• Varbergstjej

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Hoppaspåbebis
    Linnnean skrev 2021-11-21 15:58:50 följande:

    Ja den kommer nog snart. Testet var negativt iaf :/

    Ahh okej. Känner du att Cycklen blev kortare nu med ovitrelle än utan? :)


    Ah okej men hellre att den kommer snart då så du kan börja om!

    Asså hade ja inte fått varken letrozol eller Ovitrelle så hade ja haft en längre cykel. Den blev mig kortare me Ovitrelle för ja minns att en blödning kom mkt senare när ja tog bara letrozol. Men överlag så e cykeln kortare :)
  • Hoppaspåbebis
    LJM91 skrev 2021-11-21 15:43:45 följande:

    Har en fråga till er som har fått letrozol, var ni tvungna att ha försökt bli gravida i ett år innan ni fick en undersökning eller receptet på letrozol? Jag har så himla långa och oregelbundna menscykler (35-50 dagar) men har bara försökt bli gravid i fyra månader. Hade varit så skönt att minska längden på menscykeln för att öka våra chanser redan nu.. Vet inte om jag har PCO eller PCOS men har inte direkt några symtom på det annat än mina långa cykler, och att jag har lätt för att gå upp i vikt.


    Ja å sambon hade inte försökt aktivt i 1 år men tanke på min ålder så tyckte han att ?varför dra ut på det? å genom min historia så visste han va problemet va så fick ju pco. Redan samma dag så fick ja göra vul å spola mina äggledare så där där gick det undan. Å sen fick sambon komma på besök redan dagen efter å sen skulle han boka tid för å lämna spermaprov. Men var först nu i höst som ja fick testa me letrozol.

    sen går ja på en privatklinik som är landstingbaserat. Så ja tycker alltmänt man får bättre hjälp då.

    Men i ditt fall om det har lite me vikt så har dem en BMI gräns beroende på vart i landet man bor.

    Men ja tycker absolut du ska ta kontakt me någon kvinnomottagning nu
  • LJM91
    Linnnean skrev 2021-11-21 20:18:53 följande:

    Inga problem! Tycker det är bra att vi kan hjälpa varandra :)

    Ja men vad bra! Ja jag vet, jag kände absolut så. Det var tufft att höra. Men jag har vetat länge att jag bör gå ner, iaf till vad jag vägde innan jag fick vår dotter. Har ändå inte tagit tag i det. Men att hon sa det fick mig att inse att nu var det allvar :)

    Lycka till, hoppas du får ett plus innan du behöver söka hjälp :)


    Tack snälla, det hoppas jag också :)
  • LJM91
    Hoppaspåbebis skrev 2021-11-21 21:15:13 följande:

    Ja å sambon hade inte försökt aktivt i 1 år men tanke på min ålder så tyckte han att ?varför dra ut på det? å genom min historia så visste han va problemet va så fick ju pco. Redan samma dag så fick ja göra vul å spola mina äggledare så där där gick det undan. Å sen fick sambon komma på besök redan dagen efter å sen skulle han boka tid för å lämna spermaprov. Men var först nu i höst som ja fick testa me letrozol.

    sen går ja på en privatklinik som är landstingbaserat. Så ja tycker alltmänt man får bättre hjälp då.

    Men i ditt fall om det har lite me vikt så har dem en BMI gräns beroende på vart i landet man bor.

    Men ja tycker absolut du ska ta kontakt me någon kvinnomottagning nu


    Hur visste du att du har/hade pco? Skönt att ni fick så snabb hjälp :)
  • Touma
    Hoppaspåbebis skrev 2021-11-20 13:32:51 följande:
    Ja men det låter bra det!

    Jadu känner som att det inte går nåt vidare, å har en känsla av att det inte tog sig denna gången heller
    Har ej frågat dig hur länge har du tagit Letrozol? har du vetat när du haft ägglossning ? 
  • Mizzi26
    Hoppaspåbebis skrev 2021-11-21 15:34:03 följande:

    Ja tänker att ja testar cd 34 om inte mensen kommer då hehe

    Usch då :( det låter inget vidare så bäst å kolla upp det så fort det går <3


    Ja jag väntar med spänning! :)

    Ja jag har googlat i flera timmar nu om pcos och känner mig lite hoppfull framåt igen. Ska ta tag i min kost igen och sluta dricka alkohol helt o hållet. Har skitit i allt sedan två veckor tillbaka när jag kände att det var en cysta på g o ingen äl.. men nu startar jag om så fort cystan är borta!
  • Linnnean
    Hoppaspåbebis skrev 2021-11-21 20:59:43 följande:

    Ah okej men hellre att den kommer snart då så du kan börja om!

    Asså hade ja inte fått varken letrozol eller Ovitrelle så hade ja haft en längre cykel. Den blev mig kortare me Ovitrelle för ja minns att en blödning kom mkt senare när ja tog bara letrozol. Men överlag så e cykeln kortare :)


    Ja men eller hur, dock har den inte kommit än :(

    Ja men vad skönt att Ovitrelle kortar ner. Jag har inte tagit bara Letrozolen så vet ju bara hur det är med båda :)
  • Hoppaspåbebis
    LJM91 skrev 2021-11-21 22:02:34 följande:

    Hur visste du att du har/hade pco? Skönt att ni fick så snabb hjälp :)


    Ja men verkligen! Men sen va det lite uppehåll till våren 2021

    Men ändå gått fort så sätt :)

    Jag gjorde ju vul som sagt å han såg ju att ja hade många men små äggblåsor ?pärlbandet?

    Sen märkte ja att ja knappt hade någon mens å då hade det ändå gått några månader sen ja slutade med p-piller å visste då att ja behöver kolla upp det.

    Men en bekant till mig har sagt att pco/s kan vara medfött med och pco behöver man inte bara få för att man gått på p-piller tex
  • Hoppaspåbebis
    Touma skrev 2021-11-21 22:46:04 följande:

    Har ej frågat dig hur länge har du tagit Letrozol? har du vetat när du haft ägglossning ? 


    Jag har kört 3 kurer nu så har ju tre kvar om inte det funkar denna gången heller!

    Asså denna gången kände ja nåting i tjejmagen osv inget som gjorde ont eller så. Så ja hoppas att det ev va äl då

    Hur länge har tagit då? Har du fått Ovitrelle alla gånger?
  • Hoppaspåbebis
    Linnnean skrev 2021-11-22 06:48:47 följande:

    Ja men eller hur, dock har den inte kommit än :(

    Ja men vad skönt att Ovitrelle kortar ner. Jag har inte tagit bara Letrozolen så vet ju bara hur det är med båda :)


    Hoppas att den kommer snart! Man vill ju typ bara att mensen ska komma tillslut om det nu inte tagit sig!

    På sätt e det ju ändå skönt me letrozol för då känns det ju som att man för en gång skull har en normal cykel haha
Svar på tråden Letrozol 2021