• Hippolyte

    Favoritte

    Dricker just nu Sensha Fukujyu. Tycker det är prisvärt. Godast blir det om man tar mycket te och brygger det bara 15 sekunder. Typ 7 gram per kopp. Lyxigt men gott. Har du någon favorit? Jag är mest förtjust i japanskt te. Påste undviker jag. Fredagsmys drack jag ett tag men klarar inte av den söta smaken längre. Är visst svart te smaksatt med jordgubb och morot.

    Kom på att rubriken måste innehålla mer än två bokstäver.

  • Svar på tråden Favoritte
  • Jag är bara jag

    Numer dricker jag sällan te, men förr drack jag mycket. Gärna starka tesorter, inkl. gutete. De smaksatta med frukt, bär och annat sött går helt bort. Munkte fann det nåt som hette också. Om jag nån gång hamnar i en tebutik igen ska jag botanisera! Glad Drömmer

  • sextiotalist

    Jag gillar traditionellt svart te. Min favorit är Twinings Ladys Earl Grey, egentligen det enda te som man kan dricks som påste (tycker jag). De två sorter mer smaksatt te jag tycker om är Söderblandning och en "rabarber och grädde". Jag tar alltid med mig eget te när jag är ute och reser.
    Dessutom vill jag ha mitt te sött (inte honung, som jag verkligen ogillar, utan socker)

  • flygrl

    Jag gillar olika typer av te men just japanska teer återstår för mig att kolla upp. Dricker flera koppar rooibos om dagen och då gärna Lord Nelsons (Lidl) varianter smaksatta med vanilj eller apelsin eller Liptons African Rooibos.

    När det gäller svart te dricker jag gärna Earl eller Lady Grey som är uppfriskande med sin citruston men också sånt som Himlagott som har en ljuvlig smak med rätt mycket sötma. Lipton hade också en sort som hette Tahiti som va väldigt god men tyvärr verkar ha försvunnit. Inte helt säker om det va smaksatt svart te eller rent fruktte. Nån som minns den?

    Ibland tar jag en kopp Lapsang Souchong som ju verkligen är annorlunda men gott med sin rökta smak.

    Gott också med örtte ibland som mynta eller ingefära/apelsin.

  • mammabitch

    Munkte finns fortfarande och är en favorit!
    Annars gärna Vårkänsla eller Willys te med kardemumma och vanilj.

  • Aniiee

    Dricker sällan te, men jag säger ju inte nej till en kopp gyokuro. Dyrt som i heeeee....... förvisso. Lite mer överkomligt är yamato. Och, ja, grönt te från japan, annars får det vara. Snobb, jag vet... Eller vana kanske...


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Hippolyte
    Jag är bara jag skrev 2021-01-22 14:18:07 följande:

    Numer dricker jag sällan te, men förr drack jag mycket. Gärna starka tesorter, inkl. gutete. De smaksatta med frukt, bär och annat sött går helt bort. Munkte fann det nåt som hette också. Om jag nån gång hamnar i en tebutik igen ska jag botanisera!  


    Aldrig druckit munkte. Med tanke på omständigheter kanske man skulle prova *host* Såg att det finns på Tehuset Java.
  • Hippolyte
    sextiotalist skrev 2021-01-22 14:55:39 följande:

    Jag gillar traditionellt svart te. Min favorit är Twinings Ladys Earl Grey, egentligen det enda te som man kan dricks som påste (tycker jag). De två sorter mer smaksatt te jag tycker om är Söderblandning och en "rabarber och grädde". Jag tar alltid med mig eget te när jag är ute och reser.

    Dessutom vill jag ha mitt te sött (inte honung, som jag verkligen ogillar, utan socker)


    Svart te är gott också men jag har fastnat för grönt av någon anledning. Någon gång blir det Kooh-I-Noor Ceylon på ICA. Det är budgetalternativet för mig. Gillar Söderblandning också.
  • Hippolyte
    flygrl skrev 2021-01-22 16:45:43 följande:

    Jag gillar olika typer av te men just japanska teer återstår för mig att kolla upp. Dricker flera koppar rooibos om dagen och då gärna Lord Nelsons (Lidl) varianter smaksatta med vanilj eller apelsin eller Liptons African Rooibos.

    När det gäller svart te dricker jag gärna Earl eller Lady Grey som är uppfriskande med sin citruston men också sånt som Himlagott som har en ljuvlig smak med rätt mycket sötma. Lipton hade också en sort som hette Tahiti som va väldigt god men tyvärr verkar ha försvunnit. Inte helt säker om det va smaksatt svart te eller rent fruktte. Nån som minns den?

    Ibland tar jag en kopp Lapsang Souchong som ju verkligen är annorlunda men gott med sin rökta smak.

    Gott också med örtte ibland som mynta eller ingefära/apelsin.


    Japanskt te har i regel en kraftigare smak. Typ gräs och klorofyll. När jag dricker kinesiskt grönt te så tenderar jag att överdosera för att få rejälare smak. Det brukar vara sött och blommigt. Jag föredrar mer motstånd.
  • Hippolyte
    Aniiee skrev 2021-01-23 02:29:58 följande:

    Dricker sällan te, men jag säger ju inte nej till en kopp gyokuro. Dyrt som i heeeee....... förvisso. Lite mer överkomligt är yamato. Och, ja, grönt te från japan, annars får det vara. Snobb, jag vet... Eller vana kanske...


    Hört talas om Gyokuro men priset avskräcker. Dyraste te jag druckit kostade drygt 190 kr för 100 gram. Sensha Fuji tror jag det hette. Gott men ändå inte värt priset. Man dricker lätt upp en sådan påse på en vecka. En del hävdar att whisky är dyrare. Sant men det sitter man inte och pimplar varje dag.
  • sextiotalist
    Hippolyte skrev 2021-01-23 08:27:05 följande:

    Svart te är gott också men jag har fastnat för grönt av någon anledning. Någon gång blir det Kooh-I-Noor Ceylon på ICA. Det är budgetalternativet för mig. Gillar Söderblandning också.


    Fixar inte grönt te. Vi fick riktigt fint grönt te när vi hade en kinesiska boende hos oss. Hon serverade te på riktigt kinesiskt sätt, inte ens då tyckte jag om det
Svar på tråden Favoritte