• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Iväntanpåivf
    Clemmentina skrev 2021-03-22 12:53:19 följande:
    Nu har jag gjort andra vul. Det blir totalfrys den här gången. :( Blev så ledsen eftersom vi verkligen vill göra färskåterföring och ev få testa med två embryon. Totala antalet blåsor var 18 st och det blir äggplock på onsdag. Sen blir det väl återföring först i maj förutsatt att vi får till frysen, vilket vi ju inte fick sist. :( Usch vad tråkigt det här var! Inte alls vad jag hade hoppats på. När blir nästa behandling för dig? Apropå slemhinnan så var min 14 mm idag.
    Vad trist! 
    Detsamma hände mig och nu går jag och väntar på FET med tre i frysen. 
    Håller tummarna att det går bra för dig och att ni får till frysen denna gången också. 
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-03-22 14:12:57 följande:

Fick hem min plan för FET, troligtvis blir det i nästa cykel i mitten av april. Trodde den skulle bli helt naturlig, men ska tydligen ta lutinus från återföringsdagen och är rätt besviken på det Kanske låter fånigt, men tyckte det var jobbigt att lutinus gav symptom som om jag var gravid. Plus att min vanliga cykel är såååå stabil, har aldrig någon PMS och min lutealfas är 15 dagar med hög temp efter ägglossning. Så jag lider inte av någon progesteronbrist. Hade 55 vid provtagning, vilket är mer än godkänt. Är det standard med lutinus vid FET? Eller är det för att jag är gammal?

Tror inte Lutinus är standard vid FET för jag har inte fått det ordinerat. 
    Men kanske är bra att du får det? trots symptomen. 

Jag är lite orolig att göra det i helt naturlig cykel för även om jag har regelbunden cykel och tydlig ÄL med temphöjning etc så är min temperatur lite svajjig i lutealfasen. Hade gärna 'fått lite hjälp på traven' även om jag inte vet/tror att jag har nån progesteronbrist. 

jag ska också göra återföring i mitten av april. :)
  • Jenzia
    Clemmentina skrev 2021-03-22 15:31:54 följande:

Nej inget blodprov! Tror det har att göra med antalet blåsor...fanns ju små som hon inte räknade också. De tar det säkra före det osäkra. Symptomen kommer väl först efter äggplock om jag förstått rätt.

Nej, de sätter aldrig tillbaka två blastocyster så det är bara att hoppas på så många det bara går så vi får några försök. Tack för tummarna! :)

Intressant. Jag fick ta ett blodprov innan jag tog Ovitrelle. Om blodprovet var dåligt hade jag fått ta en annan spruta och antar att det kunnat bli totalfrys. Men jag hade ju lite färre blåsor än du, och nog inte så många små som också kan ställa till det <3

Ahh, ok! Så aldrig två blastocyster? Bara om det är två eller tredagars då kanske? För verkar som vissa kliniker erbjuder det efter flera insättningar utan graviditet. Nu har ju du visserligen blivit gravid (till och med två ggr eller?) så då tillhör du nog ändå inte den målgruppen.

Vi får verkligen hoppas det blir många blastocyster och att det bland dem finns minst ett som är menat att bli er bebis! <3
  • Jenzia
    Clemmentina skrev 2021-03-22 15:37:46 följande:

Hmm, så olika det kan vara. Jag ville ha Lutinus men fick inte (tog Letrozole så det räknas väl som halvstimulerad cykel typ). Låter onekligen som du ligger bra! Är det taget på cd21? Kanske har din klinik det som rutin? En del verkar mena att ju högre värdet är desto bättre är det. Tror inte det har med åldern att göra. Fråga kliniken!

Känns fånigt att jag blev besviken, var bara så inställd på att klinikerna förespråkar helt naturlig cykel vid FET (om man har en fungerade cykel). Om lutinus nu ger ökad chans till graviditet så kommer jag ta det. Ska inte vara bakåtsträvare när så många VILL ha lutinus.

Tror progesteronvärdet togs på äl+6 eller äl+7, så motsvarade dag 21 i en perfekt cykel ja. I verkligheten var jag nog mer på dag 24
  • Dhalia
    Smilla93 skrev 2021-03-21 23:05:15 följande:

Jag har gjort världens misstag, hämtade alla grejor på apoteket och läste fel på menopur, så har haft den i rums temperatur.. Såg nu att den skulle ligga i kylskåpet, vad gör jag? Har någon gjort samma misstag?

Det är nog ingen fara eftersom man efter öppnandet förvarar den i rumstemp och håller då i 28 dagar. Men som Kritzy88 skrev ställ in den i kylen och fråga kliniken.
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-03-22 09:40:14 följande:

Ja, precis, jag har återfört 3st blastocyster och 2st 2-3dagars utan resultat. Jag ska ställa frågan inför nästa ivf, om slemhinnan fortfarande är lite för tunn.

Jag väntar nu på tid för hysteroskopin. Gick det bra för dig att göra den och avlägsnade du något? Hur lång tid efter ?operationen? fick du starta med behandling igen?

Vad härligt att höra att testen ökar, och det låter väldigt bra att du lägger ner testandet efter testdagen. Det blir en sån fruktansvärd stress med de där testen, som gör att det blir svårt att sova. Hur gick det med det vanliga testet idag? Kram

Då tycker jag det vore värt att ta progynon bara för att utesluta det problemet.

Ja de gick bra för mig dem tog bort de sista av skiljeväggen, va som tjockare i taket på livmodern. Ja gjorde i mitten på januari och fick starta med sprutor i slutet på februari. Så gick en mens emellan sedan starta jag nästa mens då. Men du har ingen aning när du ska få tid typ är de inom 3 månader eller?

Jag känner de, de blir stressigt och det är ändå ingen garanti för att det ska gå bra heller vilket är de värsta. Jag tog idag ett rfsu test och fick ett bra streck direkt så nu kör jag bara testdagen så får de va nog :) mer kan jag inte göra och får fokusera på annat och slappna av lite grann tills de dags för ultraljudet istället.
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-03-22 12:53:19 följande:

Nu har jag gjort andra vul. Det blir totalfrys den här gången. :( Blev så ledsen eftersom vi verkligen vill göra färskåterföring och ev få testa med två embryon. Totala antalet blåsor var 18 st och det blir äggplock på onsdag. Sen blir det väl återföring först i maj förutsatt att vi får till frysen, vilket vi ju inte fick sist. :( Usch vad tråkigt det här var! Inte alls vad jag hade hoppats på. När blir nästa behandling för dig? Apropå slemhinnan så var min 14 mm idag.

Fasiken asså ååhh va dåligt jag kände på mig de nästan när dem valde att fortsätta, då blev de för mycket att spruta just hela helgen. :( ja hoppas så att de blir annorlunda denna gången och att ni får något till frysen <3 men du, kan du inte be dem kolla dina östrogen nivår då och se om de skulle bli risk? Är det inte något sånt man kan kolla upp? Har luddigt minne om de. Men känns som dem tar så minimalt med prover som dem bara kan.
  • Dhalia
    Jenzia skrev 2021-03-22 14:12:57 följande:

Fick hem min plan för FET, troligtvis blir det i nästa cykel i mitten av april. Trodde den skulle bli helt naturlig, men ska tydligen ta lutinus från återföringsdagen och är rätt besviken på det Kanske låter fånigt, men tyckte det var jobbigt att lutinus gav symptom som om jag var gravid. Plus att min vanliga cykel är såååå stabil, har aldrig någon PMS och min lutealfas är 15 dagar med hög temp efter ägglossning. Så jag lider inte av någon progesteronbrist. Hade 55 vid provtagning, vilket är mer än godkänt. Är det standard med lutinus vid FET? Eller är det för att jag är gammal?

Låter ju som det är bra lutealfas men då kanske dem tänker pga åldern. Har du fått testa någon gång i naturlig cykel? Eller var detta första IVF ni gjorde?
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-22 17:02:54 följande:

Vad tråkigt att höra att du inte får göra en insättning denna månad, alla dessa bakslag och väntan tar så hårt på psyket :(

Hoppas hoppas att du får fler fina blastocyster till frysen den här gången. Kommer ni göra vanlig befruktning eller ICSI?

Tack för infon om slemhinnan, det låter ju väldigt bra (typ dubbelt så tjock som min har varit)

Jag känner mig lite nedslagen, ringde och frågade hur lång väntetid det är till hysteroskopin, och det kan dröja 3månader.. Jag vill så gärna komma igång igen senast i maj. Som det känns nu så vill jag nästan göra ivf 4 i april och hoppas på att få något till frysen som går att sätta in efter operationen.

Visst gör det! Så jobbigt. :( Men har fått otroligt fint stöd och pepp här av alla. Nu börjar jag känna mer i magen också. Värker och ömmar en hel del nu. Det blir icsi denna gång med tror jag!

Åh nej vad tråkigt med väntetiden. :( Förstår att du inte vill vänta. Går det att göra privat månntro? Eller som du skrev göra en ivf under tiden.
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-22 17:05:19 följande:

Det verkar vara så olika från klinik till klinik.

Jag har tex aldrig tagit ett test för att kontrollera progesteronet i blodet. Är det standard på din klinik?

Nej inte på min klinik heller. Dock hade jag gärna gjort det någon gång.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021