• Anonym (Olivia)

    Samtal från skolan

    Jag får väl börja med att säga att jag har pratat med min dotter om att hon ska följa reglerna och jag sa inte till henne att jag tycker att skolan överdriver.

    Idag fick jag ett samtal från skolan om att min dotter samt två vänner misskött sig. Vad hade de då gjort som påkallade detta samtal? Jo, de hade gått in på rasten för att de frös fast de vet att man måste vara ute på rasten.

    Har skolpersonal verkligen inget bättre för sig? Tycker det är så överdrivet att ringa föräldrarna för något så litet och jag blev ganska ställd över samtalet.

  • Svar på tråden Samtal från skolan
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (oooo) skrev 2021-01-19 17:41:51 följande:
    Jaha? Och vad tillför det tråden? "på min tid" 

    De flesta låg och mellastadieskolor vill att ungarna ska vara ute på raster. Det handlar om möjligheten  till frisk luft förstås, men också möjligheten till tillsyn. Man har bara en viss mängd personal och de kan inte vara överallt. 
    Vilken konstig kommentar... på vad vis tillför du nåt mer till tråden? "Överdrivet" svarade på frågan i trådstarten, och la sen till sin personliga syn för att understryka svaret. Inga konstigheter. Du däremot har ju inte ens svarat på frågan (mer än möjligtvis indirekt). Trist attityd.

    Och till ts: jag håller med - det var verkligen överdrivet! Det här är en sak som man kan ta upp på föräldramöten och liknande istället, där man kan uppmana alla föräldrar till att prata med sina barn om att det är viktigt att göra som lärarna säger. En annan sak som jag tycker att allt för många skolor gör fel med när det gäller det här är att vara ärliga med varför man ska tvingas vara ute i ur och skur. Hade fler lärare varit ärliga och sagt jag vet, det suger, men tyvärr så har vi inte tillräckligt med personal för att kunna finnas för er både ute och inne så tror jag faktiskt att fler hade kunnat acceptera det Det är alltid svårt att lyda regler som man inte får en förklaring till, speciellt när det är regler som i ens egna ögon bara är "dumma".
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (Överdrivet) skrev 2021-01-19 17:56:27 följande:

    (oooo) det var till att haka upp sig på nåt så litet som en åsikt. Jag besvarade ts först med att jag höll med om att det var överdrivet.

    Tur att du kunde tillföra något viktigare.


    Haha, eller hur? Konstig kommentar fr oooo.
  • Plupp73

    Som många andra har sagt, det finns goda skäl till varför eleverna skall vara ute i storgrupp på rasten. Mobbning, utanförskap och skadegörelse är omöjligt att få grepp om när eleverna är i många dolda utrymmen.

    Lärarna är vuxna som också har rätt till sin rätt på jobbet, och alla kan inte vara rastvakter jämt.

    Attityden hos föräldrar är ett rätt så stort problem när det gäller att befästa regler i skolvärlden.

  • Plupp73

    Som många andra har sagt, det finns goda skäl till varför eleverna skall vara ute i storgrupp på rasten. Mobbning, utanförskap och skadegörelse är omöjligt att få grepp om när eleverna är i många dolda utrymmen.

    Lärarna är vuxna som också har rätt till sin rätt på jobbet, och alla kan inte vara rastvakter jämt.

    Attityden hos föräldrar är ett rätt så stort problem när det gäller att befästa regler i skolvärlden.

  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (I) skrev 2021-01-19 18:07:03 följande:
    Ja låt oss strunta i om de får frostskador och mår allmänt dåligt av det
    Fast det är ju inte lärarnas fel (mer än att de kanske kunde vara mer tydliga med varför ungarna måste vara ute, se #11). Det är ju hela det här sinnessjuka tänket som finns nuförtiden om att barn måste vara ute i alla väder, för det är ju så nyttigt. Det i kombination med att det inte finns tillräckligt många lärare för att finnas där och ha uppsikt både ute och inne.
  • Plupp73

    Som många andra har sagt, det finns goda skäl till varför eleverna skall vara ute i storgrupp på rasten. Mobbning, utanförskap och skadegörelse är omöjligt att få grepp om när eleverna är i många dolda utrymmen.

    Lärarna är vuxna som också har rätt till sin rätt på jobbet, och alla kan inte vara rastvakter jämt.

    Attityden hos föräldrar är ett rätt så stort problem när det gäller att befästa regler i skolvärlden.

  • hammarhajen
    Anonym (Olivia) skrev 2021-01-19 18:05:13 följande:
    Ja det var första och enda gången de sagt till mitt barn öht. Hon är livrädd för att bryta regler och enda anledningen att hon gjorde det nu är för att hennes rädsla att bli utstött om hon sätter sig på tvären är ännu större. Hon var mobbad i sin gamla skola och får panik om någon visar tecken på att hon inte får vara med.

    Hon har autism och tycker att täckbyxor är obehagligt. Det är en konstant kamp att få henne att ta på sig dem, men i övrigt är hon ordentligt påpälsad med ull och hela baletten.
    Hur vet du att ingen sagt till henne innan? Tror du att ditt barn berättar allt som händer i skolan, är helt sanningsenlig om alla tillsägelser? Tror du att personalen stämmer av med varandra kring alla gånger de sagt åt en elev att gå ut på rasten, så att alla vet exakt hur många gånger var och en blivit tillsagd? Tror du att ditt barn talar sanning om att hon alltid sätter på sig vantarna?

    11-åringar testar gränser, de påverkas av kompisar och de allra flesta har skippat vantar eller gått med jackan öppen en rast, för att vara som kompisarna eller bara göra lite tvärt emot en stund. 11-åringar har också lärt sig tillräckligt om livet för att filtrera lite vad de berättar hemma. De flesta 11-åringar rundar sanningen eller tummar på den, eller ljuger rent av någon gång för att slippa tillsägelser av föräldrarna. Det är normalt, sunt och kanske till och med ganska bra att lära sig det sociala spelets olika dimensioner.. 
  • hammarhajen
    Plupp73 skrev 2021-01-19 18:11:24 följande:

    Som många andra har sagt, det finns goda skäl till varför eleverna skall vara ute i storgrupp på rasten. Mobbning, utanförskap och skadegörelse är omöjligt att få grepp om när eleverna är i många dolda utrymmen.

    Lärarna är vuxna som också har rätt till sin rätt på jobbet, och alla kan inte vara rastvakter jämt.

    Attityden hos föräldrar är ett rätt så stort problem när det gäller att befästa regler i skolvärlden.


  • aerial

    Jag jobbar själv i skolan och antagligen är det som någon tidigare skrev inte första gången det händer. Och är det rast är man ute, punkt slut.

  • Anonym (Verkligen)
    aerial skrev 2021-01-19 19:00:30 följande:

    Jag jobbar själv i skolan och antagligen är det som någon tidigare skrev inte första gången det händer. Och är det rast är man ute, punkt slut.


    Fast det är ju precis den här attityden som gör att man som elev sätter sig på tvären! Att bara kräva blind lydnad utan att förklara varför - det leder ju ingen vart.
Svar på tråden Samtal från skolan