2021-03-25 19:17:37 följande:
    Ja, absolut som engångsdos! Ett tag tog jag tillskott på 2500 ie utöver Prenatal, men nu när det börjar bli ljusare igen känns det kanske lite överdrivet? Så trött på alla tillskott som jag tagit nu i mer än ett år.... längtar tills jag kan lägga allt på hyllan!

    Tror inte du ska ta för höga dosen över längre tid, men 5000 ie per dag är nog ingen fara

    Jag brukar få molvärk någon dag innan jag får peak på LH, men det jag kände igår var rätt så smärtsamt Och idag har jag inte haft något sekret, så kan mkt väl ha varit ägglossning igår kväll, redan på cd10! Det har jag aldrig haft tidigare. Tempen imorgon får avgöra helt enkelt.

    Tar ni också paus denna cykeln? Eller lever hoppet om att det skulle kunna gå på naturlig väg? <3

    Kanske får testa och dra i mig en lite högre engångsdos, har inte haft ÄL än så kan jag ta det lugnt lite efter det. Svårt att överdosera har jag läst, även om det går. Ser hellre att kroppen kanske kan svara an bättre på nästa IVF behandling om det finns gott med Dvitamin, läst någonstans att det kan ge lite bättre respons för de med låg AMH, så man greppar alla halmstrån haha.


    CD10 är kanske lite tidigt, men måste ju ha med rubbningarna efter hormonerna. Jag brukar i normalfall ha på CD11, men känner inget idag så misstänker det kommer senare. Känner jätte mycket smärta samma dag som ägget släpper vanligtvis.


    Vi tar lite paus denna cykeln, vanligtvis så håller jag på med ÄL tester, tempar för o se så ägget lossar, försöker tajma allt i sänghalmen. Men känner att jag psykiskt inte pallar mer. Så nu kör jag inget alls, mer än lite extra mys för att man vet att det är det är den tiden nu, men man har inga större förhoppningar om att det ska gå naturlig väg längre.


    Men att släppa det lite har varit oerhört skönt, vet inte om det är för man släppt det eller för att kroppen inte pallar mer, men senaste veckan har jag mått bättre än jag gjort på över ett år. Och så dåligt som jag mått senaste året har jag nog inte varit med om innan, så hoppas verkligen denna känslan håller i sig även in i nästa IVF. Vi har telefonmöte idag med läkarna från kliniken för planering inför nästa omgång, så hoppas verkligen att det känns bra.


    Tar ni också paus i väntan? Hjärta

  • Dibella
    Lillaälta skrev 2021-03-25 21:55:33 följande:

    Vi har äntligen fått godkänd remiss för ivf och första möte inbokat på Livio Gärdet den 21 april :)

    Dock så ska jag ha mens typ den 20-21 april. Har läst att man tar sprutor från dag 3, kan jag då påbörja direkt efter mötet eller tror ni att jag måste vänta till nästa mens?


    Kul! Vi får hoppas att det inte är något problem att hoppa på tåget direkt. Så det kan nog definitivt hända att ni kan få börja direkt.
  • Inalina
    Jenzia skrev 2021-03-25 18:10:27 följande:
    Vad gulligt tänkt, att du kan bena väg för andra som kan behöva lite hjälp på traven med embryoglue

    Då hoppas vi att gonal-f ska fixa ett underbart syskon till dottern! Har du fått samma dos som år 2018? Eller har de ökat på dosen något?

    Jag tar också inositol 4 g tillsammans med 3 mg melatonin, men bara fram till ägglossning. Har heller inte PCO, men har läst att receptet inositol + melatonin eventuellt kan förbättra äggkvalité! Vad är Dhea bra för?

    Usch då, låter inte vidare alls med tanden och inflammation Ska du behöva vänta tills på tisdag?!? Känns som akutvård hade behövts <3

    Förhoppningsvis blir det FET v17 så då kommer vi ruvar ihop igen Så hoppas vi att det blir två fina plus på andra försöker för oss båda! <3
    hehe ja vem vet, det borde ju inte finnas på marknaden så länge om det inte visat några effekter alls, det är ju som sagt inga negativa effekter i alla fall ;)

    jag har fått öka på Gonal F dosen från 300 - 375 denna gången, jag är lite trögstartad verkade det som så kanske hoppas de att äggen ska komma igång ordentligt i början då.. vet inte varför så få befruktades förra gången, det var lite konstigt, men men kanske gör någon av vitaminerna det till lite bättre befruktningsgrad..
    Flört
    min läkare här rekommenderade DHEA det var väl egentligen det och Q10 han själv trodde mest på kunde ge bättre äggkvalitet. men jäklar svårt att få tag i dhea då det inte går att köpa i schweiz.

    jag fick antibiotika mot tanden igår, de drar inte ut den medan den är inflammerad då det är så svullet då så de vill att det lägger sig innan de drar ut. kan inte sova på nätterna för har så ont trots höga doser smärtstillande så det börjar bli rätt drygt nu, men tandläkaren trodde jag skulle känna mig bättre idag. det har spridit sig ner i halsen så kan inte svälja heller, så det är svårt med alla jäkla tabletter! jaja finns säkert de som har det värre, febern är ner idag i alla fall!

    jag väntar med spänning på mitt nya schema idag ifall läkaren slängt in någon surprice eller inte haha! solen skiner här i alla fall, hoppas du får en fin fredag! vecka 17 smäller det då! ;)
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-03-26 08:16:28 följande:

    Kanske får testa och dra i mig en lite högre engångsdos, har inte haft ÄL än så kan jag ta det lugnt lite efter det. Svårt att överdosera har jag läst, även om det går. Ser hellre att kroppen kanske kan svara an bättre på nästa IVF behandling om det finns gott med Dvitamin, läst någonstans att det kan ge lite bättre respons för de med låg AMH, så man greppar alla halmstrån haha.


    CD10 är kanske lite tidigt, men måste ju ha med rubbningarna efter hormonerna. Jag brukar i normalfall ha på CD11, men känner inget idag så misstänker det kommer senare. Känner jätte mycket smärta samma dag som ägget släpper vanligtvis.


    Vi tar lite paus denna cykeln, vanligtvis så håller jag på med ÄL tester, tempar för o se så ägget lossar, försöker tajma allt i sänghalmen. Men känner att jag psykiskt inte pallar mer. Så nu kör jag inget alls, mer än lite extra mys för att man vet att det är det är den tiden nu, men man har inga större förhoppningar om att det ska gå naturlig väg längre.


    Men att släppa det lite har varit oerhört skönt, vet inte om det är för man släppt det eller för att kroppen inte pallar mer, men senaste veckan har jag mått bättre än jag gjort på över ett år. Och så dåligt som jag mått senaste året har jag nog inte varit med om innan, så hoppas verkligen denna känslan håller i sig även in i nästa IVF. Vi har telefonmöte idag med läkarna från kliniken för planering inför nästa omgång, så hoppas verkligen att det känns bra.


    Tar ni också paus i väntan? Hjärta


    håller med om att tär psykiskt att tajma in sexet varje månad med äl-stickor eller vad man nu gör, trots att man genomgår ivf tänker man ju att det finns en liiiten chans att det skulle kunna hända naturligt ändå då andra lyckats med det.

    men inte ett enda plus på 6 år för oss förutom i ivf så vet jag inte vad man försöker med egentligen :/ däremot har vi vart sjuka på olika tider de senaste 3 veckorna nu så inget blir liksom av ändå.. jag hoppas i alla fall vi kan hålla oss friska nu fram till nästa ivf så man känner sig fit och hinner ev träna lite innan det drar igång med stimulering igen!

    Berätta hur det går efter telefonmötet, spännande med planering inför nästa stimulering!
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-25 20:57:56 följande:
    Har läst på om inositol. Det kan tydligen göra att man lättare blir överstimulerad. Så det kan ha bidragit till att jag svarade för bra på medicinen. Ibland behöver man justera ner dosen på sprutorna om man samtidigt äter inositol. Skulle nog rekommendera dig att prata med läkaren om du tar det.
    hej! tack för tipset!!
    ja har lite svårt med doseringen på de tabletterna, på burken står det liksom: 4 tabletter dagligen vid PCOS och menstrutionscykel störningar..

    men jag kanske kan ta 2 så är det säkert lugnt. ja jag får ta det med läkaren men när jag berättade vad jag tänkte ta så verkade han inte särskilt orolig för min cocktail... 

    kommer du en uppdatering nu under tiden dina ägg befruktas eller blir det en rapport när de fryser blastisarna?
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-03-25 19:53:38 följande:
    Gud ja, känns väldigt mkt löpande band! Lite läskigt, i o m att det här är en rätt emotionell behandling. Jag hade gärna sett lite mer mänskligt bemötande från läkarna på RMC.

    Jag vet inte hur mycket de skriver i journalen som syns på 1177, men min har inte blivit uppdaterad sedan har anmälde mensstart den 14/2! Skriver Sahlgrenska mkt i din? Tex hur många embryon du fick till frysen?

    Men du får alltså ingen lutinus nu när du ska göra FET i april? Har du en stabil cykel i vanliga fall?
    De skriver bara om jag ringt och frågat nåt. Tex när jag ringde och frågade om hur många som gått till frysen, då skrev de ner hur många det blev och när jag ringde och va lite fundersam kring spottings som jag inte brukar ha under follikelfasen. annars skrivs inget. 

    nej ska tydligen vara helt naturlig cykel. det enda jag ska göra är ta ÄL test och ringa när jag får utslag. det kanske kommer mer info senare. de verkar liksom ta en sak i taget. 
    jag har en till synes stabil cykel. regelbunden mens ca28 dagar och 12-14 dagar lutealfas. har för det mesta en tydlig tempökning vid ÄL och sen håller den sig hög men flukturerar en del och brukar ha en rejäl dipp kring dag5/6 och sen en rejäl topp lite senare. Jag antar att det betyder att det är ganska stabilt. 
    Jag hoppas innerligt att vårt problem bara är ett troligt stopp i ena äggledarn pga endometrios och endometrios på andra äggstocken men vet ju inte. Va ju bara 3 av 17 befruktade som överlevde till frysen. 

    försöker nu boosta med D-vitamin mm börjat med q10 och ska nog även testa e-vitamin. Men börjar bli lite less på alla tillskott :)
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-26 10:11:16 följande:

    hej! tack för tipset!!

    ja har lite svårt med doseringen på de tabletterna, på burken står det liksom: 4 tabletter dagligen vid PCOS och menstrutionscykel störningar..

    men jag kanske kan ta 2 så är det säkert lugnt. ja jag får ta det med läkaren men när jag berättade vad jag tänkte ta så verkade han inte särskilt orolig för min cocktail... 

    kommer du en uppdatering nu under tiden dina ägg befruktas eller blir det en rapport när de fryser blastisarna?


    Ja men två är säkert lugnt. Är det 500 mg per kapsel? Men bra att du pratar med läkaren.

    Får ingen uppdatering förrän mitten på nästa vecka när de vet hur många de kunnat frysa.
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-26 10:06:04 följande:
    håller med om att tär psykiskt att tajma in sexet varje månad med äl-stickor eller vad man nu gör, trots att man genomgår ivf tänker man ju att det finns en liiiten chans att det skulle kunna hända naturligt ändå då andra lyckats med det.

    men inte ett enda plus på 6 år för oss förutom i ivf så vet jag inte vad man försöker med egentligen :/ däremot har vi vart sjuka på olika tider de senaste 3 veckorna nu så inget blir liksom av ändå.. jag hoppas i alla fall vi kan hålla oss friska nu fram till nästa ivf så man känner sig fit och hinner ev träna lite innan det drar igång med stimulering igen!

    Berätta hur det går efter telefonmötet, spännande med planering inför nästa stimulering!

    Hoppet är det sista som dör trots allt, men finns en viss tröst att kunna luta sig tillbaka på IVF på sätt och vis.


    Blir ju trevligt när ens samliv kan återgå till att vara för nöjes skull snarare än bara produktion.


    Så som det ser ut så får vi starta upp nästa mens, så om 2-2,5 vecka ungefär. (väntar på en lite trögstartad ÄL fortf, hoppas det inte dröjer) Läkaren sa att pga AMH så finns det inte så mkt de kan göra. De kommer fortsätta med 375 GonalF men lägga till 75 menopur, samt försöka starta på mensdag 1 eller 2 istället för 3 som jag gjorde förra gången. Hon säger i princip att förändringen som görs mest är psykisk för mig, för att känna att vi gör något annorlunda, men att slutresultatet förmodligen kommer vara densamma. Men att mina ägg och embryon ändå hade varit fina, så det känns skönt.


    ISCI blir det denna omgången med förmodligen, för de vågar inte chansa på att de blir befruktade på egen hand när de är så få.


    Så plock preliminärt v 17, så blir vi ett par st samtidigt igen, kul Solig

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021