• AliceLa

    Äggdonation 2021

    Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

  • Svar på tråden Äggdonation 2021
  • Sofia95
    Cina35 skrev 2021-01-29 06:23:33 följande:

    Jag går hos gynhälsan i Uppsala. Vi köpte 10 ägg i somras där inget klarade sig till blasto så det blev ingen överföring. Fick 5 nya ägg på garanti och det blev 2 st blasto då som frystes.

    Fredag för 2 veckor sen så blev det överföring, det första embryot överlevde inte upptiningen så dom fick tina upp det andra också och det klarade sig och överfördes.

    Idag har jag testdag och det visade gravid, så jag är såå glad.


    Wow, grattis! Vilka härliga nyheter i en oturlig väg fram!! Stort grattis!! <3

    Och GrodanS77, alla tummar för dig nu! <3
  • Inalina
    Amaryllis2021 skrev 2021-01-06 21:40:53 följande:

    Vi har försökt få till ett syskon nu under två år. Sonen kom till med ivf efter många försök. Jag har få ägg kvar och vi har fått prognosen att lyckas med ivf med våra gener till under 5 procent. Vi har nu bestämt oss för äggdonation. Vi har valt Gennet som finns i Prag. De föreslår stimulering av donator redan i februari men det känns så snart med tanke på Corona och att jag skall synkas med donatorn för att få till ett färskförsök.

    Känner stor oro över att resa utomlands just nu men det är nu det gäller för oss... vi vill heller inte vänta för länge.

    Hur har ni andra löst det med prover, ultraljud och mediciner här på hemmaplan? Jag skall kontakta min gamla ivf-klinik och hoppas de kan hjälpa mig.

    Någon mer som har kontakt med Gennet?


    Hej Amaryllis! Vi gör inte äggdonation men däremot har jag haft mkt kontakt med Gennet och kan verkligen rekommendera dem! Vi fick vår dotter genom dem, på 2:a IVF försöket med FET. De är ganska öppna till olika behandlingar och inte så stela när det gäller medicinering, som jag förstått att vissa andra kliniker kan vara. Man kan alltid ställa 100 olika frågor utan att de tappar tålamodet också ;)

    Ville bara önska dig lycka till med ÄD! 
  • Jiana
    Cina35 skrev 2021-01-29 06:23:33 följande:

    Jag går hos gynhälsan i Uppsala. Vi köpte 10 ägg i somras där inget klarade sig till blasto så det blev ingen överföring. Fick 5 nya ägg på garanti och det blev 2 st blasto då som frystes.

    Fredag för 2 veckor sen så blev det överföring, det första embryot överlevde inte upptiningen så dom fick tina upp det andra också och det klarade sig och överfördes.

    Idag har jag testdag och det visade gravid, så jag är såå glad.


    Stort grattis!!
  • GrodanS77

    Under denna process, känns det som man lätt blir förvirrad och inte alltid kom ihåg om man verkligen tog medicinen när larmet ringde (t ex om man är upptagen med något och ska bara först...eller alldeles för trött på morgonen för att komma ihåg om man verkligen tog) Eller det kanske bara är jag?!

    Hur brukar ni tänka/ göra om ni inte vet om ni verkligen tog pillret/vaggisen eller vad det nu handlar om? Om jag inte lyckas räkna ut från kartan eller vad det nu är man har så brukar jag tänka hellre en för mycket än en för lite. Men det kanske är knasigt?

  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2021-01-29 15:40:13 följande:

    Under denna process, känns det som man lätt blir förvirrad och inte alltid kom ihåg om man verkligen tog medicinen när larmet ringde (t ex om man är upptagen med något och ska bara först...eller alldeles för trött på morgonen för att komma ihåg om man verkligen tog) Eller det kanske bara är jag?!

    Hur brukar ni tänka/ göra om ni inte vet om ni verkligen tog pillret/vaggisen eller vad det nu handlar om? Om jag inte lyckas räkna ut från kartan eller vad det nu är man har så brukar jag tänka hellre en för mycket än en för lite. Men det kanske är knasigt?


    Eftersom jag tar 4st progynon/dag så tar jag dem uppifrån och ner på kartan, då blir en karta en vecka och är omöjligt att missa:) Crinone brukade jag lägga fram 2st ur kartongen som låg på nån bänk/i min väska, så hade jag koll på dem också.

    Men min räddning är helt klart alarmen på mobilen!
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2021-01-29 15:48:53 följande:

    Eftersom jag tar 4st progynon/dag så tar jag dem uppifrån och ner på kartan, då blir en karta en vecka och är omöjligt att missa:) Crinone brukade jag lägga fram 2st ur kartongen som låg på nån bänk/i min väska, så hade jag koll på dem också.

    Men min räddning är helt klart alarmen på mobilen!


    Ja larmet på mobilen är ett måste!!

    Det där med att ta dem uppifrån å ner så det blir en rad på fyra var ju ett lysande tips nu när jag också tar fyra per dag.
  • pixie78

    Hur noga är ni med att hålla samma antal timmar mellan doserna av Lutinus? Jag tar tre gånger om dagen men det blir ju länge mellan sista på kvällen och första på natten. 

    En annan fråga, ni som har nån slags känningar (under ruvning eller efter plus) var känner ni av det? Jag hade sååå ont i går, långt ner till höger, nästan i ljumssken. Känns mer som i äggledaren liksom. Känner mig pinsamt dåligt insatt i min egen anatomi men alltså var sitter egentligen livmodern? :) Bör den inte vara mer i mitten av magen :)


    Blir galen av denna väntan och oro. Igår kändes det så bra för att det gjorde ont och jag började drömma lite om framtiden, idag har jag inte känt ett dugg så tänker genast att det är över och förbered min sambo på det. Förra gången stannade det av i vecka fem.. typ där jag är nu alltså. Känner heller inga andra symptom. Kommer inte ihåg när jag började må illa den gången där det varade lite längre... Hur känner ni andra? Blir det annorlunda med symptom nu när man är fullproppad med progynon och Lutinus? 


    Kan man ens märke ett missfall så länge man tar progynon? Man börjar väl inte blöda förrän man slutar ta dom? Frågade kliniken men de sa bara att jag inte ska oroa mig.. haha ja eller hur!!

  • GrodanS77
    pixie78 skrev 2021-01-30 21:02:15 följande:

    Hur noga är ni med att hålla samma antal timmar mellan doserna av Lutinus? Jag tar tre gånger om dagen men det blir ju länge mellan sista på kvällen och första på natten. 

    En annan fråga, ni som har nån slags känningar (under ruvning eller efter plus) var känner ni av det? Jag hade sååå ont i går, långt ner till höger, nästan i ljumssken. Känns mer som i äggledaren liksom. Känner mig pinsamt dåligt insatt i min egen anatomi men alltså var sitter egentligen livmodern? :) Bör den inte vara mer i mitten av magen :)

    Blir galen av denna väntan och oro. Igår kändes det så bra för att det gjorde ont och jag började drömma lite om framtiden, idag har jag inte känt ett dugg så tänker genast att det är över och förbered min sambo på det. Förra gången stannade det av i vecka fem.. typ där jag är nu alltså. Känner heller inga andra symptom. Kommer inte ihåg när jag började må illa den gången där det varade lite längre... Hur känner ni andra? Blir det annorlunda med symptom nu när man är fullproppad med progynon och Lutinus? 

    Kan man ens märke ett missfall så länge man tar progynon? Man börjar väl inte blöda förrän man slutar ta dom? Frågade kliniken men de sa bara att jag inte ska oroa mig.. haha ja eller hur!!


    Jag tar lutinus o progynon så exakt det går men ibland diffar det väl +/- en halvtimme.

    Ang känningar under ruvartiden och vid plus. Nu kommer jag inte ihåg hur det är att ruva utan att få plus. Det jag brukar känna är lite molande ner mot låren/ljumskarna, en trötthetskänsla i magmusklerna, ömma bröst, illamående. Tja ungefär samma som vid en tidig graviditet.

    Symtom i början på en graviditet kan komma o gå över dagarna och mellan dagarna också. För mig kan det vara så att jag vaknar och känner mig normal och sen ökar symtomen under dagen eller till kvällen.

    Livmodern sitter centrerat upp från ?snippan?. Äggledarna och äggstockarna går ut på vardera sidan. Känner man smärta under navelhöjd ut mot ena sidan, så ska man vara vaksam på utomkveds. Då brukar det vara en stickande eller huggande smärta. Men känner du mer mot ljumsken så är det muskler och ligament som töjs.

    Man kan absolut börja blöda vid ett missfall när man äter progynon och tar lutinus. Har aldrig hört att man riskerar att inte göra det. När man tar lutinus eller crinone så retar man slemhinnorna också så det är väldigt vanligt att få småblödningar eller rosa flytningar, utan att det är farligt. Tar man blodförtunnande också så är det ännu vanligare med rosa flytningar.

    Lycka till med graviditeten!!
  • Sussna85
    pixie78 skrev 2021-01-30 21:02:15 följande:

    Hur noga är ni med att hålla samma antal timmar mellan doserna av Lutinus? Jag tar tre gånger om dagen men det blir ju länge mellan sista på kvällen och första på natten. 

    En annan fråga, ni som har nån slags känningar (under ruvning eller efter plus) var känner ni av det? Jag hade sååå ont i går, långt ner till höger, nästan i ljumssken. Känns mer som i äggledaren liksom. Känner mig pinsamt dåligt insatt i min egen anatomi men alltså var sitter egentligen livmodern? :) Bör den inte vara mer i mitten av magen :)


    Blir galen av denna väntan och oro. Igår kändes det så bra för att det gjorde ont och jag började drömma lite om framtiden, idag har jag inte känt ett dugg så tänker genast att det är över och förbered min sambo på det. Förra gången stannade det av i vecka fem.. typ där jag är nu alltså. Känner heller inga andra symptom. Kommer inte ihåg när jag började må illa den gången där det varade lite längre... Hur känner ni andra? Blir det annorlunda med symptom nu när man är fullproppad med progynon och Lutinus? 


    Kan man ens märke ett missfall så länge man tar progynon? Man börjar väl inte blöda förrän man slutar ta dom? Frågade kliniken men de sa bara att jag inte ska oroa mig.. haha ja eller hur!!


    Nu tar jag inte just Lutinus men jag har nog låtit progesteronet diffa på nån timme+ och -.
    Här går oxå mina symptom upp och ner,i början precis före plus, och efter kände jag mycket mycket mer faktiskt, det ila ner mot ljumskarna och stack i brösten.
    Nu är jag i v.5(4+3) enligt mina egna beräkningar,och nu så är det inte så mycket,jätte hungrig hela tiden nog, och så svider/spänner det i magen ibland,en aning illamående lite nån dag då och då.
    Men mina symptom går verkligen upp och ner dag för dag.
    Jag nojjar nått enormt och det är så jobbigt, jag skulle så gärna bara njuta.Men det går inte!
    Jag tar gravtest med jämna mellanrum,och de ökar stadigt uppåt vilket ger mig en liten tidfrist i min oro. Tänker fara och ta ett HCG blodprov imorgon,när jag har fått svaret på det har jag lovat mig själv(försöka duger) att släppa oron och detta testade.

    Har oxå funderat på om Zumenon som jag tar ist för Progynon,och progesteronet just att "gömma bort ett missfall". Usch hemsk tanke...

    De är fan inte lätt att inte oroa sig när man äntligen har fått detta plus ppå stickan som man så innerligt har önskat. En stor kram till dig och jag hoppas att vi får uppleva en liten höstbäbis Hjärta
  • pixie78
    Sussna85 skrev 2021-01-31 09:17:23 följande:
    Nu tar jag inte just Lutinus men jag har nog låtit progesteronet diffa på nån timme+ och -.
    Här går oxå mina symptom upp och ner,i början precis före plus, och efter kände jag mycket mycket mer faktiskt, det ila ner mot ljumskarna och stack i brösten.
    Nu är jag i v.5(4+3) enligt mina egna beräkningar,och nu så är det inte så mycket,jätte hungrig hela tiden nog, och så svider/spänner det i magen ibland,en aning illamående lite nån dag då och då.
    Men mina symptom går verkligen upp och ner dag för dag.
    Jag nojjar nått enormt och det är så jobbigt, jag skulle så gärna bara njuta.Men det går inte!
    Jag tar gravtest med jämna mellanrum,och de ökar stadigt uppåt vilket ger mig en liten tidfrist i min oro. Tänker fara och ta ett HCG blodprov imorgon,när jag har fått svaret på det har jag lovat mig själv(försöka duger) att släppa oron och detta testade.

    Har oxå funderat på om Zumenon som jag tar ist för Progynon,och progesteronet just att "gömma bort ett missfall". Usch hemsk tanke...

    De är fan inte lätt att inte oroa sig när man äntligen har fått detta plus ppå stickan som man så innerligt har önskat. En stor kram till dig och jag hoppas att vi får uppleva en liten höstbäbis Hjärta
    Åh, men då är vi på exakt samma dag. Jag satte ju in ett femdagars på måndagen efter dig. Så 4+3! :) Va kul att vi kan följas åt här. Jag ska ta HCG på tisdag så hoppas också det hjälper att stilla oron lite. Och imorgon ska jag ta ett nytt digitalt test. Tänker att det kanske visar Gravid 2-3 imorgon.. Och om det inte gör det blir det ju panik men då har jag HCG-testet på tisdagen! :)

    Vad "skönt" ändå att få känna lite illamående.. det känns som det säkraste tecknet tycker jag..

    Hur snabbt får man svar på HCG tros? Du får skriva sen när du får ditt resultat! Stor kram till dig också - heja oss!!
Svar på tråden Äggdonation 2021