• Litalu

    BIM Mars 2021 - första barnet

    Hej! Jag har försökt hålla ut och vänta på att denna tråd ska skapas men nu fick jag ta saken i egna händer då jag inte kan tänka på annat än den eviga väntan på BIM. Jag har lång cykel (33 dagar) så jag går direkt från januaritråden och hit.. 


    Vi fyller tråden med hopp och stöd så hoppas jag att vi alla får uppleva ett mirakel snart Hjärta


    Kopiera gärna listan och lägg till ditt namn och förväntad BIM.

    LISTA:

    litalu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

  • Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet
  • Emmalucy
    Ericky skrev 2021-03-12 14:05:15 följande:
    Kan ju lägga till också att jag idag ska sitta på digital avtackning för en kollega som är gravid. Alla kollegor har barn och 2 av de är gravida. 1 av dessa ska avtackas idag. Så det blir ett långt samtal som enbart handlar graviditet. Hur jobbigt det kommer att bli nu att vara föräldraledig för att det är så tufft, även om det också är härligt osv osv. Jag hade gärna sluppit. 
    ewww, nej tack, skulle hitta alla möjliga ursäkt att komma ifrån det... jag blir sur när folk tycker det är jobbigt med graviditet och barn osv, jag tror nästan jag kommer skratta av glädje när jag spyr, kan inte sova, bli luktkänsligt och allt annat... bara för att man ha velat så länge... det blir nästan pinsamt att höra folk gnäller... sorry du måste gå genom det :( det låter som tortyr
  • Soff
    Lisen91 skrev 2021-03-12 12:12:36 följande:
    Åh, skickar all kärlek och styrkekramar till dig <3

    Har läst vad andra skrivit till dig och ser att du fått så fina, stöttande svar. Jag har inte varit i samma situation men håller med som någon/några skrivit att lätta på trycket till någon mer ex. mamma. Det gjorde jag också en dag, kunde inte hålla fasaden uppe i ett telefonsamtal vi hade, och då pratade vi inte ens om ämnet. Men jag bara bröt ihop och allt bubblade upp. Lättnaden efteråt att bara få prata av mig var obeskrivlig. Sen vet jag att alla inte har den typen av relation till kanske sin mamma men jag önskar att alla hade någon i sin närhet man känner att man kan dela med sig till <3

    Tack <3 och kram och kärlek tillbaka <3 


    Ja, man får så himla fint stöd här <3 blir rörd. Jag har en väldigt bra relation med min mamma, och det kan hända att jag känner precis som du, en lättnad, när jag väl tar upp det. Har känt mig ledsen över att jag ska behöva ta upp det, för att jag innerst inne ville att detta skulle vara en hemlighet. Men man orkar ju inte hålla fasaden uppe, framförallt inte när det är saker runtomkring som gör att sånt kommer fram, som min brors situation. 


    Tack för stöd <3 

  • Soff
    Ericky skrev 2021-03-12 12:46:33 följande:
    Jag vet precis Soff. Alla är/blir gravida runt om nu och jag ska själv behöva medicinera pga ingen/för dålig ägglossning och hålla ut ännu mer efter 8 månader. Du ligger ju ännu längre fram, men jag tror jag kommer att komma dit med med mina problem.

    Är för tillfället otroligt bitter över det då jag drömt om barn sen jag var 20 typ och har haft riktigt pissiga år här bakom mig. Känns fruktansvärt orättvist att även detta nu skulle behöva bli en kamp. När ska det bara få vara lite lätt undrar man?

    Kram <3
    Ericky skrev 2021-03-12 14:05:15 följande:
    Kan ju lägga till också att jag idag ska sitta på digital avtackning för en kollega som är gravid. Alla kollegor har barn och 2 av de är gravida. 1 av dessa ska avtackas idag. Så det blir ett långt samtal som enbart handlar graviditet. Hur jobbigt det kommer att bli nu att vara föräldraledig för att det är så tufft, även om det också är härligt osv osv. Jag hade gärna sluppit. 

    Aa fy fan, så himla tufft alltså :( vad du/vi ska behöva gå igenom...


    Fy, förstår verkligen att det känns orättvist <3 :( Jag har velat ha barn ganska länge också men har inte träffat någon innan som varit på samma "ställe" som jag. Mitt ex ville inte ha barn, och det var bland annat det som gjorde att det tog slut. Det var mycket annat också, destruktivt förhållande, men det var en avgörande sak för mig.


    Min nuvarande har inte varit redo, och jag har under flera års tid känt mig mer och mer stressad att jag bara ska sitta och vänta på detta. Så blir man bitter och uppgiven över att det inte blir som man tänkt eller vill, och så bara övergår det i ytterligare jobbigheter som du säger. Det känns helt orimligt att det ska vara så svårt. Kan man verkligen fråga sig :( 


    Näääe men fy faaaan! Alltså, stackars dig!!! <3 >< det låter ju fullkomligt hemskt! Du får "delta" och stänga av ljudet xD...... KRAM!!!!!

  • Soff
    Emmalucy skrev 2021-03-12 14:39:24 följande:
    Jag hoppas att mamman har empati och förståelse, det är tufft att prata om, jag förstår att du absolut inte vill att folk ska veta, i det här fallet känns det som det enda sätt att få lite förståelse.... samtidigt dem som inte har gått genom denna kamp brukar inte kunna relatera... ?klart du kan bli glad för deras skull? nej det är inte klart, det är ett smäll i ansiktet när man själv kämpar varje dag... styrkekram <3

    Liksom med alla kamp så tycker jag att det inte ska gömmas, det behövs folk som pratar om detta, det är nästan som en tabu att ha fertilitetsproblem, och med all mental och fysisk problem så är det inte mycket man ha kontroll över. Jag hoppas/tror att en dag framåt så kommer aldrig nån känner att de skäms över nåt de inte ha kontrol över <3 vi förtjänar stöd och support precis som alla!

    Näe det är risken, att människor inte kan relatera för att de inte gått igenom det. Jag tycker man märker på en gång om någon har gått igenom det, eller inte, hur man pratar om ämnet. Min mamma brukar vara bra på att sätta sig in i andras känslor, och vara stöttande, oavsett. Så kan bara tänka mig att hon agerar stöttande. 


    Det har du så rätt i. Jag önskar ju själv att människor pratade mer öppet om det, så att man inte skulle känna sig så ensam i det, att det blev lite mer normaliserat. Så är väl i sig en anledning att prata om allt det där jobbiga. 


    Tack för fina ord <3 

  • Carina82
    Soff skrev 2021-03-12 15:07:12 följande:

    Näe det är risken, att människor inte kan relatera för att de inte gått igenom det. Jag tycker man märker på en gång om någon har gått igenom det, eller inte, hur man pratar om ämnet. Min mamma brukar vara bra på att sätta sig in i andras känslor, och vara stöttande, oavsett. Så kan bara tänka mig att hon agerar stöttande. 

    Det har du så rätt i. Jag önskar ju själv att människor pratade mer öppet om det, så att man inte skulle känna sig så ensam i det, att det blev lite mer normaliserat. Så är väl i sig en anledning att prata om allt det där jobbiga. 

    Tack för fina ord <3 


    Jag tycker att det låter som att du skulle må bra av att prata med din familj, iaf din mamma. Annars finns ju risk för att familjen - utan att förstå - gör eller säger saker som du blir ledsen eller får ångest av. Det kan nog till och med utveckla er relation, jag tror dom kommer tacka dig för att du delar med dig <3

    Jag har funderat på att berätta för mina föräldrar men bara vågar inte. Jag är ensambarn och för några år sen sa mamma att ' hon nog aldrig kommer bli riktigt lycklig innan hon blir mormor '. Jag blev SÅ LEDSEN så sen dess skyddar jag mitt hjärta och nu vet inte mina föräldrar ens att vi vill ha barn. Jag bara vågar inte säga nåt.
  • Soff
    Carina82 skrev 2021-03-12 15:51:54 följande:
    Jag tycker att det låter som att du skulle må bra av att prata med din familj, iaf din mamma. Annars finns ju risk för att familjen - utan att förstå - gör eller säger saker som du blir ledsen eller får ångest av. Det kan nog till och med utveckla er relation, jag tror dom kommer tacka dig för att du delar med dig <3

    Jag har funderat på att berätta för mina föräldrar men bara vågar inte. Jag är ensambarn och för några år sen sa mamma att ' hon nog aldrig kommer bli riktigt lycklig innan hon blir mormor '. Jag blev SÅ LEDSEN så sen dess skyddar jag mitt hjärta och nu vet inte mina föräldrar ens att vi vill ha barn. Jag bara vågar inte säga nåt.

    Jag tog steget idag och berättade för min mamma faktiskt. Jag har inte svarat på hennes samtal från igår för jag har inte orkat, men idag svarade jag och jag bröt ihop ganska snabbt när hon frågade hur det var och var orolig över hur jag mådde. Som vanligt känner hon ju på sig direkt när det är något utan att jag ens säger något. Så kunde inte göra annat än att berätta kände jag, och fick full support <3 känner mig faktiskt väldigt lättad efter samtalet <3 Hon kommer prata med de närmaste, dvs. sin man, och min bror. Hon frågade om jag ville det, så att alla kan tänka på och ta hänsyn till vår situation <3 Jag ville ju förstås aldrig att det skulle komma dit alls, men tror det är det bästa i nuläget för att minska min stress, och oron över vad alla ska säga när vi ses. 


    Åh, det låter som en fruktansvärd börda att bära på <3 :(( förstår verkligen att du blev ledsen över det!!! <3 KRAM

  • petle83

    Idag ungefär 6 dagar före BIM fick jag e känsla.. äsch. Jag köper ett tidigt test o bara kollar...

    O innan dom 3 minuterna som va angivet hade gått så såg man ett streck.. Så chockad men sjukt lycklig!

    Blev lite sorti på lyckan när jag kom på att jag för 10 dagar sen tog ovitrelle spruta o läste mig till att man i upp till 10 dagar efter kan få falskt positivt pga sprutan. Ska ta ett nytt på söndag tänkte jag men är så förvirrad just nu. Ska jag va glad eller ledsen.

    Nån som tagit ovitrelle o testats sig o på vilken dag i så fall?

    Tack

  • Carina82
    Soff skrev 2021-03-12 18:43:23 följande:

    Jag tog steget idag och berättade för min mamma faktiskt. Jag har inte svarat på hennes samtal från igår för jag har inte orkat, men idag svarade jag och jag bröt ihop ganska snabbt när hon frågade hur det var och var orolig över hur jag mådde. Som vanligt känner hon ju på sig direkt när det är något utan att jag ens säger något. Så kunde inte göra annat än att berätta kände jag, och fick full support <3 känner mig faktiskt väldigt lättad efter samtalet <3 Hon kommer prata med de närmaste, dvs. sin man, och min bror. Hon frågade om jag ville det, så att alla kan tänka på och ta hänsyn till vår situation <3 Jag ville ju förstås aldrig att det skulle komma dit alls, men tror det är det bästa i nuläget för att minska min stress, och oron över vad alla ska säga när vi ses. 

    Åh, det låter som en fruktansvärd börda att bära på <3 :(( förstår verkligen att du blev ledsen över det!!! <3 KRAM


    Åh vad glad jag blir över att du berättade! Jag tror verkligen det kommer göra livet så mkt lättare för dig, nu slipper du oroa dig för att få pikar om barnbarn eller bilder på ultraljud skickade utan att du är förberedd. Tror verkligen att din mamma uppskattar att du bjöd in henne till den här resan som du är på, som förälder vill man nog oftast finnas där och stötta så mycket man någonsin kan <3 Plus. Tänk vad glada alla kommer bli när ni väl har nyheter om bebis nu när dom vet hur ni kämpar <3

    Tack för kramen <3 Jag inser nu i efterhand hur mkt mammas kommentarer och pikar har påverkat mig. Har haft stora problem att separera på mina känslor; vill jag ha barn på riktigt eller vill jag ha barn för att andra vill. NU vet jag vad jag vill, men då är jag helt plötsligt supergammal. Haha! Försöker att inte grotta ner mig i bitterhet men är lite svårt ibland ; )
  • Molybden

    Tänkte bara säga att jag plussade nu på morgonen. Plussade supersvagt igår så vågade inte tro på det så jag tog ett digitalt idag. Kan inte riktigt ta in det än men ska berätta för mannen när han vaknar :)


    Molybden skrev 2021-03-11 20:54:59 följande:

    Jag är så förvirrad. BIM idag och fick en liten blödning igår men den slutade och mensen har inte kommit. Fortfarande ömma bröst men rädd för att få upp förhoppningarna och sen få mens på jobbet imorgon och bryta ihop totalt. Testade imorse och det var självklart negativt men min lutealfas är dock bara 10 dagar så är kanske tidigt att testa.


Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet