• Anonym (xx)

    Få tidigt VUL?

    Ni som fått tidigt VUL, hur har ni fått det? Jag skulle hemskt gärna vilja få det då jag haft ett tidigt missfall innan och det skulle lugna min oro. Men det ingår inte i basutbudet ju.

    Hur gjorde ni som fått det? Pratade ni med er BM och hon godkände det eller vände ni er till privat klinik som gjorde det som ?tillval? till er övriga mödravård?

  • Svar på tråden Få tidigt VUL?
  • Anonym (Mama)
    Anonym (E) skrev 2021-02-24 21:32:02 följande:

    Gör det privat när det inte är något annat problem än just att du är orolig pga tidigare missfall :) De skulle nog be dig att vänta. "onödiga" UL är brukar inte gå att få.


    Jodå. I många landsting är de väldigt frikostiga med vul, det är bara att be om ett. Var med i en gravidgrupp på facebook med kvinnor från hela landet, de flesta fick göra vul utan någon särskild anledning.
  • Limeblad
    Anonym (Mama) skrev 2021-02-24 21:59:49 följande:

    Jodå. I många landsting är de väldigt frikostiga med vul, det är bara att be om ett. Var med i en gravidgrupp på facebook med kvinnor från hela landet, de flesta fick göra vul utan någon särskild anledning.


    Skadar inte att fråga men i Stockholm får man inte. De är väldigt högt belastade av de nödvändiga ultraljuden.
  • Anonym (E)
    Anonym (Mama) skrev 2021-02-24 21:59:49 följande:
    Jodå. I många landsting är de väldigt frikostiga med vul, det är bara att be om ett. Var med i en gravidgrupp på facebook med kvinnor från hela landet, de flesta fick göra vul utan någon särskild anledning.
    Självklart kan det vara på vissa ställen men samtidigt blir de flesta ändå nekade om de inte kan pinpointa ett problem som gör att de behöver undersökas. Speciellt nu.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (E) skrev 2021-02-24 22:07:56 följande:

    Självklart kan det vara på vissa ställen men samtidigt blir de flesta ändå nekade om de inte kan pinpointa ett problem som gör att de behöver undersökas. Speciellt nu.


    Är det något du gissar eller? Jag har varit gravid under pandemin och de flesta andra jag känt som också varit det har gjort vul, utan att ha några särskilda skäl. Ena skillnaden är att ens partner inte får följa med.
  • Anonym (Mama)
    Limeblad skrev 2021-02-24 22:03:04 följande:

    Skadar inte att fråga men i Stockholm får man inte. De är väldigt högt belastade av de nödvändiga ultraljuden.


    Jodå, det får man! Jag och flera vänner har gjort det under pandemin.
  • Limeblad
    Anonym (Mama) skrev 2021-02-24 22:13:54 följande:

    Jodå, det får man! Jag och flera vänner har gjort det under pandemin.


    Konstigt. Jag blev nekad under pandemin.
  • Anonym (Mama)
    Limeblad skrev 2021-02-24 22:17:53 följande:

    Konstigt. Jag blev nekad under pandemin.


    Märkligt. Ingen jag känner har blivit nekad. Själv bad jag inte ens om vul, så bara att min mens varit lite oregelbunden (diff på typ en vecka) så de gjorde ett för att datera.
  • Limeblad
    Anonym (Mama) skrev 2021-02-24 22:23:53 följande:

    Märkligt. Ingen jag känner har blivit nekad. Själv bad jag inte ens om vul, så bara att min mens varit lite oregelbunden (diff på typ en vecka) så de gjorde ett för att datera.


    Kanske beror på mvc. Går på BB Stockholm Family som inte har eget ultraljud utan skickar till Mama Mia (som nekar alla remisser som är onödiga).
  • Anonym (Mama)
    Limeblad skrev 2021-02-24 22:25:39 följande:

    Kanske beror på mvc. Går på BB Stockholm Family som inte har eget ultraljud utan skickar till Mama Mia (som nekar alla remisser som är onödiga).


    Så kan det ju vara. På Mama Mia gör de vul på de ens patienterna iaf. Vill man få vul är det alltså en bra idé att ringa runt till olika mvc innan inskrivning och kolla vad det finns för möjligheter att få göra vul.
  • Anonym (xx)

    Vad finns för risker med tidigt VUL? Såg någon info från Strålskyddsmyndigheten (?) att de avrådde från alla ickenödvändiga ultraljud...?

  • Anonym (Vh)

    Saxat från Ny teknik:

    "Cederlund säger att felaktig användning av ultraljud kan orsaka skadlig uppvärmning av fostret, en risk han befarar att allmänheten inte känner till. Ny forskning visar också att det finns risk för neurologisk påverkan hos foster som exponeras för ultraljud. Därför ska man bara använda metoden medicinskt, anser Cederlund.

    ? Vi har sett att det kan påverka framför allt pojkar att bli vänsterhänta. Det är inget allvarligt handikapp men det visar att den växande fosterhjärnan kan påverkas av ljudvågorna och då kan man inte utesluta att de kan påverka även på andra sätt, säger Ove Axelsson, senior professor i obstetrik och gynekolog vid Uppsala universitet, till Svenska Dagbladet."

    Kortfattat, eftersom man kan se att det påverkar på ett sätt, så finns det risk att det även påverkar på andra sätt. Därför ska man undvika onödiga UL för säkerhets skull.

    Inte för att det bevisar något, men jag har en vänsterhänt pojke, som pga riskgraviditet genomgick många UL. Pappan var dock vänsterhänt som barn (fick träna upp höger), så det finns flera faktorer som påverkar.

  • Limeblad
    Anonym (xx) skrev 2021-02-26 08:45:41 följande:

    Vad finns för risker med tidigt VUL? Såg någon info från Strålskyddsmyndigheten (?) att de avrådde från alla ickenödvändiga ultraljud...?


    Man kan inte vara säker på om den värmealstring som ultraljud innebär påverkar cellerna eller inte. Fostret är ju insett känsligt stadie tidigt i graviditeten.
  • Anonym (xx)
    Limeblad skrev 2021-02-26 09:16:59 följande:

    Man kan inte vara säker på om den värmealstring som ultraljud innebär påverkar cellerna eller inte. Fostret är ju insett känsligt stadie tidigt i graviditeten.


    Ah.
  • Anonym (xx)
    Anonym (xx) skrev 2021-02-26 09:25:48 följande:

    Ah.


    Forumet skickade mitt inlägg för tidigt.

    Ah, är det så. Det är ju något att tänka på när jag funderar på VUL kanske. Vill bara veta att allt är bra då jag oroar mig så för missfall, men är det risker för fostret att göra det känns det ju inte så bra kanske...
  • Limeblad
    Anonym (xx) skrev 2021-02-26 09:27:50 följande:

    Forumet skickade mitt inlägg för tidigt.

    Ah, är det så. Det är ju något att tänka på när jag funderar på VUL kanske. Vill bara veta att allt är bra då jag oroar mig så för missfall, men är det risker för fostret att göra det känns det ju inte så bra kanske...


    Du får läsa på extra och fundera vad som känns bäst för dig. Det kan vara risk för fostret men det kan ju vara så att det inte är det. Som jag uppfattat det finns det inte så mycket forskning på området så man kan varken säga bu eller bä. Jag valde ju som sagt att göra tidigt VUL ändå men det var ju min riskvärdering.
Svar på tråden Få tidigt VUL?