• Anonym (Qwerty)

    Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?

    Jag bor i en av Stockholms kranskommuner i vad jag tror man från början kallade för en villastad. Man har nu byggt massor av lägenheter vid kommunens större centrum och även i villastaden ska det byggas ett 5-våningskvarter med lägenheter vilket så klart alla fastighetsägare som bor i närheten har motsatt sig. Flera av grannfastigheterna har också bytt ägare senaste året innan bygget kom igång.

    Det byggs så tätt och gärna också högt idag att jag därför undrar om folk egentligen vill bo så eller om det så gott som alltid är en nödlösning för det är vad man har råd med fast å andra sidan är nybyggt så gott som alltid svindyrt också så det går inte riktigt ihop. Tycker inte det borde finnas SÅ många människor som är beredda att betala så mycket pengar för att bo i lägenhet. Drömmer

    Så hur ligger det till? Vill verkligen väldigt många som bor i lägenhet bo just i lägenhet eller är det bara i väntan på nåt bättre? Vi skaffade hus när vi bildade familj och nu skulle jag ha väldigt svårt att gå tillbaka till lägenhetsliv. Om maken hade dragit och barnen flyttat ut så det bara var min vilja som gällde så skulle jag helt klart fördra att bo i ett tämligen litet hus men med lite tomt istället för att bo i en större lägenhet även om det innebär mer "jobb" och man blir kanske mer bunden till hemmet. Känner flera singlar som alla bor i lägenhet som vill bo i hus, men endast om dom lyckas skaffa sig en respektive först. Hur resonerar ni andra?

  • Svar på tråden Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?
  • Tom79
    Anonym (EN) skrev 2021-01-13 21:13:43 följande:
    Om du menade mitt inlägg så var det ingen värdering utan enbart en personlig preferens. Jag vill helt enkelt inte bo i en äldre standardlägenhet och jag skrev att nyproducerade oftast är extremt dyrt och i många fall opraktiskt planerat. Du kanske tycker det är helt oviktigt hur boendet ser ut och tycker det enbart ska vara funktionellt men för mig och en hel del andra är det viktigt för trivseln.
    Ok. Men varför är det viktigt för dig att sitta i en sån här tråd och berätta om hur fint du bor, i jämförelse med de som bor "trist, fult, dyrt?". Jag vet inte vilken stad du bor i, men är det en storstad borde du vara fullt medveten att för den absoluta merparten finns det ingen som helst möjlighet, för de som vill bo i lägenhet, att bo i en "130 kvadratmeter sekelskifteslägenhet med ok hyra". I småstäder - definitivt.

    Jag tycker bara man ska vara mer ödmjuk när man diskuterar boende och boendeformer. Jag har ofta reagerat på när folk t ex ser ett miljonprogram och kör med "Jag skulle aldrig kunna bo så". Nähä. För det första är det ett märkligt bortskämt förhållningssätt, på samma sätt som att "jag skulle aldrig kunna jobba med det eller det" (med undermeningen att statusen är för låg) och för det andra är det korkat, då livet ger och livet tar och man vet aldrig vilka kort man får på handen. Allting kan förändras, och man blir tvungen att anpassa sig eller gå under.

    Och ja - de flesta lägger viss vikt vid hur deras bostäder ser ut. Men för mig är det vad bostaden - i den här diskussionen lägenheten - fylls med. Liv, värme, glädje, kärlek, personliga uttryck är helt överlägset "högt till tak och vackra detaljer". Jag går alltså inte runt och tänker att de som bor i exempelvis vackra gamla lägenheter på Östermalm har en bättre boendesituation än de som bor i nyproduktion i Liljeholmen eller i en lägenhet i Tensta. Jag har ju ingen aning om i vilket hem det skrattas mest!

    Men det är enbart min personliga åsikt. Jag har all respekt i världen för att andra fungerar annorlunda.
  • Anonym (EN)
    Tom79 skrev 2021-01-13 22:09:34 följande:

    Ok. Men varför är det viktigt för dig att sitta i en sån här tråd och berätta om hur fint du bor, i jämförelse med de som bor "trist, fult, dyrt?". Jag vet inte vilken stad du bor i, men är det en storstad borde du vara fullt medveten att för den absoluta merparten finns det ingen som helst möjlighet, för de som vill bo i lägenhet, att bo i en "130 kvadratmeter sekelskifteslägenhet med ok hyra". I småstäder - definitivt.

    Jag tycker bara man ska vara mer ödmjuk när man diskuterar boende och boendeformer. Jag har ofta reagerat på när folk t ex ser ett miljonprogram och kör med "Jag skulle aldrig kunna bo så". Nähä. För det första är det ett märkligt bortskämt förhållningssätt, på samma sätt som att "jag skulle aldrig kunna jobba med det eller det" (med undermeningen att statusen är för låg) och för det andra är det korkat, då livet ger och livet tar och man vet aldrig vilka kort man får på handen. Allting kan förändras, och man blir tvungen att anpassa sig eller gå under.

    Och ja - de flesta lägger viss vikt vid hur deras bostäder ser ut. Men för mig är det vad bostaden - i den här diskussionen lägenheten - fylls med. Liv, värme, glädje, kärlek, personliga uttryck är helt överlägset "högt till tak och vackra detaljer". Jag går alltså inte runt och tänker att de som bor i exempelvis vackra gamla lägenheter på Östermalm har en bättre boendesituation än de som bor i nyproduktion i Liljeholmen eller i en lägenhet i Tensta. Jag har ju ingen aning om i vilket hem det skrattas mest!

    Men det är enbart min personliga åsikt. Jag har all respekt i världen för att andra fungerar annorlunda.


    Jag skrev inte att mitt hem var bättre än någon annans, jag skrev varför jag vill bo i hyreslägenhet och varför jag väljer det. Jag bor i en småstad ja. Jag vill inte bo i en miljonprogrammet- om jag har ett val - av samma anledning som jag inte vill bo i hus, i bostadsrätt, på landet, i storstad, i husvagn. Det är bara min personliga preferens.
  • Anonym (M)

    Ja, även om det kan vara värt en diskussion, så är det allt en smula förmätet att tro att alla har det valet. Det genomsyrar även frågeställningen: Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?

    Självklart väljer en stor del att bo i lägenhet. Men det lär även finnas en betydande grupp av människor som inte har valet att bo i hus.

    Vi startar en ny frågeställning: Vill verkligen så många bo i hus när det finns slott?

  • Anonym (Katja)
    Anonym (Emma) skrev 2021-01-13 20:53:44 följande:
    Därför att det är lägre pris på de villorna.
    Det är klart att det ligger lägre. Men jag har vänner som inte är rika eller kommer från rikt hem som har köpt villor i stockolms län. Visst har det inte varit topp renoverade villor men allt detta har inte behövts bytas. Alla behöver verkligen inte dränera. Det beror verkligen var huset ligger. Vi har inte gjort det och kommer aldrig behöva.  
  • sextiotalist
    Tom79 skrev 2021-01-13 15:35:33 följande:

    Det där upplever inte jag. Inte i Stockholm, åtminstone. De som har förstahandskontrakt i hyresrätt är ytterst nöjda med det. Tycker det är "skönt, att slippa så höga lån". Gällande de som bor i andrahand vill däremot alla ha endera förstahandskontrakt eller köpa brf/hus.

    Men poängen med den här tråden är ju just att folk har olika behov. Jag har full förståelse för folk som tycker lägenhet är tråkigt. Oavsett om det är "nybyggt och trist" eller "sekelskiftes och unikt". Det är ju trots allt bara en lägenhet, en låda i ett större hus. Älskar man t ex att syssla i trädgård, meka med bilar, kunna gå i kalsonger på gräsmattan och känna gräset under tårna och se på stjärnor om nätterna osv ÄR lägenhet ett uselt sätt att bo. Och ännu mer om man är sorten som alltid vill vara hemma. Då är eget hus och trädgård mycket bättre.

    Personligen trivs jag helt i både stad och lägenhet. Har ett stimulerande liv. Men till skillnad från om jag (vi) bodde i ett hus är jag inte så bunden till min lägenhet. Jag bryr mig inte så mycket om hur den är och ser ut, så länge den är säker och allt fungerar. För att min syn på livet i staden är att meningen är att man INTE ska sitta inne hela tiden. Att man lever sitt liv delvis i det offentliga rummet. Annars, om man har livsstilen "Jag jobbar och sen åker jag hem" och "allt jag och barnen vill ha ska vi ha hemma", så har jag väldigt svårt att se varför man då ska bo i lägenhet och i en stor stad. 


    Nu är jag en som älskar trädgårdsskötsel, gillar att gå barfota i gräset. Men älskar också stadslivet, att i vardagen kunna ta mig fram med cykel och till fots.

    Jag vill inte heller bo i en småstad, utan vill ha pulsen.

    Det finns villor här, men fruktansvärt dyra.

    Så det här boendet är det näst bästa, det bästa skulle vara en villa i det här området (drömvinsten kanske ;) ). Men planlösning och lägenheten är viktig för mig också.

    Men nu har jag ändå nära till stan, nära till jobbet, nära till havet, nära till härliga promenader, både stadsparker och strand.

    Gräva i jorden får jag göra i sommarhuset
  • Tom79
    Anonym (M) skrev 2021-01-14 07:29:12 följande:

    Ja, även om det kan vara värt en diskussion, så är det allt en smula förmätet att tro att alla har det valet. Det genomsyrar även frågeställningen: Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?

    Självklart väljer en stor del att bo i lägenhet. Men det lär även finnas en betydande grupp av människor som inte har valet att bo i hus.

    Vi startar en ny frågeställning: Vill verkligen så många bo i hus när det finns slott?


    Precis så. Det finns en arrogans och en von oben-attityd bland vissa håll är som jag tycker är lite övermaga. Som du säger - varför skulle man vilja bo i en "vanlig trist villa" när det finns slott, herrgårdar, palats? 

    På något sätt illustrerar detta hur långt svenskarnas "bortskämdhet" (gillar inte ordet, men i brist på annat), när vi till och med förväntar oss att var och hur vi bor ska handla om "vad vi vill". På samma sätt som att "varför jobbar du som sköterska, vill du inte hellre vara läkare?". Den frågeställningen är helt jämförbar. Eller varför inte "Varför vill vissa vara låginkomsttagare, när de istället kan vara höginkomsttagare"?

    Naturligtvis finns det massor av människor i Sverige som bor i lägenhet som hellre bott i hus. Tror man inte det har man ingen som helst koll på hur trångboddheten är i i t ex vissa förorter. Jag såg i våras ett inslag på nyheterna om en familj med sex barn som bodde på 38 kvm i Rinkeby. Tänk bara att ställa den frågan till dem. "Varför VILL ni bo i lägenhet"? Arrogans, inget annat. Eller rättare sagt - medelklassfåneri.
  • PH76
    Anonym (Katja) skrev 2021-01-14 07:40:11 följande:
    Det är klart att det ligger lägre. Men jag har vänner som inte är rika eller kommer från rikt hem som har köpt villor i stockolms län. Visst har det inte varit topp renoverade villor men allt detta har inte behövts bytas. Alla behöver verkligen inte dränera. Det beror verkligen var huset ligger. Vi har inte gjort det och kommer aldrig behöva.  
    Det handlar mycket om hur mycket pengar du har och är villig att lägga ner vid själva köpet.

    Skulle vi sälja vårt hus i det skick som det är i nu så skulle vi kanske få 9 miljoner, men framtida äga skulle behöva lägga nytt tak, byta 1-2 badrum och lite annat lull lull inom de kommande 10 åren.

    Skulle vi göra allt detta nu och sen sälja det så skulle vi troligen få 11-12 miljoner för huset.

    Samma korrelation var det när vi köpte det för 5 år sedan (7 miljoner), hade det varit i bättre skick så skulle vi blivit tvungna att betala 9 miljoner för det.
  • Anonym (Livsstil)
    Anonym (EN) skrev 2021-01-13 15:01:15 följande:

    Varför skulle man vilja bo i bostadsrätt?


    Människor är olika. Men att äga sitt boende har vissa fördelar, kostnaden sjunker successivt när lånet sjunker, en bostad har som regeln god värdestegring på lång sikt och kan vara ett sätt att trygga sin ekonomi till ålderns höst.

    Det finns såklart andra sätt att spara/placera pengar så att de växer. Men jag tror att många ser en ekonomisk trygghet på lång sikt med att äga sin egen bostad.
  • Anonym (M)
    PH76 skrev 2021-01-14 08:49:47 följande:
    Det handlar mycket om hur mycket pengar du har och är villig att lägga ner vid själva köpet.

    Skulle vi sälja vårt hus i det skick som det är i nu så skulle vi kanske få 9 miljoner, men framtida äga skulle behöva lägga nytt tak, byta 1-2 badrum och lite annat lull lull inom de kommande 10 åren.

    Skulle vi göra allt detta nu och sen sälja det så skulle vi troligen få 11-12 miljoner för huset.

    Samma korrelation var det när vi köpte det för 5 år sedan (7 miljoner), hade det varit i bättre skick så skulle vi blivit tvungna att betala 9 miljoner för det.
    Även om det inte är avsiktligt, så visar ditt inlägg på svårigheten att diskutera denna frågeställning med olika förutsättningar.

    Vissa som bor i hyresrätt har knappt råd att skaffa diskmaskin eftersom hyresvärden då lägger på 200k/månad på hyran.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (M) skrev 2021-01-14 07:29:12 följande:

    Ja, även om det kan vara värt en diskussion, så är det allt en smula förmätet att tro att alla har det valet. Det genomsyrar även frågeställningen: Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?

    Självklart väljer en stor del att bo i lägenhet. Men det lär även finnas en betydande grupp av människor som inte har valet att bo i hus.

    Vi startar en ny frågeställning: Vill verkligen så många bo i hus när det finns slott?


    Frågan blir väl snarare varför det inte görs något politiskt i Stockholm där det byggs hysteriskt många dyra bostadsrätter när många egentligen hellre vill bo i hus men utbudet är för litet så priserna trissas upp. Kanske dags för ett nytt egna hem-område såsom Tallkrogen där man inte fick ha för hög lön för att få vara med och bygga. Husen är små, tomterna likaså och många ser området som charmigt och vill bo där. Fast den taktiken funkar väl inte längre för det är för många som vill bo i just Sthlm så all mark ska gå till lägenheter. Kan alltid hoppas att det blir nytt tänk i och med corona och alla som egentligen kan jobba hemifrån.
Svar på tråden Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?